![]() |
HJ60 neliveto rikki?
mulla on hj60 vm90 ja ilmennyt sellainen ongelma pikkuhiljaa,..... vaihdettaessa nopealta nelarilta takavedolle vapaalla vauhdissa on kestänyt ajaa kilometri pari ja sitten on kuulunut mieto "rysähdys" jonka jälkeen nelari vaihtuu takavedolle, tätä on kestänyt jonkin aikaa.
mutta pariviikkoa sitten kun auto oli hemmetin jäässä , vaihtaessani nelarilt takavedolle kuului ensin metallista "vinkumista/särinää" jonka jälkeen aivan mieletön rysähdys, tuntui että koko keula nousee ilmaan ja sitten vasta vaihtui nelari pois päältä. onneksi ei ollut kuin 20km/h vauhtia. perus raksutus on kuulunut kääntyessä jo kauan, niin nelari ja takavetokin päällä. mutta nelari päällä kovemmin. mistäköhän johtuneepi? |
Jos nyt oikeen olen ymmärtäny niin olet vauhdista vaihtanu nelivedolta takavedolle?
|
Jos vauhdissa on nelarilta takavedolle vaihdettu, niin en ihan kauheasti ihmettelisi hajoamista...
|
Saa sen ainakin tuohon tyyliin rikki. Eli en luokitteliks ainakaan itse viaksi, vaan ennemmin ominaisuus.
|
Lainaus:
Napalukot on oltava tällöin kytkettynä. Jos vauhdista vetää nopeelta nelikolta hitaalle nelikolle tai toisinpäin niin silloin alkaa tulla mahdollisesti vaurioita. |
Lainaus:
|
siis painoin napista nopean nelikon pois jolloin nopea perus takaveto menee päälle.
|
Sitä en osaa sanoa mitä on mennyt rikki tai onko ylipäänsä rikki. Itte ainakin oppinut aina ottamaan nelivedon paikallaan pois ja peruuttamaan pari metriä, kuten yleensä ohjeistetaan. Eikä ole koskaan ollut ongelmaa etteikö lähtis pois.
|
juu itse ajellut ja toiminut tällain "väärin" jo 4vuotta ja nyt ilmeni ongelma.
|
Lainaus:
|
Kyllä se manuuaali napalukoillakin auttaa....
Lainaus:
Siis jos tulet hj:lla neliveto päällä metsästä, ja vasta kääntyissä vapautat etuvedon, niin voi olla että ei aukea, ja varsinkin nappinelivedossa asiaa ei irrottaessa tunne... toki näkee valosta. Ja jos ajelee maastorenkailla kuivalla asfaltilla nelivedolla 90 asteen kulman, niin jonkin renkaan täytyy luistaa asfaltilla, tai joku paikka hajoaa:mad: Ja kyllä kestää kytkeä nelivetoa päälle/pois, jos kaikki renkaat samassa kunnossa, ajaa suoraa ja ei vedätä, esim kytkin pohjassa |
Heitetäänpäs "Essonbaari"-arvaus kehiin. Renkaissa on kokoeroa ja siten nelikko päällä on etuakselilla joko veto tai jarrutus koko ajan. Nappinelikkohan toimii alipainekellolla ja toisinpäin ymmärtääkseni jousella? Jousi ei jaksa vetää 4->2wd ennenkuin veto/jarrutus poistuu hetkeksi, esim. nopea nykäys kaasulla. Tämän takia keppinelikkokin lähtee herkemmin pois nelikolta kun peruuttaa sen metrin pari jolloin etuakselilla käy "löysä" kohta eikä akseli hannaa vastaan kumminkaan päin. Omassa kepillisessä joutuu juuri kaasulla tai pakilla nykäisemään 2wd:lle vaihtaessa.(vaihtoehto olisi runsas voimankäyttö :D)
|
Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.
|
Lainaus:
|
Niin, "aina paremmat taakse" siitä se sitten jäykällä. Ylipäänsä se mistä mm. 40 sarjaisten Berttojen hanskalokeron kannessa varoitellaan, on aika tuntematon monelle. Ajellaan varoiksi nelikolla vaikka olisi pitoakin.
|
Lainaus:
|
renkaina on 4 kpl uusia 33 muddterraineja, eli hyvät renkaat ja samaa kokoa. vaihtaessani nelikon takavedolle napista vaihde oli vapaalla ja kytkin pohjassa.
