![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#276
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
itse etsin patrolliin 33" ja rupean ajamaan modissa,jos vaan löytyy sopivia renkaita. |
#277
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#278
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Erittäin mutkittelevassa kallioisessa metsämaastossa kun ajoin noin puoli tuntia kyseisen auton perässä niin eivät käyttäneet tuota ohjausta kertaakaan. Se oli lukittuna jäykäksi. Ja sitten vielä se että jos laittaa volvonkin akseleille 44" renkaat niin alkaa olemaan murrokset jo aika tiukilla. Ja yhdenkin kun särjet niin olet yleensä kärki kahinoista ulkona. Elikkä jos olet unohtanut niin nyt on kyseessä lähes vuorokauden kestävä kisa jossa palkintoja ei jaeta sille joka on nopein ensimmäisen 10 tuntia ja sitten keskeyttää vaan sille joka ajaa loppuun asti tasaisen varmasti ja nopeasti! Ja jos tämä on päässyt unohtumaan niin kannattaisi välillä käydä ajamassa ihan oikeasti tämän nettioffailun sijaan;=) Ja vielä loppuun se että miten voivat järjestää noinkin ison kisan kuin Tuareg Rally kun ei ole auton rakentelusta oikeastaan muita sääntöjä kuin että pitää olla turvakaaret ja nelipistevyöt. Mitäs tähän keksitte valittamista ![]() |
#279
|
|||
|
|||
![]()
vanhoilla säännöillä ois jäänypois neljännes ja uusilla jäi pois kolmeneljäsosaa
Ei ollenkaa huonosti |
#280
|
|||
|
|||
![]()
Samaa mieltä...
|
#281
|
||||
|
||||
![]()
No mikäs näissä sen aiheuttaa, eihän sinne ole tullut yhtään sen kummempia autoja kuin ennenkään???? Kertokaa nyt ihmeessä niin osaan alkaa autoani rakentamaan noin ylivoimaiseksi kun se kerran on näillä uusilla säännöillä niin helppoa!
|
#282
|
||||
|
||||
![]()
Onko tosta 4pyöräohjauksesta ja 44 renkuloista muka niin paljon hyötyä, jotta olis varma voittaja peli
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#283
|
|||
|
|||
![]()
Se osa syy miksi nelipyöräinen proto oli Ladogassa niin ylivoimainen...
Veikkasin yhden syyn olevan myös kuljettajassa, sillä Roman Briskindov on moninkertainen Ladogan voittaja ja ajaa ammatikseen rallia (on tällä hetkellä Dakarissa ajamassa). Olisin 900% varma, että Briskindov olisi voittanut myös ilman nelipyöräohjausta. Toisaalta Briskindovin takana oli myös täysin ammattilainen huoltoteam. Me ei enään puhuta harrastelijoista, jotka ajaa viisi-neljä cup -kisaa Suomessa suurinpiirtein nollabudjetilla. Toinen esimerkki oli Honduras Teamin toinen auto eli Beaver, autohan on erittäin kykenevä. Se osoitettiin toissa vuonna. Mutta kun ratissa ja apparina on mitä on niin tuloskin on mitä on. Honduras Teamin toinen hiilikuituhärpätin tuli sitten toiseksi, mutta siellä olikin eri luokan kuski. Honduras Teamhän on Lipetskistä (Moskovan ja Mustan Meren puolivälissä) ja fyrkat tulee, kun pojilla on makkaratehdas! Eli paikallinen Pouttu Oy.
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne! |
#284
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikö löytynyt sen vertaa yhteistyökykyä kautta neuvotteluhaluja että olisi voinut vanhan Cupin systeemiä kehittää pienin askelin? Kun tämä uusi kisajuttu ei kovaan ääneen ja väkisin tehtynä oikeen saa kannatusta. |
#285
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vaikka asia ei minulle kuulu eikös se menny näin että. Vanha cuppi halusi että ajetaan vain KILVELLISILLÄ autolla ""2013 säännöt"" eikä peli varaa annettu, tätä olivat henkeen ja vereen mieltä Paavo Leino, Petri möykkimäki ja Mylppy, jotka toiminnallaan rikkoivat vanhan cupin tiukalla mielipiteellään tahallaan. Niin että tuli nyt sitten se uusi cuppi :ns vanhat säännöt joita on hiukan helpotettu 95%:sesti samat kuin kaudella 2012 mielestäni vanhan cupin päätös olisi ajanut monia lopettamaan autojen katsastus ongelmien takia ja katsastus kulujen muutostöiden käyttömaksujen diesel verojen yms yms mitä rekisteröity auto vaatii. Uusi cuppi on tasapuolinen käy niin kilvellinen kuin kilvetönkin. Joku jo jossain mainosti että traijaliautolla voitetaan protoluokassa joka kisassa saas nähä enpä oikeen usko jos traijalissa ei ole kunnon vinssejä, ajosiltoja ,yms, yms taitaa jäädä puhe asteelle. Vähän niikuin patu925 puheet että ajaisin kilpaa jos olis miljoona rahaa -ja -ja -ja -ja -ja tuskin tapsa 4x4 saa ikinä enää tehtyä autoa jolla voisi kilpailla taitaa mennä kaikki autot vähän niinkun ""kierrätys toimintaa"".
