Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.02.2013, 21:55
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Liikaa vauhtia kun olis pitäny löysätä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu Näytä viesti
Onkohan tuolle ruonkojen pettämiselle mitään järkevää selitystä?
Lähinnä tulee mieleen että on ajettu pokittaiseen terävään uraan (asvalttisauma tietyömaalla tms) kun kaikissa tollanen patti. Vyöt katkenneet/vaurioituneet terävästä iskusta kun ei ole riittävästi löysätty nopeutta

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.02.2013, 22:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Ei oikein vakuuttavilta renkailta vaikuta.

Paljos noissa on kantavuusindeksi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.02.2013, 23:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä ja Halpa


Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys

Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.02.2013, 23:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Mul on Hakkis LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Tuntuu varsinkin kylmällä ilmalla vähän raskaahkolta renkaalta Hiluxiin, mutta olen korjannut tätä ongelmaa (polttoaineenkulutus) asfalttitieajoa varten nostamalla paineet 3,5 barin tuntumaan - mukavathan ne ei nyt ole ja ei ole paljoa maasto-ominaisuuksia näillä paineilla.

Mun ymmärtääkseni toi iso kantavuusindeksi ja iso paine vaikuttaa siihen, ettei ihan helposti pitäs ottaa itteensä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2013, 23:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.099
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys

Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa.
Mä ajelin myös muutaman talven Hakkis LT:llä, 265/75R16 koossa oli 4Runnerin alla. Ei mitkään ihmeelliset, suti vielä 5:llakin sadan vauhdista takapotkulla jos oli jäinen tie. Jotenkin kovan oloiset seokseltaan. Olivat jo tosin ostaessa 3 vuotta vanhat. Kumhon KC11:lla ajelin sen jälkeen ja aika lailla saman tuntuinen pidoltaan, rengas tosin reilusti pehmeempi runkoinen. Autokin tosin muuttui välissä jatkuva nelivetoiseen 90-sarjan Cruiseriin, joten suoraa vertailua ei voi tehdä.

Hakkapeliitta LT2 tuntuu selkeesti pehmeemmältä mitä pelkkä LT, kaverilla nyt HDJ100:n alla 285/75R16 ja pitoa riittämiin.

Riippuu aika pitkälti autostakin mikä toimii ja mikä ei (paino, painojakauma, onko ABSeja, ESPiä jne.), ite en enää oo nastoja kaipaillu ja Duratrackeissä on talvipitoa ollut riittämiin FJ:n alla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.02.2013, 23:45
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mä ajelin myös muutaman talven Hakkis LT:llä, 265/75R16 koossa oli 4Runnerin alla. Ei mitkään ihmeelliset, suti vielä 5:llakin sadan vauhdista takapotkulla jos oli jäinen tie. Jotenkin kovan oloiset seokseltaan. Olivat jo tosin ostaessa 3 vuotta vanhat. Kumhon KC11:lla ajelin sen jälkeen ja aika lailla saman tuntuinen pidoltaan, rengas tosin reilusti pehmeempi runkoinen. Autokin tosin muuttui välissä jatkuva nelivetoiseen 90-sarjan Cruiseriin, joten suoraa vertailua ei voi tehdä.
N. 2000 kilon Hilux tuntuu 235/85/16 vanhemmalla LT:llä aika kevyeltä, tuntuma on sensuuntainen, että nämä olis varmaan tarkotettu jollekin 3000 kilon menopelille. Eipä tunnu muutes pahemmin kuluvan
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2013, 00:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis oliko 120 siis 1400 kg/rengas?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
N. 2000 kilon Hilux tuntuu 235/85/16 vanhemmalla LT:llä aika kevyeltä, tuntuma on sensuuntainen, että nämä olis varmaan tarkotettu jollekin 3000 kilon menopelille. Eipä tunnu muutes pahemmin kuluvan
Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.02.2013, 06:44
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.914
Perusasetus

Olikos aurooroissa muuten kantavuutta tarpeeksi ?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.02.2013, 09:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.

Jotenkin tähän suuntaan asia on!

