![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Meikäläiseltä tämmönen kaikkien inhoama näkemys. Yhen talven kruisailin noilla cooperin mutarattailla (ja tämänki talven, jos tuo nyt on ikinä ajossa. Kaikki saatanan soosinokat lisus nastarenkailla ja uusilla autoillaan ja meikäläinen päästi nuilla eelle. En lisunnu enkä ennakoinu. Pari kertaa kävin ojassa ja ajoin ylös. Kerran tais joutua ravin puolelle väistään ku joku halus pysähtyä mutta pajero ei ja kerran piti ajaa jakajan päälle että pysähty ennen ison tien risteystä ![]() Ite oon asian ajatellu niin että jos joku eteen tyrkkää tai jollain tavoin törttöilee ei se meikäläiselle niin paha oo.. Näissä vauhdeissa mitä nyt tämmösellä edes pystyy ajamaan.. Todennäkösesti sillä vituttaa enemmän ku palkkipuskuri työntyy pirtin puolelle ![]() ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ei voi kyllä käsittää tuota porukan intoa noihin nastarenkaisiin. Niitä tarvii 2kk vuodessa. Tammi ja helmikuun. Ja silloinkin aika harvoin. Joko tuolta tulee vettä kuin esterin perseestä tai sitten sieltä tulee lunta. Lumella ne nastat ei vaikuta oikeastaan mitään. Melko harvoin tuolla oikeasti on sellainen sää että nastoilla tekisi jotain. Varsinkin pk-seudulla kun ajaa niin tuota suolapaskaa riittää sen verran että voi vaikka koko talven ajaa kesärenkailla. Itse en kyllä halua nastoja yhteenkään autooni. Karmeeta ropinaa koko ajan. Eikä nuo tietkään kuluisi niin paljon jos porukalla ei olisi nastoja
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Totta on kyllä että usein pärjäisi ilmankin. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kannattaisiko valita autoksi joko sellainen että moottori äänet on isommat, tai sitten oikeasti äänieristetty auto. ei tuohon V-tuotteeseen ainakaan nastan ropina kuulu, kummasta lie sitten johtuu. Ja kummasti tiet on urilla esim puolassa, jossa ei taideta juuri nastoja käyttää. eli kyllä se urautuminen johtuu pelkästään paskoista pohjista. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Itsellä on Hiluxissa Hakkapeliita LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Uusin versio on kokeilematta, tämä siis vanhempi nyt myynnissä olevista.
Renkaalla on monta hyvää puolta: - saa ostettua yleisistä rengasliikkeitä kilpailukykyiseen hintaan - tuntuu kestävän kulutusta aika hyvin - kumi ei ole erityisen pehmeetä kun nastat auttaa jääpidossa - kuvio sopii myös muuhun kuin talvikäyttöön - näistä saa talvirengaskäytön jälkeen "all terraineja" ottamalla nastat pois ja pitää märässä esim. heinikkoisessa maassa paremmin kuin tavalliset kesärenkaat - parempia maasto-ominaisuuksia saa laittamalla ketjut ja koska koko ei ole ylitseampuva, ketjujen laitto onnistuu - renkaat on ainakin meikäläisen autossa riittävän "urheilulliset" ajaa jollain 3 ilmakehän paineilla - ääni miellyttää korvaa |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hyvähän se on että näistä puhutaan joka talvi, on helpompi arvioida sopiiko omaan käyttöön.
Käyttö sen tosiaan ratkaisee, jos ajelee maasturilla kakkosautona maakunnassa mettästä puita mökille niin pärjää hyvin mutta kaupungissa saa olla varovainen. Jos maasturi on käyttis niin pakkohan siinä on hyvät talvirenkaatkin olla. Viimetalvena ajelin HJ:lla parikertaa 10v vanhoilla bfg at:lla ja sai jäädä ajelut siihen. Nyt kun oli ensilumet niin kävin mettäteillä sileillä ikivanhoilla creepyillä ja yllätykseksi ne piti paremmin kuin odotin, sai oikein painaa kaasua että sai sutimaan. Tärkeintä kai on että tajuaa koska renkaat on vaaralliset oli ne mitkä tahansa eikä jääräpäisesti aja niillä "kun nää on lailliset" niinkun itse tein.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja Puolan tiet painuu raskaan liikenteen vuoksi, asfaltti siellä niin pikipitosta että pehmenee kesähelteellä liikaa. Pohjatkin voi toki olla mitä vain. Kyllä ne tiet täälläpäin just nastojen vuoksi urautuu. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Rengasäänen kantautumista vähentää myös riittävän korkea profiili.
