Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.03.2013, 20:30
Kaihalkid Kaihalkid ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.13
Sijainti: Porvoo
Viestit: 74
Perusasetus

BLAZER ristikoiden vaihto??


Elikkä kyseessä vuosimallin -83 blazer ja vetoakseleiden ristikot täytyisi vaihtaa...
Täytyykö olka-akseli (ylä ja alapallonivelet) irroittaa että saa vetoakselin irti vai mitä täytyy purkaa??

Ja mitä mieltä olette nipattomasta ristikosta kestääkö yhtä hyvin/kauan kuin nipalliset???

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.03.2013, 20:40
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Ei tarvi olkatappeja irrotella. Pitäs vetarin tulla pihalle kun saat spindleen asti purettua. Se spinde saattaa sit olla V mäisen piukassa. Kannattaa todennäkösesti spinden pultit naputtaa läpitte spindlestä.
Rasvanippa tahi rasvaton nippa en osaa sanoa. Itellä hajonnut yks nipallinen, mutta tuskin se oli niiden rasvakanavien syy. Taitaa enemmän olla merkitystä ristikon vahvuuteen sillä kuka ristikon on valmistanut.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.03.2013, 10:18
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

En blazen ristikoista tiedä varmuudella mutta...

Erään valmistajan ristikot yyjiihin on aivan samanlaiset otitko rasvattavan vai et, rasvattavissa on vain nippa, ristikossa ei ole eroa, rasvakanavat on molemmissa.

Tosin niitä olenkin rikkonut sitätahtia ettei rasva ole kerennyt vanhenemaan.
Valmistajaa en nyt muista, kannessa luki jotain the only ujoint you can rely on ja superiour extra heavy duty strenght.
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.03.2013, 21:20
Kaihalkid Kaihalkid ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.13
Sijainti: Porvoo
Viestit: 74
Perusasetus

Kaikki ristikot on tilattu us-partsista vetoakselien ristikot on ilman rasvanippoja ja kardaanien on nipoilla.
Valmistaja on Federal Mogul & made in usa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.03.2013, 21:21
Kaihalkid Kaihalkid ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.13
Sijainti: Porvoo
Viestit: 74
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pjtk Näytä viesti
Ei tarvi olkatappeja irrotella. Pitäs vetarin tulla pihalle kun saat spindleen asti purettua. Se spinde saattaa sit olla V mäisen piukassa. Kannattaa todennäkösesti spinden pultit naputtaa läpitte spindlestä.
Rasvanippa tahi rasvaton nippa en osaa sanoa. Itellä hajonnut yks nipallinen, mutta tuskin se oli niiden rasvakanavien syy. Taitaa enemmän olla merkitystä ristikon vahvuuteen sillä kuka ristikon on valmistanut.
kiitos neuvosta ei tarvinut olka-akselia irroittaa apukuskinpuolella oli vähän osat jumissa mutta kuskinpuoleinen vaihtui jo helposti..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.03.2013, 21:25
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

Nipalla vai ei!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaihalkid Näytä viesti
Kaikki ristikot on tilattu us-partsista vetoakselien ristikot on ilman rasvanippoja ja kardaanien on nipoilla.
Valmistaja on Federal Mogul & made in usa
Lyö paikalleen vaan, kestää minkä kestää.
Nipastahan ei oo hyötyä jos ei siitä rasvaa laita ikinä.
Kun jaksaa rasvata joka uintikerran jälkeen ainakin niin rasvalla saa vedet pois näppärästi ristikon sisältä, nipattomasta et ja kun vettä sinne pääsee niin se on lopun alku.

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.03.2013, 22:48
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Napa, jarrusatula, jarrulevy jarrukilpi... siinä irrotettavat pääpiirteittäin. Rasvareiillä varustettu on heikompi kun semmonen missä on rasvanippa joka kupin päässä erikseen, semmosia tykkään itse käyttää. Rasvattava saattais olla offikäytössä pitkäikäisempi jos sitä muistaa rasvata, nipaton on tiiviimpi mutta aina sinne vettä pääsee jostain jossain vaiheessa. Kestoon vaikuttaa huomattavasti enemmän se että onko kenen tekemä ristikko, precisioneita ei ikinä, se on vetoakselin surma. Spicer 5-760x on "tavallisista ristikoista" paras, taottu risti yms, maksaa jonku 25-35€ ebaystä. Seuraava offimpi on alloy usan ristikko, se oli jonku 40 ku viimmeks ostin. Vimmesenä mulla oli blazessa cromoristikot, sillä siirty vikakohde muualle mutta ne ei tieajossa kulutuksen kannalta ole hyviä kun ovat liukulaakeroituja neulalakeroinnin sijaan.


Useimmat rikkoutumiset kuiteskin johtuu siitä että kupin lukkorengas pettää ja kuppi pääsee liikkumaan pois paikaltaan.


Noissa paremmissa ristikoissa on "full circle snap ring" eli normi lukkorengas eikä tommonen puolikuu mikä pääsee helposti putoamaan.


Jotkut heppaa ne kupin päät kiinni vetariin pysymisen varmistamiseksi mutta mun mielestä (koneistajana) siinä on pari muttaa, se kuppi ei välttämättä tykkää, reikä vähän kärsii ja aina joutuu vähä vetaria kalvamaan irrottaessa. Mun mielestä parempi keino on tehdä pellistä kynnet siihen korvien päälle, ne pitää kupit varmemmin paikallaan. Ei myöskään vahingoita sitä kuppia eikä reikää jolloin kupit on helpompi vaihtaa, saa aika helposti rälläkällä irti vetaria kummemmin ohentamatta ja kun sekä reikä että kuppi pysyy pyöreenä niin kestävät kauemmin sekä kyllä se vähän vetaria vahvistaakin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan MB 126 300 D / VAIHTO BLAZER 6.2 Migge O/M/V Ajoneuvot 0 15.08.2010 19:06
Kardaanin ristikoiden linjaus Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 12.11.2009 21:03
M: Blazer -98 / vaihto Jonas.A O/M/V Ajoneuvot 0 23.07.2007 19:47
Suikan kardaanien ristikoiden vaihto Hessu_Hopo Tekniikka & Jutustelu 5 25.09.2005 14:41
Blazer jouten, myös vaihto A45 O/M/V Muut 4 04.06.2005 17:44


Sivu luotu: 13:25 (GMT +2).