Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2013, 19:19
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Saa sen ainakin tuohon tyyliin rikki. Eli en luokitteliks ainakaan itse viaksi, vaan ennemmin ominaisuus.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.03.2013, 19:33
graylingland graylingland ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Kilpisjärvi
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet Näytä viesti
Saa sen ainakin tuohon tyyliin rikki. Eli en luokitteliks ainakaan itse viaksi, vaan ennemmin ominaisuus.
No perkele, selvespähän tämäkin mitähän siitä on rikki menny? Ei muutako osia tilaamaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.03.2013, 19:37
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Sitä en osaa sanoa mitä on mennyt rikki tai onko ylipäänsä rikki. Itte ainakin oppinut aina ottamaan nelivedon paikallaan pois ja peruuttamaan pari metriä, kuten yleensä ohjeistetaan. Eikä ole koskaan ollut ongelmaa etteikö lähtis pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.03.2013, 19:40
graylingland graylingland ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Kilpisjärvi
Viestit: 26
Perusasetus

juu itse ajellut ja toiminut tällain "väärin" jo 4vuotta ja nyt ilmeni ongelma.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.03.2013, 20:18
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet Näytä viesti
Sitä en osaa sanoa mitä on mennyt rikki tai onko ylipäänsä rikki. Itte ainakin oppinut aina ottamaan nelivedon paikallaan pois ja peruuttamaan pari metriä, kuten yleensä ohjeistetaan. Eikä ole koskaan ollut ongelmaa etteikö lähtis pois.
kyllä sen kestää vauhdista takavedolle vaihtaa... ja se pakittaminen on automaattinapalukkojen konsti. ei ole hojossa mittää hyötyä ku niissä on manuaaliset. eli en usko että topicin aloittajan auto on tästä syystä hajonnut.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.03.2013, 20:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kyllä se manuuaali napalukoillakin auttaa....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 Näytä viesti
kyllä sen kestää vauhdista takavedolle vaihtaa... ja se pakittaminen on automaattinapalukkojen konsti. ei ole hojossa mittää hyötyä ku niissä on manuaaliset. eli en usko että topicin aloittajan auto on tästä syystä hajonnut.
Siis jos neliveto ei nähde pois päältä helposti, niin kannattaa peruuttaa/ajaa edestakaisin renkaat vähän käännettynä, enenkä lähtee esim asfaltille kääntymään.

Siis jos tulet hj:lla neliveto päällä metsästä, ja vasta kääntyissä vapautat etuvedon, niin voi olla että ei aukea, ja varsinkin nappinelivedossa asiaa ei irrottaessa tunne... toki näkee valosta.
Ja jos ajelee maastorenkailla kuivalla asfaltilla nelivedolla 90 asteen kulman, niin jonkin renkaan täytyy luistaa asfaltilla, tai joku paikka hajoaa

Ja kyllä kestää kytkeä nelivetoa päälle/pois, jos kaikki renkaat samassa kunnossa, ajaa suoraa ja ei vedätä, esim kytkin pohjassa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.03.2013, 21:13
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos neliveto ei nähde pois päältä helposti, niin kannattaa peruuttaa/ajaa edestakaisin renkaat vähän käännettynä, enenkä lähtee esim asfaltille kääntymään.

Siis jos tulet hj:lla neliveto päällä metsästä, ja vasta kääntyissä vapautat etuvedon, niin voi olla että ei aukea, ja varsinkin nappinelivedossa asiaa ei irrottaessa tunne... toki näkee valosta.
Ja jos ajelee maastorenkailla kuivalla asfaltilla nelivedolla 90 asteen kulman, niin jonkin renkaan täytyy luistaa asfaltilla, tai joku paikka hajoaa

Ja kyllä kestää kytkeä nelivetoa päälle/pois, jos kaikki renkaat samassa kunnossa, ajaa suoraa ja ei vedätä, esim kytkin pohjassa
no onko tässä nyt joku puhunu nelikko päällä paskaringin ajamisesta? ja kyllä ne on tähän asti kepistä kääntämällä kytkeytyny neliveto päälle/pois sen enempiä runkkaamatta. tulipa sitte metästä tahi pellolta...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.03.2013, 20:29
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Heitetäänpäs "Essonbaari"-arvaus kehiin. Renkaissa on kokoeroa ja siten nelikko päällä on etuakselilla joko veto tai jarrutus koko ajan. Nappinelikkohan toimii alipainekellolla ja toisinpäin ymmärtääkseni jousella? Jousi ei jaksa vetää 4->2wd ennenkuin veto/jarrutus poistuu hetkeksi, esim. nopea nykäys kaasulla. Tämän takia keppinelikkokin lähtee herkemmin pois nelikolta kun peruuttaa sen metrin pari jolloin etuakselilla käy "löysä" kohta eikä akseli hannaa vastaan kumminkaan päin. Omassa kepillisessä joutuu juuri kaasulla tai pakilla nykäisemään 2wd:lle vaihtaessa.(vaihtoehto olisi runsas voimankäyttö )
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.03.2013, 20:36
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.03.2013, 20:40
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.
Jos on kova jakis kuten hj:ssa ja yhtään siis YHTÄÄN kokoeroa etu- ja takarenkailla niin varmasti rutisee jos vauhdissa kytkee nelikon. enemmän tai vähemmän. Ei voi ainakaan suositella moista systeemiä.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.03.2013, 21:21
graylingland graylingland ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Kilpisjärvi
Viestit: 26
Perusasetus

renkaina on 4 kpl uusia 33 muddterraineja, eli hyvät renkaat ja samaa kokoa. vaihtaessani nelikon takavedolle napista vaihde oli vapaalla ja kytkin pohjassa.

