Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pinnattujen renkaiden rungot. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107496)

Korpikumpu 17.02.2013 21:16

Pinnattujen renkaiden rungot.
 
2 Liiteet
Tere,

Tuli mieleen, että jaanpa kokemukseni täälläkin. Tuli tuo Hapero ostettua syksyllä väliaikaseksi kulkineeksi. Mukana tuli sitten talvea varten nastatkin. Päällisin puolin en mitään vikaa niissä huomannut talven tullen ja eikun alle vaan.

Noh, alko sitten muutaman viikon ajelun jälkeen pompottamaan. En löytänyt vikaa mistään renkaasta. Tai siis en sitä huomannut, kun sen verran huolimattomasti tutkailin. Hitaassa vauhdissa ajelu alkoi olla jopa koomista kun kyyti oli kuin perunapellossa ilman jousitusta.

Noh, arvoin pitkään, että mikä gummi on paskana. Jatkoin ajoa sietäen pomputuksen. Ajattelin, että kohta ostan koko sarjan uusiksi.

Päättipä sitten yksi kumi tyhjentyä työpaikan pihaan kesken pakkaspäivän. Kumi alta ja vaihtamaan liikeeseen. Eipä tuo kallis ollut, mutta syletti. Odotettavissahan se toki oli. Kudokset oli siis käpsähtänyt kumista tai jotain sen suuntaista. Kyljestä tuli ulos rautalangan pätkiä ja päällepäin näkyi pallomainen hirviä patti.

Noh, uusi kumi alle ja matka jatkui. Kohta alkoi taas pompottaa, vaikka ensin kyyti oli melkoisen normaalia. Pompotus vain paheni ja kyllästyin. Tempaisin kaikki kumit alta ja kas. Kolmessa jäljellä olevista vanhoista nastarenkaista pullotti pinta samalla lailla, kuin tuosta puhjenneesta.

Nuo vanhat nastat oli siis Aurorat. 235/75 R15. Nuohan on siis uusiorenkaat? Eikös? Eikä kovin kalliit saati laadukkaatkaan kai...Eipä muuten tullut tarkistettua vuosilukua kyljestä. Yllättävää noissa oli se pito. Oli oikeasti ihan hyvä. Muuten ominaisuuksista ei kai voi mitään sanoakaan.

Laitoin kostoksi sitten nuo ToyoTAN 33" all-terrainit alle, jotta jospa kerkiisi uuden sarjan käydä nastakumeja jossain välissä hakemassa. Ei noilla lustimilla huvita ainakaan pikkupakkasella ajella. Sen verran "sutii".

Ei mulla oikeastaan muuta. Ajattelin vaan jos vaikka jollakin muulla on samanlaisia kokemuksia. Erikoista oli, että kaikki män...

-MaTTi- 17.02.2013 21:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 973302)
Nuo vanhat nastat oli siis Aurorat. 235/75 R15. Nuohan on siis uusiorenkaat? Eikös?

Kyl ne ihan uudelle rungolle tehtyjä on, mutta halpisrenkaita siis.

Missä ne Toyot on? Kuvassa BF Goodrich All-Terrainit.

Korpikumpu 17.02.2013 21:38

Sori, tuli kirjotusvirhe. Sana jäi kesken. Kyse oli siis Toyotan renkaista. Toyota on siis palasina pihassa...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 973306)
Kyl ne ihan uudelle rungolle tehtyjä on, mutta halpisrenkaita siis.

Missä ne Toyot on? Kuvassa BF Goodrich All-Terrainit.


Korpikumpu 17.02.2013 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 973306)
Kyl ne ihan uudelle rungolle tehtyjä on, mutta halpisrenkaita siis.

Missä ne Toyot on? Kuvassa BF Goodrich All-Terrainit.

Onkohan tuolle ruonkojen pettämiselle mitään järkevää selitystä?

Bj Andy 17.02.2013 21:43

No ompahan ainakin tasalaatuiset.

Meitsillä meni joskus samankokoisista Micheliineistä viikon sisään rungot koko kierroksesta. Olivat kyllä jo vanhat.

Sami89 17.02.2013 21:47

Mulla meni viime talvena vajaa vetosesta kolme neljästä nokialaisesta kitkasta rungot paskaks.. Nous kans kauheita patteja joka pyörään. Silloin päätin etten osta enää mitään missä lukee nokia.;) Saappaat vuotaa, puhelimet ei toimi ja renkaat on ihan paskoja.:D

-MaTTi- 17.02.2013 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 973319)
Onkohan tuolle ruonkojen pettämiselle mitään järkevää selitystä?

Jos on tarpeeks ollu painetta, niin ei kai sitä muuta voi syyttää ku paskaa laatua. Kantavuudenkin pitäis piisata Pajeroon normaalikuormilla. Nokialaisissa aika tyypillistä että runko pettää ennenku pinta loppuu.

