Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 22.03.2013, 19:04
Jugio Jugio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 80
Perusasetus

Heitän tähän hieman kokemuksia uudemmasta autosta kun niitä pidetään niin huonoina ja varmasti suurilta osin ovatkin.

Minulla on työmatkakulkineena karvalakkimallin Toyota Aygo, jonka ostin uutena vuonna 2008. Nyt mittarissa n.145000. Hintaa autolla oli tuolloin n. 11000€. Polttoainetta moottoritieajossa kuluu n. 5L/100km.

Päädyin hankkimaan uuden pikkuauton välttääkseni mahdolliset tuhansien eurojen yllätysremontit käytetyn isomman auton kanssa.

Sisätiloista joutuu tinkimään isompaan autoon verrattuna. Ei niinkään kuljettajan tiloista, mutta kahden jälkikasvun kanssa on välillä vähän hankalaa sulloa kaikkia tarvikkeita kyytiin. Tuo tilakysymys on suurilta osin kuitenkin asennekysymys ja makuasia.

Helpompihan ne kamat olisi heittää kartanovolvon tilavaan konttiin, mutta henkilökohtaisesti en ole tässä vaiheessa valmis siitä mukavuudesta maksamaan 30000-50000€ enemmän.

Aygo on yhteistyömalli PSA-konsernin kanssa, joten saman auton saa myös sitikan tai pösön merkillä varustettuna jos niin haluaa. Moottori on bensiinimalleissa aina Toyotan valmistama.

PSA-yhteistyö näkyy joidenkin pikkuosien laadussa (esim. ovien lukot jäätyvät talvisin helposti.)

Määräaikaishuoltojen lisäksi tehdyt korjaukset:

110000km pakoputken takapönttö. 60€ Motonetista.

120000km vesipumppu (Ei jättänyt tielle. Alkoi vaan pitää ääntä.). 320€ vaihdettuna Toyotalla.

Nämä ovat kummatkin Aygon tyyppivikoja. Emännällä vastaavanlaiseen käkättimeen vaihdettu samat osat, tosin takuun voimassaoloaikana...

Huollot tuohon ovat merkkiliikkeessä 100-400€ haarukassa 15000 välein.

Hankin Aygon työmatkakulujen pienentämiseksi ja harrastepelin säästämiseksi. Omassa tapauksessani tuo on ajanut asiansa.

Jos tuo jostain syystä ei kestäisi sitä 300000km, niin sen voi tuskaa tuntematta viedä romikselle, kun hankintahinta on ollut pienempi kuin monien uusien autojen liikkestä ulos ajamisen jälkeinen arvon alenema.

Monta kertaa on tehnyt mieli vaihtaa isompaan autoon, mutta hankinta- ja ylläpitohintoja tarkasteltuani olen päätynyt pitämään nykyisen kulkineen. Säästyneillä rahoilla voi sitten vaikka rakennella harrastelaitetta
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 22.03.2013, 20:01
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Tulihan siitä keskustelua.
Aihe juontaa omalla kohdallani alkunsa muutaman vuoden taakse. Ryömin porukoiden pihalla ruiserin alla öljyjä vaihtamassa, ja isäukko rupesi esitelmöimään uusien autojen eduista. Oli pakko kysyä uudempien kanssa tarvittuja hinurikertoja. Oma saldoni on edelleen puhdas. 20 v aina ajamalla kotiin, toki hyvää tuuria ja kovaa sisua mukana, joskus on toki tarvittu yöllä kolmen tunnin kenttäremontti.
Itse en oikeastaan voi sanoa omistaneeni koskaan oikeasti huonoja autoja (rangella oli vain vahva persoonallisuus). Kaikki japsit (2 ruiseria 70-80 luvuilta, -86 mazda, ja pari corollaa -90 alusta ovat olleet helkkarin luotettavia. Ei se ranskanpullakaan (renu 19) paskempi ollut. Kaikilla noilla on omassa käytössä ajettu 70-150tkm.
Remonttia on kaikkiin tarvinut toki tehdä. Jarruja on vaihdeltu jossain 200tkm jälkeen, samoin pyöränlaakeria tai kytkintäkin. Tyypilliset kulut ovat pysyneet luokassa alle 500-1000e / 5v, kun omaa työtä ei hinnoitella.
Eikä tuo perheen ainokainen tämän vuosituhannen autokaan 2001 octavia surkea ole. Äijä sen osti uutena ja ekan 7v ei mitään ongelmia. Kymmenen vuoden kohdalla alkoi kaikkea pientä ilmaantumaan. Se pieni on vaan kalliimpaa ja hankalampaa, kuin 90-lukulaisiin