Parempi mielestäni näin päin kuin sellaiset rengastukset, jotka kuumenee kädellä kokeillen normaalista kevyestä maantieajosta. Esimerkiksi yksittäispyörillä olevassa Sprinterissä olen huomannut ainakin itseä häiritsevän kuumenemisen. Samassa autossa oli omistajan huomaamatta rengas kulunut niin, että kudokset näkyy.

Mun autossa ei ole tällasta ongelmaa, eikä täydy kaupungissa pelätä pieniä katukiveyksiä jos haluaa ylittää ne vaikka kuormauksen takia.

Myöskin pelko siitä, että 85 profiilinen rengas olisi liian lötkö maantieajoon on haihtunut.

Vakavastiotettavimmat miinukset on jos ei halua kuluttaa polttoainetta turhaan, kannattaa laittaa paljon rengaspainetta ja sitten ei ole enää sitä tiettyä letkeyttä ja parempaa huonojen tien ominaisuutta minkä takia tämäntapaisia renkaita on tullut katseltua.

Paljon suurempaa kantavuusindeksiä ei ehkä enää tähän autoon tule katseltua ;-) jopa aivan hitusen voi tinkiäkin jos uuden renkaan osto tulee eteen...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.02.2013, 13:00
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Lähinnä tulee mieleen että on ajettu pokittaiseen terävään uraan (asvalttisauma tietyömaalla tms) kun kaikissa tollanen patti. Vyöt katkenneet/vaurioituneet terävästä iskusta kun ei ole riittävästi löysätty nopeutta
Melko lujasti saa ajaa terävään reunaan että kumista menee runko hajalle,ja melko rautaperse pitää olla että ei moista huomaisi. Ja kyllä tuollaisessa pamauksessa yleensä vanteetkin kärsii, nyky aluvanteet hajoaa ennemin noissa terävissä montuissa kuin kumi.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.02.2013, 13:04
pimeämies pimeämies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.11.12
Sijainti: salahmi
Viestit: 286
Perusasetus

235/75/15 maasturin nasta rengas bf goodrich winter start mut koko ympäri on hajonnut silleen pitää käydä ottaa kuva siit. pajeron alla on pyörinyt tollaisenaan useamman viikon.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.02.2013, 13:30
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.892
Perusasetus

Jotain tuollaista?!?
http://www.youtube.com/watch?v=yXm0ZTxRrTU


Jos tuo valkokylki rungon sisässä piileskelee, niin voihan se kuoriutumaankin alkaa? Vaatinee kuitenkin valmistusvirheen, tai melkosesti lämpöä..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.02.2013, 13:36
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Viestit: 979
Perusasetus

Ikä, maastoajo ja painepesuri tuo hyvin sen valkoisen kumin esiin joistain renkaista.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.02.2013, 13:37
pimeämies pimeämies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.11.12
Sijainti: salahmi
Viestit: 286
Perusasetus

saman laista sielt tulee esille niinkun kankaat? vm:08 oli niil ja ei mitään tietoa missä on ollut kesät nuo kun tuli pajeron mukana. sillon oli ehyet kylet ja paikalleen ei pitkään tarvinnut ajaa kun huomasin sen.

ps: tuossa muutama kuva
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_0143.jpg‎
Views:	310
Size:	974,3 Kt
ID:	33984   Click image for larger version

Name:	IMG_0144.jpg‎
Views:	336
Size:	986,1 Kt
ID:	33985   Click image for larger version

Name:	IMG_0145.jpg‎
Views:	276
Size:	1.002,9 Kt
ID:	33986  

Viimeksi muokannut pimeämies : 18.02.2013 13:56
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.02.2013, 14:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Noilla kumeilla se Jeesuskin ajeli. Eli Valkosivuhan sieltä esiin pyrkii ja jos oikein tarkkaan katsot niin huomaat missä sen raja menee siellä kumin sisällä.