__________________
Tosi offrit ajaa eikä valita!! vain köyhät ja sairaat valittaa Viimeksi muokannut porttaali pate : 12.01.2013 20:38 |
#286
|
||||
|
||||
![]()
Väärin laskettu oli lakeuden kutsu 2:sessa 2012 katsomassa ja laskin omin pikku sormin 36kpl autoja lähtö paikalla.
__________________
Tosi offrit ajaa eikä valita!! vain köyhät ja sairaat valittaa |
#287
|
||||
|
||||
![]()
Ihan sellanen juttu tuli mieleen...Kun tuo Jeeppi on nyt vahvasti siirtymässä jokapäiväisestä käytöstä pois enempi metsän puolelle...
Niin mistä lasketaan orkkiksessa korotus? Jos alunperin ns. vakio XJ niin rekisteriotteeseen saa sen +75mm. Jos Up-country malli, niin siinä on jo vakiona n. 1"-1.5" korotusta ja siihen sitte +75mm. No jos on vakio, mutta maahantuojan paperi että vastaa up-countryä, nii saa saman otteeseen n. 100-112mm, mutta hyväksytäänkö enää orkkikseen? Entäs korotus jousituksen kiinnityksiä muuttamalla (XJ takana) siis tuohon tyyliin: http://jeep-xj.info/HowtoRearLeafMounts.htm
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#288
|
||||
|
||||
![]()
Orkkiksen säännöt ei salli 75mm korotusta, jos siihen luokkaan ajattelit. Muissa luokissahan ei ole korotuksia rajoitettu.
http://www.4x4kisat.com/saannot |
#289
|
||||
|
||||
![]()
Ai hitto..mistäs mulle toi 75mm tuli mieleen...no varmaan suomen laista. Mutta mites sitten ed. esimerkin mukaan jos samaa autoa on saanut tehtaalta sillä n. 25-36mm korotuksella nii cuppi sääntöjen korotus 51mm menis? vai eikö mene??
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#290
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
[/QUOTE] |
#291
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Nostan kuitenkin hattua kisajärjestäjille siitä että kisoja järjestetään huolimatta kaikesta tästä valituksesta. Motivaation löytäiminen voi olla välillä hankalaa. |
#292
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt se minun vastaus on perhana tuolla juttujen välissä, mutta eiköhän se sieltä löydy kun osaa etsiä. |
#293
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#294
|
||||
|
||||
![]()
en mä mitään traial kilpureita nyt tarkoita.aikoinaan kateltiin aivan vakio uazia jossa oli vaan takana kääntyvä akseli niin meni orgis pyörillä aivan älyttömän hyvin vaikka oli sen aikaisia swapperi autojakin samassa letkassa.