Sellaisessa tapauksessa voisin ajatella ettei autossa ole nastarenkaita jos on toinen hyvässä kunnossa oleva auto, jossa on mahdollisimman hyvät talvirenkaat ja sillä sitten liukkaimmat kelit. Talvirenkaissa tulee myös ikääntymisongelma jos ne on vähäisellä käytöllä. Omasta mielestä yksi parhaita ratkaisuja on tehdä hyvin aikaisessa vaiheessa talvirenkaista kesärenkaita tai peräkärryn renkaita. Näin pysyy talvirenkaat iskussa. Homma onnistuisi vielä paremmin jos olisi sellainen peräkärry johonka käy vaikka noi 235/85/16 LI 120 renkaat, olis aika nami nami vaikka 3500 kilon kärryssä jos vaan muutenkin osat olisi riittävän ronskeja. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Jos auto on jo muuten hiljainen niin kyllä tuo ropina haittaa. Tosin tähän sellainen poikkeus että ex. V70 Volvossa ei kyllä sisään kuulunut talvirenkailla ropinaa. Äänimaailmassa ei ollut eroa ajoiko kesä vai talvirenkailla. Mutta ei ne kovin kehuttavat renkaat enää ollut ja nastojakin oli hieman nihkeästi. Toimi kaupungissa silti hyvin.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tota noin, se vauhdin passaaminen onnistunee pikkasen paremmin Jossain Kajjjjaanissa kuin kehillä ja niiden sisällä, tai kaupungeissa ylipäänsä. Samaten vauhdin otto ylämäkeen ja "hyvissä ajoin" risteykseen hidastelut. Pikkasen paska ottaa vauhtia ylämäkeen, kun siinä valot ja/tai letkaa, ja toki pint kiiltävänä.
Tossa vähän aika sitten juteltiin New Juhanin kanssa kuinka tuskaista pelleilyä oli aikanaan kun juniorimpina painettiin Bertoilla menemään nuljukumeilla kesät/talvet, ja ennen kaikkea ihan vitun typerää! Muutaman kerran sai hävetä silmät päästään ajellessaan "iiiisolla jokapaikan menijällä" kun vaikka kuinka yritti niin valot vaihtui uudestaan punaiselle, auton liikkuessa korkeintaa sivulle ja taakse ylämäessä. Ai niin sori, etelänpänähän ei vain osata ajaa... |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Nyt noin 10 vuotta päivittäin Helsingissä (keskustassa) töissä ajaneena voisin kyllä väittää, että mutiaisilla ei talvea kolaroimatta selviä jos tosiaan ajelee päivittäin ruuhka-aikaan. Ongelmaksi muodostuu se ettei auto pysähdy kun muut pysähtyy ja väistämiselle ei ole tilaa. Talveen kuitenkiin osuu jokunen päivä kun tiet on helvetin liukkaat ja sit oot kyl kusessa.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Joka helkkarin syksy kun alkoi talven nenä näyttää itseään niin kolarisumat useassa paikassa, mutta oli hienoja , isoja aluvanteita ja kitkarenkaita ja tietenkin noita suvikummeja. Kuitenkin noita kilsoja aina vuosittain tuli niin pk seudun suolaparatiisin ulkopuolella ei moisia ilmiöitä ollut. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen itse nimittäin sellaisesta kolarista vielä hetken saikulla missä äijä ensin pysähtyi ja sitten torppasi eteen niin lähellä, ettei edes jarruttaa ehtinyt jos kääntymässä oltaisiin oltu olisi pitänyt jo olla kääntänyt, onneksi oli jenkki tila-auto alla niin ei itelle eikä vanhemmille näillä näkymin mitään pahempaa käynyt. Toisesta osapuolesta en tiedä, muttei ainakaan parin viikon sisällä tapahtumasta ollut menehtynyt. Hiukan vieläkin katsotuttaa kun ihmiset risteyksiin hullun kiireellä tunkevat, että tuleeko tuo eteen vai kylkeen. Jos kaatokaarellisella ja petäjän nojaus puskurisella maasturilla ajelisin henkilöauton sijaan todennäköisesti en edes hidastaisi nykyiseen kolarin jälkeiseen tapaan risteyksiin ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mut silti koetan viimeseen saakka välttää törmäystä jos sellaista nyt olisi tulossa.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nyt kun tulee toisinaan ammatikseenkin ajeltua, kiinnostaa liikenteen toimivuus ja turvallisuus kokonaisuutena. Mitä turvallisempaa ja varmempaa menoa, sen parempi. Vähemmän omaa napaa tuijottavalla ajamisella saisi paremman ja turvallisemman liikenteen. Toisaalta oma tontti pitää hoitaa ja vaikkapa asianmukaiset rengasvalinnat liittyy siihen. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse kyllä pysähtymisestä/pidon irtoaminen mutkassa voin mainita, renkaina insa turbo sahara nappula renkaat. Tuli nimittäin käytyä juvalla kakkosvaihe L200 ja kyseisillä renkailla. Ei riittänyt 100m liukas rata täysjarrutuksessa 45 vauhdista... Mutkaankaan en saanut lupaa ajaa yli 40 ku pito irtoaa todella helposti. Tuommoinen yhdistelmä olisi kyllä hyvä kaikille kokeilla liukas radalla.