Tuo koko kun on tuolla ameriikassa normi henkilöauton koko niin samaan runkoon tehtänee montaa eri pintaa ja rengas mallia. Eli sama rengas on Cadillacin kesäpyöränä leveällä valkosivulla ja pajeron ja lankkufarmin talvipyöränä kapeammalla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.02.2013, 15:51
pimeämies pimeämies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.11.12
Sijainti: salahmi
Viestit: 286
Perusasetus

jep ihmettelin kun ylempänä on omituisen näköinen kumi siis pinnatut renkaat? ennen ollut leveel valko kyljellä?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.02.2013, 21:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Melko lujasti saa ajaa terävään reunaan että kumista menee runko hajalle,ja melko rautaperse pitää olla että ei moista huomaisi. Ja kyllä tuollaisessa pamauksessa yleensä vanteetkin kärsii, nyky aluvanteet hajoaa ennemin noissa terävissä montuissa kuin kumi.
Kyllä hajoaa yllättävän herkästi, jos sille päälle sattuu.

Toinen "hyvä" tapa rikkoa renkaan runko, on ajaa jonkun pikkusen kannon tms yli.

Ja se renkaan runko ei hajoa pelkästään sen takia, että ajat siihen asfaltin katkeamaan, vaan syynä on se että runko aikaa myöten alkanut pettämään, ja tuo pikkainen lisärasitus rikkoo lopullisesti.

Myös pienet sivuluisut yms. jotka päättyy äkkiä, esim. jäältä asfaltille, käy runkojen päälle.

Kaverin telikärrystä petti n. 10v vanhat kesärenkaat 3kpl/pari kuukautta, ja pelkästään sen takia että kääntely asfaltilla vääntelee.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.02.2013, 21:27
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.393
Perusasetus

Omista nokialaisista ei ole vanhuuttaan pettänyt rungot kuin kumisaappaista. Runkovikoja tai muuta pystyheittoa tai jäykempää kohtaa on ollut lähes joka satsissa nokialaisia, mutta uudesta asti on ne vaivanneet. Milloin nokialainen olisi ihan pyöreä kaikki 4kpl...

Yksi satsi pinnattuja Ässä-renkaita 205R16 misukan talvi-nasta-pinnalla oli tehty kolmeen erilaiseen runkoon. Yksi oli rungoltaan ihan lötkö muihin verrattuna ja siitä lähtikin nastat ensimmäisenä. Kaikki tuntuu käyvän aihioksi, jos vaan on ehjää. Nyt on pinnattuja vain peräkärryissä.

Nyt on talvikumina Kumho KC-11 (olikohan se noin?) nastoilla, 245/75R16. On jotenkin kulmikkaampi käytökseltään liukkaalla kuin saman kokoinen Hakkis LT. Kun Kumho lähtee sivuluistoon, tapahtuu se vähän myöhemmin kuin Hakkiksella mutta sitten Kumho luistaakin liukkaasti ja pitkään. Hakkis LT on loivempi rengas ja sen käytös on rauhallisempaa, ennustettavampaa. Veto- ja jarrutuspito tuntuu Kumhossa vähän paremmalta kuin Hakkiksessa, muta onhan Kumhot 5 talvea uudemmatkin.

Kumhon kyljet on vähän sellaisen pullean oloiset, kun kulutuspinta on kapeampi kuin saman kokomerkinnän Hakkiksessa. Selkeästi positiivinen ero nokialaisiin on vapinattomuus, kun nämä on kaikki pyöreitä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Nissan vm.-90 kingcap suutin rungot Reddevili O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.03.2011 17:02
Ostetaan kuppipenkit/rungot ventora O/M/V Muut 5 12.05.2010 20:18
Ostetaan 33X12,5R15 Sileät Edit. Myös 35x12,5 rungot kiinnostaa. Lamanka O/M/V Renkaat ja vanteet 6 26.08.2009 06:47
Rangen rungot? LRMan Tekniikka & Jutustelu 8 05.04.2006 21:56
Renkaiden pinnoituksesta...? Watti Tekniikka & Jutustelu 1 05.09.2005 18:11


Sivu luotu: 17:55 (GMT +2).