Lamdathan pystyy mitata ihan yleismittarilla volttipuolella. Eli moottori normaaliin lämpöön niin silloin lamdatkin lämpöiset ja pitäs näyttää normaaleja lukemia. Eli mittaat signaalijohdon ja maan välistä, toimiva lamda antaa muistaakseni 0.2-1V jännitteen jos kunnossa auton käydessä. En muista montako karvaa tonne lamdaan menee noissa, 3-4kpl, 2kpl on lämmitystä, 1 signaali ja 4jäs maa.. Ton ei pitäs olla hommana osaavalle ihmiselle mikään. Harvemmin katit noissa hajoaa, meeppä kolkuttaan kattia kämmenellä, heliseekö/koliseeko se sisältä? Jos helisee, sitten katti ainaskin rikki. Naapurin bemarissa kestää tarvikekatit 2-3-vuotta kerrallaan. Mutta se vie pikkusen öljyä (haisee)
Ja teoriassa toi askelmoottori (niin kutsuttu tyhjäkäyntiventtiili) ei voi nostaa kulutusta ellei se moottori huuda tyhjäkäyntiä sitten koko aikaa tyyliin 1500-2000rpm. Sehän antaa vaan lisäilmaa moottorille kaasuläpän ohitse, ei yhtään mitään muuta. Kierrosten noustessa kasvaa syötettävä polttoaineen määrrä. Mutta ajossa se ei vaikuta sitten mitenkään kulutukseen. Tyyppivikanahan tossa on toi askelmoottorin karstoittumunen, se putsaamalla rupeaa yleensä tyhjäkäynti olemaan normaalilla 700rpm tuntumassa. Mutta jos venttiili takertelee, voi tyhjäkäynti olla 700-2500rpm.
Ja jos noi lamdat on pimeänä, moottori heittää vikatilan päälle kun lamdalta ei tule käskyä, seokset menevät sitten ohjelmoidulle vika asetukselle jollaka pääset turvallisesti kotia/korjaamolle. Rooverissa pystyy itse vastusarvoa muutamalla valita katti asetuksen tai ei kattiasetuksen.
Lamdassa se vika on, ei muualla, kyllä HC nousis kierroksillakin jos katti ei toimi.
Viimeksi muokannut kokkolanpoika : 26.02.2013 10:42
|