Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.02.2013, 11:05
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Kun noita kiskomisen kuluja ajattelee, onkos teillä käytännön kokemusta minkälaisella autolla 3500 kilon kokonaispainon kärryn kiskominen sujuu kunnolla ja turvallisesti jos se kuormataan 3500 kilon painoiseksi?

Siis niin, että ajaminen sujuu normaalin liikenteen mukana max. rekkanopeutta?

Itsellä on aikaisempi kokemus vähän kevyemmistä kärryistä sellainen, että ei ole kovin hyvä juttu jos kärry kuormineen rupeaa painamaan vetävää autoa enempi.

Oletetaan, että tulisi voimavaroja osoitettua pikku e kirjaimeen C1E kortin muodossa, minkälainen auto pitää olla, että kortista on hyötyä 3500 vetopainoon saakka?

Nyt ei ylihintaiset vaihtoehdot kiinnosta, vaan normaaleissa käytetyn käyttöauton hinnoissa pyörivät 3500 kilon vetoautot, minkälaisella on hyvä vetää...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.02.2013, 11:23
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

vetoa!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun noita kiskomisen kuluja ajattelee, onkos teillä käytännön kokemusta minkälaisella autolla 3500 kilon kokonaispainon kärryn kiskominen sujuu kunnolla ja turvallisesti jos se kuormataan 3500 kilon painoiseksi?

Siis niin, että ajaminen sujuu normaalin liikenteen mukana max. rekkanopeutta?

Itsellä on aikaisempi kokemus vähän kevyemmistä kärryistä sellainen, että ei ole kovin hyvä juttu jos kärry kuormineen rupeaa painamaan vetävää autoa enempi.

Oletetaan, että tulisi voimavaroja osoitettua pikku e kirjaimeen C1E kortin muodossa, minkälainen auto pitää olla, että kortista on hyötyä 3500 vetopainoon saakka?

Nyt ei ylihintaiset vaihtoehdot kiinnosta, vaan normaaleissa käytetyn käyttöauton hinnoissa pyörivät 3500 kilon vetoautot, minkälaisella on hyvä vetää...
Itse vetelin kesällä Jeep Grand Cherokeella lavettikärryllä FSJ jeeppiä ja tuo yhdistelä toimii kyllä kesällä, vaan talvella en mielelläni moisella yhdistelmällä lähtis liikenteeseen. Jos et pääse liukasta mäkeä ylös niin olet lähes automaattisesti linkussa ja ojassa.



Siispä hankin kuorma auton johon hankin myöhemmin talvirenkaatkin, on vaan aika plukkaat nuo kesäkuvioiset kumit lumella.

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.02.2013, 11:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Entäs muuten tämä:
Lainaus:
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;
C1E kortilla saa siis vetää, mutta mikäs tommonen kärry edes on? Ja mistä siihen vetoauto?
Esimerkiksi B- luokan ajoneuvoksi rekisteröitu Chevy Suburban, tjsp. full-size jenkki tai muu vastaava. Sehän siis vaatii vähintään C1- kortin jotta sillä saa ajaa edes sellaisenaan, mutta on kutienkin henkilöautoksi rekisteröity.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun noita kiskomisen kuluja ajattelee, onkos teillä käytännön kokemusta minkälaisella autolla 3500 kilon kokonaispainon kärryn kiskominen sujuu kunnolla ja turvallisesti jos se kuormataan 3500 kilon painoiseksi?
Kyllähän tuollainen Suomalaisittain normikokoinen maastoauto kiskoo 3500kg:n kuormaa hyvällä säällä ihan mukavasti. Huonolla säällä sitten eri juttu. Aina auttaa mitä pidempi akseliväli, ja toisaalta saisi melkeen olla ilmapussit takana lisäjousina jotta saa vähän menoa tukevoitettua. 3500kg:n kärryllä aisapainoa olisi syytä olla kuitenkin sen 200-300kg (vetoautosta, vetokoukusta ja kärrystä riippuen)

Ehdottomasti hyvä systeemi oli "sway control"- systeemit, mitkä jakaa kärryn vääntövoimia autossa vähän isommalle alalle ja estää yhdistelmän kiemurtelua, mutta en ole niitä ikinä suomessa nähnyt, enkä edes tiedä onko ne laillisia. Ehdottomasti kuitenkin paras veturi tuollaiseen 3500kg -> kärryn vetoon on iso pickuppi tai pakettiauto, näistä paras tietysti olisi pickuppi "hanhenkaula"- kärryllä. Eli siis sellainen missä on vetopöytä lavalla. Jakaantuu kärryn paino paremmin koko auton päälle, eikä kevennä keulaa niinkuin kuulapäällä vetäessä.

