Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.06.2013, 13:06
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

HDJ moottorikonversiot


Vilkas mielikuvitus kun on ja kun tuo 1HD-T:n öljynpainemittarin näyttämä häiritsee, niin on tullut mietittyä, että olisiko sinne konehuoneeseen laittaa jotain muuta.

Jenkeissä on survottu GM LS-sarjan V8 moottoreita ilmeisen onnistuneesti, taitaisi mennä täälläkin muutoskatsastuksella nuo pienemmät LS:t. Pientä adapterihiplistelyä vaan vaatii automaattiaskin ja HDJ:n jakiksen yhdistäminen.

Mitenhän esim Mercedeksen kutonen...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.06.2013, 20:41
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

MB n kuutoset on aina hyvä valinta ... Eikä lie isokaan ongelma, kunhan on saman ikäisestä tai uudemmasta, päästöjenkään suhteen ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2013, 21:25
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Toyotan UZ sarjan moottori vois olla kanssa aika hyvä vaihtoehto. Pysyis merkkikin oikeana, niin ei tulisi kauheaa hylkimisreaktiota.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.06.2013, 00:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei kait toyota ala hylkemään....


Kuuleman mukaan tuo yksi gm sb oli viihtynyt keltaisten BJ:n osien parissa....?

Kun tuo tarvike kannentiiviste petti, ja kaveri kehui -80 lopun GM:n 350 TPI:n tehoja ja vääntöjä, ja samalla pamahti taas henkilö HDJ:n dsl verolaput....
Ennen verolappuja katselin/pyörittelin mittanauhaa OM603 ympärillä, joka käytännössä on hivenen kapeampi kuin om606, mutta tila ei liene ongelma...

Niin kävi kyllä mielessä, että jos alkais päivittämään "pehmeille tulpanjohdoille" ja RE-85 optiolla: tuo letukan 350 TPI:n lohko korvattaisi 305 lohkolla ja matala/normaalipuristeisilla männillä; tekohengitystä sitte mekaanisella, kytkettävällä ahtimella.

Mutta sitten tuli mieleen, että tuo corveten kone on sukkapuikko mallia, niin löytyiskö jotain hivenen modernimpaa... taas sattui nuo mersun koneet silmiin... ja huomattavan halvalla pääsisi, jos ostais jonkun 4,3 litran TBI koneisen jenkin elimen luovuttajaksi, vaikka sukkapuikkokone...

Tuo minun hodarin "kori" on aika tunteeton koneelle, laatikolle ja jakolaatikolle; ainoastaan nopeusmittarin vaijeria pitää pyörittää, että nopeus lukema pitää saada katsastukseen kelpaavaksi. (toki muutamassa tunnissa/illassa jostain räpläisi tuon pulssin kilometriä/h mooniin

Tuo hodarin jakolaatikko on ehkä helpompi siittää tuntemattoman laatikon perään, kuin BJ-4x/HJ-6x?

P.s Noiden HDJ:n varaosahinnat; varsinkin dsl järj. ja automaattilaatikon master kit + turbiini maksaa niin paljon, että Omalla työllä ei tarvi niin paljoa rahaa, niin on bensa/RE85 HDJ kilvissä ILMAN ahdinta, kun vnhat ylijäämäosat on myyty...

Mutta edelleenkin tuon 1hd-t:n voimalla kuljetaan.... on se jotenkin "sopiva" ääni....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.06.2013, 07:30
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Pure jenkki..
Itsellä kävi aikoinaan myös mielessä tuo 4.3 V6, tai 305 kasi, kun HDJ:n verolappua ihmettelin.
Silloin ei vaan "onneksi" ollut sellaista tarvikevarastoa valmiina, että olisi omasta tallista löytänyt kaikki tarvittavat kalikat niin jäi tekemättä.

Nyt ei ole Hodaria..

Tuosta kätevä paketti konevaihdoksen jatkoksi:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109233
Myös TH700-laatikko löytyy heti hyllystä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.06.2013, 09:33
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Mites niin yksinkertainen ratkaisu kuin 1HD-F(T)E uudemmasta cruiserista. Noita näkyy saavan ihan suht sidettävään rahaan ostettua purkuautoista. kuvittelisin möykyn istuvan HDJ80 askiin heittämällä kun samaa moottoriperhettä ovat. Tuossa kipupiste lienee lähinnä se, että onko syöttöpumppu uudemmissa joku tietokoneohjattu sähköviritelmä, mikä on integroitu automaattiaskiin ja korin sähköihin, ajonestoihin ym kuten ne pahimmassa tapauksessa on. Tai saako 1HD-T:n mekaanista pumppua käytettyä uudemman koneen kanssa.