jysähdys kuuluin edestä kun olin vaihtanut takavedolle ja kerennyt ajaa jo noin kilometrin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.03.2013, 22:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja graylingland Näytä viesti
renkaina on 4 kpl uusia 33 muddterraineja, eli hyvät renkaat ja samaa kokoa. vaihtaessani nelikon takavedolle napista vaihde oli vapaalla ja kytkin pohjassa.

jysähdys kuuluin edestä kun olin vaihtanut takavedolle ja kerennyt ajaa jo noin kilometrin.
Siis tuo etuveto kytkeytyy seuraavasti, voima menee jakiksessa takavedon akselille(siis sille missä kardaani on), ja siihen sitten kukitaan etuvedon akseli noin 5cm sisähäkisijaltaan olevalla booriholkilla, siis ainoastaan tuo lukituskolkki liikkuu.

Ulkomuistista, on vierähtänyt aikaa kun viimmeksi...)
Ja tuo hokin liikuttelu tapahtuu painonapista, siis sähköllä ohjataan alipaineventtiilejä, siis toisella auki, ja toisella kiinni.

Vanhemmiten nuo holkit kuluu, ja jos alipaine puuttuu molemmin puolin, niin "hiertyy" auki ajan kuluessa. (siis esim kilometrin päästä)

Testaa tuota 2wd/4wd toimintaa lumisella/jäisellä pihalla ajamalla ympyrää: kun pistät lukon kiinni, niin pitää alkaa "kangertaa" muutaman metrin sisään, ja kun ajaessa kytket pois, niin ei välttämättä lähde, niin pitkään kun ajat kaartaen. Mutta kun lähdet peruuttamaan samaa uraa takaisinpäin niin 4wd lähtee pois muutaman metrin jälkeen. ja jos toimii epäloogisesti, niin käännä letkut ristiin seuraaavasti:
Siis vaihda ne etukardaanin jakiksen puolen päässä olevan 2/4wd rasian letkut ristiin, joko sieltä rasialta, taikka konehuonesta, kun sinulla on takaveto päällä.
Jos tuo avaussolennoidi on rikki/tukossa (siis nyt lukitus, kun letkut ristissä) niin neliveto ei mene heti päälle kun käynnistät auton. (helppo kokeilla esim. lumisella pihalla, siis aja auto painonappi 4wd asennossa pihalle, ja ala ajamaan isoa kehää nopean puolen 1:llä, kytkimellä luistattaen noin "konttausnopeutta", ja "vapauta" takavedolle napista, nelivedon pitäisi kytkeytyä sekunnissa parissa, ja alkaa vastustamaan parissa sekunnissa, siis koska letkut on ristissä, niin tuo painonappi toimii väärin päin! siis hitaalla puolella ei ole nelivetoa ollenkaan)

Toinen mahdollisuus tuolle kiinnipysymiselle on juurikin tuo kokoajan vaikuttava vääntömomentti, siis esim tehtaan jäjiltä takarenkaat on parimilliä isommat tuolla sinun käyttämillä paineilla, toki yleensä moottorijarrutus päästää holkin liikkumaan.

Toinen joka vois olla vikana, jos auto olisi sinulle uusi, siis ei nyt, koska aiemmin ei ollut ongelmaa, olisi eri välitys etu- ja takaperässä.
sen vois testata ajamalla auto suoralle tielle, merkkaamalla renkaan alareuna renkaan kylkeen, ja ajamalla 4wd 10 metriä, tarkistamalla että kaikki merkit samassa asennossa, ajamalla 50 metriä lisää jne, ja jos esim toinen takarenkaan merkki meinaa tulla jäljessä pikkusen, toisen pitäisi olla edellä saman verran....

Vika voi olla myös tuon 4wd:n kalvossa, voit testata imemällä noista letkulähdöistä, tuo alempi voi vuotaa ihan pikkusen... ylempi ei ollenkaan.

P.S tuo lukkoholkin aukeaminen rasituksessa tosiaankin "hyppäyttää" (siis lehtijousien yms. rasitus vapautuu...)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj60 neliveto ei kytkeydy Jacris Tekniikka & Jutustelu 20 07.12.2011 21:38
hj60 neliveto päällä tahtoo puskea taika Tekniikka & Jutustelu 2 11.02.2010 23:39
HJ60 neliveto takkuaa? samid Tekniikka & Jutustelu 8 27.08.2006 08:38
Rikki mikk0 Mikk0lle Sattuu Ja Tapahtuu 4 03.05.2006 18:19
Pyyhkijänmoottoriko rikki Jess Tekniikka & Jutustelu 4 21.01.2006 19:29


Sivu luotu: 13:37 (GMT +2).