Mulla on ollut pari kertaa Grand Cherokeen perässä painavimmillaan n.3000kg painoinen, 2.30 leveä ja 5m pitkä telikärry täynnä betoni- ja kivimurskaa. Konetehojen puolesta tuli oikein hyvin perässä, valoista lähtiessä ei aina henkilöautot pysyneet rinnalla toisella kertaa vedin sadekelillä, takaveto päällä. Liikkeelle lähtiessä tahtoi aina sutia vaikka aisapainoa oli sen 250kg, pysäyttäessä taasen tahtoi etupäässä renkaat mennä lukkoon, koska noin suuri aisapaino ilman apujousia takana keventää keulaa aikalailla. Kärryssä tosin oli myös varsin huonot jarrut. Tässä tapauksessa voisi sanoa että kiitin noita uudemmasta Grandistä hommattuja reilusti tehokkaampia jarruja sekä sitä, että takanakin on levyt


Lainaus:
Oletetaan, että tulisi voimavaroja osoitettua pikku e kirjaimeen C1E kortin muodossa, minkälainen auto pitää olla, että kortista on hyötyä 3500 vetopainoon saakka?

Nyt ei ylihintaiset vaihtoehdot kiinnosta, vaan normaaleissa käytetyn käyttöauton hinnoissa pyörivät 3500 kilon vetoautot, minkälaisella on hyvä vetää...
Hommaat dieselkoneisen jenkkipickupin, ne on ihan perkeleen hyviä kärryvetureita. Riittävän isot ja vääntävät koneet, itse auto on riittävän pitkä akseliväliltään ja suht leveitä. Vetopainotkin on valmistajien ilmoitusten mukaan jo sitten ihan toista luokkaa, monet "1- ton"- pickupit varsinkin on luokiteltu jonnekkin 6000-8000 kilon vetopainoille jenkeissä. Kotimaisissa otteissa tosin voi sitten lukea melkeen mitä vain..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 20.02.2013 12:02
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.02.2013, 18:11
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Esimerkiksi B- luokan ajoneuvoksi rekisteröitu Chevy Suburban, tjsp. full-size jenkki tai muu vastaava. Sehän siis vaatii vähintään C1- kortin jotta sillä saa ajaa edes sellaisenaan, mutta on kutienkin henkilöautoksi rekisteröity.
B-luokan ajoneuvo on max 3500kg kokonaismassa, jota saa siis B-kortilla ajaa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.02.2013, 13:35
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun noita kiskomisen kuluja ajattelee, onkos teillä käytännön kokemusta minkälaisella autolla 3500 kilon kokonaispainon kärryn kiskominen sujuu kunnolla ja turvallisesti jos se kuormataan 3500 kilon painoiseksi?

Siis niin, että ajaminen sujuu normaalin liikenteen mukana max. rekkanopeutta?

Itsellä on aikaisempi kokemus vähän kevyemmistä kärryistä sellainen, että ei ole kovin hyvä juttu jos kärry kuormineen rupeaa painamaan vetävää autoa enempi.

Oletetaan, että tulisi voimavaroja osoitettua pikku e kirjaimeen C1E kortin muodossa, minkälainen auto pitää olla, että kortista on hyötyä 3500 vetopainoon saakka?

Nyt ei ylihintaiset vaihtoehdot kiinnosta, vaan normaaleissa käytetyn käyttöauton hinnoissa pyörivät 3500 kilon vetoautot, minkälaisella on hyvä vetää...
ylihintainen? kiinnostais vähän tietää et mitä tarkoitat tuolla ylihintaisella?

Tuo vetoauto kannattaa mitoittaa sellaiseksi että se on turvallinen itselle ja etenkin muille tiellä liikkujille! ja noissa vertailuissa kannattaa huomioida käyttötarkoitus eli mitä sillä tarvii vetää/ tarviiko vetää pelkästää kesällä vai myöskin talvella, kesällä riittää vähän kevyempikin veturi mut talvella mielellään vähän raskaampi. ja talvella suosin kyllä nelivetoa vaikka esim.chevy vani jaksaa kyl vetää ja aisapainolla saadaan takapyörille pitoa mut entäs kun se lähtee menee linkkuu? nelivetoses etupään veto auttaa vähän tuohonkin.