Korpikumpu 17.02.2013 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 973331)
Jos on tarpeeks ollu painetta, niin ei kai sitä muuta voi syyttää ku paskaa laatua. Kantavuudenkin pitäis piisata Pajeroon normaalikuormilla. Nokialaisissa aika tyypillistä että runko pettää ennenku pinta loppuu.

Kyllä paineet on ollu kohillaan ja tuon kantavuuden tarkistin. Piti siis kestää. Oiskohan kova isku routapattiin voinu tehdä tuon? Tosin kaikissa renkaissa...eh?

Niin tai sit vaan paskaa :D

Byrocrat 17.02.2013 21:55

Liikaa vauhtia kun olis pitäny löysätä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 973319)
Onkohan tuolle ruonkojen pettämiselle mitään järkevää selitystä?

Lähinnä tulee mieleen että on ajettu pokittaiseen terävään uraan (asvalttisauma tietyömaalla tms) kun kaikissa tollanen patti. Vyöt katkenneet/vaurioituneet terävästä iskusta kun ei ole riittävästi löysätty nopeutta :(:eek:

tekniikkamies 17.02.2013 22:08

Ei oikein vakuuttavilta renkailta vaikuta.

Paljos noissa on kantavuusindeksi?

BJ-40/76 17.02.2013 23:01

Hyvä ja Halpa
 
Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys:D

Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa.

tekniikkamies 17.02.2013 23:08

Mul on Hakkis LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Tuntuu varsinkin kylmällä ilmalla vähän raskaahkolta renkaalta Hiluxiin, mutta olen korjannut tätä ongelmaa (polttoaineenkulutus) asfalttitieajoa varten nostamalla paineet 3,5 barin tuntumaan - mukavathan ne ei nyt ole ja ei ole paljoa maasto-ominaisuuksia näillä paineilla.

Mun ymmärtääkseni toi iso kantavuusindeksi ja iso paine vaikuttaa siihen, ettei ihan helposti pitäs ottaa itteensä.

-MaTTi- 17.02.2013 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 973382)
Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys:D

Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa.

Mä ajelin myös muutaman talven Hakkis LT:llä, 265/75R16 koossa oli 4Runnerin alla. Ei mitkään ihmeelliset, suti vielä 5:llakin sadan vauhdista takapotkulla jos oli jäinen tie. Jotenkin kovan oloiset seokseltaan. Olivat jo tosin ostaessa 3 vuotta vanhat. Kumhon KC11:lla ajelin sen jälkeen ja aika lailla saman tuntuinen pidoltaan, rengas tosin reilusti pehmeempi runkoinen. Autokin tosin muuttui välissä jatkuva nelivetoiseen 90-sarjan Cruiseriin, joten suoraa vertailua ei voi tehdä.

Hakkapeliitta LT2 tuntuu selkeesti pehmeemmältä mitä pelkkä LT, kaverilla nyt HDJ100:n alla 285/75R16 ja pitoa riittämiin.

Riippuu aika pitkälti autostakin mikä toimii ja mikä ei (paino, painojakauma, onko ABSeja, ESPiä jne.), ite en enää oo nastoja kaipaillu ja Duratrackeissä on talvipitoa ollut riittämiin FJ:n alla.

tekniikkamies 17.02.2013 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 973389)
Mä ajelin myös muutaman talven Hakkis LT:llä, 265/75R16 koossa oli 4Runnerin alla. Ei mitkään ihmeelliset, suti vielä 5:llakin sadan vauhdista takapotkulla jos oli jäinen tie. Jotenkin kovan oloiset seokseltaan. Olivat jo tosin ostaessa 3 vuotta vanhat. Kumhon KC11:lla ajelin sen jälkeen ja aika lailla saman tuntuinen pidoltaan, rengas tosin reilusti pehmeempi runkoinen. Autokin tosin muuttui välissä jatkuva nelivetoiseen 90-sarjan Cruiseriin, joten suoraa vertailua ei voi tehdä.

N. 2000 kilon Hilux tuntuu 235/85/16 vanhemmalla LT:llä aika kevyeltä, tuntuma on sensuuntainen, että nämä olis varmaan tarkotettu jollekin 3000 kilon menopelille. Eipä tunnu muutes pahemmin kuluvan :rolleyes:

BJ-40/76 18.02.2013 00:52

Siis oliko 120 siis 1400 kg/rengas?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 973399)
N. 2000 kilon Hilux tuntuu 235/85/16 vanhemmalla LT:llä aika kevyeltä, tuntuma on sensuuntainen, että nämä olis varmaan tarkotettu jollekin 3000 kilon menopelille. Eipä tunnu muutes pahemmin kuluvan :rolleyes:

Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia:cool:
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi:o

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.