Ajatuksena on edelleen yrittää pitää työmatka-autoilu kokonaisuudessaan mahdollisimman järkihintaisena. Viikonloppuna ajetaan sitten hauskoilla autoilla.
Sullahan on hyvä mitsun aihio pihassa...
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 22.03.2013, 20:34
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ei siinä vanhuksien 525:ssa myöskään ollut tilaa. Takapenkillä polvet suussa piti istua ja pää pinossa kun osui kattoon muuten. Etupenkillä sama vika. Pää ottaa kattoon vaikka penkki on alimmalla asennolla. On muuten ainoa auto missä on ollut ongelmana pään kattoon osuminen. Okei oli siinä kattoluukku, mutta on mulla muitakin autoja ollut missä on kattoluukku ja ei niissä pää kattoon osunut. Liekö joku kiinalainen ollut niillä testihenkilönä kun tutkittu että miten autossa mahtuu olemaan. Tuossa 3-sarjalaisessa pää ei ota kattoon, mutta polvet suussa siellä saa kanssa istua. Hmm.. Voisi ehkä sanoa että sen tilat on samaan luokkaa kuin siinä vanhuksien 525:ssa oli.
Mutta onneksi meillä on 7-serie....
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 22.03.2013, 20:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Mutta onneksi meillä on 7-serie....
1-sarjalaiseenki sopii 2-metrinen ja 130-kilonen sälli hienosti kuskinpaikalle. Onkohan Nerd-o löytäny korkeussäädön jakkarasta jos ei biimeriin oo sopinu? Taitaa pituus tosin hipoo 190 cm:iä, mutta silti.
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 23.03.2013, 09:32
Clint:n Avatar
Clint Clint ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Koski Tl
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
1-sarjalaiseenki sopii 2-metrinen ja 130-kilonen sälli hienosti kuskinpaikalle. Onkohan Nerd-o löytäny korkeussäädön jakkarasta jos ei biimeriin oo sopinu? Taitaa pituus tosin hipoo 190 cm:iä, mutta silti.
Ite 190cm/120kg, ja voin todeta että ykkössarjalaisessa on takapenkillä enemmän tilaa kuin kolmosessa... Johtuu siitä, että kolmosessa kattolinja laskee aika rajusti ja joutuu istumaan pää kenossa, ykkösessä mahtuu olemaan ruoto suorana.

Samaten -MaTTi-:n havainnon kuskin tiloista pystyn allekirjoittamaan täysin, pää ei ole lähelläkään kattoa vaikka kattoluukku löytyykin...
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 24.03.2013, 11:21
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Jos ei Toyotan moterneihin suoraruiskudieseleihin voi enää luottaa miljoonaa kilometriä tavoitellessaan, niin mihin tässä sitten ihminen enää voi luottaa, kun ajokalustoaan keväisessä autokiimassaan haluaisi päivittää? Perinteisestihhän kori pettää ennen tekniikkaa, mutta nykyään hyviä hylsyjä menee sulattoon konerikkojen saattelemana.

