Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BLAZER ristikoiden vaihto?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108215)

Kaihalkid 08.03.2013 20:30

BLAZER ristikoiden vaihto??
 
Elikkä kyseessä vuosimallin -83 blazer ja vetoakseleiden ristikot täytyisi vaihtaa...
Täytyykö olka-akseli (ylä ja alapallonivelet) irroittaa että saa vetoakselin irti vai mitä täytyy purkaa??

Ja mitä mieltä olette nipattomasta ristikosta kestääkö yhtä hyvin/kauan kuin nipalliset???

pjtk 08.03.2013 20:40

Ei tarvi olkatappeja irrotella. Pitäs vetarin tulla pihalle kun saat spindleen asti purettua. Se spinde saattaa sit olla V mäisen piukassa. Kannattaa todennäkösesti spinden pultit naputtaa läpitte spindlestä.
Rasvanippa tahi rasvaton nippa en osaa sanoa. Itellä hajonnut yks nipallinen, mutta tuskin se oli niiden rasvakanavien syy. Taitaa enemmän olla merkitystä ristikon vahvuuteen sillä kuka ristikon on valmistanut.

Ranee 09.03.2013 10:18

En blazen ristikoista tiedä varmuudella mutta...

Erään valmistajan ristikot yyjiihin on aivan samanlaiset otitko rasvattavan vai et, rasvattavissa on vain nippa, ristikossa ei ole eroa, rasvakanavat on molemmissa.

Tosin niitä olenkin rikkonut sitätahtia ettei rasva ole kerennyt vanhenemaan.
Valmistajaa en nyt muista, kannessa luki jotain the only ujoint you can rely on ja superiour extra heavy duty strenght.

Kaihalkid 09.03.2013 21:20

Kaikki ristikot on tilattu us-partsista vetoakselien ristikot on ilman rasvanippoja ja kardaanien on nipoilla.
Valmistaja on Federal Mogul & made in usa

Kaihalkid 09.03.2013 21:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 980538)
Ei tarvi olkatappeja irrotella. Pitäs vetarin tulla pihalle kun saat spindleen asti purettua. Se spinde saattaa sit olla V mäisen piukassa. Kannattaa todennäkösesti spinden pultit naputtaa läpitte spindlestä.
Rasvanippa tahi rasvaton nippa en osaa sanoa. Itellä hajonnut yks nipallinen, mutta tuskin se oli niiden rasvakanavien syy. Taitaa enemmän olla merkitystä ristikon vahvuuteen sillä kuka ristikon on valmistanut.

kiitos neuvosta ei tarvinut olka-akselia irroittaa apukuskinpuolella oli vähän osat jumissa mutta kuskinpuoleinen vaihtui jo helposti..

ImacInnes 09.03.2013 21:25

Nipalla vai ei!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaihalkid (Viesti 980990)
Kaikki ristikot on tilattu us-partsista vetoakselien ristikot on ilman rasvanippoja ja kardaanien on nipoilla.
Valmistaja on Federal Mogul & made in usa

Lyö paikalleen vaan, kestää minkä kestää.
Nipastahan ei oo hyötyä jos ei siitä rasvaa laita ikinä.
Kun jaksaa rasvata joka uintikerran jälkeen ainakin niin rasvalla saa vedet pois näppärästi ristikon sisältä, nipattomasta et ja kun vettä sinne pääsee niin se on lopun alku.

t. Ismo Ämmä

Rytari 09.03.2013 22:48

Napa, jarrusatula, jarrulevy jarrukilpi... siinä irrotettavat pääpiirteittäin. Rasvareiillä varustettu on heikompi kun semmonen missä on rasvanippa joka kupin päässä erikseen, semmosia tykkään itse käyttää. Rasvattava saattais olla offikäytössä pitkäikäisempi jos sitä muistaa rasvata, nipaton on tiiviimpi mutta aina sinne vettä pääsee jostain jossain vaiheessa. Kestoon vaikuttaa huomattavasti enemmän se että onko kenen tekemä ristikko, precisioneita ei ikinä, se on vetoakselin surma. Spicer 5-760x on "tavallisista ristikoista" paras, taottu risti yms, maksaa jonku 25-35€ ebaystä. Seuraava offimpi on alloy usan ristikko, se oli jonku 40 ku viimmeks ostin. Vimmesenä mulla oli blazessa cromoristikot, sillä siirty vikakohde muualle mutta ne ei tieajossa kulutuksen kannalta ole hyviä kun ovat liukulaakeroituja neulalakeroinnin sijaan.

http://i3.photobucket.com/albums/y95...1/IMGP3043.jpg
Useimmat rikkoutumiset kuiteskin johtuu siitä että kupin lukkorengas pettää ja kuppi pääsee liikkumaan pois paikaltaan.

http://project-jk.com/gallery2/main...._itemId=324750
Noissa paremmissa ristikoissa on "full circle snap ring" eli normi lukkorengas eikä tommonen puolikuu mikä pääsee helposti putoamaan.

http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/IMG_9579.jpg
Jotkut heppaa ne kupin päät kiinni vetariin pysymisen varmistamiseksi mutta mun mielestä (koneistajana) siinä on pari muttaa, se kuppi ei välttämättä tykkää, reikä vähän kärsii ja aina joutuu vähä vetaria kalvamaan irrottaessa. Mun mielestä parempi keino on tehdä pellistä kynnet siihen korvien päälle, ne pitää kupit varmemmin paikallaan. Ei myöskään vahingoita sitä kuppia eikä reikää jolloin kupit on helpompi vaihtaa, saa aika helposti rälläkällä irti vetaria kummemmin ohentamatta ja kun sekä reikä että kuppi pysyy pyöreenä niin kestävät kauemmin sekä kyllä se vähän vetaria vahvistaakin.


Sivu luotu: 15:28 (GMT +2).