Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.01.2013, 18:01
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Rupesin juurikin temuamaan sitä koeranluuta (kiitos Jamant) niin hämmennystäni herätti se pultti jolla se on kiinni sieltä alhaalta. Siinä oli sellanen tähti pää, ja se mikä oli minust kummallisin asia, oli se että siinä oli kierteet koko matkalla. Ja se oli sitten tietysti väljä!. Myös yläpään kumet oli mun mielestä vikapäin asenneltu Eli olenkohan oikeassa jos eppäilen että 5 markan seppä. on ensin katkassut oikean pultin, ja sit vielä huiskinut luun paikalleen miten sattuu? Ei me mun järkeen että tossa olis piltti jossa on kierteen juureen asti. Laitoin siihen nyt normi 8.8 pultin. semmosen että siinä on se tasanen osuus.. Kaipa tuo kestää? Mut jos siinä ois pitäny olla joku muu? niin mikä??

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2013, 18:11
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
kiitos Jamant
Ole hyvä!!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti

pultti jolla se on kiinni sieltä alhaalta. Siinä oli sellanen tähti pää, ja se mikä oli minust kummallisin asia, oli se että siinä oli kierteet koko matkalla.
On siellä alunperin Torx -päinen pultti ja taitaa olla kierrekin loppuun asti, mitäpä se kierre siellä haittaa, kun ruuvi on kireällä, se holkki sen voiman välittää...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.01.2013, 18:36
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Niinno.. Totta tuokin! No ens kertaa varten siellä on nyt normi pultti.
En minä kyllä mitään muuta väljää sieltä löytänyt, kun sen pultin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.01.2013, 19:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

..ja se alkuperäinen pultti on itse asiassa päästään pinnapultin tyyppinen mikä on tehtaalla vetäisty siihen akselin kiinnikkeeseen enemmän tai vähemmän pysyvästi. Reilulla lämmöllä se sieltä yleensä lähtee.

Ideana lie se, että koiranluun alapäätä (akselin puoli) ei kuulu vetää kovin kummoiseen momenttiin, jolloin on riskinä että normipultilla se kiinnitys pikkuhiljaa löystyy. Näin myös usein käy, jos on korvannut alkuperäisen normipultilla eikä käytä lukkomutteria koiranluun kiinnitykseen. Samoin se reikä voi hakkaantua soikeaksi. Toisaalta, ZJ:ssä ko. kiinnitys on pultilla, mutta siinä on akselin kiinnikkeen osalla tehtaan pultissa hyvin tarkka sovite.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2013, 20:46
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Jepulis, tuo miun pultti oli kyllä ihan löysä Ja kyllä, korvaus pultissa on nylokki. juurikin siks... Nyt pittääpi ihmetellä sitä takajarrun itsetyydytys, eiku, säätö systeemiä?. Pähkäilin että voisiko se pikkuriikkinen vaijeri joka itse säätötoimen suorittaa, olla venynyt, ja se peltiläpyskä siis päästä liian alas siinä säätöpyörykällä, ja sitten sen tekemä liike pyöräyttää sitä säätöä liikaa? Tämä oli minuutin suunnitelun jälkeinen aivomyrskypieru.. No, siltikin taidan heittää koko säädön huitsin vaginaan...

Niin siitä pultista vielä, kun nopeasti sitä vilkasin, nin onko se normi torxi, kun se on niin isokin? T65? mun isoin on T55..Piti pitää lukkopihdeillä kiinni kun avasin.

Viimeksi muokannut nyyperi : 22.01.2013 20:50 Perustelu: Lisäys
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2013, 08:09
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Niin siitä pultista vielä, kun nopeasti sitä vilkasin, nin onko se normi torxi, kun se on niin isokin? T65? mun isoin on T55..Piti pitää lukkopihdeillä kiinni kun avasin.
On se normi Torx, koko on kyllä 55, just tarkistin kun sisällä on kaks missä on tommonen (1 kpl XJ ja oma MJ).
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.01.2013, 12:19
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
On se normi Torx, koko on kyllä 55, just tarkistin kun sisällä on kaks missä on tommonen (1 kpl XJ ja oma MJ).
jepujep, eli kuitenki olin ainakin osittain oikeessa, se on nimittäin jotensakin oudon näköinenkin torxiks? Onko joku vieläkin enempi tähtisakaroita omistava kanta ku torksi? Ja tuo on reilusti isompi kuin torx 55..

Ja jarrut.. Ne on nyt auki, ja kyllä ne säätö judanssit on ihan ok näköiset, mut pitääpi vaan keksiä, miks se toinen kirraa liikaa niitä kenkiä. Tuo kyllä houkuttaa, tuo levyjen vaihto. kunhan saapi jostain halavalla, eli lähes ilmatteeks.. Mulla on niin helkutin pienet tulot, ja paljon harrastuksia ja nuo käyttö rumutki vaatii välillä osia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.01.2013, 11:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Jepulis, tuo miun pultti oli kyllä ihan löysä
Veikkaan että väljä koiranluun pusla pikkuhilja nylkyttänyt pulttia -> löystynyt (mahd. reikäkin mennyt vähän soikeaksi)..


Lainaus:
Nyt pittääpi ihmetellä sitä takajarrun itsetyydytys, eiku, säätö systeemiä?
Katoppas vaikkapa www.rockauto.com ja sieltä etsit "CARLSON Part # H2309"... siinä pitäisi olla kaikki namiskuukkelit ja nippelit, sikäli kun sulla on 9" x 2.5" kengät niinkuin pitäisi ('90-> on noi pienemmät rumpujarrut jos en väärin muista). Toinen vaihtoehto on sitten hommata levyjarrullisesta Grandistä esim. hilppeet ja vaihdat rumpujen tilalle oikeat jarrut.

edit: Tai sitten vaikka tällainen Quadratecistä (tosin toi nimenomainen on merkattu '84-'91, mutta pitäisi löytyä uudempaankin jos tarvetta) Jarrun pikkunippelit
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 23.01.2013 11:45
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 09:30 (GMT +2).