Voivoi, kai se on BJ ostettava, tai puunattava oma raato katsikuntoon.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 24.03.2013, 12:02
PikkuMyy:n Avatar
PikkuMyy PikkuMyy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.06
Sijainti: Janakkala, Finland.
Viestit: 1.443
Perusasetus

Me ostettiin aikanaan Bj ja ollaan ajettu, korjattu, katsastettu ja taas ajettu ja vielä on kestänyt. Ei olla pahemmin rakennettu eikä laitettu blingblingiä koska ne ei sovi maastokäyttöön, auton pitää olla sellainen että sillä sietää ajella ilman harmin kyyneleitä jos osuu johonkin.
Meillä Bj on sen näköinen että sillä on todellakin ajettu eikä vaan puunattu.
Laita sinäkin A-P se kotterosi sieltä hallin nurkasta ajokuntoon, ei siinä paljon laittamista ole.
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 24.03.2013, 12:14
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Jos ei Toyotan moterneihin suoraruiskudieseleihin voi enää luottaa miljoonaa kilometriä tavoitellessaan, niin mihin tässä sitten ihminen enää voi luottaa
Nykyiset päästödirektiivit sanelevat sen että varsinkin dieselien syöttö- ja pakokaasunpuhdistuslaitteet pitää olla niin hienoelektroniikkaa, ettei ne yksinkertaisesti voi kestää puolta miljoonaa osia vaihtamatta.

Bensakone on tällä hetkellä selvästi yksinkertaisempi ja sitä kautta toimintavarmempi keksintö.
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 24.03.2013, 22:12
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Sullahan on hyvä mitsun aihio pihassa...
Just tuuppasin lumet ällän konepelliltä. Juniorikin tietää: mitsusta on sylinterinkansi halki. Vahvasti on vielä suunnitelmissa tämäkin saada ajoon, Hj on listalla edellä.
Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 25.03.2013, 09:05
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
1-sarjalaiseenki sopii 2-metrinen ja 130-kilonen sälli hienosti kuskinpaikalle. Onkohan Nerd-o löytäny korkeussäädön jakkarasta jos ei biimeriin oo sopinu? Taitaa pituus tosin hipoo 190 cm:iä, mutta silti.
Kyllä se oli löydetty ja oli alimmassa asennossa. Selkänojaa piti kääntää niin ei osunut pää kattoon. Se tosiaan oli ainoa auto missä noin on käynyt, joten en tie mikä siinä sitten oli. Kun ei ole enää tuota autoa niin ei voi käydä katsomassa säätöjä.
Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 26.03.2013, 19:59
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Me ihmiset olemma erimallisia, vaikka esim. pituus olisi sama. Jalkojen vs. selän pituus lienee aika määräävä tekijä miten autoon mahtuu.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 26.03.2013, 20:15
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

ei oo yhden eikä kahden suusta kuultua että kun ovat 124 mersun uutena ostaneet ja sittemmin vaihtaneet uudempaan ja taas palanneet 20v. jälkeen takaisin 124 mersuun. niin etteivät enää muulla aja
Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 26.03.2013, 20:37
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
ei oo yhden eikä kahden suusta kuultua että kun ovat 124 mersun uutena ostaneet ja sittemmin vaihtaneet uudempaan ja taas palanneet 20v. jälkeen takaisin 124 mersuun. niin etteivät enää muulla aja
niin karulta kuin se kuulostaakin niin hyväkuntonen 124 hakkaa monet uudet ja 600tkm vähemmän ajetut
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #64  
Vanha 26.03.2013, 21:04
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
3-sarjan bemarit,corolla,focus,A4,polo,V40-50 yms. pikkufarmarit on ns. elämäntapa farmareita,tilaa ei juurikaan enempää kuin sedanissa,vähän korkeampi tavaratila.
Farkuissa on tosiaan paljon eroa tavaratilassa. Ei noita nyt paljon ole tullut verrattua, mutta kyllä farkkukori on jonkinlaista inflaatiota kokenut. Muotoilu menee käytännöllisyyden edelle. Isot kantti-Volvot on vähän eri luokkaa kuin nykyiset luiskaperäautot. Sierrassa oli hyvät tilat, Passat parempi ja C-mese jotakin siitä välistä. Mese noista paras ajoltaan, vaikuttaa tietysti sekin.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #65  
Vanha 27.03.2013, 11:27
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Mitenkäs nuo pienemmät diisselit noin 2005-2008? Volkkarin 1.9 tdi lienee suht vanhakantainen ja luotettava kone. Mitä ihmehimmeleitä tarttee varoa tojotan 1.4 d4d koneen kanssa? Entäpä kaukaisen aasian kaunokainen KIA, pikkudiiseleistä en ole kuullut yhtikäs mitään?
Ylipäätänsä noin uusien autojen katselu on TYLSÄÄ. Jotenkin henkinen automaattiohjaus vie katselemaan vanhempia mersuja, volvoja, subaruita ym. Ajatuksella: ei kai toi vielä niin mätä voi olla...
Vastaa lainaten
  #66  
Vanha 27.03.2013, 19:29
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Mitenkäs nuo pienemmät diisselit noin 2005-2008? Volkkarin 1.9 tdi lienee suht vanhakantainen ja luotettava kone.
Jos volsun 1.9tdi on powerdiesel eli pumppusuutinversio, niin kannattaa ilmeisesti selvittää huoltohistoriaa tarkemmin:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=688372
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #67  
Vanha 28.03.2013, 08:23
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Mitä ihmehimmeleitä tarttee varoa tojotan 1.4 d4d koneen kanssa?
Mulla oli tuollainen Yariksen nokalla ja ikinä en halua koko paskaan enää sekaantua. Siinä on ilmeisesti ominaisuus että 100tkm välein kansi paskana.
Vastaa lainaten
  #68  
Vanha 28.03.2013, 08:46
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