kyllä osaavissa käsissä kevyt nelipyörä ohjattu vaikka vaan 42" on varmasti aivan älyttömän nopea pujotella tiheissä pusikoissa kun ei tarvia peruutella niin paljoa. kyllähän joku tälläisen laitteen varmaan tekee tuleville kaus ille? ajosiltoja en oo ikinä tarvinnut kun trailerissa. ja kyllä on hallin pihassa tälläkin hetkellä valmiina kilpailu kykyinen proto auto jopa oikeen kilvissä ja katsastettuna. että minkälainen on porttaali paten oma kilpuri? nykyää vaan on uudenlaiset projektit niin ei kerkiä enään harrastaa niin paljoa. no mutta jos jotain vois ehdottaa niin low budjet luokka vaikka niin että ei "merkki vinssejä" ei kytkettäviä lukkoja,ei xenon/led valoja,renkaissa max 50% pintaa uusin verrattuna lisä pisteitä lähdössä sileimmistä/exsoottisimista rengas merkeistä.vähintään 25vuotta vanhoja autoja. |
#295
|
|||
|
|||
![]()
Mä en ole kisannut, mielellään toki seuraisin kisoja joskus. Ihan mukavaa olisi jos olisi mukavia kisoja ja muutenkin mukavaa
![]() Mä ajattelin nyt esittää tähän tällaisen uudenlaisen luokattoman ( niin, ehkä tää ideakin on ihan luokaton ![]() Jos ei olisikaan luokkia, vaan olisi erilaisia tasoituspisteitä sen mukaan millaiset renkaat, paljonko kulutuspintaa, onko vinssi edessä, takana tai molemmissa päissä, onko lukot edessä, takana vai molemmissa päissä, onko porttaaliakselit vaiko eikö.... Tää menisi sitten niin, että voittaja olisi se, jolla on kaikkein heikoimmin varusteltu auto ja silti eniten rastipisteitä. Näin mestariksi voisi siis nousta vaikka Nissan Micralla jossa ei ole vinssiä ja siinä on sileät kesäkumit sekä 10 cm maavara jne. Toki voi olla että tää ääriesimerkin Nissani ei pääsisi ensimmäisellekään rastille, mutta jos pääsisi niin saisi pisteitä. Ajatuksena on siis esittää tasoitusta niinkuin Golfissa, siis siinä reikäpelissä. Tällainen pistelaskujuttu pienentäisi välineurheilua, ehkä ![]() Juu, ja sorry jos joku koki tän kettuiluksi mitä en suinkaan tarkoittanut. Ihan vaan ajatuksena, että miten kisaa voisi kehittää. Voisihan joku vaikka kokeeksi laskea miten kisassa kävisi jos tällainen tasoituspistelasku otettaisiin käyttöön rinnalle mielenkiintoisena lisänä. Tää kertoisi myös tavallaan rakentamisen ja ajamisen tehokkuuden eli sen miten pienellä varustelulla saa eniten pisteitä... Loppuun peukku kaikille kisoille.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 12.01.2013 23:40 Perustelu: oli iskenyt painovirhe |
#296
|
|||
|
|||
![]()
Joo pitää vissiin lopettaa tähän vitjaan kommentointi kun olen nähtävästi väärässä tämän aiheen suhteen. Eikä niihin kylän ukkojen tarinoihinkaan ole luottamista. Tai niinkuin eräässä yv.ssä aijemmin rakentavasti joku kirjoitti:
Lainaus:
|
#297
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=porttaali pate;959279]Vaikka asia ei minulle kuulu eikös se menny näin että. Vanha cuppi halusi että ajetaan vain KILVELLISILLÄ autolla ""2013 säännöt"" eikä peli varaa annettu, tätä olivat henkeen ja vereen mieltä Paavo Leino, Petri möykkimäki ja Mylppy, jotka toiminnallaan rikkoivat vanhan cupin tiukalla mielipiteellään tahallaan. Niin että tuli nyt sitten se uusi cuppi :ns vanhat säännöt joita on hiukan helpotettu 95%:sesti samat kuin kaudella 2012 mielestäni vanhan cupin päätös olisi ajanut monia lopettamaan autojen katsastus ongelmien takia ja katsastus kulujen muutostöiden käyttömaksujen diesel verojen yms yms mitä rekisteröity auto vaatii.
Uusi cuppi on tasapuolinen käy niin kilvellinen kuin kilvetönkin. QUOTE] Vanhaan cupin päättäväänelimeen kuului 7 henkilöä. Mitenkä sitten kolme on saanut äänestyksissä tahtonsa läpi ja kaatanut CUPin (kaikkien kanta asiasta tarkistettiin)? Luultavasti joku muukin on ollut kilpiä vastaan ? Onhan noitten autojen eteneminen parantunut maastossa näiden seitsemän vuoden aikana mitä olen kiertänyt CUPin kisoja. Punaisten kilpien kielto ehkä olisi voinut ehkä tasoittaa autojen etenemis eroja maastossa ???? Noin ainakin mulle muutama on sanonut voivat olla oikeassa tai sitten väärässä. |
#298
|
|||
|
|||
![]()
Pakko tähän on taas hämmentää. Syy miksi itse tuen sitä että käytetään kilvellisiä autoja on ihan puhdas realismi, eikä haavekuvat. Nyt kun ei saa hyvällä omallatunnolla enää siirtokilpiä, ne täytyy vain unohtaa. Tämä teksti on vanhojen näkökantojen toistoa, mutta kun näihin en ole kenenkään nähnyt antavat kunnollisia perusteltuja vastargumentteja, niin laitetaan taas kerran. Ja vastaargumentit sitten siten, että niissä on myös mietitty laajemmin muitakin kuin omaa erikoistapausta.
