Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj outo ääni? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105113)

icl 19.12.2012 13:30

hj outo ääni?
 
eli edestä oik.puolta kuulu jollakin nopeudella noin 50-80km/h sellainen ulina,mistähän tämä johtuu?ja ajettaessa lukot kiinni nopealla nelivedolla.ei kuulu jos on lukot auki takavetoisena.
onko tästä haittaa?mitä pitäisi korjata?

helmapelti 19.12.2012 13:57

Voipi olla joku resonanssi jos vaikka etukardaanin ristikoissa on väljää tai epätasapainoa. Vaikea sanoa mutta etuvoimansiirtoa tutkimaan, kartaani suora, ristikot ok?
Pinionissa ei välystä ja öljyä perässä?

icl 19.12.2012 14:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 950133)
Voipi olla joku resonanssi jos vaikka etukardaanin ristikoissa on väljää tai epätasapainoa. Vaikea sanoa mutta etuvoimansiirtoa tutkimaan, kartaani suora, ristikot ok?
Pinionissa ei välystä ja öljyä perässä?

ei ole välyksiä,perässä on öljyt,kartaani suorassa,noin silmämääräisesti.

oojiikoo 19.12.2012 16:02

pronssiholkki navan sisällä vois olla ehkä myös syyllinen.

-Jarkko- 19.12.2012 18:34

Jakolaatikossa öljyä...?

icl 19.12.2012 19:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 950216)
Jakolaatikossa öljyä...?

on öljyä jakolaatikossa.

Hirvonen 19.12.2012 19:30

x2 miula laulo tuo ronssi holkki

icl 19.12.2012 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 (Viesti 950242)
x2 miula laulo tuo ronssi holkki

onko siitä mitään haittaa vaikka se ujeltaa siellä?

make764 19.12.2012 20:25

Pronssiholkki hirttänyt kiinni. Näin kävi itsellä. Onko se hiljattain vaihdettu uuteen?

icl 19.12.2012 20:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make764 (Viesti 950266)
Pronssiholkki hirttänyt kiinni. Näin kävi itsellä. Onko se hiljattain vaihdettu uuteen?

ei mitään hajua koska on vaihdettu,olen juuri ostanut auton.mistähän noita holkkeja saa ostaa?

Hirvonen 19.12.2012 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja icl (Viesti 950258)
onko siitä mitään haittaa vaikka se ujeltaa siellä?

kyllähän se tahtoo sorvata sitä napaa ja irtoohan siitä purua vääriin paikkoihin...
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa

icl 19.12.2012 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 (Viesti 950279)
kyllähän se tahtoo sorvata sitä napaa ja irtoohan siitä purua vääriin paikkoihin...
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa

ok,täytyy laittaa tilaukseen tuo holkki,olisiko syytä samalla vaihtaa muita osia?

Sami89 19.12.2012 22:20

Vetoakselin stefa varmaan kannattaa vaihtaa samalla.. Eikä nyt varmaan olis haittaa jos uusis ne kääntöpään tiivisteet samalla..:)

burton 19.12.2012 23:04

ja hyvällä säkällä jos autolla ajettu jo se perinteinen +200 000km eikä ole ikinä avattu koko kääntöpäätä nii olkalaakerit on todennäkösesti jo loppu. saattaa vaa laakeri rullat lähtee karkuu jos on vanhat ja meet avaamaa ne ku vaihat ne kääntöpään tiivisteet.

Heikki L 19.12.2012 23:05

se holkki sitten vain toyotalta!

siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas.

Hirvonen 20.12.2012 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 950342)
se holkki sitten vain toyotalta!

siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas.

ei millään pahalla... millä syillä vaan toyotalta

harrim3 20.12.2012 10:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 (Viesti 950279)
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa

jaa mitä erikoista noissa holkin asennuksissa sitten on??!!

helmapelti 20.12.2012 11:57

Ainakin kannattaa varmistua että holkilla ja akselilla on riittävästi välystä, mullakin leikkas toinen kiinni vaikka kuvittelin hoonaavani tarpeeksi väljäksi. Onneks ajoin vain nelikolla kävelyvauhtia ja avasin pian välitystenvaihtoa varten.
Joku notkeempi rasva vois voidella talvella paremmin?

make764 20.12.2012 18:46

Cros4wd löytyy hyllystä ja tuntuu olevan paljon muutakin etupäähän. Kannattaa samalla katsoa pallojen korjaussarja jos vuotavat,sekä stefat ja laakerit.
Itse vaihtanut moneen vastaavat. Helppo tehdä kerralla,kun kumminkin aukaistava.

