Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #276  
Vanha 11.01.2013, 23:45
wr-range:n Avatar
wr-range wr-range ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.10.07
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 238
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Oli kiinostusta palata protoihin mutta kiinnostus kyllä hävis sääntö uudistuksilla, 44" ja nelipyörä ohjauksen salliminen on jo musta liikaa siihen nähden että mä ajan kumminkin leimatulla safari-autolla. Nähtiinhän se jo tänä vuonna laatokalla paljonko nelipyörä ohjauksella saadaan etua osaavissa käsissä.

Musta toi 39" olis ihan riittävä koko. Sais olla vaikka pienenpikin protoissa niin ei tarviais pikku pyörästen vinssata ihan niin tolkuttomasti.
samaa mieltä että 44" ja nelipyöräohjaus liikaa protoissa
itse etsin patrolliin 33" ja rupean ajamaan modissa,jos vaan löytyy sopivia renkaita.
Vastaa lainaten
  #277  
Vanha 12.01.2013, 14:00
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Hienoo työtä uuven kupin ukoilta, reilusti alle puolet normimäärästä kisaajia liikkeellä. Mitehä intoo riittää tulevien kup kisojen kanssa kun uutuudenviehätys katoaa näistä amazing!! uudistuksista...
Kiitos kiitos, hyvää yritetään tehdä ja kiitoksia tulee. Mutta katsotaan nyt miten kesäkisoissa on osallistujia. Mikä se nyt on sitten niin kauhean paha näissä uusissa säännöissä??? Tarkoitushan on se että mahdollisimman moni pääsis ajamaan, eikä se mikä oli vanhalla cupilla että protoista ois jääny noin puolet pois ja modista varmaan neljännes.
Vastaa lainaten
  #278  
Vanha 12.01.2013, 14:12
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wr-range Näytä viesti
samaa mieltä että 44" ja nelipyöräohjaus liikaa protoissa
itse etsin patrolliin 33" ja rupean ajamaan modissa,jos vaan löytyy sopivia renkaita.
Mites ne nyt sitten nuo 44" tekis autosta niin ylivoimaisen, kerroppas Tapsa kun tunnut tietävän!!! Taikka tuo nelipyöräohjaus, mihin sitä tarvitaan Suomen cup kisoissa, itselle en ainakaan laittaisi. Se on sen verran heikko lenkki että näissä olosuhteissa särkyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Ja Laatokalla et tainnut olla näkemässä että missä ja miten siitä on hyötyä. Ainoa paikka jossa sitä käyttivät oli aivan puhads rikkomaton suo, siellä se toimi hyvin kun sitä suota riitti kilometri kaupalla. Kerroppas nyt minullekin että missä Suomen kisassa on vastaavaa suota kilometri kaupalla ajettavaksi.

Erittäin mutkittelevassa kallioisessa metsämaastossa kun ajoin noin puoli tuntia kyseisen auton perässä niin eivät käyttäneet tuota ohjausta kertaakaan. Se oli lukittuna jäykäksi.

Ja sitten vielä se että jos laittaa volvonkin akseleille 44" renkaat niin alkaa olemaan murrokset jo aika tiukilla. Ja yhdenkin kun särjet niin olet yleensä kärki kahinoista ulkona. Elikkä jos olet unohtanut niin nyt on kyseessä lähes vuorokauden kestävä kisa jossa palkintoja ei jaeta sille joka on nopein ensimmäisen 10 tuntia ja sitten keskeyttää vaan sille joka ajaa loppuun asti tasaisen varmasti ja nopeasti!

Ja jos tämä on päässyt unohtumaan niin kannattaisi välillä käydä ajamassa ihan oikeasti tämän nettioffailun sijaan;=)

Ja vielä loppuun se että miten voivat järjestää noinkin ison kisan kuin Tuareg Rally kun ei ole auton rakentelusta oikeastaan muita sääntöjä kuin että pitää olla turvakaaret ja nelipistevyöt. Mitäs tähän keksitte valittamista
Vastaa lainaten
  #279  
Vanha 12.01.2013, 14:12
slipoveri slipoveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.05
Sijainti: vihti
Viestit: 489
Perusasetus

vanhoilla säännöillä ois jäänypois neljännes ja uusilla jäi pois kolmeneljäsosaa

Ei ollenkaa huonosti
Vastaa lainaten
  #280  
Vanha 12.01.2013, 14:14
RIKSRAKS RIKSRAKS ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Soomi
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja slipoveri Näytä viesti
vanhoilla säännöillä ois jäänypois neljännes ja uusilla jäi pois kolmeneljäsosaa

