Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vitaraan korin korotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98629)

korbimotors 26.06.2012 20:21

vitaraan korin korotus
 
Oletteko tehneet vitaroihinne korinkorotusta jos olette niin kuinka paljon ja mikä olis ns. max. korotus ilman muita muutoksia, ettei tarvitse jatkaa mitään pituuksia letkuista yms..
onko 50mm jo liian paljon? Ja onko älyttömän kova töinen homma? Onko korin kiinnikkeet pahoissa paikoissa? Vai mitä suosittelette että sais vielä himpun verran tilaa nuille renkaille kun tuntuu ruopivan joustotilanteissa varsinkin takana.
Nyt on vaihdettu ainoastaan mesen jouset eteen ja larvan jouset taakse. 30x9.5x15 fedimat vain rengas kokona niin nuo jos sais helpolla työllä pyörimään ongelmitta..
kaaria ei viitsis alkaa leikkelemään kun on vielä sen verran hyväpeltinen auto.

korbimotors 11.07.2012 19:35

kuinka moni on korottanut oman vitaransa koria rungolta?
Millanen työ?
itselle riittäisi ihan vaan esim.30mm korotus koriin.

Comax 11.07.2012 21:34

Kysyin tuota aikoinaan konttorilta niin katsuri tuumasi, ettei saa kilpiin.

Jostain muistelen kuitenkin lukeneeni (todennäkösesti: jostain täältä, että jouset + korin korotus vaatinee pidemmät jarruletkut sekä hyvä? varmaan olisi pistää jotain tälläisiä tiputus / jatkopalikoita + (camber / castorin korjaus?):
http://www.bits4vits.co.uk/store/vit...e/prod_80.html
http://www.bits4vits.co.uk/store/vit...a/prod_18.html

korbimotors 11.07.2012 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Comax (Viesti 896909)
Kysyin tuota aikoinaan konttorilta niin katsuri tuumasi, ettei saa kilpiin.

Jostain muistelen kuitenkin lukeneeni (todennäkösesti: jostain täältä, että jouset + korin korotus vaatinee pidemmät jarruletkut sekä hyvä? varmaan olisi pistää jotain tälläisiä tiputus / jatkopalikoita + (camber / castorin korjaus?):
http://www.bits4vits.co.uk/store/vit...e/prod_80.html
http://www.bits4vits.co.uk/store/vit...a/prod_18.html

No eipä tuota sitten auta alkaa korotteleen rungolta jos kerta ei mee leimalta läpi..
Pitää tyytyä tuohon mitä on :)
On tuossa nyt helmasta maahan mitattuna n.36cm. En tiedä paljonko oli sillon vakio alustalla. tämä mitta siis vain helmasta eikä rungosta!!

Comax 11.07.2012 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 896922)
No eipä tuota sitten auta alkaa korotteleen rungolta jos kerta ei mee leimalta läpi..
Pitää tyytyä tuohon mitä on :)
On tuossa nyt helmasta maahan mitattuna n.36cm. En tiedä paljonko oli sillon vakio alustalla. tämä mitta siis vain helmasta eikä rungosta!!

Voihan sieltä ottaa ylimääräsiä pois. ;)

Johan tuossa kuiten aika mukavasti on :D. Omani mittasin aikoinaan rungosta niin tais olla aika tasan 20cm 225/70R15 renkailla.

jörry 06.10.2012 23:10

Sama homma olis eessä!
 
Kyllä saa nykyää korottaa suzukia korilta. 75mm alustaa ja saman verran koria. Eli 150mm koko vehettä. Jostaki luin ja konttorilla omasta kysyin niin näin lupasivat että saa tehä. Muuttunu laki painojen suhteen ja että mitä lukee rekisteriotteessa eli suisa on nykyään muistaakseni maastoajoneuvoksi luokiteltu.

-MaTTi- 06.10.2012 23:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jörry (Viesti 923653)
Kyllä saa nykyää korottaa suzukia korilta. 75mm alustaa ja saman verran koria. Eli 150mm koko vehettä. Jostaki luin ja konttorilla omasta kysyin niin näin lupasivat että saa tehä. Muuttunu laki painojen suhteen ja että mitä lukee rekisteriotteessa eli suisa on nykyään muistaakseni maastoajoneuvoksi luokiteltu.

Riippuu Suzukista. Omamassan oltava edelleen min. 1500 kg, ei oo muuttunu mihinkään sitten vuoden -98.

jörry 09.10.2012 20:28

Näin
 
Konttorilta kysyin asiaa ku jostaki kuulin siitä. Ja niin se sano että saa 150mm nostaa vielä autoa. Ja vielä tarkisti jostaki asian, en löytäny ite netistä asiasta mitään dokumenttia mutta näin se mulle vakuutti että saa toimia. Samalla katsastin oman auton(vitaran) ja sitä on nostettu ainaki sen 50mm ja varmaan enempiki tai niin paljo ku risut keulasta antaa perää. Eikä ole mitään merkintöjä vielä otteessa.

Tonha 19.02.2013 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 923667)
Riippuu Suzukista. Omamassan oltava edelleen min. 1500 kg, ei oo muuttunu mihinkään sitten vuoden -98.


