Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.01.2013, 20:11
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Vai onko se "ruostuneen rungon RUOSTEEN suojaus". Pitäisi pintaruosteessa oleva 20v vanha runko käsitellä jotenkin lisätuhojen välttämiseksi. Hiekkapuhallus ja maalaus ja massa olisi tietenkin kallein vaihtoehto, mutta se ei kotelorungon sisälle auta, mielestäni päinvastoin. Jos rungon koteloissa on nyt kuraa tms. muhivaa tavaraa johon kosteus imeytyy, niin puhalluksen jälkeen sitä vasta siellä onkin. Pesemällä tai puhaltamalla tuskin kaikkia sieltä pois saa, ja se pintaruoste on siellä sisällä edelleen.
Onko olemassa valmiita suoraan ruosteeseen imeytyviä estoaineita, kotelosuojat ei ilmeisesti ruosteenläpi imeydy? Joskus muinoin oli kovilla automiehillä omia peräöljy/petrooli sekoituksia runkoihin, onko näistä omakohtaisia kokemuksia, toimivatko?
Öljyllä olisi se hyvänä puolena, että pintaa pystyisi helposti tarkkailemaan välillä, eli ei ainakaan ruostuisi piilossa pinnoitteen alla.
4runneriin tein vastaavan homman aikanaan. Ulkopuolelta hiekkapuhaltamalla paikallaan "huonot" pois. Puhalluslaitteet pitää mitoittaa sen mukaan ettei autossa ole kuutiota hiekkaa puhalluksen jälkeen. Hyvä ruosteenestopohjamaali korjattuihin ja paljaisiin pintoihin. Sitten päälle pari kerrosta tervamaalia ruiskulla (sitä sellaista lirua). Sitten massa päälle sinne minne se kuuluu. Kotelon sisälle teräketjuöljyllä ohennettu koteloainetta (50/50). Hyvä tuli, auto on vieläkin lähipiirissä ja siitä on aikaa 6 vuotta. Varmaan on monenlaista mielipidettä noista öljyämisjutuista. Kummasti ne vaan toimii.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.01.2013, 22:08
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 793
Perusasetus

Kyllä minäkin sen päältä saan puhallettua mutta että sieltä sisältä ne 30 vuoden massat ja paskat niin että se oikeasti on jatkojalostuskelpoinen, ja halvalla? En itsekkään rupeisi kuuna päivänä puhaltamaan kun on niin hiekkaista hommaa Itse maksoin 90€ auton alustan, sisälattian, moottoritilan ja takaluukun puhalluksesta mutta kaavin sitten koko lattiasta massat ennen.

Niin ja alkuperäiseen aiheeseen niin mitäs sellainen valkoinen myrkky oli sellaisessa pilleripurkin kokoisessa ja näköisessä purnukassa, joku ruosteen syöjä vai mikä lie? Onko moisella mitään toimivuutta?

Viimeksi muokannut axu87 : 11.01.2013 22:16
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.01.2013, 22:33
jar-sk-i jar-sk-i ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 03.12.09
Sijainti: Crosslake
Viestit: 26
Perusasetus

Tervan ja pellavaöljy sekotusta sisään
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2013, 22:54
slipoveri slipoveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.05
Sijainti: vihti
Viestit: 488
Perusasetus

Ensin enimmät paskat ja irtoruoste pois.Sitte Annitrollia pumppupullolla muutamia kierroksia ja senjälkeen kotelosuoja ainetta tai jontain näitä erillaisia voodoo öljysekotuksia pintaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.01.2013, 23:22
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Tuo rungon puhallus 50€ hintaan voi olla mahdollista irtorungon ulkopinnoilta ja kunnon laitteilla tutussa paikassa. Ei varmasti rungossa, joka on autossa paikallaan joka pitää nostaa pukeille ja puhaltaa korin maaleja, alustan niveliä ja moottoria tms. varoen. Ja vielä pitäisi palkkirunko putsata sisältä, siellä tämän kyseisen laitteen varsinainen ongelma on. Hiekkapuhallus on paikallaan esim. U-profiilirungossa jonka saa kaikkialta puhtaaksi, ja kunnon maalit molemmille puolille (tossa pihallakin on hiekkapuhallusta ja maalausta odottamassa yksi u-palkki runkoinen kuljetushärveli jahka saadaan päällirakenteet sovitettua runkoon). Vielä pitää muistaa, että puhallus onnistuu yleensä nurkista ja saumoista syvemmältä kuin mihin maaliruisku yltää.
Kotelosuoja-ainetta tuli joskus koetettua lievästi pintaruosteiseen vararenkaan vanteeseen joka matkasi auton alla. N.3v jälkeen kotelosuoja aineesta ei ollut enää mitään jälkeä vanteessa, vain pelkkää ruostetta kauttaaltaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2013, 23:43
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Tuo rungon puhallus 50€ hintaan voi olla mahdollista irtorungon ulkopinnoilta ja kunnon laitteilla tutussa paikassa. Ei varmasti rungossa, joka on autossa paikallaan joka pitää nostaa pukeille ja puhaltaa korin maaleja, alustan niveliä ja moottoria tms. varoen. Ja vielä pitäisi palkkirunko putsata sisältä, siellä tämän kyseisen laitteen varsinainen ongelma on. Hiekkapuhallus on paikallaan esim. U-profiilirungossa jonka saa kaikkialta puhtaaksi, ja kunnon maalit molemmille puolille (tossa pihallakin on hiekkapuhallusta ja maalausta odottamassa yksi u-palkki runkoinen kuljetushärveli jahka saadaan päällirakenteet sovitettua runkoon). Vielä pitää muistaa, että puhallus onnistuu yleensä nurkista ja saumoista syvemmältä kuin mihin maaliruisku yltää.
Kotelosuoja-ainetta tuli joskus koetettua lievästi pintaruosteiseen vararenkaan vanteeseen joka matkasi auton alla. N.3v jälkeen kotelosuoja aineesta ei ollut enää mitään jälkeä vanteessa, vain pelkkää ruostetta kauttaaltaan.
Nimenomaan irrallaan.

