![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä tosi automies sen tuntee perseessä, onko naftassa vetoja vai ei... Ei siihen tarvita mitään 2 M€ labroja ja vakoituja olosuhteita... kun huomaa vetääkö vanha lousku itäauto (siis kaukoitä) Teboililla hyvin ja se toinen on PASKAA... j.h Itse luotan dynoon ja vakioituihin mittaolosuhteisiin enempi ja vähempi TOSI AUTOMIEHIIN.... |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
||||
|
||||
![]()
No tosi automiehet on asia erikseen,nehän vaihtaa autoakin kaksi kertaa vuodessa, mutta edelleen olen ajanut samalla bertalla vuodesta 95`/n.300000 km,ja ensimmäisen kerran huomasin kyseisen asian joskus vuonna 97 kun rupesin tankkaamaan venäjällä.
Meni pitkät ajat ettei suomen aineella tullut ajettua lainkaan.Kerran piti sitten tankata Suomesta(nesteeltä) parikymmentä litraa että pääsi töihin,ja efekti oli jo silloin sama eli tuntui kuin suodatin olisi menossa tukkoon. No töiden jälkeen itärajan taakse tankille,ja jonottamaan,ja kun sitten rättijärven mäki aukesi eteen niin alkoi taas koneessa ärinä lisääntymään ja puhti palautumaan.Ja tämä oli ennen turboa. Jos ajelee jollain tdi skodalla tms.missä on tietokone ohjattua ruiskutusta ym.ja kulutus on jo valmiiksi jossain 5 litran huittella,ei liene väliä millä ajaa kunhan se on "länsi laatuista" eli toimii noissa korkeapaine vehkeissä. Ja tämä kulutus ero on taatusti jossain määrin moottori/moottorityyppi (etukammio/suoraruiskutus) erosta johtuvaa. Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin Bertassa kuluu tuota Nesteen dieseliä niin paljon enemmän että työmatkalla kannattaa ajaa pieni lenkki ja jättää se kaikista halvin aine tankkaamatta.Ja aurautessa jossa kulutus on jossain n.70-80 l/100km ero sen kuin suurenee. Ja mitä noihin essonbaari juttuihin tulee niin siellähän ei kukaan usko tuohon eli ainut oikea on neste,ja venäjällä myydään ihan samaa bensaa kuin Suomessa mutta halvemmalla vain. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
noh kai se sitten vaan vaikuttaa toisilla eritavalla ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
No tuota....
Itse olen kaikkiin pensa vehkeisiin laittanut 98 ainetta. Hintaero jotain 3 senttiä ja tuntuu kestävän säilytystä pidempään. Nyky autoissa löytyy "nakutus tunnistin" joka osaa säätää sytytyksen ennakon juuri siihen että ei nakuta, tarkoittaa että, 98 enemmän tehoa. Olen huomannyt että 98:lla syö 2.2 opel noin 0.5-1 L vähemmän soppaa. Taas diisselistä ei muuta kokemusta kuin että, saksassa näytti olevan kahta soppaa "regular" ja "suber" kai noissa jotain eroa sitten oli.... jos ei muussa niin hinnassa... ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
98E on moni saanut kulutussäästöjä ja teholisäystä ja itsekkin uskon siihen, varsinkin turboahdetulla bensiinimoottorilla, miksei korkeapuristeisella vaparilla. j.h Ostin aggregaattiin Nesteen dieseliä, nyt kyllä valotkin palavat kirkkaammin, käyntiäänikin on linnunlaulua, eikä siinä vielä kaikki.... |
|
|||
|
|||
![]() Jokaisella(lähes) on vapaus valita
Ja jokaisella on omat mielipiteet:
Ja minun mielestä noissa dieseleissä on eroja, itse käytän teboilia. ja perustelut ovat seuraavat: aikanaan tutkin hyvinkin tarkkaa noita eri valmistajien dieseleitä, ja silloin teboili oli ainut joka antoi tarkempaa tietoa tuotteistaan, esim energiasisällön. Juuri noita persetuntumalla tehtyjä testejä tehtiin seuraavan kaavan mukaan: 2 kpl samanlaisia 2,3 td mitsuja, ja toiseen tb:n aineet tankkiin ja toiseen nesteen citydiesel, ja kiihdyttämään tienpäälle vitosella 60 km/h ylöspäin. vaihdettiin tankkauspaikkoja pariin kertaan ristiin, ja aina se mitsu, missä oli tb:n diesel pärjäsi selvästi. johtopäätös-> teboililta ei saanut happea tankkiin, vaan se otettiin ilmasta (niinhän neste aikanaan mainostikin, että diesel on "hapetettu" ja sen seurauksena niitä pitkäketjuisia hiilivetyjä ei mahdu sekaan niin paljon). TB:n dieselissä on mielenkiintoisia laatuvaihteluja: viimme kesänä? oli neon vihreää dsl yksi laivalasti, ja väri nimenomaan pisti silmään, mutta toimi aivan normaalisti. Joskus kun nuo dieselin savutukset meinaa olla reilut katsastukseen mennessä, olen tankannut yhden tankillisen nesteeltä, ja ainakin persetuntumalta ja peilistä katsomalla savutusta nesteen dsl on "puhtaampaa" ts. ei savua, mutta eipä kyllä vedäkkään. jos pitäs alkaa arvailla kulutuserojen suuruutta eri dsl välillä, niin kyse on prosenteista, ei kymmenistä. Ja dieselin lisäaineistuksena olen käyttänyt tuhkaantumatonta 2-T öljyä. Resepti on seuraava: ajetaan tankki lähes tyhjäksi (n.15 litraa jäljellä) ja sekaan n.2 litraa 2-t öljyä ja reilulla kaasulla 90km ja tankki täyteen! Yleensä olen tehnyt k.o coktailin kevättalvella, ja uskomatonta kuinka paljon käynti pehmenee alle tunnin ajolla! |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Öljyseoksien käyyttö on mielestäni tarpeellista vain jos ajelee lämmitysöljyllä, toki varmaan pehmentää käyntiä mutta onko järkee vai ei? |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten jos riittääl uotettavasti, niin paikkoja löytyy paljon, siis tehodynoja on Suomessa pilvin pimein joissa toistettavuus on hyvä. Siis polttoaineissa on eroja ja myös testaustavoissa ja määritelmissä hyvinkin tarkkaa... j.h Nesteen tuotteista olen aina ongelmitta löytynyt ilmoitetun energiasisällön (tosin viimeaikoina ei ole ollut tarvis moiselle). |
|
||||
|
||||
![]()
Uudesta TM:stä:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja sitten sitä empiiristä tutkimusta...