Hirvonen 20.12.2012 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja harrim3 (Viesti 950426)
jaa mitä erikoista noissa holkin asennuksissa sitten on??!!

eihän se mitään tähti tiedettä oo... kun uus holkki on rässätty kiinni napaan niin sillon vasta hoonata/hioa murrokselle sopivaks... olen nähnyt senkin kun moskalla piestään murrosta kun ei mene

Jappi 21.12.2012 04:11

On noissa materiaaleissakin eroja, tosin en tiedä onko tuossa tapauksessa, ja sitten retkukeulaanhan oli vielä joku erikoisrasva muka. Mutta paikallinen korjaaja oli kovasti sitä mieltä että tojolta nuo pronssiholkit.

Hessu888 21.12.2012 21:16

Eikös se nyt ollut useampaan kertaa todettu täälläkin, että jos toyotalta ostaa holkit, niin niitä ei tarvii hoonata prässäyksen jälkeen, kun ovat tehty jo valmiiksi oikean kokosiksi huomioiden supistumisen prässäyksessä ja tarvikeholkit on taas tehty karvan verran liian pieniksi ja ne pitää hoonata, jotta voi ylipäätään asentaa paikoilleen ja jotta eivät hirtä kiinni.

Ite oon vaan asentanu tarvikkeita, mutta hoonata ja passata on saanut tovin ja siihen mittaan olen hoonannut, että asennus menee ilman mitään voimaa, muttei ole tietysti klappiakaan. Ei ole leikannut yksikään kiinni, mutta melkosen vammasta toi hoonaaminen on ja jos on kiire tai enskertalainen, niin ne merkkiliikkeen holkit on suositeltavampia.

BJ-40/76 21.12.2012 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 (Viesti 950423)
ei millään pahalla... millä syillä vaan toyotalta

Hj:n holkeista ei kokemusta, mutta kun noita tamgearsin holkkeja vaihdeltiin, ja yhdestä hodarista paloi 10 tkm ajettu vetonivel ja vetoakseli hakkaauntui paskaksi, niin sen jälkeen 6 kpl vaihdeltiin marmoritiskin holkkeja, siis kolmeen hodariin, ja yhtään ei ole leikannut kiinni, ja kaikki on pistetty pienemmillä välyksillä kuin 4 viimmeistä tamgearsin holkkia, nuo 4 ensimmäistäkin hiottiin ajatuksen kanssa.
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms.
Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa.
pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta.....
Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi!
siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi.

Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni.
Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.)
Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl:o

icl 21.12.2012 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 951011)
Hj:n holkeista ei kokemusta, mutta kun noita tamgearsin holkkeja vaihdeltiin, ja yhdestä hodarista paloi 10 tkm ajettu vetonivel ja vetoakseli hakkaauntui paskaksi, niin sen jälkeen 6 kpl vaihdeltiin marmoritiskin holkkeja, siis kolmeen hodariin, ja yhtään ei ole leikannut kiinni, ja kaikki on pistetty pienemmillä välyksillä kuin 4 viimmeistä tamgearsin holkkia, nuo 4 ensimmäistäkin hiottiin ajatuksen kanssa.
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms.
Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa.
pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta.....
Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi!
siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi.

Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni.
Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.)
Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl:o

Ok,onko näillä nyt suuria hinta eroja tarvike vs toyota?jos joitain euroja niin eikö silloin kannata laittaa toi alkuperäinäinen?kun ei tarvitse hoonailla,jos olen oikein ymmärtänyt?

BJ-40/76 21.12.2012 22:49

Linkissä alta 1000km-10 tkm ajettuja hdj:n vetarin heloja
 
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5585

Hodarissa oli muistaakseni kallein pusla, hj-60/61 oli jonkin verran edullisempi, jos pitäs arvata niin suuruusluokkaa 75e pari kaikkine kuluineen marmoritiskillä

Ja ainakin kaikki helat, mitä olen ostanut toyotalta, on pistetty vain prässillä paikoilleen, kun vitutus oli korkeimmillaan, niin yritin selvittää että paljonko välyksen hdj:ssa pitäisi olla; niin tietoa ei saa ainakaan Toyotalta suomesta, ja silloin toyta infossa taisi olla vielä tamä cruiseri- tietopankki töissä, nyt eläkkeellä.
Oli nimittäin tuo alkuperäinen, uusi hela niin pienellä välyksellä että hirvitti!!!!
(nimittäin tuo hodarin napa; pura, holkita, hio, puhdista, voitele ja kasaa oli tullut tehtyä MUUTAMAN kerran, ja yksikin lisää pari tuntui siltä, että soitampa ja kysyn...)
mutta nuo 6 uutta helaa on kestänyt.

Linkissä kuvia noista HDJ:n kiinnileikanneista heloista.

p.s Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää!


Sivu luotu: 08:33 (GMT +2).