Sisältä puhaltaminen onnistuu ihan vittuilematta kunnon vehkeillä. Varsinki ku näissä vanhoissa japseissa ilmestyy reikiä runkoon puhaltaessa, niistä on hyvä työntää sisälle

Ite en ainakaan rupeis edes puhaltaan semmosta runkoa joka on autossa paikollaan. Muiden paikkojen suojaaminen aivan jumalaton homma kun tuommosilla oikeilla vehkeillä lähtee kaikki vähänki pehmeämpi kyllä helvettiin ja semmosista paikoista mistä ei tarviskaan maalit pois. Ja kaikki kierteet kaput ja ja ja...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.01.2013, 00:03
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dectane Näytä viesti
Nimenomaan irrallaan.

Sisältä puhaltaminen onnistuu ihan vittuilematta kunnon vehkeillä. Varsinki ku näissä vanhoissa japseissa ilmestyy reikiä runkoon puhaltaessa, niistä on hyvä työntää sisälle

Ite en ainakaan rupeis edes puhaltaan semmosta runkoa joka on autossa paikollaan. Muiden paikkojen suojaaminen aivan jumalaton homma kun tuommosilla oikeilla vehkeillä lähtee kaikki vähänki pehmeämpi kyllä helvettiin ja semmosista paikoista mistä ei tarviskaan maalit pois. Ja kaikki kierteet kaput ja ja ja...
Juu, tässä siis kyseessä emännän tuleva kauppakassi, jossa kori on 99,7% priima, mutta runko varsinkin sisäpuolelta runsaassa pintaruosteessa.
Kokemuksia on liian myöhään tehdyistä massauksista pari-kolme kpl, viimeinen tuo minun pikku muuli, Bronco -89. Massasta lähtee tupakka-askin kokoisia fliittejä irti ja alta tulee syvää, kauan mutustanutta ruostetta esiin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.01.2013, 11:35
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.022
Perusasetus

Miettinyt olisko hyötyä kun yhdistäs painepesurin kuivahiekkapuhalluslaitteistoon:
http://www.youtube.com/watch?v=-B1jH0T8CLg

Näköjään hyvällä painepesurilla pystyy kohtuullisesti poistamaan ruostetta, itseä kiinnostas minkälainen tulos olis jos yhdistäs sellasen pyörivät terävän vesisuihkun ja samaan kohtaan kohdistas puhallussuuttimen kaukosäädön kera.

Tämänlainen mielessä koska monessa paikkaa kuivapuhalluksen pöly on ongelma ja tossa ideassa tulisi yhdistettyä painepesu samaan.

Tuossa kiva putsausvehje, ei taida olla kuitenkaan kovin edullinen hankkia:
http://www.youtube.com/watch?v=13qoPqKeazc

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 12.01.2013 11:41
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.01.2013, 20:40
Syöttö hakkuri Syöttö hakkuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.10.12
Sijainti: Savo,suomi
Viestit: 57
Perusasetus

Rönttämassallahan peitetään vaan ruosteet,tummillahan oli taka vuosina rönttä raja munan korkeudella.
Saatanan alusta massa tekeevain kalvon jonka alla ruoste mehii.
Kaikki puhaltamalla puhtaaksi,mutta jos kovan rungon ruostesuojaa,jossa TODELLAKIN on vain pinta ruostetta.
Öljy ja öljy ainoa mikä toimii,öljyinen rauta ei ruostu.
Pellavaöljyn tai teräketju öljyn sekoitus voi toimia samoin terva sotku siinä seassa.
Itte työnnän kys.tapauksessa öljyä. On sotkuista ja ympäristö ongelma,sekä ruoste-estolafkoilta pois.'
Mutta ei ruostu,öljy "kiipeää" ihmeen hyvin ruosteisessa raudassa ja imeytyy siihen.
Aikanaan TM testasi näitä ja eipä ollut juuri mitään eroa työntikö siihen jätskyä vai tuoretta öljyä.
Itte työnnän jäteöljyä.
Missä sitä on aina autossa? Öljypohjassa,eikä ruostu puhki 100 vuoteen!
__________________
Köyhät ajaa tiisselillä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ruostesuojaus ryobi Tekniikka & Jutustelu 33 27.03.2020 19:50
Ruostuneen vaijerin herkistely Mika B Tekniikka & Jutustelu 21 21.01.2013 09:52
Ruostesuojaus Tekniikka & Jutustelu 8 03.03.2008 08:12
90-luvun bemareiden ruostesuojaus KIM Chit-Chat 9 20.04.2007 16:29
Rungon hiekkapuhallus JERKKU O/M/V Muut 2 05.03.2006 22:13


Sivu luotu: 12:33 (GMT +2).