Odotan toisaalta mielenkiinnolla kuinka nämä neuvottelut uudella porukalla päättyvät. Tuntuu näissäkin olevan vaan unohdettu se realismi. Ei se että pääsee AKK:n alaisuuteen tarkoita pelkästään sitä että mennään nykyisellä systeemillä ilman huolen haivää, ilman katsastusta, ilman lisenssejä jne. Esimerkiksi AKK:n puolella tulee automaattisesti määrätyt lisenssivaatimukset järjestäjille. Ei se ole montaa lisenssiä, mutta kun ei näitä lisenssin omaavia nykyään ole oikein trial kilpailuihinkaan. Trafin alla vaikka saisi kansalliseksi kattojärjestöksi, niin seuraavaksi millä ihmeellä perustelet ne erikoisluvat vaikka renkaisiin, vanteisiin, itsetehtyihin tukivarsiin, auton akseleiden siirtoon jne... Vakionahan ne punakilvet vain tarkoittavat verovapaan auton käyttöä kilpailuissa. Suljetut tiet, jokainen tie kuitenkin vaatii sen valvonnan karkeasti 24h. Oletetaan vaikka että kilpailualueella on 5 läpiajettavaa tietä mitkä pitäisi sulkea. Jokaiseen tien päähän tarvitaan käytännössä se 2 miestä. Se on jo tällöin 20 ihmistä. Ja kukaan ei oikein intoudu vuorokautta tienpäässä seisoskelemaan, niin 12h vuoroilla se olisi jo 40 ihmistä järjestämään pelkästään teiden vartiointia. Tämän lisäksi sitten luparuljanssi. Ei okein kuulosta ralistiselta nykyisillä budjeteilla ja työntekijämäärilla kilpailuissa. Trailerisiirroissa törmätään tiestön vaatimuksiin. Harvassa paikaissa on niinpaljon tilaa että vaikka edes 5 traileria mahtuisi samaanaikaan parkkiin. Ja tässäkin pitäisi varautua pahimman tilanteen mukaan, eli että kaikki traileria käyttävät olisivat samaan aikaan samassa paikassa. Samoin teiden leveydet metsäautoteillä eivät yleensä salli oikein kahden kuormatun trailerin ohittaa toisisaan, sillä monet mestäautotiet eivät todellakaan ole niitä läpiajettavia. Siinä on hyvin nopeasti komea tulppa kun arvotaan kumpi peruuttaa... Kuitenkin mielestäni se on helpommin ratkaistavissa oleva ongelma että autoa ei saa kilpiin, kuin se että kilpailua ei pystytä järjestämään johtuen epärealistisista vaatimuksista. Jos jollain kilpailulla olisi realistinen mahdollisuus ajattaa "outlaw" luokkaa niin varmasti ajattaisi cupin ulkopuolisena luokkana. Itse säännöt kuitenkin pitää olla mahdollisimman yksiselitteiset ja sellaiset että niiden perusteella voi jokainen järjestää kilpailut. Kommentoidaan vielä vähän näitä tekniikkasääntöjen muutoksia. Se että sanoo "ei se kallis nelipyöräohjaus auta niinpaljoa" aiheuttaa kuitenkin muutaman tällaisen löyhennyksen jälkeen jo aika suuren kilpailuedun ja rahanmenon. Tähän saakka on menty sillä idealla, ettei suuria muutoksia tehdä kuin pakon edestä. Ei haluta tilannetta jossa sääntömuutoksen takia laitetaan kaikki kilpailijat hankkimaan vaikka 1-2" suuremmat renkaat, sillä kyllä se kilpailuvietti ajaa hankkimaan ne. Tässä pelissä ei ole muita voittajia kuin rengaskauppiaat. Nelipyöräohjaus antaa melkoisen paljon helpotusta näissä Suomen kilpailuissa, kun kuitenkin useasti rastit on mietitty siten, että siinä valinnan paikka, mennessä vai tullessa kääntymisongelmat. Se on ihan eri asia ajaa jossain aavalla kuin pujotella kallioiden ja puiden välissä. Samalla kun ajetaan autoja yhä rakennellumpaan ja teknisempään suuntaan niin kilpaluiden vaikeustasoa on taas pakko nostaa. Tämä ei ainakaan helpota uuden porukan saamista kilpailuihin. Pikkuluokkien vaikeustaso nousee kokoajan suhteessa vapaammin rakennettavaan kalustoon. Tässä pitäisi unohtaa oma tilanteensa ja miettiä kumpi on haluttu suunta. Halutaanko hommasta entistä rankempaa, rakennellumpaa, kalliimpaa, "entry level" luokista entistä haastavampia ja kilpailuista vaikeammin järjestettävää vai halutaanko pitää laji helpommin lähestyttävänä, helpompana järjestää, osallistua ja että voisi pärjätä vähemmän rakennellulla autollakin. |