Ei ollenkaa huonosti
Samaa mieltä...
Vastaa lainaten
  #281  
Vanha 12.01.2013, 14:23
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIKSRAKS Näytä viesti
Samaa mieltä...
No mikäs näissä sen aiheuttaa, eihän sinne ole tullut yhtään sen kummempia autoja kuin ennenkään???? Kertokaa nyt ihmeessä niin osaan alkaa autoani rakentamaan noin ylivoimaiseksi kun se kerran on näillä uusilla säännöillä niin helppoa!
Vastaa lainaten
  #282  
Vanha 12.01.2013, 15:20
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Onko tosta 4pyöräohjauksesta ja 44 renkuloista muka niin paljon hyötyä, jotta olis varma voittaja peli Eikös tossa ole vaan enemmän liikkuvia ja sitä myöten myös särkyviä osia? (ihan niikuin Timppa sanoi). Kestävä auto, nopea vinssi, osaava tiimi ja vitullinen voitontahto on varmaankin paras tie palkintopallille Eiköhän tuo ole vaan asenne kysymys (kun tuolla kaikki pyörät kääntyy ja kaikkee). Ite ottaisin ainakin nämä haasteena vastaan Kaiken lisäksi uskoisin, että katsojiakin saattaisi nämä ylivoimaiset kikottimet kiinnostaa. Saataisiin muutama "uuden elämyksen kokenut" makkaran ostaja lisää kilpailuihin
Vastaa lainaten
  #283  
Vanha 12.01.2013, 15:26
myllis myllis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Kyrsälä
Viestit: 1.059
Perusasetus

Se osa syy miksi nelipyöräinen proto oli Ladogassa niin ylivoimainen...

Veikkasin yhden syyn olevan myös kuljettajassa, sillä Roman Briskindov on moninkertainen Ladogan voittaja ja ajaa ammatikseen rallia (on tällä hetkellä Dakarissa ajamassa). Olisin 900% varma, että Briskindov olisi voittanut myös ilman nelipyöräohjausta. Toisaalta Briskindovin takana oli myös täysin ammattilainen huoltoteam. Me ei enään puhuta harrastelijoista, jotka ajaa viisi-neljä cup -kisaa Suomessa suurinpiirtein nollabudjetilla.

Toinen esimerkki oli Honduras Teamin toinen auto eli Beaver, autohan on erittäin kykenevä. Se osoitettiin toissa vuonna. Mutta kun ratissa ja apparina on mitä on niin tuloskin on mitä on. Honduras Teamin toinen hiilikuituhärpätin tuli sitten toiseksi, mutta siellä olikin eri luokan kuski. Honduras Teamhän on Lipetskistä (Moskovan ja Mustan Meren puolivälissä) ja fyrkat tulee, kun pojilla on makkaratehdas! Eli paikallinen Pouttu Oy.
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne!
Vastaa lainaten
  #284  
Vanha 12.01.2013, 16:07
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TML Näytä viesti
No mikäs näissä sen aiheuttaa, eihän sinne ole tullut yhtään sen kummempia autoja kuin ennenkään????
Nyt on kyllä pakko kysyä että mikä hiton riiva oli mennä toimivaa kisasysteemiä väkisillä rikkomaan/muuttamaan?

Eikö löytynyt sen vertaa yhteistyökykyä kautta neuvotteluhaluja että olisi voinut vanhan Cupin systeemiä kehittää pienin askelin? Kun tämä uusi kisajuttu ei kovaan ääneen ja väkisin tehtynä oikeen saa kannatusta.
Vastaa lainaten
  #285  
Vanha 12.01.2013, 20:35
porttaali pate:n Avatar
porttaali pate porttaali pate ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.11
Sijainti: Laukaa
Viestit: 52
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Nyt on kyllä pakko kysyä että mikä hiton riiva oli mennä toimivaa kisasysteemiä väkisillä rikkomaan/muuttamaan?

Eikö löytynyt sen vertaa yhteistyökykyä kautta neuvotteluhaluja että olisi voinut vanhan Cupin systeemiä kehittää pienin askelin? Kun tämä uusi kisajuttu ei kovaan ääneen ja väkisin tehtynä oikeen saa kannatusta.

Vaikka asia ei minulle kuulu eikös se menny näin että. Vanha cuppi halusi että ajetaan vain KILVELLISILLÄ autolla ""2013 säännöt"" eikä peli varaa annettu, tätä olivat henkeen ja vereen mieltä Paavo Leino, Petri möykkimäki ja Mylppy, jotka toiminnallaan rikkoivat vanhan cupin tiukalla mielipiteellään tahallaan. Niin että tuli nyt sitten se uusi cuppi :ns vanhat säännöt joita on hiukan helpotettu 95%:sesti samat kuin kaudella 2012 mielestäni vanhan cupin päätös olisi ajanut monia lopettamaan autojen katsastus ongelmien takia ja katsastus kulujen muutostöiden käyttömaksujen diesel verojen yms yms mitä rekisteröity auto vaatii.
Uusi cuppi on tasapuolinen käy niin kilvellinen kuin kilvetönkin.


Joku jo jossain mainosti että traijaliautolla voitetaan protoluokassa joka kisassa saas nähä enpä oikeen usko jos traijalissa ei ole kunnon vinssejä, ajosiltoja ,yms, yms taitaa jäädä puhe asteelle. Vähän niikuin patu925 puheet että ajaisin kilpaa jos olis miljoona rahaa -ja -ja -ja -ja -ja tuskin tapsa 4x4 saa ikinä enää tehtyä autoa jolla voisi kilpailla taitaa mennä kaikki autot vähän niinkun ""kierrätys toimintaa"".
__________________
Tosi offrit ajaa eikä valita!! vain köyhät ja sairaat valittaa

Viimeksi muokannut porttaali pate : 12.01.2013 20:38
Vastaa lainaten
  #286  
Vanha 12.01.2013, 20:45
porttaali pate:n Avatar
porttaali pate porttaali pate ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.11
Sijainti: Laukaa
Viestit: 52
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja slipoveri Näytä viesti
vanhoilla säännöillä ois jäänypois neljännes ja uusilla jäi pois kolmeneljäsosaa
Väärin laskettu oli lakeuden kutsu 2:sessa 2012 katsomassa ja laskin omin pikku sormin 36kpl autoja lähtö paikalla.
__________________
Tosi offrit ajaa eikä valita!! vain köyhät ja sairaat valittaa
Vastaa lainaten
  #287  
Vanha 12.01.2013, 20:58
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.284
Perusasetus

Ihan sellanen juttu tuli mieleen...Kun tuo Jeeppi on nyt vahvasti siirtymässä jokapäiväisestä käytöstä pois enempi metsän puolelle...

