![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Komppaan edellistä ![]() ja noista bilteman raudoista ostaa nuo kaikki kolme niin rupee vaihtumaan, kahdella raudalla onnistuu hyvin mut kolmas on jo plussaa. Voin seuraavan kerran kuvata videon kun vaihdan kummit, tämä aikasintaan keväällä ja youtube on pullollaan erilisia kohelluksia. Reilusti luikastetta, pätee moneen hommaan. Apukädet ei ole myöskään pahitteeksi.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kaks nuita mustia rautoja, ja kyl niillä on renkaat saanu pois vanteelta. Pidempi aika ku on väliä ni unohtuu tekniikka, mut äkkiä se palautuu mieleen. Creepyt on tosiaan hieman tiukemmat irrottaa raudoilla, tais mennä 20-30 minuuttia/rengas, ku jotain vaikka 33x12,5-15 BFG MT-renkaita oon irrotellu puoleen tuntiin neljä kappaletta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tää vaihe taitaa olla se vaikein ainakin ittelle niinkuin tykylevitsillekin, itse vääntämisestä en oo videoo löytänyt .
http://www.youtube.com/watch?v=7BV-NrogUKU ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja tässä toinen video, äkkiseltään näyttää melko pätevälle viritykselle ja ei paljon tarvii ähistä ja painia...
![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No perhana,siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=Sn2KQgQvyH4
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Keskustelin kerran amerikkalaisen kanssa ja suomalaisen joka jenkeissä ajanut rekkaa ammatiksi, niin molemmat kertoi, että jenkkien rekan vanteen reunus on tavan autonrenkaan reunusta matalempi suhtvähäisen sivuvääntö rasitteen vuoksi ja tiellä kumin vaihdon helpottamiseksi eli ei välttämättä onnistu maasturin vanteelta noin nopeasti suomessa vaikka samat raudat kyseessä olisikin ja videon kaverihan tekee hommaa 8h/5pv viikossa ammatiksi. Jos joku teettää noi ammatti raudat ja saa järkevän harraste budjetin hinnan niille olisi kyllä itsekkin kiinnostunut sarjan ostamaan. Muutamilta katellut kommentteja ja kukaan pirulainen ei suostu kuulemma kertomaan piirrustuksia noihin rautoihin tai sitten bead brakeriin ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v...ture=endscreen Tässä aikas pätevä työkalu ![]() http://www.youtube.com/watch?v=ktSebuq-Z-o Piti ihan kokeilla tänään romuauton renkaaseen, senverran oli vanne ruosteessa ja rengas kovettunut että kylki repes, mutta kyllä irtos ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
koko hommahan perustuu siihen, että renGas putoaa "humpilta" pois, eli asettuu sinne vanteen syvennykseen - tällöin ei juuri voimaa tarvita, koska renGas ylettyy mukavasti yli vanteen reunuksen ja tulee pois ilman isompaa väkivaltaa
vaikeutta tuottaa sitten määrätynlaiset vanteet, useimmiten omatekoiset, tai matalaprofiiliset renkulat ja tietty kovin tiukasti humpilla istuvat tekniikka haltuun, niin vaihtuu korkinkin renGas ihan tavan raudoilla EDIT: AlluK linkkaskin just oikean videon ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 09.12.2012 16:02 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis minusta venttiili pitäs sijaita siinä kohtaan, mistä rengas ei missään olosuhteissa pääse painamaan venttiiliä poikki. (siis minä lähtisin vääntämään noin 10-15 cm myöhemmästä kohtaa p.s kokeileppa tuota joillakin 20v kovettuneilla pinnoitettuilla renkailla, ja karvasessa ruosteessa olevilla vanteilla 20 asteen pakkasessa.... |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Toi Aussivehje olis kyllä aika pätevä kotikäyttöön....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#15
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Pitempään tuota rautaa on käsitelty lämmöllä, kuin rälläkällä ja hitsauskoneella!Lainaus:
Ja tuo varren pienellä kulmamuutoksella saa tuon liukupinnan juuri oikean asentoon... P.S paljon helpompi lämmittää esim. saunan kiukaassa tms. 25cm kappale karkaistavaksi, kuin puoli toista metriä pitkä ![]() Ja nyt kerrankin ne halpakaupan siirtopihdit ovat hintansa arvoisia, siis niillä käsitellään tuota tulikuumaa rautaa, mutta esim. Knipeksi- merkkiset siirtopihdit menee pilalle ![]() Siitä sitten takomalla (mahdollisesti ensin rälläkällä pikkasen muotoa/ harjat pois) muoto kohdalleen, migillä tuo apusarvi toiseen päähän, hiotaan kaiki ylimääräinen pois ja sitte se kaikkein tärkein, eli lämpökäsittely. Tuo karkaisu onnistuu vaikka isohkossa nuotiossa tai kotitekoisessa "nestekaasuahjossa", pääasia olisi että koko karkaistavan kappaleen alueen saa lämpenemään samaan lämpöön.... Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta jos itse yrittäisin "pystymetsästä" niin veteen karkaistessa raudan väri voisi olla esim. tällä palstalla olevien tekstien oranssi, tai tuo Offipalsta.com tekstin com- punainen, tai ehkä JOPA vieläkin tummempi. Jos karkaiset liian kuumasta, niin tulee liian kova, ja murtuu, jos karkaiset liian kylmästä, niin jää pehmeäksi ja vääntyy,,, mutta voi oikoa ja karkaista uudelleen, sillä kulumaan nuo raudat eivät varmaankaan harrastekäytössä kerkeä. Ja kun lämmität tuota rautaa, niin tuo ohut pää, siis se missä kaikkein suurinta lujuutta tarvitaan, kuumuu nopeimmin, ja jäähtyy nopeimmin, myös karkaisussa: Siis lämmitä kappale pikkasen liian kuumaksi, ja anna jäähtyä hetki ennen karkaisua veteen (siis esim. nuo raudan ulkokulmat voivat olla jo syvän tummanpunaisia) Itse karkaisisin ehkä huoneen lämpöiseen veteen, siis sankkoon, missä vettä on vähintään 10cm karkaistavan kappaleen ympärillä. p.s.s Kokeile tuota karkaisua esim. 8mm harjateräksellä, niin valkenee noiden lämpötilojen merkitys, ja sitten kun tuo karkaiseminen on hallinnassa kuin vettä vaan, niin sitten voidaan opetella "päästämistä", sillä saadaan lisää sitkeyttä yms. ja tuo puhtaaseen veteen karkaiseminen ilmasta on vasta alkua.... Mutta jos tuolla rengasraudalla ei ole tarkoitus vuolla lastua vanteesta, niin tuommoinen "saunassa" tapahtuva karkaisu on paljon parempi, kuin ei mitään. Ja kun on saatu karkaistua tuo rauta, niin sitten hiotaan kiiltäväksi esim. lamellilaikalla ja sitten kiillotuslaikalla ja kiilloitustahnalla, Autosol on hyvä! ja tämä ei ole vitsi! Kerran veikan päältä tein 12mm harjateräksestä metallisorviin terän jonka karkasin saunassa veteen, jolla sorvasin "50" akseliterästä, toki tuo terän teroitusväli oli tiheä, mutta lastusi kun kaikki oli kunnossa, mutta ei pitkään ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla | Jumppis | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 14.05.2008 09:19 |
Rengastyöt ja raskaskalusto | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 07.10.2005 21:46 |
Rengastyöt?? | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 15.09.2005 19:09 |