#299
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja tarrakilpiä varten ei vaadita että auto olisi katsastus kunnossa, joten niiden saanti on ilman haavekuvia mahdollista. Ja muistatko Mylppy kun epäilit että saadaanko uusi cuppi kasaan ja vielä kilpailujakin siihen mukaan, nyt on kilpailukalenteri julkaistu ja siinä on jo neljä kilpailua. Eli ei tämä mahdotonta ole jos vain on halua saada hommat toimimaan eikä vaan ala ruikuttamaan ettei onnistu eikä tehdä asian hyväksi mitään. Ja se väite että jokainen hankkisi 1-2" isommat renkaat on täysin tuulesta temmattu. Voihan nytkin kaikki orkkiksen kuskit vaihtaa 11" isommat renkaat kun siirtyy suoraan protoon, miksi näin ei sitten silti tehdä????? Ja tälläkin hetkellä protoissa on voinut ajaa 42" renkailla ja moni on ajanutkin mutta onko sitten aina kolme parasta palkinto pallilla ollutta ajanut suurimmalla sallituilla renkailla. Tarkistakaapas tämä!!! Aina kun tekee autoon muutoksen elikkä vaikka vaihtaa isommat renkaat aiheuttaa se monta muuta muutosta, elikkä ei ole aina viisasta eikä järkevää vaihtaa esim. isompia renkaita vaikka säännöt sen sallisivatkin. Modi luokassa rengaskokoa kasvatettiin sen takia koska esim. Irok 36" ja 37" ovat joskus pahimoilleen tuon 915 m yli eivätkä näin ollen mene tulkista läpi. Nyt menevät ja saadaan nekin käyttämättä jääneet renkaat taas kisakäyttöön. Kuka voittaa, no kilpailijat tietysti kun ei tarvitse uusia renkaita ostaa koska mahdollisuus löytää käytetyt renkaat kasvaa. Ja jos tuo rengaskoko meina niin paljon niin MITEN on mahdollista että Vitikainen ajaa modissa VAIN 35" Boggereilla LUKOTTOMALLA Pajerolla ja silti pärjää ihan pirun hyvin. Toisin sanoen luuleeko vielä joku että pelkät suuret renkaat tekevät voittajan???? Taikka nelipyöräohjaus?? Eikös tuo Ponssekuski jo kertonut että mistä ne voittajat on tehty!!! Ei auta mitkään välineet eikä renkaat jos kuski ei osaa ajaa eikä appareilla ole vitunmoista voitontahtoa ja vauhtia kisan aikana. Ja kun tätä uutta cuppia nyt muutamat vastustaa niin kertokaapa että millä tavoin tämä uusi cuppi vaikeuttaa teidän kilpailemista??? Meneekö auton rakentelu uusiksi vai mikä mättää??? Mielestäni aivan samat autot kuin millä on tähänkin asti ajettu käyvät samoihin luokkiin kuin ennenkin aivan sellaisenaan. Elikkä ei pitäisi tulla edes lisäkustannuksia. Viimeksi muokannut TML : 13.01.2013 18:03 |
#300
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=joker;959507]
Lainaus:
|
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suunnistus cupin säännöt kaudelle 2013 | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 251 | 23.09.2013 16:44 |
Myyty Modiluokan Suzuki Samurai 1.9td | make-lj | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 05.08.2013 01:38 |
Uusi Offroad portaali kaipaa tuottajia | Flash | Tekniikka & Jutustelu | 65 | 03.12.2006 20:29 |
Paras NHL siirto kaudelle 05-06 | SamppaKoti | Jääkiekko | 13 | 15.09.2005 14:06 |
Sääntömuutokset kaudelle 2002-2003 | reindeer | Salibandy | 0 | 24.06.2002 15:40 |