Nuo amerikanihmeet on kyllä siitä mainioita (hyvässä ja pahassa), että osatarjonta on jotain aivan käsittämätöntä. LS olisi myös metrisillä kierteillä niin ei tarttisi ostaa kokonaista työkaluvaunua puuhailemiseen. Tuo jakisadapterilinkki oli erittäin hyvä tieto !
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.06.2013, 09:42
hakoteilla hakoteilla ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.03.04
Sijainti: Vaasa
Viestit: 221
Perusasetus

Ei oo HDJ, mutta BJ:ssä mulla on GM 305 kasi ja TH400-laatikko.

GM:n (tai muiden jenkkien) plussaa on aiemminkin mainittu osatarjonta ja osien kohtuullinen hinta.

Mersun koneiden tai osien hinnoista en tiedä muuta kuin että kaverilla oli joskus MB V8 henkilöauto. Konerikon (nokkaremmi poikki, tms) jälkeen jäi seisomaan, kun kuulemma remppaaminen olisi tullut liian kalliiksi. Toyotan bensakoneisiin voisi kuvitella osien olevan kalliita.

Vaikka uudemmatkin GM-koneet on "sukkapuikoilla", ne toimivat silti hyvin ja kuten omassani, ratasjakopäällä välttyy kettinkien vaihdoista, vaikka taitaa ne ketjut olla "ikuisia" jakohihnoihin verrattuna. Yksinkertaista perustekniikkaa, jonka kanssa pärjää. Vääntöä saa irti kivasti 305:stakin, kun tekee oikeat temput.

Jos tekisin HDJ:n moottorinvaihdon, automaattilaatikko tulisi 100% varmasti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.06.2013, 15:38
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.520
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hakoteilla Näytä viesti
Vaikka uudemmatkin GM-koneet on "sukkapuikoilla", ne toimivat JUURI SIKSI hyvin
Editoin vähän totuudenmukaisemmaksi...!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.06.2013, 18:37
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

1 hd-t edelleen .... Kevyemmät männät vaan jos haluaa oikein ponnistaa... jostain tohon mosaan ja pyörintä nopeutta vois sit nostaa reilusti ja isommalla ahtimella/ ahdoilla. Kampura ja veivit/kk laakerit sen jälkeen kestäisi enemmän löylytystä..

Must ois hyvä esimerkki nyrkkeillä peilikuvan edessä omilla käsillä. jonka jälkeen toistaa sama suoritus jos olis käsis 5kg puntit ni kyl huomaa et alkaa kädet venyä jos puntti pysyy kädessä...?

Mistähän automallista kolaroitu/...? mekaanisesti ahdettu täys alumiininen V8 .. Bensa/ Diesel? Olisko jollain hyviä ideoita? ?

Vaihto moottorin Ominaisuuksista vaatimattomin on seuraava...50km päästä sivilisaatiosta/venäjällä keskellä korpea toimii lähes ilman sähköä poltto aineen syöttö eikä sammuile vesi esteisiin sähkökosteisiin... kyseinen moottori ei ilmoita vikakoodeja? HDJ vakio mosa ei ole ilmoittanut 5 vuoteen yhtään vikakoodia ?

Rautalohko ja kansi kausi jo mennyt on....

Työpaikan-kodin väliä voi HDJ:llä ajella mielensä mukaan vaikka jollakin muu merkkisellä moottorilla erin jokaisen mielen mukaan vaikka hinaus auton lavalla... ,,,,? olosuhteiden muututtua tilanne on toinen?

