Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59
Vai onko se "ruostuneen rungon RUOSTEEN suojaus". Pitäisi pintaruosteessa oleva 20v vanha runko käsitellä jotenkin lisätuhojen välttämiseksi. Hiekkapuhallus ja maalaus ja massa olisi tietenkin kallein vaihtoehto, mutta se ei kotelorungon sisälle auta, mielestäni päinvastoin. Jos rungon koteloissa on nyt kuraa tms. muhivaa tavaraa johon kosteus imeytyy, niin puhalluksen jälkeen sitä vasta siellä onkin. Pesemällä tai puhaltamalla tuskin kaikkia sieltä pois saa, ja se pintaruoste on siellä sisällä edelleen.
Onko olemassa valmiita suoraan ruosteeseen imeytyviä estoaineita, kotelosuojat ei ilmeisesti ruosteenläpi imeydy? Joskus muinoin oli kovilla automiehillä omia peräöljy/petrooli sekoituksia runkoihin, onko näistä omakohtaisia kokemuksia, toimivatko?
Öljyllä olisi se hyvänä puolena, että pintaa pystyisi helposti tarkkailemaan välillä, eli ei ainakaan ruostuisi piilossa pinnoitteen alla.
|
4runneriin tein vastaavan homman aikanaan. Ulkopuolelta hiekkapuhaltamalla paikallaan "huonot" pois. Puhalluslaitteet pitää mitoittaa sen mukaan ettei autossa ole kuutiota hiekkaa puhalluksen jälkeen. Hyvä ruosteenestopohjamaali korjattuihin ja paljaisiin pintoihin. Sitten päälle pari kerrosta tervamaalia ruiskulla (sitä sellaista lirua). Sitten massa päälle sinne minne se kuuluu. Kotelon sisälle teräketjuöljyllä ohennettu koteloainetta (50/50). Hyvä tuli, auto on vieläkin lähipiirissä ja siitä on aikaa 6 vuotta. Varmaan on monenlaista mielipidettä noista öljyämisjutuista. Kummasti ne vaan toimii.