omista kokemuksista sen verran et entine veturi HDJ80 jakso kyl vetää kohtuu hyvin 3500kg todellista painoo ja jatkuvan nelivedon ansiosta myös talvella kohtuullinen. ja tuo nykyinen jenkkiveturi jaksaa vetää hyvin tuon trailerin ja ei putoa tuo vauhti mäessäkään Chevylle valmistaja lupaa muistaakseni n.8tn vetopainoa.. ja vakaampi tuo on juurikin pitkän akselivälin ja suuren omamassan takia. ja taka-akselille oon suunnitellu juuri tuota ilmajousitusta lehtien kaveriks, helpottais matalien autojen lastausta kun voisi nostaa veturi perää lastauksen ajaksi ja vakauttaishan tuo menoakin..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.02.2013, 16:58
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

heräs kysymys miten takana lisä jouset vaikuttaa keulapainoon?
"koska noin suuri aisapaino ilman apujousia takana keventää keulaa aikalailla"
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.02.2013, 18:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Pitää auton paremmin vaaterissa, ja apujousien kanssa ei montuissa perse niiaa yhtä alas, toisin sanoen painonsiirtymää pituussunnassa ei tule niin paljoa ja ajosta tulee vakaampaa. Koitahan huvikseen tunkata koria ylemmäs taka-akselin ja korin välistä pullotunkilla, niin huomaat että keulassa jousitus painuu jonkin verran kasaan samalla kun perä nousee

Tokihan se aisapainon tuoma massa siellä takana edellen on, ei ne ilmajouset mihkään sitä maagisesti pysty kadottamaan. Mutta on ihan selkeä ero ajokäytöksessä isollakin veturilla, kun ei ole perä lintassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.02.2013, 18:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
heräs kysymys miten takana lisä jouset vaikuttaa keulapainoon?
"koska noin suuri aisapaino ilman apujousia takana keventää keulaa aikalailla"
Juu, ei ne paljoo vaikuta, mitä nyt auton asentoa korjaa ja sitä myöten ei näytä keulivan niin paljon.

Jenkithän harrastaa weight distribution hitchejä, joilla oikeasti saa siirrettyä painopistettä pois kuulan päältä. Tuntuu olevan ihan toimiva viritelmä ja paljon käyttäjiä, mutta jostain syystä tässä maailmankolkassa täysin tuntematon käikäle.


Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.02.2013, 20:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Juu, ei ne paljoo vaikuta, mitä nyt auton asentoa korjaa ja sitä myöten ei näytä keulivan niin paljon.

Jenkithän harrastaa weight distribution hitchejä, joilla oikeasti saa siirrettyä painopistettä pois kuulan päältä. Tuntuu olevan ihan toimiva viritelmä ja paljon käyttäjiä, mutta jostain syystä tässä maailmankolkassa täysin tuntematon käikäle.


Oliskohan tuolla työntöjarrulla osaa tuohon "harvinaisuuteen"?

Siis tuolla autoilun ihmemaassa, siis jenkeissä ainakin osassa kärryistä sähköjarrut, ja kerran päässyt k.o jarruja ihmettelemään, ja itse en ainakaan lähtisi talvikelillä minnekkään tuommoisten "jarruvalojarrujen" kanssa, tuossa venetrailerissa ei ainakaan yhtä-äkkiä näkynyt mitään, millä säädetään jarruvoimaa-> siis jarrutti luultavasti aina samalla lailla, kun jarruvalot paloi.

Ja tuohon ilmajousitukseen takana, kyllä, aivan oikein; vaikuttaa etuakselin kuormitukseen, mutta pitää kyllä olla aika tarkat mittarit tsm. että huomaa.
tuo parempi hallittavuus johtuu vähintään yhtä paljon siitä, että erillisjousitetuissa pyörän kulmat aika paljon poskellaan, kun keula korkealla.
Ja jos takana on TOIMIVA kuormituksen tunteva jarrupaineensäädin, niin tuo paineilmapussi systeemi sotkee sen toiminnan täysin....
Toki minullakin on tulollaan hdj:n taka-akselille pussin vietereiden sisään