Niin mistä lasketaan orkkiksessa korotus? Jos alunperin ns. vakio XJ niin rekisteriotteeseen saa sen +75mm. Jos Up-country malli, niin siinä on jo vakiona n. 1"-1.5" korotusta ja siihen sitte +75mm. No jos on vakio, mutta maahantuojan paperi että vastaa up-countryä, nii saa saman otteeseen n. 100-112mm, mutta hyväksytäänkö enää orkkikseen?

Entäs korotus jousituksen kiinnityksiä muuttamalla (XJ takana) siis tuohon tyyliin: http://jeep-xj.info/HowtoRearLeafMounts.htm
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #288  
Vanha 12.01.2013, 21:09
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Orkkiksen säännöt ei salli 75mm korotusta, jos siihen luokkaan ajattelit. Muissa luokissahan ei ole korotuksia rajoitettu.

http://www.4x4kisat.com/saannot
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #289  
Vanha 12.01.2013, 21:16
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.284
Perusasetus

Ai hitto..mistäs mulle toi 75mm tuli mieleen...no varmaan suomen laista. Mutta mites sitten ed. esimerkin mukaan jos samaa autoa on saanut tehtaalta sillä n. 25-36mm korotuksella nii cuppi sääntöjen korotus 51mm menis? vai eikö mene??
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #290  
Vanha 12.01.2013, 22:50
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja porttaali pate Näytä viesti
Vanha cuppi halusi että ajetaan vain KILVELLISILLÄ autolla ""2013 säännöt"" eikä peli varaa annettu, tätä olivat henkeen ja vereen mieltä Paavo Leino, Petri möykkimäki ja Mylppy, jotka toiminnallaan rikkoivat vanhan cupin tiukalla mielipiteellään tahallaan.
Kylillä tarinoivat että tämä asiasta neuvottelu päättyi siihen kun eräs taho ilmoitti että miten tehdään ja painoi punaista luuria. Jäykkää asennetta vissiin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja porttaali pate Näytä viesti
yms, yms taitaa jäädä puhe asteelle. Vähän niikuin patu925 puheet että ajaisin kilpaa jos olis miljoona rahaa -ja -ja -ja -ja -ja
No taisin olla tässä jokunen viikko takaperin sitte mukana järkkäämässä suunnistuskisaa/harjoitusta. Ja myös ajamassa samassa tapahtumassa. Eli elä nyt paskaa kirjoittele vaan kestä asiassa.
[/QUOTE]
Vastaa lainaten
  #291  
Vanha 12.01.2013, 23:09
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.491
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks Näytä viesti
Tätä topikkia lukiessa tulee mieleen olenko me ainoat joka käy suunnistus kisoissa ajelemassa muun kuin voiton takia
Kyllä teitäkin on, mutta kun kerran kilpailusta puhutaan niin kyllä voi olettaa että osa on siellä ajamassa kilpaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TML Näytä viesti
Mites ne nyt sitten nuo 44" tekis autosta niin ylivoimaisen, kerroppas Tapsa kun tunnut tietävän!!! Taikka tuo nelipyöräohjaus, mihin sitä tarvitaan Suomen cup kisoissa, itselle en ainakaan laittaisi. Se on sen verran heikko lenkki että näissä olosuhteissa särkyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Ja Laatokalla et tainnut olla näkemässä että missä ja miten siitä on hyötyä.
Enpä usko että 44" renkaat on suoraan autuus ja onni, enkä ainakaan itse laittaisii Volvolaisiin niin isoja renkaita. Ladogaan verrattuna Suomen suunnistuskisoissa on aika paljon rasteja joissa on hyötyä nelipyöräohjauksesta: Kaikki kivikikkailut, erilaiset sivukallistukset jossa auton voi pitää pystyssä paremman ajolinjan ansiosta, paikat jossa etupyöräohjatulla ei mahdu kääntymää ja kaikki pistot jotka pitää arpoa että haluaako kääntyvät edelle mennessä vai tullessa. Negatiivinen asia on tietenkin lisää painoa ja vikaantuvia osia. Jos tekisin itselle protoautoa niin ehdotomasti nelipyöräohjattuna.

Nostan kuitenkin hattua kisajärjestäjille siitä että kisoja järjestetään huolimatta kaikesta tästä valituksesta. Motivaation löytäiminen voi olla välillä hankalaa.
Vastaa lainaten
  #292  
Vanha 12.01.2013, 23:11
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Kylillä tarinoivat että tämä asiasta neuvottelu päättyi siihen kun eräs taho ilmoitti että miten tehdään ja painoi punaista luuria. Jäykkää asennetta vissiin.