Viimeksi muokannut hunter hdj : 20.06.2013 20:05
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.06.2013, 17:42
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
MB n kuutoset on aina hyvä valinta ... Eikä lie isokaan ongelma, kunhan on saman ikäisestä tai uudemmasta, päästöjenkään suhteen ...
OM906
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.06.2013, 20:11
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.242
Perusasetus

lexus ls 400, edullisia alumiini moottoreita. olis saman pajan tuotoksia. tais olla edellä jo maininta UZ. mulla löytyis elimenluovuttaja pihasta edullisesti.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.06.2013, 21:43
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Valmet 420DS. HDJ:n etuakselipainot riittää varmaan paremmin, kuin jeepeissä. Valmet-jeepeissä etuakselimassa ylittyy, mutta niissä oli liikenneministeriön erikoislupa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.06.2013, 22:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei mene edes juhannustaikana....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Valmet 420DS. HDJ:n etuakselipainot riittää varmaan paremmin, kuin jeepeissä. Valmet-jeepeissä etuakselimassa ylittyy, mutta niissä oli liikenneministeriön erikoislupa.
Siis 4,4 litraa, 4 sylinteriä ja alle 100hv/alle 2500 rmp..... ja painoa juurikin niin paljon, että ehkä hodariin saisi....

Toinen hyvä vaihtoehto olisi lähes samassa sarjassa höyrykone; olisi tuonnista riippumaton, toki kuntosalit yms kärsisi, kun tuota askaretta riittäis tuolla ryteikössä ilman autoakin
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.06.2013, 07:44
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
OM906

taitaa mennä hiukan isoks tilavuudeltaan


eikä oikein kierrä, jää huiput huoltoautomaisiks
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.06.2013, 10:23
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Valmet 420DS. HDJ:n etuakselipainot riittää varmaan paremmin, kuin jeepeissä.
Kuulemma moterneja Sisu Powerin common rail-moottoreita on jo tehdaskunnostettuina tarjolla tehotoiveista riippuen +/-8000€ hintaan. Olisinko väärässä jos oletan HDJ:n liikahtavan ihan kivasti, ja polttoainetaloudenkin paranevan?
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.06.2013, 14:32
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Kuulemma moterneja Sisu Powerin common rail-moottoreita on jo tehdaskunnostettuina tarjolla tehotoiveista riippuen +/-8000€ hintaan. Olisinko väärässä jos oletan HDJ:n liikahtavan ihan kivasti, ja polttoainetaloudenkin paranevan?
Muuten hyvä mutta kierrokset loppuu kesken. Toki jos 80kmh huiput riittää niin sitten.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 22.06.2013, 19:47
mechanic-71 mechanic-71 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.07
Sijainti: Finland.Sastamala
Viestit: 121
Perusasetus

miksi ei fordin konetta


thunderbird:ssä olisi tarjolla alumiini v8 tai v6 vaparina tai mekaanisella-ahtimella ja valmistusajankohtakin olisi sama (10:s sukupolvi)...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.06.2013, 20:56
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis 4,4 litraa, 4 sylinteriä ja alle 100hv/alle 2500 rmp..... ja painoa juurikin niin paljon, että ehkä hodariin saisi....
420 sarjan koneissa tehoa vakiona 80-180 hv. Viritettynä 200-300 hv, taikka enemmän jos siltä tuntuu. Tuommoinen 2-3 tonnia painava auto on melko helppo alusta, verrattuna esim traktorikäyttöön. Kierroksia vakio-osilla 2800, lisääkin saa. Jos ei vauhti piisaa, niin isot kummit alle?

Jos 500-600 Nm vääntömomentti ei piisaa, niin moottoriin 49 kampiakseli, ja 634 männät. Tuloksena "434", ja vääntö 700 Nm->

Paino nousee tojotasta 325 --> n.400 kg. Painoa pystyy tiputtamaan jonkin verran oikeilla osilla.

Mikään herrasmiehen vaihtoehto se ei ole, se on totta.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.06.2013, 09:10
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Mersun OM603/6 vaan pellin alle. Paino vissiin jotain 230kg...ja kierroksia piisaa vaikka olis tiheempiä väleja tai maltilliset renkaat. Tehoa aina "riittävästi", lompakko ja muun voimansiirron kestävyys määrittää sen rajat
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan hdj henteri O/M/V Ajoneuvot 1 08.02.2011 14:12
Myydään HDJ:n osia Daniel O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 29.06.2010 22:51
hdj ääntää Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 0 27.01.2010 21:05
Ostettu HDJ:n syöttöpumppu _Tero_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 16.01.2010 19:26
M: hdj 8" lukko BÄLÄ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 26.09.2007 17:43


Sivu luotu: 05:51 (GMT +2).