24 §

Korin korotus

1. Maastoauton, jonka omamassa on suurempi kuin 1500 kg, korin saa korottaa erilliseen runkoon nähden korotussarjalla seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin tulevat korotuspalat ovat korkeintaan 76 mm:n mittaiset; ja
b) korotetussa avomallisessa autossa on käytettävä 27 §:ssä tarkoitettua turvakaarta, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena.
2. Korotettaessa maastoautoa, jonka omamassa on enintään 1 500 kg, tai jos korin korotukseen käytetään omavalmisteisia osia, on noudatettava seuraavia ehtoja:
a) korotuksen vaatimat muutokset hallintalaitteisiin ja jarruputkiin sekä -letkuihin ja korotuksessa käytettävät osat on yksilöitävä;
b) mahdollisten korin ja rungon välisten kumityynyjen on oltava paikallaan myös muutoksen jälkeen;
c) lupahakemuksessa on selvitettävä mahdollinen jousituksen korotus; ja
d) auto ei muutoksen jälkeen saa olla kaatumisherkkä.

-MaTTi- 19.02.2013 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tonha (Viesti 974154)
24 §

Korin korotus

1. Maastoauton, jonka omamassa on suurempi kuin 1500 kg, korin saa korottaa erilliseen runkoon nähden korotussarjalla seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin tulevat korotuspalat ovat korkeintaan 76 mm:n mittaiset; ja
b) korotetussa avomallisessa autossa on käytettävä 27 §:ssä tarkoitettua turvakaarta, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena.
2. Korotettaessa maastoautoa, jonka omamassa on enintään 1 500 kg, tai jos korin korotukseen käytetään omavalmisteisia osia, on noudatettava seuraavia ehtoja:
a) korotuksen vaatimat muutokset hallintalaitteisiin ja jarruputkiin sekä -letkuihin ja korotuksessa käytettävät osat on yksilöitävä;
b) mahdollisten korin ja rungon välisten kumityynyjen on oltava paikallaan myös muutoksen jälkeen;
c) lupahakemuksessa on selvitettävä mahdollinen jousituksen korotus; ja
d) auto ei muutoksen jälkeen saa olla kaatumisherkkä.

Mitä kirjaa se Tonha lukee? :confused::confused::confused::eek::D
23 § on Korin korottaminen runkoon nähden, 24 § Turvakaari: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 jota sittemmin muutettu, mm. tuon 23 §:n 2 momentti kumottu tällä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256

23 § kuuluu seuraavasti ja on tämmöisessä muodossa voimassaoleva:
Lainaus:

23 §
Korin korottaminen runkoon nähden

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;

c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;

d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;

e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja

f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.

ärjyy70 20.02.2013 00:24

Vähän OT mut tossa Matin laittamassa lainauksessa on mainintaa jarruputkista ja letkuista niin saako jarruputkia suoristaa joistain kohdista näin saaden enemmä liikkumavaraa jarruletkulle? Jostain joskus jotain luin että putkiin ei saa kajota?

Nuhapumppu 20.02.2013 01:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 974180)
Vähän OT mut tossa Matin laittamassa lainauksessa on mainintaa jarruputkista ja letkuista niin saako jarruputkia suoristaa joistain kohdista näin saaden enemmä liikkumavaraa jarruletkulle? Jostain joskus jotain luin että putkiin ei saa kajota?

Ei ainakaan minulle alkanut moisesta katsuri napisemaan,sanoi vaan että sehän on hyvä kun konehuoneeseen on valmiiksi jätetty ylimääräistä korinkorotusta ajatellen. Enkä näe syytä miksei niitä saisi suoristella,se siitä miksikään mene.

Tonha 20.02.2013 01:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 974163)
Mitä kirjaa se Tonha lukee? :confused::confused::confused::eek::D

Finlexin vanhoja sivuja näemmä...:o

mönky 19.08.2013 16:44

Palaan alkuperäiseen kysymykseen.Eli, kuinka kovatöinen tommonen jimnybitsin 3" korin korotussatsi on????Kukaan laittanu???
Edit: Tämmönen vastaus tuli jimnybitsiltä ku kysyin, jotta tarviiko ohjausakselia muuttaa tai jarruputkia jatkaa...--->
its the basic kit, you would need to make some brackets to extend the bumpers upto the new height
yours
RUs

Siis jos mä ny oikein ymmärrän niin puskureitten kiinnikkeitä pitää muuttaa.Se ny ei oo mikää homma mut mä ny vähä epäilen tuota vastausta.
Auttakaa ny tietämätöntä. Lakipykälät mua ei kiinnosta paskan vertaa.

HeikkiH 20.08.2013 13:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mönky (Viesti 1034819)
Palaan alkuperäiseen kysymykseen.Eli, kuinka kovatöinen tommonen jimnybitsin 3" korin korotussatsi on????Kukaan laittanu???
Edit: Tämmönen vastaus tuli jimnybitsiltä ku kysyin, jotta tarviiko ohjausakselia muuttaa tai jarruputkia jatkaa...--->
its the basic kit, you would need to make some brackets to extend the bumpers upto the new height
yours
RUs

Siis jos mä ny oikein ymmärrän niin puskureitten kiinnikkeitä pitää muuttaa.Se ny ei oo mikää homma mut mä ny vähä epäilen tuota vastausta.
Auttakaa ny tietämätöntä. Lakipykälät mua ei kiinnosta paskan vertaa.

Juu, puskureille tarvii tehdä palikat. Jarruputkissa jos ei riitä vara venyttää, niin tekee uudet, sama vaiva ku alkais jotain jatkoja väsäämään väliin. Ohjaukseen näyttäis olevan ihan oikeaa osaakin tarjolla: http://www.bits4vits.co.uk/store/ind...d&productId=32

mönky 21.08.2013 19:45

Kiitoksia!!


Sivu luotu: 13:49 (GMT +2).