Jos minua tarkoitat niin valehtelet!!!! Tästä keskusteltiin Paavon kanssa ja koska en antanut periksi tuossa että saako katsastamattomat autot osallistua niin neuvottelu loppui Paavon osalta siihen. Joset asiasta mitään ymmärrä niin lopeta vänkääminen Patu!!! Eikö se ole aivan selvää että se on kaikkien etu että myös katsastamattomat pääsevät osallistumaan kuten ennenkin. Ja jos se on siitä kiinni ettet muuten pääse palkinnoille niin järjestän sinulle Juuan kisaan oman luokan jossa ei aja muut kuin sinä;=)


No taisin olla tässä jokunen viikko takaperin sitte mukana järkkäämässä suunnistuskisaa/harjoitusta. Ja myös ajamassa samassa tapahtumassa. Eli elä nyt paskaa kirjoittele vaan kestä asiassa.
[/QUOT

Nyt se minun vastaus on perhana tuolla juttujen välissä, mutta eiköhän se sieltä löydy kun osaa etsiä.
Vastaa lainaten
  #293  
Vanha 12.01.2013, 23:15
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kyllä teitäkin on, mutta kun kerran kilpailusta puhutaan niin kyllä voi olettaa että osa on siellä ajamassa kilpaa.

Enpä usko että 44" renkaat on suoraan autuus ja onni, enkä ainakaan itse laittaisii Volvolaisiin niin isoja renkaita. Ladogaan verrattuna Suomen suunnistuskisoissa on aika paljon rasteja joissa on hyötyä nelipyöräohjauksesta: Kaikki kivikikkailut, erilaiset sivukallistukset jossa auton voi pitää pystyssä paremman ajolinjan ansiosta, paikat jossa etupyöräohjatulla ei mahdu kääntymää ja kaikki pistot jotka pitää arpoa että haluaako kääntyvät edelle mennessä vai tullessa. Negatiivinen asia on tietenkin lisää painoa ja vikaantuvia osia. Jos tekisin itselle protoautoa niin ehdotomasti nelipyöräohjattuna.

Nostan kuitenkin hattua kisajärjestäjille siitä että kisoja järjestetään huolimatta kaikesta tästä valituksesta. Motivaation löytäiminen voi olla välillä hankalaa.
Pahimpia valittajia ovat yleensä ne jotka eivät aja tai edes osaa ajaa, joten heitä ei oteta niin vakavissaan
Vastaa lainaten
  #294  
Vanha 12.01.2013, 23:18
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.834
Talking

en mä mitään traial kilpureita nyt tarkoita.aikoinaan kateltiin aivan vakio uazia jossa oli vaan takana kääntyvä akseli niin meni orgis pyörillä aivan älyttömän hyvin vaikka oli sen aikaisia swapperi autojakin samassa letkassa.

kyllä osaavissa käsissä kevyt nelipyörä ohjattu vaikka vaan 42" on varmasti aivan älyttömän nopea pujotella tiheissä pusikoissa kun ei tarvia peruutella niin paljoa.

kyllähän joku tälläisen laitteen varmaan tekee tuleville kaus
ille?

ajosiltoja en oo ikinä tarvinnut kun trailerissa.

ja kyllä on hallin pihassa tälläkin hetkellä valmiina kilpailu kykyinen proto auto jopa oikeen kilvissä ja katsastettuna. että minkälainen on porttaali paten oma kilpuri?
nykyää vaan on uudenlaiset projektit niin ei kerkiä enään harrastaa niin paljoa.

no mutta jos jotain vois ehdottaa niin low budjet luokka vaikka niin että ei "merkki vinssejä" ei kytkettäviä lukkoja,ei xenon/led valoja,renkaissa max 50% pintaa uusin verrattuna lisä pisteitä lähdössä sileimmistä/exsoottisimista rengas merkeistä.vähintään 25vuotta vanhoja autoja.
Vastaa lainaten
  #295  
Vanha 12.01.2013, 23:38
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Mä en ole kisannut, mielellään toki seuraisin kisoja joskus. Ihan mukavaa olisi jos olisi mukavia kisoja ja muutenkin mukavaa

Mä ajattelin nyt esittää tähän tällaisen uudenlaisen luokattoman ( niin, ehkä tää ideakin on ihan luokaton , mut esitän sen silti ) kisojen tasoituspistelaskujärjestelmän.

Jos ei olisikaan luokkia, vaan olisi erilaisia tasoituspisteitä sen mukaan millaiset renkaat, paljonko kulutuspintaa, onko vinssi edessä, takana tai molemmissa päissä, onko lukot edessä, takana vai molemmissa päissä, onko porttaaliakselit vaiko eikö....

Tää menisi sitten niin, että voittaja olisi se, jolla on kaikkein heikoimmin varusteltu auto ja silti eniten rastipisteitä. Näin mestariksi voisi siis nousta vaikka Nissan Micralla jossa ei ole vinssiä ja siinä on sileät kesäkumit sekä 10 cm maavara jne. Toki voi olla että tää ääriesimerkin Nissani ei pääsisi ensimmäisellekään rastille, mutta jos pääsisi niin saisi pisteitä.