Lerssinen 18.02.2013 06:44

Olikos aurooroissa muuten kantavuutta tarpeeksi ? :confused:

Mojoman 18.02.2013 06:57

Joskus ammattikouluaikana aikani kuluksi punnitsin noita pinnoitettuja renkaita. 13" pikkurengas sarjassa oli kevyimmän ja raskaimman välillä painoeroa noin 400g. Nämä siis oli jo asiakas ostanut. Aikapaljon.

tekniikkamies 18.02.2013 09:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 973406)
Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia:cool:
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi:o

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.


Jotenkin tähän suuntaan asia on!

Parempi mielestäni näin päin kuin sellaiset rengastukset, jotka kuumenee kädellä kokeillen normaalista kevyestä maantieajosta. Esimerkiksi yksittäispyörillä olevassa Sprinterissä olen huomannut ainakin itseä häiritsevän kuumenemisen. Samassa autossa oli omistajan huomaamatta rengas kulunut niin, että kudokset näkyy.

Mun autossa ei ole tällasta ongelmaa, eikä täydy kaupungissa pelätä pieniä katukiveyksiä jos haluaa ylittää ne vaikka kuormauksen takia.

Myöskin pelko siitä, että 85 profiilinen rengas olisi liian lötkö maantieajoon on haihtunut.

Vakavastiotettavimmat miinukset on jos ei halua kuluttaa polttoainetta turhaan, kannattaa laittaa paljon rengaspainetta ja sitten ei ole enää sitä tiettyä letkeyttä ja parempaa huonojen tien ominaisuutta minkä takia tämäntapaisia renkaita on tullut katseltua.

Paljon suurempaa kantavuusindeksiä ei ehkä enää tähän autoon tule katseltua ;-) jopa aivan hitusen voi tinkiäkin jos uuden renkaan osto tulee eteen...

-MaTTi- 18.02.2013 10:10

Kantavuusindeksi ei sinällään kerro aina renkaan jäykkyydestä, yleensä kyllä, mutta on myös poikkeuksia. Esim. nuo mun aiemmat talvikumit, Kumho KC11 LT285/75R16 122/118, oli kyljiltään melkein ku henkilöauton renkaat ja kevyetki, alle 25 kg/kpl. Moni muu ton kokoinen painaa yli 30 kg.

Kevyempi rengas ei ota niin paljoo voimaa pyörimiseen/kuluttaa vähempi ja jousituskin selviää helpomalla pienemmän jousittamattoman massan myötä.

Aika lötköpötkön oloiset kumit, ilmaa sai olla paljon jos halus ettei kyljet pullistelis.
http://http://img176.imageshack.us/i...vikumeilla.jpg

pimeämies 18.02.2013 10:47

minkä takia muuten lähtee renkaan kylestä se musta muovi pois hilseilee? ja tulee näkyviin valkea kangs?

Nikuzai 18.02.2013 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajero89 (Viesti 973458)
minkä takia muuten lähtee renkaan kylestä se musta muovi pois hilseilee? ja tulee näkyviin valkea kangs?


Renkaat pilalla painepesun jäljiltä.

-MaTTi- 18.02.2013 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajero89 (Viesti 973458)
lähtee renkaan kylestä se musta muovi

Muovi? :eek: Kumia tarkoittanet? Saanu liikaa aurinkoa.

Bj Andy 18.02.2013 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajero89 (Viesti 973458)
minkä takia muuten lähtee renkaan kylestä se musta muovi pois hilseilee? ja tulee näkyviin valkea kangs?

Mikä rengas ja koko???:eek::eek:

Äkkiä ei tuu muuta mieleen kuin että kyseessä on joku jenkkirengas kaikkine valkosivuineen ja sen joku suoja judanssi. Tai sitten ympäri pinnattu rengas ja siihen kylkeen ei ole paljoakaan sitä kumia jääny.

Vaan eka kerta kun tämmösestä kuulen. Eli aika yöjuttu kamaa.

Nuhapumppu 18.02.2013 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 973335)
Lähinnä tulee mieleen että on ajettu pokittaiseen terävään uraan (asvalttisauma tietyömaalla tms) kun kaikissa tollanen patti. Vyöt katkenneet/vaurioituneet terävästä iskusta kun ei ole riittävästi löysätty nopeutta :(:eek:

Melko lujasti saa ajaa terävään reunaan että kumista menee runko hajalle,ja melko rautaperse pitää olla että ei moista huomaisi. Ja kyllä tuollaisessa pamauksessa yleensä vanteetkin kärsii, nyky aluvanteet hajoaa ennemin noissa terävissä montuissa kuin kumi.

pimeämies 18.02.2013 13:04

235/75/15 maasturin nasta rengas bf goodrich winter start mut koko ympäri on hajonnut silleen pitää käydä ottaa kuva siit. pajeron alla on pyörinyt tollaisenaan useamman viikon.


Sivu luotu: 18:14 (GMT +2).