Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.12.2012, 14:14
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

10" vanteessa ei ole erityisen syvää kohtaa ja rengas oli toki siinä syvimmässä, jos yhdellä raudalla kampee kumin lähellekkään vannetta niin en saanut toista enää väliin.Toi 20cm väli oli maksimi kahdella raudalla.
Tää tarvis kerran nähdä jonkun tekevän niin onnistuis, kyllä tässä kikkailtiin ja kokeiltiin hiki päässä.

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 07.12.2012 14:17
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.12.2012, 15:48
L-Andy:n Avatar
L-Andy L-Andy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.11.09
Sijainti: Sipoo
Viestit: 180
Perusasetus

...eikä rengas missään vaiheessa pure taas kiiinni vanteeseen...? Hieman tulkinnanvarainen toi kertomus mutta luulen kyllä että teet oikein. Olen käsin murtanut matalaprofiilirenkaita aluvanteilta ja maastonakkeja peltivanteilta ilman sen kummempia ongelmia, tai siis, helevetinmoista puuhaahan se on. Enemmän ongelmia mulla on yleensä siinä vaiheessa kun uusi rengas laitetaan vanteille! Rengasraudat kumin ja vanteen väliin vaan ja sitten hitaasti siirtämällä raudat sivusuunnassa eri suuntiin pitäisi kumi kyllä irtoa...

Jos kumi on tautisen leveä vanteen nähden siinä voi toki tulla sellainen ongelma vastaan että kumi "nostaa" vannetta lattialta jolloin toisen sivun "huuli" ei nouse vannetta pitkin vaan paketti käyttäytyy kuten kumi olisi vulkanoitu vanteeseen kiinni.


Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..."

L200 -99 tai joku sellainen
Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di
EX - Land Rover D1 V8 A -96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.12.2012, 17:23
Transistori:n Avatar
Transistori Transistori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.12.08
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 119
Perusasetus

Toki oikialta puolen aloit kampiaan nakkia vanteelta? Sieltä missä syvennys on likempänä vanteen reunaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.12.2012, 17:25
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Transistori Näytä viesti
Toki oikialta puolen aloit kampiaan nakkia vanteelta? Sieltä missä syvennys on likempänä vanteen reunaa.
Eli oikea puoli voi ollakin se sisempi puoli,jos vanteet on reilusti ulospäin levittävät
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.12.2012, 01:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Creepyt osaa olla vähä tiukat, jos vanteessa ei oo kunnolla syvennystä. Itelläki on yhet 10" vanteet, joissa on aika matala keskiura, ja vaikka kuinka reilun liukkarin kanssa creepyjä niille raudalla masensin, niin melkonen rutina vaan kuulu.
Irti kävin suosiolla otattamassa tutulla isommassa rengaskoneessa, johon mahtu 37".
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.12.2012, 09:31
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Kyllä noihin tavallisiin koneisiin aika isot renkaat menee. Mun koneessa menee pienellä kikkailulla 39,5" rengas 13,5" leveellä vanteella, eikä se ole mitenkään iso kone.

Kuorkin renkaat 19,5" vanteella mahtuu kanssa.

Kaikista pahimpia on kuorkin vanhat lukkovanteet, joissa rengas on turvonneen ruosteen takia jumissa. Sitäkään ei tiedä kun vasta sillon kun saa jotain irti.

On nuo rengasliikkeet nykyään niin halpoja, etten ihan helpolla ala taistelemaan mitään kolmea tuntia renkaan kanssa. Raskaan kaluston rengaskoneilla nuo vittuilevat renkaat antautuu sekunneissa ja niissä vehkeissä ei ole kokorajoituksia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.12.2012, 09:40
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Noi vanteet taitaa olla suunniteltu konevaihtoihin, tiedustelen lähimmät rengaskoneet.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2012, 01:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kauan sitten väänneltiin käsin 13" ja 14" renkaita...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
10" vanteessa ei ole erityisen syvää kohtaa ja rengas oli toki siinä syvimmässä, jos yhdellä raudalla kampee kumin lähellekkään vannetta niin en saanut toista enää väliin.Toi 20cm väli oli maksimi kahdella raudalla.
Tää tarvis kerran nähdä jonkun tekevän niin onnistuis, kyllä tässä kikkailtiin ja kokeiltiin hiki päässä.
Siis taannoin väänneltiin käsin renkaita (155-13.... 185/70-14) peltivanteille, että saatiin tehdä mustaa viivaa ja savua....

Siis "minikumeja", mutta näytti nuo temput tehoavan 38" renkaaseenkin (siis traktorin takarenkaaseen, olikohan 14.9 vai 15.5-38?)

Ja tuo renkaan vaihto oli taito/tekniikkalaji, tuo voitelu tehtiin mäntysuovalla, ja kumi nostettiin 2:lla raudalla ylös/pois vanteelta, ja kolmas rengasrauta oli semmoinen "käkkärä, purkinaukaisija, suorakulma....", että noin halkaisijaltaan 8mm ja pituudeltaan n. 3 cm kieli, joka meni tuosta kumin ja vanteen välistä, siis siitä missä kumi normaalisti on, ja tuo "kieli" oli n. 90 asteen kulmassa puolen metrin varressa, ja vääntöliikettä varten tuossa "kielen" ja varren välissä oli tappi, joka otti kiinni vanteen ulkoreunaan.