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja vähän kyllä arvelin renkaiden pitoa siellä radalla, mutta hyvin pelas sekä tuli hyvää kokemusta. nappula/maastorenkaista tulee autoilijoille se "ennakoiva-ajotapa".
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Mitä järkeä omistaa maasturi jos kuitenkin haluaa sillä luistella keliin sopimattomilla renkailla muun liikenteen seassa...jumitella valoissa vajaavetosten edessä yms.
Minä ainakin hankin maasturin nimenomaan sitä varten että pääsee talvella liikkumaan sujuvasti kelistä riippumatta...hyvillä talvirenkailla. Tämä näkemys koskee siis käyttöpelejä...
__________________
Luigi- |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Liikenne ympyrässä pitää kattoa, ettei kukaan tule eteen eikä tunge keskeltä tai ulkoreunasta ohi ja ettei kukaan aja perän ja reunan väliin jolloin ylitys tulee pirttiin kopistelemaan, samalla pitää vaihtaa vaihdetta ja vahtia kevyt liikenne, mutta metriäkään ajettua en vaihtaisi pois ![]() Mitä ihmeellisempää pipipäätä seassa hämmentää kaikkein ihmeellisimpiä on ne joille ei luonne anna senttiäkään myöten 10,5 metrisestä K-A;sta on ohi mentävä vaikka edessä pelottaisi ajaa yli 75Kmh. Siihen tepsii hyvin maskissa olevat 100w pitkät ha;n takalasin korkeudella ![]() Lainaus:
Pari kertaa meinannut olla läheltä piti tilanne missä risteyksestä tullaan liian lyhyellä välillä eteen. ja sit puidaan nyrkkiä kun valoja näyttää ja torvea soittaa, mutta ei ne ressukat tajua, et jos heläytän niskaan koko 26 tonnin massalla alle jäävästä tulee purkitettua jauhelihaa. Toinen mikä hirvittää liikenteessä raskaalla kalustolla on ohitettavan jarruttaminen joka leikkaa minun takana olleen ja ohittamani auton turvavälin pois enkä pääse palaamaan takasin kaistalle jos en ehdikkään ohi turvallisesti. Lapualta illasta tullessa kyllästyin ajelemaan crv;n perässä 72-75 navin mukaan ja tiesin kohta tulevan pitkän suoran josta näkee jos joku tulee vastaan. Noh vastaan oli tulija joten nappasin jakebraken päälle ja nostin jalan kaasulta odottelin hetken ja rupesin ihmettelemään kun olisi jo pitänyt olla hondan takana kun vastaan tulevan valotkin rupesi erottumaan. Vilkaisin sivulle ja A-pilarin ja peilin välistä näkyi kun saatanan honda kuski jarruttaa eikä päästä takaisin kaistalle. Onneksi takanani ei ajanut ketään ja pääsin jarruttamalla nopeuden alle 50;neen palaamaan kaistalle kun vastaan tulija alkoi jo olemaan alle 500m päässä. Noh ajelin hontan perässä seuraavaan hidastuskaistalliseen liittymään jossa honta kuski laittoi vilkun päälle ja liittyi tieltä vain päästääkseen minut ohi ja palaamaan takaisin kaistalle ja ilman vilkkua! |
#25
|
|||
|
|||
![]() Nii justiinsa.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Luokat |
mutarengas, stron, talvirengas |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lunastus vai ei | battis | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 18.02.2008 12:52 |
Takuuseen vai ei? | Nerd-O | Chit-Chat | 33 | 31.10.2007 20:55 |
ohjausiskari vai ei?? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.06.2005 10:49 | |
Astinlauta vai ei | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.03.2004 19:38 |
Vetokoukku vai ei? | Modified | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 08.02.2004 11:06 |