![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Nestepää vissiin vakiona 12 mm joten sen vaihto ei ehkä aiheellista. Eikö omassa syylärissä riitä jäähdytysteho jos koneen tehot nousee?? Välijäähdytin tulee keulaan ja aivan perinteinen malli mutta vähän reilummalla kennolla. Kantta ei kehtaisi irrottaa kun on kunnossa, mutta pitäisköhän olla yksi varalla mukana???
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
joku helppo keino putsata syyläri? paineilmaa? mahollisuus ruutata vettä syylärin ja coolerin pintaan jos yrittää nostattaa lämpöjä esim nousussa? ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän turpoja myy monikin paikka suomessa.
Ja vesijäähdytetystä ahtimesta voi myös olla mieltä,että yks vesivuoto paikka lisää luotettavuuden kannalta. Ja omista kokemuksista voin sanoo et holsetti on ainakin bensakoneissa ollu luotettavin. Ja tuttu tuossa kilpureita rakentelee niin holsetteja pääasiassa käyttää, Niin tuli vahingossa testattu miten se holsetti kesti 500km ilman öljyä, tuli siit horo mut ei katkennu akseli ja ei edes alkanut pölläyttelemaan ![]() Viimeksi muokannut Aaltonen : 08.01.2013 20:10 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Turbon jäähtymisestä.
Joskus itekki aattelin et ei olis pahasta turpoaki vähä jäähdytellä,talvella lämpenis nopeemmin koppikin samalla. Ahdin pajan ukko meinas et Dieselin pakolämmöillä ei oo tarvetta,turpo kun ei halkee niin herkästi ku kansi. Itellä on +200hv 2L-T kone ja käytössä on vaan 1.6bar mut suunniteltu 2.0bar ja ahdin ammattimiehen toimesta tehty. Siinä vesijäähdytyksessä on se huono et kun sammuttaa koneen ni tuppaa vesi kiehahtaa ahtimessa,pilaa jäähdytin nestettä. Toki hommaa voi kiertää ajastetulla sähköisellä kiertopumpulla,kuten esim. Audeissa on. Kuitenkin kun pakolämmöt on niin alhaiset(pitäis olla) et ei jäähdyttämisestä ole hyötyä,itsellä on normi ajossa 200-300 Celsiusta, jossain pitkässä vedätyksessä kesällä 500 astetta ja ahtimen pitäs kestää huoletta 800 astetta. Ja pakolämmöt mitataan kollektorissa ennen turbiinia joten ahtimessa on viileämpää,pakolämpöihin vesijäähdytys tuskin vaikuttaa. Ei myöskään tunnu ilman lämmöllä olevan mitään merkitystä,taitaa olla niin et ei sihen pakolämpöön vaikuta muu ku käpälän asento. Suuri merkitys on toki koko paketilla, kaikki virtaukset etenkin pakosarjan muotoilu ja pakoputki joka on helppo tehä vaik. 3" putkesta ni riittää. Itellä portattiin kantta juurikin pakolämpöjen laskemiseksi, toki kun hönkä paranee ni teho lisääntyy ja näin ahtopaine on alempana jolloin kone säästyy. Sikäli nurinkurinen asetelma et kun homma toimii ni ahto ei nouse vaik ahdin tehään niin et se mahollisimman herkästi nousis. Pumppu puolestaan on H. Mustolan toimesta tehty niin et syöttöä oli hieman liikaakin joka kierros alueella,ahdon alaista säädintä bleedaamalla ja oikealla perussyötöllä säädetään savu sopivaksi. Kiristys varaa pumpussa on reilusti,Mustola oletti koneen hajoavan ennenkuin syöttö loppuu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin turbo kannattais muokkauttaa isommaksi vaikkapa finturbolla.
vesi-välijäähdytin kannattais laittaa ehdottomasti mulla jäähdyttää yllättävän hyvin vaikka flekti ja vesipumppu ei olis päällä,lähtee omalla painollaa kiertämään kun vesi rupeaa vähän lämpiämää,nyt keulalla pieni katupyörän syyläri,pumppu ja flekti päällä helteelläkin on kovalla polkemisella kenno paketti aivan kylmä.jäähtyy myös pienissä nopeuksissa hyvin kun on oma flekti. jos oikeen hipoa niin keraaminen pinnoitus kaikille sisus kaluille niin kestää aika paljon paremmin lämmöä. metanooli ruutta hommista voi vaikka soitella mulle jos se asia kiinnostaa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Itsellä tulisi mieleen tuo turbon muokkaus myös. jos kerta orkkis paikoillaan, niin se on mitoitettu vakiotehoille, ja tuolla dyynillä vetäessä läppä tiskissä voi alkaa lämmöt nousemaan oli mikä tahansa jääkaappipakastinyhdistelmä keulalla jäähdyttämässä. Kun nousee nuo pakopainee/lämmöt liian korkeiksi.
Henkilökohtaisesti aloittaisin hommaamalla kunnollisen pakolämpö ja pakopaine mittarin, ja sitten ilman cooleria ajamaan lenkkiä. Sitten cooleri keulille ja taas samaa lenkkiä. ja sittten pumpun ruuvausta ja ajoitusta aikaisemmalle ja taas lenkkiä. Näillä näkee että alkaako ahdin tukkeutumaan ja pakopaineet karkailemaan, jolloin alkaa kannelle tulemaan lämpökuormaa ja ongelmat siirtyy ahtimesta koneeseen JNE. Eli ihan perusparannuksia vaan, kumminkin kyseessä kestävä kone vakiona. Ensimmäisenä ostoslistalla paremmin virtaava ahdin jolla kärsii vetää lappu lattiassa niin että pakopaineet ja ahdot pysyttelee samassa niin varmasti kone kestää ja lämmöt pysyy kurissa. siis silloin jos nykyinen ahdin alkaa nostattelemaan niitä paineita liiian herkästi. jos paineet pysyy kurissa niin sitten ajelee sillä kisan jos toisenkin. Ilmanpoisto konehuoneesta myös huolehdittava, myös sen takia että kuuam ilma ei tulvi kabiiniin jolloin nopsaan tulee kuuma.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
||||
|
||||
![]()
meinaatko muuten laittaa suorat akselit alle?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jep, ovat juuri työn alla. Elikkä orkkis akselit Arbeilla ja 4.88:1 välityksillä. Renkaiksi 37x13.50-15 Rockerit
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Toyota 1KZ-T(E) ja Hilux osia | Arska | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 17 | 07.02.2015 20:30 |
Ostettu Toyota 1KZ-T moottorin osia | Arska | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.12.2012 21:11 |
Myydään Startti Toyotan 1kz-t/1kz-te koneeseen | Vekku08 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.01.2011 17:45 |
Ostetaan toyota 3.0 td kiertokankia 1 tai 2kpl 1kz-t | toyota4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 18.10.2009 11:22 |
TOYOTA 1kz-te intercooler | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.08.2009 12:55 |