Siis kun kumi saatiin nousemaan vanteelle, niin tuo 3:s rauta lyötiin vanteen reunan ja kumin väliin, ja alettiin nostamaan kumia pois vanteelta noin 5mm. kerralla, ja tuolla normaalilla rengasraudalla seurattiin perässä, siis muutaman sentin päässä.! yleensä noita rengasrautoja siirreltiin moskalla, siis kilosella lekalla, mutta tuo ulkolaita irtosi yleensä aika äkkiä. sisälaidassa oli se ongelma, että 13" ja kolme rengasrautaa ja moska ei tahtonut sopia kahden käsiparin sekaan

-> tee semmoinen rengasrauta, että kumin ei tarvi tulla vanteen yli rengasrauta välissä.

Ja tätä olen käyttänyt alle 38" vanteille viimmeksi 199x, ja maasturin renkaille en koskaan
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2012, 13:40
pesix pesix ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.07
Sijainti: Malaga,Spain
Viestit: 484
Perusasetus

Komppaan edellistä on tosissaan teknikka laji.

ja noista bilteman raudoista ostaa nuo kaikki kolme niin rupee vaihtumaan, kahdella raudalla onnistuu hyvin mut kolmas on jo plussaa. Voin seuraavan kerran kuvata videon kun vaihdan kummit, tämä aikasintaan keväällä ja youtube on pullollaan erilisia kohelluksia.
Reilusti luikastetta, pätee moneen hommaan. Apukädet ei ole myöskään pahitteeksi.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.12.2012, 14:37
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.615
Perusasetus

Mulla on kaks nuita mustia rautoja, ja kyl niillä on renkaat saanu pois vanteelta. Pidempi aika ku on väliä ni unohtuu tekniikka, mut äkkiä se palautuu mieleen. Creepyt on tosiaan hieman tiukemmat irrottaa raudoilla, tais mennä 20-30 minuuttia/rengas, ku jotain vaikka 33x12,5-15 BFG MT-renkaita oon irrotellu puoleen tuntiin neljä kappaletta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.12.2012, 15:01
BJ700 BJ700 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pesix Näytä viesti
youtube on pullollaan erilisia kohelluksia
Tää vaihe taitaa olla se vaikein ainakin ittelle niinkuin tykylevitsillekin, itse vääntämisestä en oo videoo löytänyt .
http://www.youtube.com/watch?v=7BV-NrogUKU
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.12.2012, 15:25
JariKoo:n Avatar
JariKoo JariKoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.08
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 213
Perusasetus

Ja tässä toinen video, äkkiseltään näyttää melko pätevälle viritykselle ja ei paljon tarvii ähistä ja painia..., liekkö toimis isommilla kumeilla? Rautakangen kokonen rauta käteen ja kyllähän te tiedätte, liukkaria reilusti niin kyllä se siitä... Ja tuollasta telinettä vois käyttää hyväksi muuhunkin esim. putkentaivuttimen pidikkeeksi vink.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.12.2012, 15:26
JariKoo:n Avatar
JariKoo JariKoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.08
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 213
Perusasetus

No perhana,siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=Sn2KQgQvyH4
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.12.2012, 15:59
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.12.2012, 15:59
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

koko hommahan perustuu siihen, että renGas putoaa "humpilta" pois, eli asettuu sinne vanteen syvennykseen - tällöin ei juuri voimaa tarvita, koska renGas ylettyy mukavasti yli vanteen reunuksen ja tulee pois ilman isompaa väkivaltaa

vaikeutta tuottaa sitten määrätynlaiset vanteet, useimmiten omatekoiset, tai matalaprofiiliset renkulat ja tietty kovin tiukasti humpilla istuvat

tekniikka haltuun, niin vaihtuu korkinkin renGas ihan tavan raudoilla


EDIT: AlluK linkkaskin just oikean videon
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 09.12.2012 16:02
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.12.2012, 13:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JariKoo Näytä viesti
Tuon sisärenkaan asennukseen: tuolla loppusekunneilla lähti vääntämään rengasta luvattoman läheltä venttiiliä vanteelle! ja pikkasen ilmaa sisärenkaaseen, niin pysyy paremmin poissa ahtaista paikoista....
Siis minusta venttiili pitäs sijaita siinä kohtaan, mistä rengas ei missään olosuhteissa pääse painamaan venttiiliä poikki. (siis minä lähtisin vääntämään noin 10-15 cm myöhemmästä kohtaa

p.s kokeileppa tuota joillakin 20v kovettuneilla pinnoitettuilla renkailla, ja karvasessa ruosteessa olevilla vanteilla 20 asteen pakkasessa....
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.12.2012, 15:52
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JariKoo Näytä viesti
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla Jumppis O/M/V Renkaat ja vanteet 11 14.05.2008 09:19
Rengastyöt ja raskaskalusto Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 14 07.10.2005 21:46
Rengastyöt?? Tekniikka & Jutustelu 22 15.09.2005 19:09


Sivu luotu: 16:39 (GMT +2).