jysähdys kuuluin edestä kun olin vaihtanut takavedolle ja kerennyt ajaa jo noin kilometrin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ulkomuistista, on vierähtänyt aikaa kun viimmeksi...) Ja tuo hokin liikuttelu tapahtuu painonapista, siis sähköllä ohjataan alipaineventtiilejä, siis toisella auki, ja toisella kiinni. Vanhemmiten nuo holkit kuluu, ja jos alipaine puuttuu molemmin puolin, niin "hiertyy" auki ajan kuluessa. (siis esim kilometrin päästä) Testaa tuota 2wd/4wd toimintaa lumisella/jäisellä pihalla ajamalla ympyrää: kun pistät lukon kiinni, niin pitää alkaa "kangertaa" muutaman metrin sisään, ja kun ajaessa kytket pois, niin ei välttämättä lähde, niin pitkään kun ajat kaartaen. Mutta kun lähdet peruuttamaan samaa uraa takaisinpäin niin 4wd lähtee pois muutaman metrin jälkeen. ja jos toimii epäloogisesti, niin käännä letkut ristiin seuraaavasti: Siis vaihda ne etukardaanin jakiksen puolen päässä olevan 2/4wd rasian letkut ristiin, joko sieltä rasialta, taikka konehuonesta, kun sinulla on takaveto päällä. Jos tuo avaussolennoidi on rikki/tukossa (siis nyt lukitus, kun letkut ristissä) niin neliveto ei mene heti päälle kun käynnistät auton. (helppo kokeilla esim. lumisella pihalla, siis aja auto painonappi 4wd asennossa pihalle, ja ala ajamaan isoa kehää nopean puolen 1:llä, kytkimellä luistattaen noin "konttausnopeutta", ja "vapauta" takavedolle napista, nelivedon pitäisi kytkeytyä sekunnissa parissa, ja alkaa vastustamaan parissa sekunnissa, siis koska letkut on ristissä, niin tuo painonappi toimii väärin päin! siis hitaalla puolella ei ole nelivetoa ollenkaan:D) Toinen mahdollisuus tuolle kiinnipysymiselle on juurikin tuo kokoajan vaikuttava vääntömomentti, siis esim tehtaan jäjiltä takarenkaat on parimilliä isommat tuolla sinun käyttämillä paineilla, toki yleensä moottorijarrutus päästää holkin liikkumaan. Toinen joka vois olla vikana, jos auto olisi sinulle uusi, siis ei nyt, koska aiemmin ei ollut ongelmaa, olisi eri välitys etu- ja takaperässä. sen vois testata ajamalla auto suoralle tielle, merkkaamalla renkaan alareuna renkaan kylkeen, ja ajamalla 4wd 10 metriä, tarkistamalla että kaikki merkit samassa asennossa, ajamalla 50 metriä lisää jne, ja jos esim toinen takarenkaan merkki meinaa tulla jäljessä pikkusen, toisen pitäisi olla edellä saman verran.... Vika voi olla myös tuon 4wd:n kalvossa, voit testata imemällä noista letkulähdöistä, tuo alempi voi vuotaa ihan pikkusen... ylempi ei ollenkaan. P.S tuo lukkoholkin aukeaminen rasituksessa tosiaankin "hyppäyttää" (siis lehtijousien yms. rasitus vapautuu...) |
Lainaus:
Nimenomaan kokeilleena en voi kehottaa ketää tekemään moista kytkentää. Tervetuloa vaan kokeilemaan sitä oman ranteen kestävyyttä. :D |
Lainaus:
|
Toyotan oma ohjekirja neuvoo vaihtamaan takavedon nelivedoksi vauhdissa nappinelikolla sekä pelekällä kepillä toimivissa nelikoissa.
Napikset pitää tietenkin olla lukittu asennossa. Tällöin täytyy ajaa suoraan luonnollisesti. Itse 4 erityyppistä Land Cruiseria omistaneena ja useita ajaneena voin allekirjoittaa tämän ohjeen. Elo lopetetaan se hötkyily sen nelikon kytkemiseestä Toyota merkkisissä maastoajoneuvoissa. Mikäli silloin kuuluu rutinaa niin silloin pyörien halkaisijoissa on merkittäviä eroja. Pari milliä ei tunnu missään. Suzukeissa voi toimia aivan samalla tavalla. |
kyllä nappi neliveto menee päällä ihan napista ja vauhdissa. pyörien pyörintä eron ollessa liian suuri rengaskoosta tai kaasujalasta johtuen, ei mikään neliveto missään merkissä mene ääneti päälle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 01:31 (GMT +2). |