Ajatuksena on siis esittää tasoitusta niinkuin Golfissa, siis siinä reikäpelissä. Tällainen pistelaskujuttu pienentäisi välineurheilua, ehkä

Juu, ja sorry jos joku koki tän kettuiluksi mitä en suinkaan tarkoittanut. Ihan vaan ajatuksena, että miten kisaa voisi kehittää. Voisihan joku vaikka kokeeksi laskea miten kisassa kävisi jos tällainen tasoituspistelasku otettaisiin käyttöön rinnalle mielenkiintoisena lisänä.

Tää kertoisi myös tavallaan rakentamisen ja ajamisen tehokkuuden eli sen miten pienellä varustelulla saa eniten pisteitä...

Loppuun peukku kaikille kisoille.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 12.01.2013 23:40 Perustelu: oli iskenyt painovirhe
Vastaa lainaten
  #296  
Vanha 13.01.2013, 00:13
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Joo pitää vissiin lopettaa tähän vitjaan kommentointi kun olen nähtävästi väärässä tämän aiheen suhteen. Eikä niihin kylän ukkojen tarinoihinkaan ole luottamista. Tai niinkuin eräässä yv.ssä aijemmin rakentavasti joku kirjoitti:
Lainaus:
jos ahistaa eikä ajaminen kiinnosta turha siitä on julkisesti palstalla kertoa kun ketään ei se tieto kiinnosta!
Kaikesta huolimatta on hienoo että on joku kuka tietää mikä on tälle lajille parhaaksi. Harmi kun näitä ymmärtämättömiä moukkia on näinkin paljon. Siis niitä mitkä äänesti jaloillaan tämän uuven kupin suhteen. Tai meitä muita jotka vänkää muuten vaan vastaan ymmärtämättä asiasta enempää.
Vastaa lainaten
  #297  
Vanha 13.01.2013, 12:07
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.783
Perusasetus

[QUOTE=porttaali pate;959279]Vaikka asia ei minulle kuulu eikös se menny näin että. Vanha cuppi halusi että ajetaan vain KILVELLISILLÄ autolla ""2013 säännöt"" eikä peli varaa annettu, tätä olivat henkeen ja vereen mieltä Paavo Leino, Petri möykkimäki ja Mylppy, jotka toiminnallaan rikkoivat vanhan cupin tiukalla mielipiteellään tahallaan. Niin että tuli nyt sitten se uusi cuppi :ns vanhat säännöt joita on hiukan helpotettu 95%:sesti samat kuin kaudella 2012 mielestäni vanhan cupin päätös olisi ajanut monia lopettamaan autojen katsastus ongelmien takia ja katsastus kulujen muutostöiden käyttömaksujen diesel verojen yms yms mitä rekisteröity auto vaatii.
Uusi cuppi on tasapuolinen käy niin kilvellinen kuin kilvetönkin.


QUOTE]

Vanhaan cupin päättäväänelimeen kuului 7 henkilöä. Mitenkä sitten kolme on saanut äänestyksissä tahtonsa läpi ja kaatanut CUPin (kaikkien kanta asiasta tarkistettiin)? Luultavasti joku muukin on ollut kilpiä vastaan ?

Onhan noitten autojen eteneminen parantunut maastossa näiden seitsemän vuoden aikana mitä olen kiertänyt CUPin kisoja. Punaisten kilpien kielto ehkä olisi voinut ehkä tasoittaa autojen etenemis eroja maastossa ???? Noin ainakin mulle muutama on sanonut voivat olla oikeassa tai sitten väärässä.
Vastaa lainaten
  #298  
Vanha 13.01.2013, 13:46
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.369
Perusasetus

Pakko tähän on taas hämmentää. Syy miksi itse tuen sitä että käytetään kilvellisiä autoja on ihan puhdas realismi, eikä haavekuvat. Nyt kun ei saa hyvällä omallatunnolla enää siirtokilpiä, ne täytyy vain unohtaa. Tämä teksti on vanhojen näkökantojen toistoa, mutta kun näihin en ole kenenkään nähnyt antavat kunnollisia perusteltuja vastargumentteja, niin laitetaan taas kerran. Ja vastaargumentit sitten siten, että niissä on myös mietitty laajemmin muitakin kuin omaa erikoistapausta.

Odotan toisaalta mielenkiinnolla kuinka nämä neuvottelut uudella porukalla päättyvät. Tuntuu näissäkin olevan vaan unohdettu se realismi. Ei se että pääsee AKK:n alaisuuteen tarkoita pelkästään sitä että mennään nykyisellä systeemillä ilman huolen haivää, ilman katsastusta, ilman lisenssejä jne. Esimerkiksi AKK:n puolella tulee automaattisesti määrätyt lisenssivaatimukset järjestäjille. Ei se ole montaa lisenssiä, mutta kun ei näitä lisenssin omaavia nykyään ole oikein trial kilpailuihinkaan. Trafin alla vaikka saisi kansalliseksi kattojärjestöksi, niin seuraavaksi millä ihmeellä perustelet ne erikoisluvat vaikka renkaisiin, vanteisiin, itsetehtyihin tukivarsiin, auton akseleiden siirtoon jne... Vakionahan ne punakilvet vain tarkoittavat verovapaan auton käyttöä kilpailuissa.

