Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tonha
24 §
Korin korotus
1. Maastoauton, jonka omamassa on suurempi kuin 1500 kg, korin saa korottaa erilliseen runkoon nähden korotussarjalla seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin tulevat korotuspalat ovat korkeintaan 76 mm:n mittaiset; ja
b) korotetussa avomallisessa autossa on käytettävä 27 §:ssä tarkoitettua turvakaarta, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena.
2. Korotettaessa maastoautoa, jonka omamassa on enintään 1 500 kg, tai jos korin korotukseen käytetään omavalmisteisia osia, on noudatettava seuraavia ehtoja:
a) korotuksen vaatimat muutokset hallintalaitteisiin ja jarruputkiin sekä -letkuihin ja korotuksessa käytettävät osat on yksilöitävä;
b) mahdollisten korin ja rungon välisten kumityynyjen on oltava paikallaan myös muutoksen jälkeen;
c) lupahakemuksessa on selvitettävä mahdollinen jousituksen korotus; ja
d) auto ei muutoksen jälkeen saa olla kaatumisherkkä.
|
Mitä kirjaa se Tonha lukee?





23 § on Korin korottaminen runkoon nähden, 24 § Turvakaari:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 jota sittemmin muutettu, mm. tuon 23 §:n 2 momentti kumottu tällä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
23 § kuuluu seuraavasti ja on tämmöisessä muodossa voimassaoleva:
Lainaus:
23 §
Korin korottaminen runkoon nähden
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.
|