![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllähän se pitää pysyä sellaisena että ilman lupaa ei toisen metsään mennä rullaan, ei autolla, kelkalla, mönkkärillä tai moottoripyörällä. Toki ne joilla on oikeasti sinne asiaa saa, esim lapissa poromiehet ja muutenkin metsätalouden parissa toimijat, mutta sittenkin pitää olla hyvä syy käyttää tietä. Ja tietenkin järjen kans pitää toimia. Vaikka itellä tulee käytyä kattelemassa metsäteitä asenteella mitäs täällä näkyy, niin talvitielle ja itse metsään en ilman lupaa mene ajamaan. Koittaako ne nyt tällä lain muutoksella saada helpommaksi juuri noiden eri reitistöjen perustamista? Toisin sanoen saisivat tehdä reitin ilmotusluontosena asiana maanomistajalle.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos näin ei olisi, varmaan joku voisi salliakin metsätiellä ajamista ilman vahingonteon pelkoa. Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Meillä on kyl ollu tapana lupa antaa kunhan lupa kysytty ETUKÄTEEN. Sama nuissa metästys hommissa. Jos ensin kuuluu paukku ja sit tullaan lupia kysymään asian selvittelee todennäköisesti poliisi.
__________________
Emmie tiiä |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nuo voimalinjojen aluset sun muut voisi avata vapaammin ajettaviksi alueiksi kun siitä ny on vaan hyötyä jos siellä hieman kurmuuttaa menemään.Ei kasva paju ihan niin nopeasti kuin muuten kasvaisi.
Samaten kun niitä talvella hieman poleksii niin myrskytuhojenkin korjaaminen oisi nopeampaa kun olisi valmiiksi polettu alusta mitä laskea telamönkkärillä menemään. Tuo nykyinen maastoliikennelaki on kyllä melko kattava enkä ite kaipaa siihen kuin ehkä jotain pientä viilausta. Kun se jolla liikkumistarve johonkin on,kysyköön luvat. Sitten se joko onnistuu tai ei. Lisäksi kun Eu:sta on tulossa mönkkäreitä koskeva uusi direktiivi mikä tulee 2016 voimaan ja sen varjolla ilmeisesti jokseenkin kaikki mönkkärit saisi johonkin kilpiin jollain ehdoilla niin on kyllä aika hötiköityä ruveta lainlaatijan toimesta vartavasten vääntämään mönkkärireittejä pitkin mettiä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tulevana metsänomistajana kyllä antaisin luvan ajella maitten läpi kulkevalla linjalla. Tuosta oon kuullut monesti että kelirikon aikaan käydään porkkaan tiet rikki, oon päässyt näkemään myös jälkiä. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Voimalinjan alla ajelussa on vielä se pieni epäkohta että jossain kohtaa kuitenkin linja menee pellon ylitse. Eikä oo kovinkaan mukavia nuo kelkan jälee pellolla, on routa syvässä ja pitkään.
__________________
Joop |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Edellytys noiden reittien maasturikäytölle on jonkinlaisen positiivisen mielikuvan rakentaminen tästä touhusta.
Jos maanomistajat ja vihreät päättäjät näkevät maastoautoilijat luontoa tuhoavina ympäristörikollisina, niin parannusta nykytilanteeseen tuskin on luvassa. Yhteistyö muiden harrastajaryhmien (metsästäjät, retkeilijät, kurapyöräilijät, ym.) kanssa voisi myös kantaa hedelmää. Hyvänä esimerkkinä Oulun offarit ja VaPePa. Ameriikan ihmemaassa ovat tuon homman tiedostaneet ja mm. tämän tyyppisiä: http://treadlightly.org/ järjestöjä on siellä parantamassa harrastajien julkisuuskuvaa. Tämä tietysti edellyttäisi myös jonkinlaista asennemuutosta harrastajien keskuudessa... |
#8
|
|||
|
|||
![]() Mönkkärit ja autot
Mönkkäriharrastajana ja autotouhujen seuraajana sanoisin että meidän kannattaisi nyt vetää yhtä köyttä ja aktivoitua todenteolla jotta saamme äänemme kuuluviin.
Tuolla pönkijäfoorumin vastaava keskustelu: http://keskustelu.sammysatv.com/view...hp?f=2&t=34652 Mönkijän ja auton ero on aika hiuksenhieno jos katsoo vaikka tätä tuoretta tapahtumaviteota: http://www.youtube.com/watch?v=jHubqFEjE9Y |
#9
|
|||
|
|||
![]() Hieno asenne teillä!