Suljetut tiet, jokainen tie kuitenkin vaatii sen valvonnan karkeasti 24h. Oletetaan vaikka että kilpailualueella on 5 läpiajettavaa tietä mitkä pitäisi sulkea. Jokaiseen tien päähän tarvitaan käytännössä se 2 miestä. Se on jo tällöin 20 ihmistä. Ja kukaan ei oikein intoudu vuorokautta tienpäässä seisoskelemaan, niin 12h vuoroilla se olisi jo 40 ihmistä järjestämään pelkästään teiden vartiointia. Tämän lisäksi sitten luparuljanssi. Ei okein kuulosta ralistiselta nykyisillä budjeteilla ja työntekijämäärilla kilpailuissa.

Trailerisiirroissa törmätään tiestön vaatimuksiin. Harvassa paikaissa on niinpaljon tilaa että vaikka edes 5 traileria mahtuisi samaanaikaan parkkiin. Ja tässäkin pitäisi varautua pahimman tilanteen mukaan, eli että kaikki traileria käyttävät olisivat samaan aikaan samassa paikassa. Samoin teiden leveydet metsäautoteillä eivät yleensä salli oikein kahden kuormatun trailerin ohittaa toisisaan, sillä monet mestäautotiet eivät todellakaan ole niitä läpiajettavia. Siinä on hyvin nopeasti komea tulppa kun arvotaan kumpi peruuttaa...

Kuitenkin mielestäni se on helpommin ratkaistavissa oleva ongelma että autoa ei saa kilpiin, kuin se että kilpailua ei pystytä järjestämään johtuen epärealistisista vaatimuksista. Jos jollain kilpailulla olisi realistinen mahdollisuus ajattaa "outlaw" luokkaa niin varmasti ajattaisi cupin ulkopuolisena luokkana. Itse säännöt kuitenkin pitää olla mahdollisimman yksiselitteiset ja sellaiset että niiden perusteella voi jokainen järjestää kilpailut.


Kommentoidaan vielä vähän näitä tekniikkasääntöjen muutoksia. Se että sanoo "ei se kallis nelipyöräohjaus auta niinpaljoa" aiheuttaa kuitenkin muutaman tällaisen löyhennyksen jälkeen jo aika suuren kilpailuedun ja rahanmenon. Tähän saakka on menty sillä idealla, ettei suuria muutoksia tehdä kuin pakon edestä. Ei haluta tilannetta jossa sääntömuutoksen takia laitetaan kaikki kilpailijat hankkimaan vaikka 1-2" suuremmat renkaat, sillä kyllä se kilpailuvietti ajaa hankkimaan ne. Tässä pelissä ei ole muita voittajia kuin rengaskauppiaat. Nelipyöräohjaus antaa melkoisen paljon helpotusta näissä Suomen kilpailuissa, kun kuitenkin useasti rastit on mietitty siten, että siinä valinnan paikka, mennessä vai tullessa kääntymisongelmat. Se on ihan eri asia ajaa jossain aavalla kuin pujotella kallioiden ja puiden välissä.

Samalla kun ajetaan autoja yhä rakennellumpaan ja teknisempään suuntaan niin kilpaluiden vaikeustasoa on taas pakko nostaa. Tämä ei ainakaan helpota uuden porukan saamista kilpailuihin. Pikkuluokkien vaikeustaso nousee kokoajan suhteessa vapaammin rakennettavaan kalustoon. Tässä pitäisi unohtaa oma tilanteensa ja miettiä kumpi on haluttu suunta. Halutaanko hommasta entistä rankempaa, rakennellumpaa, kalliimpaa, "entry level" luokista entistä haastavampia ja kilpailuista vaikeammin järjestettävää vai halutaanko pitää laji helpommin lähestyttävänä, helpompana järjestää, osallistua ja että voisi pärjätä vähemmän rakennellulla autollakin.
Vastaa lainaten
  #299  
Vanha 13.01.2013, 17:51
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Pakko tähän on taas hämmentää. Syy miksi itse tuen sitä että käytetään kilvellisiä autoja on ihan puhdas realismi, eikä haavekuvat. Nyt kun ei saa hyvällä omallatunnolla enää siirtokilpiä, ne täytyy vain unohtaa. Tämä teksti on vanhojen näkökantojen toistoa, mutta kun näihin en ole kenenkään nähnyt antavat kunnollisia perusteltuja vastargumentteja, niin laitetaan taas kerran. Ja vastaargumentit sitten siten, että niissä on myös mietitty laajemmin muitakin kuin omaa erikoistapausta.

Odotan toisaalta mielenkiinnolla kuinka nämä neuvottelut uudella porukalla päättyvät. Tuntuu näissäkin olevan vaan unohdettu se realismi. Ei se että pääsee AKK:n alaisuuteen tarkoita pelkästään sitä että mennään nykyisellä systeemillä ilman huolen haivää, ilman katsastusta, ilman lisenssejä jne. Esimerkiksi AKK:n puolella tulee automaattisesti määrätyt lisenssivaatimukset järjestäjille. Ei se ole montaa lisenssiä, mutta kun ei näitä lisenssin omaavia nykyään ole oikein trial kilpailuihinkaan. Trafin alla vaikka saisi kansalliseksi kattojärjestöksi, niin seuraavaksi millä ihmeellä perustelet ne erikoisluvat vaikka renkaisiin, vanteisiin, itsetehtyihin tukivarsiin, auton akseleiden siirtoon jne... Vakionahan ne punakilvet vain tarkoittavat verovapaan auton käyttöä kilpailuissa.

