![]() |
hj outo ääni?
eli edestä oik.puolta kuulu jollakin nopeudella noin 50-80km/h sellainen ulina,mistähän tämä johtuu?ja ajettaessa lukot kiinni nopealla nelivedolla.ei kuulu jos on lukot auki takavetoisena.
onko tästä haittaa?mitä pitäisi korjata? |
Voipi olla joku resonanssi jos vaikka etukardaanin ristikoissa on väljää tai epätasapainoa. Vaikea sanoa mutta etuvoimansiirtoa tutkimaan, kartaani suora, ristikot ok?
Pinionissa ei välystä ja öljyä perässä? |
Lainaus:
|
pronssiholkki navan sisällä vois olla ehkä myös syyllinen.
|
Jakolaatikossa öljyä...?
|
Lainaus:
|
x2 miula laulo tuo ronssi holkki
|
Lainaus:
|
Pronssiholkki hirttänyt kiinni. Näin kävi itsellä. Onko se hiljattain vaihdettu uuteen?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa |
Lainaus:
|
Vetoakselin stefa varmaan kannattaa vaihtaa samalla.. Eikä nyt varmaan olis haittaa jos uusis ne kääntöpään tiivisteet samalla..:)
|
ja hyvällä säkällä jos autolla ajettu jo se perinteinen +200 000km eikä ole ikinä avattu koko kääntöpäätä nii olkalaakerit on todennäkösesti jo loppu. saattaa vaa laakeri rullat lähtee karkuu jos on vanhat ja meet avaamaa ne ku vaihat ne kääntöpään tiivisteet.
|
se holkki sitten vain toyotalta!
siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ainakin kannattaa varmistua että holkilla ja akselilla on riittävästi välystä, mullakin leikkas toinen kiinni vaikka kuvittelin hoonaavani tarpeeksi väljäksi. Onneks ajoin vain nelikolla kävelyvauhtia ja avasin pian välitystenvaihtoa varten.
Joku notkeempi rasva vois voidella talvella paremmin? |
Cros4wd löytyy hyllystä ja tuntuu olevan paljon muutakin etupäähän. Kannattaa samalla katsoa pallojen korjaussarja jos vuotavat,sekä stefat ja laakerit.
Itse vaihtanut moneen vastaavat. Helppo tehdä kerralla,kun kumminkin aukaistava. |
Lainaus:
|
On noissa materiaaleissakin eroja, tosin en tiedä onko tuossa tapauksessa, ja sitten retkukeulaanhan oli vielä joku erikoisrasva muka. Mutta paikallinen korjaaja oli kovasti sitä mieltä että tojolta nuo pronssiholkit.
|
Eikös se nyt ollut useampaan kertaa todettu täälläkin, että jos toyotalta ostaa holkit, niin niitä ei tarvii hoonata prässäyksen jälkeen, kun ovat tehty jo valmiiksi oikean kokosiksi huomioiden supistumisen prässäyksessä ja tarvikeholkit on taas tehty karvan verran liian pieniksi ja ne pitää hoonata, jotta voi ylipäätään asentaa paikoilleen ja jotta eivät hirtä kiinni.
Ite oon vaan asentanu tarvikkeita, mutta hoonata ja passata on saanut tovin ja siihen mittaan olen hoonannut, että asennus menee ilman mitään voimaa, muttei ole tietysti klappiakaan. Ei ole leikannut yksikään kiinni, mutta melkosen vammasta toi hoonaaminen on ja jos on kiire tai enskertalainen, niin ne merkkiliikkeen holkit on suositeltavampia. |
Lainaus:
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms. Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa. pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta..... Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi! siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi. Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni. Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.) Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl:o |
Lainaus:
|
Linkissä alta 1000km-10 tkm ajettuja hdj:n vetarin heloja
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5585
Hodarissa oli muistaakseni kallein pusla, hj-60/61 oli jonkin verran edullisempi, jos pitäs arvata niin suuruusluokkaa 75e pari kaikkine kuluineen marmoritiskillä Ja ainakin kaikki helat, mitä olen ostanut toyotalta, on pistetty vain prässillä paikoilleen, kun vitutus oli korkeimmillaan, niin yritin selvittää että paljonko välyksen hdj:ssa pitäisi olla; niin tietoa ei saa ainakaan Toyotalta suomesta, ja silloin toyta infossa taisi olla vielä tamä cruiseri- tietopankki töissä, nyt eläkkeellä. Oli nimittäin tuo alkuperäinen, uusi hela niin pienellä välyksellä että hirvitti!!!! (nimittäin tuo hodarin napa; pura, holkita, hio, puhdista, voitele ja kasaa oli tullut tehtyä MUUTAMAN kerran, ja yksikin lisää pari tuntui siltä, että soitampa ja kysyn...) mutta nuo 6 uutta helaa on kestänyt. Linkissä kuvia noista HDJ:n kiinnileikanneista heloista. p.s Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää! |
Sivu luotu: 08:33 (GMT +2). |