Pienin maasturi, millä kannattaa talvikelillä vetää 3500 kg kärryä, on suuruusluokkaa Land cruiser HJ-61, ja nimenomaan nastarenkailla.
Toki tuo 80 km/h jyrkimmissä ylämäissä taitaa jäädä haaveeksi, mutta HDJ-80 jaksaa paremmin...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.02.2013, 21:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Oliskohan tuolla työntöjarrulla osaa tuohon "harvinaisuuteen"?
Niin luultavasti, vaikka antaahan nuo riimut periks jonku sentin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuolla autoilun ihmemaassa, siis jenkeissä ainakin osassa kärryistä sähköjarrut, ja kerran päässyt k.o jarruja ihmettelemään, ja itse en ainakaan lähtisi talvikelillä minnekkään tuommoisten "jarruvalojarrujen" kanssa, tuossa venetrailerissa ei ainakaan yhtä-äkkiä näkynyt mitään, millä säädetään jarruvoimaa-> siis jarrutti luultavasti aina samalla lailla, kun jarruvalot paloi.
Näin taitaa olla, aika arveluttavia varsinkin talvisäällä. Onhan niillä myytävänä "brake controller"eja, joilla säädellään jarruvoimaa joko viiveellä tai sitten ihan proportionaalisesti kuten täkäläisetkin työntöjarrut toimii. Mutta ainahan ne tosiaan sähköisiä siellä, ellei sitten isommissa ilmajarrut.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja jos takana on TOIMIVA kuormituksen tunteva jarrupaineensäädin, niin tuo paineilmapussi systeemi sotkee sen toiminnan täysin....
Niin tekee, syytä tiedostaa ja vivuta jollain opilla venttiili täysille jos on taka-akselilla lastia kunnolla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.02.2013, 22:19
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Ylempänä pyydettiin määrittelemään ylihintainen vetoauto...
Mä lähtisin määrittämään sitä siitä näkökulmasta missä menee raja kun on fiksumpaa pyytää jotain ammattilaista kuljettamaan se mitä aikoo omalla autolla kuljettaa. 3500 kilon kärryt ja autot on tästä näkökulmasta vähän ongelmallisia kun niille pitäs olla aika paljon jo tähdellistä käyttöä jos haluaa yhdistelmän kannattavan vaikka kotitarvekäytössä ja kaverien jeesailussa.

Koska on ammattiajoakin tullut kokeiltua henkilökuljetuksen saralla tullut kokeiltua, on mieleen jäänyt kuinka paljon kalustolla saa tehdä hommia, että se rupeaa kannattamaan. Kotona kalusto on paljon vaikeampi saada kannattamaan muuten kuin henkisesti piristävänä ;-)

Siksi 3500 kilon vetoon sopivan auton pitäisi olla sellainen, että sille on muutenkin käyttöä tuli sitten kärryä kiskottua tai ei. Voi käydä nimittäin niinkin huonossa tapauksessa, että kaljaa tulee kiskottua enempi kuin kärryä!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.02.2013, 10:14
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja jos takana on TOIMIVA kuormituksen tunteva jarrupaineensäädin, niin tuo paineilmapussi systeemi sotkee sen toiminnan täysin....
Toki minullakin on tulollaan hdj:n taka-akselille pussin vietereiden sisään
Tuossahan auttais sellainen jarrupaineensäädin mikä tunnistaa paljepaineen ja sen mukaan säätää jarruja.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.02.2013, 18:40
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun noita kiskomisen kuluja ajattelee, onkos teillä käytännön kokemusta minkälaisella autolla 3500 kilon kokonaispainon kärryn kiskominen sujuu kunnolla ja turvallisesti jos se kuormataan 3500 kilon painoiseksi?

Siis niin, että ajaminen sujuu normaalin liikenteen mukana max. rekkanopeutta?

Itsellä on aikaisempi kokemus vähän kevyemmistä kärryistä sellainen, että ei ole kovin hyvä juttu jos kärry kuormineen rupeaa painamaan vetävää autoa enempi.

Oletetaan, että tulisi voimavaroja osoitettua pikku e kirjaimeen C1E kortin muodossa, minkälainen auto pitää olla, että kortista on hyötyä 3500 vetopainoon saakka?

Nyt ei ylihintaiset vaihtoehdot kiinnosta, vaan normaaleissa käytetyn käyttöauton hinnoissa pyörivät 3500 kilon vetoautot, minkälaisella on hyvä vetää...
Paras veturi mulla ollu Dodge Ram 5,9 TD. Pitkä akseliväli, neliveto ja voimaa. 3500kg kärry kulkee nöyrästi perässä, ja aina sai hymyn päälle kun alko mäessä kiihdyttää
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.02.2013, 18:47
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

kyllä mulla parhaat vetokokemukset 3500 kg massasilla on kans:

1. Dodge RAM 5.9

2. MB Sprinter

3. Toyota HDJ 80

Väkevä vääntö ja pitkä akseliväli on ne jutut ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Pikku traktori SoSo O/M/V Ajoneuvot 4 29.02.2008 20:38
Pikku kullannuput.... Rainy Chit-Chat 13 23.01.2007 15:40
pikku G Linkit 12 10.11.2006 12:20
O: Pikku Suiza ippendale O/M/V Ajoneuvot 6 18.07.2006 10:22
M: Pikku sportti O/M/V Ajoneuvot 0 19.03.2006 16:05


Sivu luotu: 17:54 (GMT +2).