Suljetut tiet, jokainen tie kuitenkin vaatii sen valvonnan karkeasti 24h. Oletetaan vaikka että kilpailualueella on 5 läpiajettavaa tietä mitkä pitäisi sulkea. Jokaiseen tien päähän tarvitaan käytännössä se 2 miestä. Se on jo tällöin 20 ihmistä. Ja kukaan ei oikein intoudu vuorokautta tienpäässä seisoskelemaan, niin 12h vuoroilla se olisi jo 40 ihmistä järjestämään pelkästään teiden vartiointia. Tämän lisäksi sitten luparuljanssi. Ei okein kuulosta ralistiselta nykyisillä budjeteilla ja työntekijämäärilla kilpailuissa.

Trailerisiirroissa törmätään tiestön vaatimuksiin. Harvassa paikaissa on niinpaljon tilaa että vaikka edes 5 traileria mahtuisi samaanaikaan parkkiin. Ja tässäkin pitäisi varautua pahimman tilanteen mukaan, eli että kaikki traileria käyttävät olisivat samaan aikaan samassa paikassa. Samoin teiden leveydet metsäautoteillä eivät yleensä salli oikein kahden kuormatun trailerin ohittaa toisisaan, sillä monet mestäautotiet eivät todellakaan ole niitä läpiajettavia. Siinä on hyvin nopeasti komea tulppa kun arvotaan kumpi peruuttaa...

Kuitenkin mielestäni se on helpommin ratkaistavissa oleva ongelma että autoa ei saa kilpiin, kuin se että kilpailua ei pystytä järjestämään johtuen epärealistisista vaatimuksista. Jos jollain kilpailulla olisi realistinen mahdollisuus ajattaa "outlaw" luokkaa niin varmasti ajattaisi cupin ulkopuolisena luokkana. Itse säännöt kuitenkin pitää olla mahdollisimman yksiselitteiset ja sellaiset että niiden perusteella voi jokainen järjestää kilpailut.


Kommentoidaan vielä vähän näitä tekniikkasääntöjen muutoksia. Se että sanoo "ei se kallis nelipyöräohjaus auta niinpaljoa" aiheuttaa kuitenkin muutaman tällaisen löyhennyksen jälkeen jo aika suuren kilpailuedun ja rahanmenon. Tähän saakka on menty sillä idealla, ettei suuria muutoksia tehdä kuin pakon edestä. Ei haluta tilannetta jossa sääntömuutoksen takia laitetaan kaikki kilpailijat hankkimaan vaikka 1-2" suuremmat renkaat, sillä kyllä se kilpailuvietti ajaa hankkimaan ne. Tässä pelissä ei ole muita voittajia kuin rengaskauppiaat. Nelipyöräohjaus antaa melkoisen paljon helpotusta näissä Suomen kilpailuissa, kun kuitenkin useasti rastit on mietitty siten, että siinä valinnan paikka, mennessä vai tullessa kääntymisongelmat. Se on ihan eri asia ajaa jossain aavalla kuin pujotella kallioiden ja puiden välissä.

Samalla kun ajetaan autoja yhä rakennellumpaan ja teknisempään suuntaan niin kilpaluiden vaikeustasoa on taas pakko nostaa. Tämä ei ainakaan helpota uuden porukan saamista kilpailuihin. Pikkuluokkien vaikeustaso nousee kokoajan suhteessa vapaammin rakennettavaan kalustoon. Tässä pitäisi unohtaa oma tilanteensa ja miettiä kumpi on haluttu suunta. Halutaanko hommasta entistä rankempaa, rakennellumpaa, kalliimpaa, "entry level" luokista entistä haastavampia ja kilpailuista vaikeammin järjestettävää vai halutaanko pitää laji helpommin lähestyttävänä, helpompana järjestää, osallistua ja että voisi pärjätä vähemmän rakennellulla autollakin.
Ja sen verran väliaika tietoa että punakilvet näyttävät tällä hetkellä erittäin mahdolliselta, asiasta kuuluu lisää lähiaikoina. Vanhaan cuppiin oli ko. taho ollut yhteydessä ja ehdottanut tätä niin oli vain sanottu ettei ole tarvetta. Tuo autojen leimaan saaminen on varmasti paljon kalliimpaa kuin mikään muu muutos tässä kisahommassa. Esimerkkinä LJ jossa porttaalit, ainoa syy miksi ei saa leimaa on liian suuri raideleveys. No sehän korjaantuu akseleita kaventamalla, kustantaa noin 1500€ ja aivan helvetisti töitä + sitten se ongelma että auto kapenee ja muuttuu horjakammaksi. No vanteilla voi levittää mutta sitten on ongelmia olkatappien kanssa. Tässä vain yksi esimerkki.

Ja tarrakilpiä varten ei vaadita että auto olisi katsastus kunnossa, joten niiden saanti on ilman haavekuvia mahdollista. Ja muistatko Mylppy kun epäilit että saadaanko uusi cuppi kasaan ja vielä kilpailujakin siihen mukaan, nyt on kilpailukalenteri julkaistu ja siinä on jo neljä kilpailua. Eli ei tämä mahdotonta ole jos vain on halua saada hommat toimimaan eikä vaan ala ruikuttamaan ettei onnistu eikä tehdä asian hyväksi mitään.