Eli työmatka kierros st1 aineella 17.5 l/ työssäkäynti kierros. Ja nesteen aineella 18.8l/ kierros Eli vuositasolla n.200 egee eroa kummalla ajan. |
|
|||
|
|||
![]()
Kumma kun VTT ja tekniikan maailma tietää paremmin kuin esim auton valmistaja voiko lisätä bensaa, esim vm 2000 Volvo V70 ohjekirja neuvoo lisäämään tarvittaessa bensaa
|
|
|||
|
|||
![]() abc
Tossa aikasemmin oli maininta ABC;een `litkuista jotka ainakin tulee Uttiin (jos joku tietää kyseisen paikan)nesteen autoilla nesteen jalostamolta.En tiedä muusta SUOMESTA mistä muualla aine tulee ABC;eelle.Yksi tuttu autoilija (useita autoja NESTEEN ajossa )kertoi et ei voi ajaa nesteen talvilaadulla kun autot vie 7-9 litraa sadalla NESTEEN ainetta enemmän kuin TB;een.
joutuu kirjottaa nyyberinä kun on kännissä ja kritisoi suoamalista monopoli firmaaaaaaaa. |
|
|||
|
|||
![]() jatkoa
siis tohon edelliseen jatkoa.Talvilaatua kuluu 7-9 litraa/100km enemmän kuin kesälaatua (tohon edelliseen oisin korjannu et ei TB vaan samasta pumpusta kuin kesälaatu eli Nesteen ainetta mut se kerkes lähtee )näppi häiriö.Jotaqin energia määrissä pitää olla
eroja jos sama auto kuluttaa toista laatua noin paljon ENEMMÄN |
|
||||
|
||||
![]()
talvilaadussa ei ole parafiinia mutta kesälaadussa taas on sitä voisko siitä johtua niiden energia ero.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta ei kymmeniä prosentteja enemmän kuten näillä empiirisillä tutkijoilla tapahtuu!!! Vaan prosentin luokkaa, varmaan alle. |
|
|||
|
|||
![]() samaa kamaa!
Kaikki te ajatte nesteen polttoaineilla, halusitte tai ette
![]() Ainoastaan lisäaineistus on eri ja sekin vaan pari prosenttia polttoaineen määrästä! |
|
|||
|
|||
![]()
lällällää miul on itädieseliä
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
minä luulen että nyky riisseli on liian "kuivaa" monelle vanhalla riiseli tekniikalla toimivalle autolle,
ainakin gp ja pajero toimii huomattavasti paremmin kun säännöllisesti kaataa litran 2t öljyä tankkiin. saksan riisseli on ainakin ihan eri tavaraa, eri väristä ja öljysenpää. viime kesänä kävin kuorma autolla saksassa ja tankkasin tankin muutaman kerran täyteen,tulin suomeen niin paikalliset tractorpulling miehet kävivät imemässä auton tankin tyhjäksi ja kertoivat että ahtopaineet ovat ihan eri luokkaa saksan aineella ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
taitaa olla saksan dieselin seassa munkinpaistorasvaa siitä eriväri. <------ biodiisseliä
|
|
|||
|
|||
![]()
no kysy hämäläisen pertiltä
![]() |
|
|||
|
|||
![]() ISO
Ei voi pitää paikkaansa. Diesel laadutkin on ISO stardardin mukaisia (myös saksassa) joten laatuerot samaa luokkaa kuin suomessa.
Voi olla että on imetty mutta olisko oma tankki ollu tyhjä? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ford Rangerin (euroopan malli) korotus | gikseri | Maasturiprojektit | 25 | 19.08.2011 09:34 |
Hj61 siirtopumppu vuotaa diiseliä | _kekkula_ | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.07.2009 18:41 |
Euroopan karttoja Oziin? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2007 21:51 |
Neste / neste-lämmönvaihdin | farmari | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.05.2007 19:15 |
C5 euroopan malli | C5 | 1 | 28.05.2003 06:22 |