Onpa kiva lukea tällaisena uutena tulokkaana ja maanomistajana tätä teidän asennetta. Olisipa noissa hevospiireissä yhtä sitoutunut ajatus siitä, millaista mielikuvaa omasta lajista halutaan antaa maanomistajille ja yleisölle. Siellä vaan tuntuu monilla olevan ainoastaan oikeuksia, eikä toisten omaisuudesta juurikaan välitetä. Harmi.
On ihan totta, että muutama sooloilija onnistuu pilaamaan koko lajin maineen. Itse olen antanut reilusti kysymään tulleille enduro harrastajille luvan oikaista maani läpi, kun kulkevat luvalliselle uralleen. Kulkevat samaa uraa ja se ei iso jälki silloin ole. Sen sijaan sapettaa se/ne muutamat mönkijäkuskit, jotka ovat sotkeneet lähes joka polun, mikä maillani kulkee. Syksyn märällä kelillä ei tarvitse montaa kertaa samasta kohdasta ajaa, kun polulle ei enää ole asiaa kävellen. Ja kun ei enää ole kiva mennä samasta kohtaa, mennään vierestä. ![]() Siksipä on erittäin hienoa, että tällä palstalla on yleinen asenne noin vastuullinen. Jos niiden kovakallojenkin asenteet muuttuisivat, kun huomaavat, että lajin konkarit eivät sooloilijoita kovasti arvosta. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Täytyy myöntää, että palstalla on vuosien aikana tullut paljon "älyllisempi" suhtautuminen maastoajoon tai sitten luvatta toisten mailla ajavat omatoimiharrastajat pitävät nyt vain suunsa kiinni.
Mitä tulee tuohon valtakunnalliseen moottorikelkkareittiin, niin se tulee koskemaan vain kelkkoja. Ja tuollainen virallinen reitti ei ole kenellekään maanomistajalle poitiivinen asia maallaan, koska se on rasite josta ei saa mitään korvausta. Reitille tehdään maanmittaustoimitus, siitä tulee rasite ja reitin liikenne on etuajo-oikeutettua mm. maanomistajan ollessa metsätöissä. Eli reitti on oltava auki ja kunnossa ja jos siellä on kaatunut puu tai metsätyökone tulee kelkan eteen metsästä reitille, niin häviäjä on lähes varmasti ennakkoon tiedossa. En usko, että nämä viralliset reitit tulevat saamaan suosiota, kun maanomistajat ensin älyävät, että mikä rasite se heille on. Nämä kelkkakerhojen kanssa tehdyt suulliset ja kirjalliset ajourat ovat paljon helpommin siirrettävissä ja lopetettavissa kuin reitti. Ja uskon sen olevan maanomistajallekin kaiken a ja o, että loppuviimeksi saa määrätä että kuka ajaa hänen maillaan, koska ja missä ajo tapahtuu. Virallinen reitti ei anna sitä vapautta omistajalle. Se, että mönkkärit tai maasturit saisivat omia reittejä läpi Suomen, on vain märkä päiväuni. TT |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Näin mulle kaveri aukesi tierä sitten .... |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sain luvat sinne minne pyysinkin,ainut mutta pitää maanomistajilta luvat pyytää?
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Nyt rupes kiinnostamaan millä verukkeella sait luvan ? Mulle sanottiin ehdottomasti ei. Laita vaikka yveellä tietoa jos et täällä viitsi huudella. Tuolle tiedolle olisi käyttöä
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Paikalliseen verkkoyhtiöön vaan yhteys.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Keneltä lupa
Nythän on niin...
että Finngrid eikä mikään muukaan sähköyhtiö voi antaa muulle alueelle maastoliikennöintiin lupaa kuin OMISTAMALLEEN maalle. Voimajohtolinjojen alla olevat maat ovat käsittääkseni lähes poikkeuksetta edelleen niiden maanomistajien omistuksessa, joiden mailla linjat menevät. Fingridillä yms. on lakiin perustuva oikeus linjaan, mutta se ei ole näissä tapauksissa maanomistaja. Sähköyhtiöllä on oman huoltotoimintansa harjottamiseen maastoliikenneoikeus mm. ko linjoilla. Mutta se ei voi ymmärtääkseni antaa ulkopuolisille mitään maastoliikennelupaa ohi maanomistajien. Maastoliikenne tarvitsee aina maanomistajan luvan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maastoliikennelaki | Tumi | Linkit | 0 | 02.03.2003 08:54 |