Ja se väite että jokainen hankkisi 1-2" isommat renkaat on täysin tuulesta temmattu. Voihan nytkin kaikki orkkiksen kuskit vaihtaa 11" isommat renkaat kun siirtyy suoraan protoon, miksi
näin ei sitten silti tehdä????? Ja tälläkin hetkellä protoissa on voinut ajaa 42" renkailla ja moni on ajanutkin mutta onko sitten aina kolme parasta palkinto pallilla ollutta ajanut suurimmalla sallituilla renkailla. Tarkistakaapas tämä!!! Aina kun tekee autoon muutoksen elikkä vaikka vaihtaa isommat renkaat aiheuttaa se monta muuta muutosta, elikkä ei ole aina viisasta eikä järkevää vaihtaa esim. isompia renkaita vaikka säännöt sen sallisivatkin.

Modi luokassa rengaskokoa kasvatettiin sen takia koska esim. Irok 36" ja 37" ovat joskus pahimoilleen tuon 915 m yli eivätkä näin ollen mene tulkista läpi. Nyt menevät ja saadaan nekin käyttämättä jääneet renkaat taas kisakäyttöön. Kuka voittaa, no kilpailijat tietysti kun ei tarvitse uusia renkaita ostaa koska mahdollisuus löytää käytetyt renkaat kasvaa. Ja jos tuo rengaskoko meina niin paljon niin MITEN on mahdollista että Vitikainen ajaa modissa VAIN 35" Boggereilla LUKOTTOMALLA Pajerolla ja silti pärjää ihan pirun hyvin.

Toisin sanoen luuleeko vielä joku että pelkät suuret renkaat tekevät voittajan???? Taikka nelipyöräohjaus?? Eikös tuo Ponssekuski jo kertonut että mistä ne voittajat on tehty!!! Ei auta mitkään välineet eikä renkaat jos kuski ei osaa ajaa eikä appareilla ole vitunmoista voitontahtoa ja vauhtia kisan aikana.

Ja kun tätä uutta cuppia nyt muutamat vastustaa niin kertokaapa että millä tavoin tämä uusi cuppi vaikeuttaa teidän kilpailemista??? Meneekö auton rakentelu uusiksi vai mikä mättää??? Mielestäni aivan samat autot kuin millä on tähänkin asti ajettu käyvät samoihin luokkiin kuin ennenkin aivan sellaisenaan. Elikkä ei pitäisi tulla edes lisäkustannuksia.

Viimeksi muokannut TML : 13.01.2013 18:03
Vastaa lainaten
  #300  
Vanha 13.01.2013, 18:07
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

[QUOTE=joker;959507]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja porttaali pate Näytä viesti
Vaikka asia ei minulle kuulu eikös se menny näin että. Vanha cuppi halusi että ajetaan vain KILVELLISILLÄ autolla ""2013 säännöt"" eikä peli varaa annettu, tätä olivat henkeen ja vereen mieltä Paavo Leino, Petri möykkimäki ja Mylppy, jotka toiminnallaan rikkoivat vanhan cupin tiukalla mielipiteellään tahallaan. Niin että tuli nyt sitten se uusi cuppi :ns vanhat säännöt joita on hiukan helpotettu 95%:sesti samat kuin kaudella 2012 mielestäni vanhan cupin päätös olisi ajanut monia lopettamaan autojen katsastus ongelmien takia ja katsastus kulujen muutostöiden käyttömaksujen diesel verojen yms yms mitä rekisteröity auto vaatii.
Uusi cuppi on tasapuolinen käy niin kilvellinen kuin kilvetönkin.


QUOTE]

Vanhaan cupin päättäväänelimeen kuului 7 henkilöä. Mitenkä sitten kolme on saanut äänestyksissä tahtonsa läpi ja kaatanut CUPin (kaikkien kanta asiasta tarkistettiin)? Luultavasti joku muukin on ollut kilpiä vastaan ?

Onhan noitten autojen eteneminen parantunut maastossa näiden seitsemän vuoden aikana mitä olen kiertänyt CUPin kisoja. Punaisten kilpien kielto ehkä olisi voinut ehkä tasoittaa autojen etenemis eroja maastossa ???? Noin ainakin mulle muutama on sanonut voivat olla oikeassa tai sitten väärässä.
No montakos autoa protoluokkaan olisi jäänyt ilman punakilpiä?? Ei vissiin kovinkaan montaa ja silti protoluokan kärjessä on yleensä aina ollut Pylkkö katsastetulla Volvolla, miten tämä voi olla mahdollista???? Eikös se pitäisi kilvettömien autojen olla aivan ylivoimaisia, jos näin on niin miten Pylkkö on voinut pärjätä vuosikausia noin hyvin?????
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suunnistus cupin säännöt kaudelle 2013 Paavo Tekniikka & Jutustelu 251 23.09.2013 16:44
Myyty Modiluokan Suzuki Samurai 1.9td make-lj O/M/V Ajoneuvot 9 05.08.2013 01:38
Uusi Offroad portaali kaipaa tuottajia Flash Tekniikka & Jutustelu 65 03.12.2006 20:29
Paras NHL siirto kaudelle 05-06 SamppaKoti Jääkiekko 13 15.09.2005 14:06
Sääntömuutokset kaudelle 2002-2003 reindeer Salibandy 0 24.06.2002 15:40


Sivu luotu: 18:32 (GMT +2).