Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.12.2012, 20:42
Hirvonen Hirvonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.01.12
Sijainti: Savonranta
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja icl Näytä viesti
onko siitä mitään haittaa vaikka se ujeltaa siellä?
kyllähän se tahtoo sorvata sitä napaa ja irtoohan siitä purua vääriin paikkoihin...
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa

__________________
Volvo TGB 20
Toyota HJ 61
MB Sprinter 311 CDI

Löytökylän Offroad ry

Viimeksi muokannut Hirvonen : 19.12.2012 20:44
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.12.2012, 21:12
icl icl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 Näytä viesti
kyllähän se tahtoo sorvata sitä napaa ja irtoohan siitä purua vääriin paikkoihin...
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa
ok,täytyy laittaa tilaukseen tuo holkki,olisiko syytä samalla vaihtaa muita osia?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.12.2012, 22:20
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Vetoakselin stefa varmaan kannattaa vaihtaa samalla.. Eikä nyt varmaan olis haittaa jos uusis ne kääntöpään tiivisteet samalla..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.12.2012, 23:04
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

ja hyvällä säkällä jos autolla ajettu jo se perinteinen +200 000km eikä ole ikinä avattu koko kääntöpäätä nii olkalaakerit on todennäkösesti jo loppu. saattaa vaa laakeri rullat lähtee karkuu jos on vanhat ja meet avaamaa ne ku vaihat ne kääntöpään tiivisteet.
__________________
-BJ-40
-hilux ln110 ex
-Land Cruiser HJ-45 ex
-hilux ln65 ex

http://www.pahama.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.12.2012, 23:05
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

se holkki sitten vain toyotalta!

siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.12.2012, 10:28
Hirvonen Hirvonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.01.12
Sijainti: Savonranta
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
se holkki sitten vain toyotalta!

siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas.
ei millään pahalla... millä syillä vaan toyotalta
__________________
Volvo TGB 20
Toyota HJ 61
MB Sprinter 311 CDI

Löytökylän Offroad ry
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.12.2012, 22:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 Näytä viesti
ei millään pahalla... millä syillä vaan toyotalta
Hj:n holkeista ei kokemusta, mutta kun noita tamgearsin holkkeja vaihdeltiin, ja yhdestä hodarista paloi 10 tkm ajettu vetonivel ja vetoakseli hakkaauntui paskaksi, niin sen jälkeen 6 kpl vaihdeltiin marmoritiskin holkkeja, siis kolmeen hodariin, ja yhtään ei ole leikannut kiinni, ja kaikki on pistetty pienemmillä välyksillä kuin 4 viimmeistä tamgearsin holkkia, nuo 4 ensimmäistäkin hiottiin ajatuksen kanssa.
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms.
Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa.
pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta.....
Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi!
siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi.

Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni.
Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.)
Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.12.2012, 22:28
icl icl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Hj:n holkeista ei kokemusta, mutta kun noita tamgearsin holkkeja vaihdeltiin, ja yhdestä hodarista paloi 10 tkm ajettu vetonivel ja vetoakseli hakkaauntui paskaksi, niin sen jälkeen 6 kpl vaihdeltiin marmoritiskin holkkeja, siis kolmeen hodariin, ja yhtään ei ole leikannut kiinni, ja kaikki on pistetty pienemmillä välyksillä kuin 4 viimmeistä tamgearsin holkkia, nuo 4 ensimmäistäkin hiottiin ajatuksen kanssa.
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms.
Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa.
pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta.....
Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi!
siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi.

Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni.
Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.)
Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl
Ok,onko näillä nyt suuria hinta eroja tarvike vs toyota?jos joitain euroja niin eikö silloin kannata laittaa toi alkuperäinäinen?kun ei tarvitse hoonailla,jos olen oikein ymmärtänyt?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.12.2012, 10:42
harrim3:n Avatar
harrim3 harrim3 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: etelä-savo
Viestit: 565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 Näytä viesti
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa
jaa mitä erikoista noissa holkin asennuksissa sitten on??!!
__________________
Toyota LJ70
Suzuki sj410
pätkä pajero 2.5td
2gen pajero 2.5tdic
Blazer K5 350tbi+sm465+np208+10bolt+14ff
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.12.2012, 11:57
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Ainakin kannattaa varmistua että holkilla ja akselilla on riittävästi välystä, mullakin leikkas toinen kiinni vaikka kuvittelin hoonaavani tarpeeksi väljäksi. Onneks ajoin vain nelikolla kävelyvauhtia ja avasin pian välitystenvaihtoa varten.
Joku notkeempi rasva vois voidella talvella paremmin?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.12.2012, 18:46
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Cros4wd löytyy hyllystä ja tuntuu olevan paljon muutakin etupäähän. Kannattaa samalla katsoa pallojen korjaussarja jos vuotavat,sekä stefat ja laakerit.
Itse vaihtanut moneen vastaavat. Helppo tehdä kerralla,kun kumminkin aukaistava.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.12.2012, 21:09
Hirvonen Hirvonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.01.12
Sijainti: Savonranta
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja harrim3 Näytä viesti
jaa mitä erikoista noissa holkin asennuksissa sitten on??!!
eihän se mitään tähti tiedettä oo... kun uus holkki on rässätty kiinni napaan niin sillon vasta hoonata/hioa murrokselle sopivaks... olen nähnyt senkin kun moskalla piestään murrosta kun ei mene
__________________
Volvo TGB 20
Toyota HJ 61
MB Sprinter 311 CDI

Löytökylän Offroad ry
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.12.2012, 04:11
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

On noissa materiaaleissakin eroja, tosin en tiedä onko tuossa tapauksessa, ja sitten retkukeulaanhan oli vielä joku erikoisrasva muka. Mutta paikallinen korjaaja oli kovasti sitä mieltä että tojolta nuo pronssiholkit.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.12.2012, 21:16
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Eikös se nyt ollut useampaan kertaa todettu täälläkin, että jos toyotalta ostaa holkit, niin niitä ei tarvii hoonata prässäyksen jälkeen, kun ovat tehty jo valmiiksi oikean kokosiksi huomioiden supistumisen prässäyksessä ja tarvikeholkit on taas tehty karvan verran liian pieniksi ja ne pitää hoonata, jotta voi ylipäätään asentaa paikoilleen ja jotta eivät hirtä kiinni.

Ite oon vaan asentanu tarvikkeita, mutta hoonata ja passata on saanut tovin ja siihen mittaan olen hoonannut, että asennus menee ilman mitään voimaa, muttei ole tietysti klappiakaan. Ei ole leikannut yksikään kiinni, mutta melkosen vammasta toi hoonaaminen on ja jos on kiire tai enskertalainen, niin ne merkkiliikkeen holkit on suositeltavampia.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota HJ61 outo ääni moottorista. Terri71 Tekniikka & Jutustelu 6 03.09.2012 13:08
jimnyn outo rallattava ääni intru7 Tekniikka & Jutustelu 0 15.07.2010 21:15
HJ:n perässä outo ääni vaihteeksi samid Tekniikka & Jutustelu 3 02.02.2009 15:04
Hiace outo ääni Tekniikka & Jutustelu 14 26.11.2007 01:49
Pajeron outo ääni PaJeRo Tekniikka & Jutustelu 4 18.05.2005 15:07


Sivu luotu: 21:35 (GMT +2).