kaverilla on kian katumaasturi jolla on kiskottu raileria ja ralliautoo jo useempi vuosi. Perus huollolla muuten menny mutta vauhtipyörä porsi jo ennen lastutusta.
Ajultaan aika hyvä auto ja lastun kans aika voimakas.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #69  
Vanha 28.03.2013, 10:25
Axl:n Avatar
Axl Axl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.08
Sijainti: Turku
Viestit: 254
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Mulla oli tuollainen Yariksen nokalla ja ikinä en halua koko paskaan enää sekaantua. Siinä on ilmeisesti ominaisuus että 100tkm välein kansi paskana.
Noissa on kuulemma tyyppivikana kansi ja lohkovikoja. Omassa kesti sentään 190 tkm, sitten olisi pitänyt vaihtaa koko moottori, pelkälle kansiremontille ei olisi saanut mitään takuuta.
__________________
Pajero 3.0 V6 -89
Vastaa lainaten
  #70  
Vanha 28.03.2013, 14:38
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
kaverilla on kian katumaasturi jolla on kiskottu raileria ja ralliautoo jo useempi vuosi. Perus huollolla muuten menny mutta vauhtipyörä porsi jo ennen lastutusta.
Ajultaan aika hyvä auto ja lastun kans aika voimakas.
Sportage? Kaverilla on se isompi KIAn maasturi ja kovasti on tykännyt, tosin luukkujen läpivientien sähköjohdot on murtuneet (käytettynä ostettu auto, jotain +200tkm ajettu)
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #71  
Vanha 29.03.2013, 18:32
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
tosin luukkujen läpivientien sähköjohdot on murtuneet (käytettynä ostettu auto, jotain +200tkm ajettu)
Vissiin Adam Opel hävitti ysärin lopulla kaikki sähköjohdot Koreaan, kun opelikseista loppui johtojen murtuminen..
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #72  
Vanha 29.03.2013, 23:44
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Sportage? Kaverilla on se isompi KIAn maasturi ja kovasti on tykännyt, tosin luukkujen läpivientien sähköjohdot on murtuneet (käytettynä ostettu auto, jotain +200tkm ajettu)
joku sorento se on.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #73  
Vanha 30.03.2013, 05:01
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Juu eli samainen isompi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hyviä kursseja... pee Chit-Chat 7 10.04.2010 18:01
Vauhdin maailma lehti. (tehdäänkö nimilista) Teemu Chit-Chat 1 03.11.2007 11:06
Hyviä rälläköitä? kivinen Chit-Chat 32 19.09.2005 21:44
Hyviä videoita JERKKU Linkit 0 01.03.2005 06:02


Sivu luotu: 22:25 (GMT +2).