![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() PuskuriaNoh, eipäs kaarien kuvat kovinkaan paljoa keskustelua aiheuttaneet... Oletettavasti ne on sitten säännöissä jotakuinkin, ainakaan suurt ongelmaa ei ole? Kuiteskin, aikaisempi FEM/CAD rojetki alkaa toteutumaan... *UGH* ja *KÖH* OK 75.75 puikko on puhuhunut ![]() Vielä täytyy hiota ja puhistaa ja sitten ei kun maali päälle. Saamari kun tuo känny ei tuossa tilassa ja valossa hyviä kuvia ota kaikkikuvat takapuskurista oli ja tattamoro... ei ku keässä oottelemaan ![]() -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** Viimeksi muokannut Arctic Rhino : 17.02.2013 20:55 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Täs on vielä tiivistelmä tuolta 4x4 kisat sivuilta, ei kait mitään hätää kunhan täyttää nämä alla olevat ohjeet..?
Vaarallisille rasteille ajettaessa autossa on oltava turvakaari korin sisällä tai ulkopuolella, takatuin avoautossa 6-piste turvakaari, jos turvakaari on autotehtaan valmistama ja testaama esim:Jeep hyväksytään se sellaisenaan. Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. Pääkaari pitää olla taivutettu yhdestä putkesta, hitsatut mutkat ovat kielletyt, valmistusaine; rauta tai ruostumaton teräs. 4x4kisat-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea. Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset: • saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai • saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai • saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella. Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille: • saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai • saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai • saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm. Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin, että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta. Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä. Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella. Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella. Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin • kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai • pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai • pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu. Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala. Mikäli turvakaaret on kiinnitetty runkoon, tulee kiinnityskohtien olla vahvuudeltaan vastaavat kuin koriin kiinnitetyissä turvakaarissa. Turvakaarien niiden osien, joihin kuljettajien pää voi osua, on oltava pehmustettu. Turvakaaren voi rakentaa myös korin ulkopuolelle. Turvakaarissa ei saa olla vaurioita (taipumia, lommoja tms.). Turvakaarien materiaalin on oltava terästä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No kommenttia kaarista:
Onko etukaarian kohdalla jotain tukevaa mihin kaaret saa kiinni? Mun nähdäkseni noissa kaarissa ei ole yhdestä putkesta väännettyä pääkaarta ollenkaan, eikä toisaalta yhdestä putkesta väännettyjä pitkittäiskaaria. Joten ei täytä minkään lajin sääntöjä? Minkä lajin säännöt pitäisi täyttää? Kimppaprojektiin suunniteltiin B- ja C-pilareiden kohdille pääkaaria, jotka yhdistetään pitkittäisputkilla. Taaemmasta pääkaaresta takatuet (suorat, ei mitään valmiiksi vääntyneitä) korin takapalkkiin. Diagonaaliakin ehkä jos mahtuu.. Nämä putket siis korin sisäpuolelle. Korin ulkopuolelle: Etukaaret vahvistettuun A-pilariin tehdystä kiinnityspisteestä taivutellaan etummaisen pääkaaren päälle ja pultataan katon läpi kiinni. Ohuempaa putkea katon reunoja myöten D-pilaria alas ikkunan alareunaan. Poikittaisia ja diagonaalisia vahvikkeita maun mukaan ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Moros, ja kiitos inputeista!
-Joo tosiaan hieman naiivina "keltanokkana" olen toivonut että joku kiertotapa tuolle "pääkaari tulee olla taivutettu yhdestä putkesta" tilanteelle löytyisi, etenkin kun tuossa jatketaan etukaaria yhtenäisiä pääkaarien ohi. Mutta eipä kait sitten ![]() Käytännössähän tuo rakenteeni on lujuudellisesti enemmän kuin minimivaatimukset täyttävä, ja nuo laput & liitokset ovat pääasiassa sitä varten että sitovat sekä sisäpuoliset osat että ulkopuoliset osat katon kautta toisiinsa tuossa pääkaarien kohdalla. Mutta kait on palattava tältä osin sorvin ääreen ellei muuta keksi. Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
Ja vielä ihan noviisin kysymys että voiko nämä jotenkin poikkeavat ratkaisut erikseen katsastuttaa ja hyväksyä, vai onko se ihan niin (kuten yleensä) että jos ei täytä sääntjä niin ei sitten vaan täytä vaikka olisi mikä? -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toki jos "vaarattomilla" rasteilla töhöilee, niin varmasti saa auton nurin. ![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onko tässä jo 24 spline vetarit? Vai onko teillä rankun omat akselit alla? Komeet nuo 35" Creepyt rangen alla
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tässä on rangen oma kalusto. Tuolla kun noita ulkomaan foorumeita lukee niin vanhemmissa classiceissa pitäs olla aikas peruskestävät vermeet, mut saas nähdä sit... sitä mukaan vaihetaan kun hajoo.
Nyt vaan ei ole budjetissa niille rahaa, mutta tulee sit joskus kyllä kuten ARB lukot ja muuta päivitystä, jos hyvä tuuri käy niin ensi talvena sitten ![]() -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
![]() |
Luokat |
korotettu, land rover, maxxis creepy grawler, range rover, turvakaaret |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty RRC vetokoukku, vm-87 | MudJugi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.09.2012 09:37 |
Myydään / Vaihdetaan hilux vm 82 | hilukki | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 13.02.2011 02:29 |
Myyty Suzuki SJ 410 vm -83 ? Rojekti | ImacInnes | O/M/V Ajoneuvot | 23 | 02.01.2010 09:30 |
O: RRC vm.-89 varaosia safarille | janiojan | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 15.10.2007 12:03 |
Myyty M:Rojekti hilux vm-90/01 | Maajussi | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 16.09.2007 22:19 |