Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.11.2012, 21:41
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Minä olen ajellut satunnaisesti sekä 95E10:llä, E85:lla sekä molempien sekoituksella. Myös siis ihan puhtaalla E85:lla, mm traileri perässä Finland trophy retroon. Minkäänlaista toimimisen ongelmaa en ole huomannut, en myöskään käynnistymisen huononemista. Myös minun persdyno on kertonut ennemminkin hienoisesta tehon/väännön lisäyksestä. Kulutus kasvaa reilut 2 litraa/100km, joka on aika marginaalinen lisäys prosentuaalisesti, kun 95E10:llä pääasiassa kaupunkiajossa se pyörii siellä 16-17 litran hujakoilla. Eikä ole ainakaan vielä alkanut vuotaa mistään.

Auto on siis GC 5.2 V8.

__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.11.2012, 22:09
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IironSika Näytä viesti
Myös minun persdyno on kertonut ennemminkin hienoisesta tehon/väännön lisäyksestä.
Tuli asiaa tarkemmin mietittyäni mieleen, että olisiko väännön lisääntyminen johdannaista RE85:n korkeammasta oktaaniluvusta ja siten siitä, että tietokone vääntää kipinän ajoitusta aiemmalle (=> enempi alavääntöä) ilman nakutusta?

Sama ilmiö oli Hondan CBR "tuplaäksän" koneessa. Kun tankkasi 98E:tä, oli selvä ero alaväännössä ja vedoissa muutoinkin kuin verrattuna 95E:llä ajaessa. (Tapahtui aikaa ennen 95E10:tä). Koneessa oli puristuksia muistaakseni 11 vai oliko peräti 11,5, joten isommalla oktaaniluvulla ei nakuttanut niin herkästi ja tietokone saattoi siirtää kipinää aiemmalle. Koneen viritystaso (1136cc, 164hp, vm. -96) huomioiden alavääntö oli melkoinen, vaikka nykyiset vehkeet lienee jo toista luokkaa.

Tällä seikalla pitäisi olla vaikutusta kulutukseenkin, mikä selittäisi kokemukset sen pysymisestä samana ZJ:ssä, vaikka viinassa bensaa huonompi lämpöarvo onkin. Sikäli herää ajatus siitä, että näinköhän uusissa flex-fuel malleissa on otettu kaikki mahdollinen irti? Ei siitä nyt niin kauaa ole, kun alle 10l/100km oli vähän ja normidieseleissä potkua alle 100hp. Nyt 2,0L TDI-koneista otetaan vakiona tuplatehot puolikkaalla kulutuksella ja autot painavat tonnin sijasta puolitoista, jopa kaksi!

Sehän se vasta jotain olisi, kun ZJ:ssä olisi etanolikäyttöinen tuplaturbo, tehoa 350hp ja kulutusta 5L/100km!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.11.2012, 23:56
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tuli asiaa tarkemmin mietittyäni mieleen, että olisiko väännön lisääntyminen johdannaista RE85:n korkeammasta oktaaniluvusta ja siten siitä, että tietokone vääntää kipinän ajoitusta aiemmalle (=> enempi alavääntöä) ilman nakutusta?

Sama ilmiö oli Hondan CBR "tuplaäksän" koneessa. Kun tankkasi 98E:tä, oli selvä ero alaväännössä ja vedoissa muutoinkin kuin verrattuna 95E:llä ajaessa. (Tapahtui aikaa ennen 95E10:tä). Koneessa oli puristuksia muistaakseni 11 vai oliko peräti 11,5, joten isommalla oktaaniluvulla ei nakuttanut niin herkästi ja tietokone saattoi siirtää kipinää aiemmalle. Koneen viritystaso (1136cc, 164hp, vm. -96) huomioiden alavääntö oli melkoinen, vaikka nykyiset vehkeet lienee jo toista luokkaa.

Tällä seikalla pitäisi olla vaikutusta kulutukseenkin, mikä selittäisi kokemukset sen pysymisestä samana ZJ:ssä, vaikka viinassa bensaa huonompi lämpöarvo onkin. Sikäli herää ajatus siitä, että näinköhän uusissa flex-fuel malleissa on otettu kaikki mahdollinen irti? Ei siitä nyt niin kauaa ole, kun alle 10l/100km oli vähän ja normidieseleissä potkua alle 100hp. Nyt 2,0L TDI-koneista otetaan vakiona tuplatehot puolikkaalla kulutuksella ja autot painavat tonnin sijasta puolitoista, jopa kaksi!

Sehän se vasta jotain olisi, kun ZJ:ssä olisi etanolikäyttöinen tuplaturbo, tehoa 350hp ja kulutusta 5L/100km!
Kuinkas paljon sun ZJ:n puristussuhde on? Entä paljonko dynaaminen puristussuhde? Aivan, 95 oktaaninen riittää aivan kevyesti noille puristussuhteille. Ja muutenkin aika epäilyttävää olisi, jos suositellulla polttoaineella pitäisi koko ajan nakutuksentunnistinta vasten mennä

Voipi olla, että siinä sun kaasarihondassa ei myöskään ollut tuo sytytys ihan tuolleen ohjattu, joten muusta se persdynon tuntuma on johtunut...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.11.2012, 00:23
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

taas hiukan ohi Jeeppiaiheen, mutta tuossa brittihirviössä kun OBD n kautta monitoroi juttuja ajossa, huomaa selkeesti sytytyksen ajoituksen muutoksen - mitä enempi fiinaa, sen aikasemmalle moottorinohjaus kipinää siirtää... pelkällä bensalla ajellessa tais olla ennakko tyhjäkäynnillä 35, ja coctaililla 28, tjsp. mutta kuitenkin...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.11.2012, 00:35
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
- mitä enempi fiinaa, sen aikasemmalle moottorinohjaus kipinää siirtää... pelkällä bensalla ajellessa tais olla ennakko tyhjäkäynnillä 35, ja coctaililla 28, tjsp. mutta kuitenkin...
Onko nuo asteita? Pitikö nuo luvut olla toisinpäin, jos viinapitoisuuden kasvaessa aikaisemmalle?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.11.2012, 12:04
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

totta, sehän vaikuttaiskin myöhentävän kipinää tyhjäkynnöllä ... tarviipa kattoa asiaa kierroksilla kunhan taas on ajossa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2012, 08:56
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Kuinkas paljon sun ZJ:n puristussuhde on? Entä paljonko dynaaminen puristussuhde? Aivan, 95 oktaaninen riittää aivan kevyesti noille puristussuhteille. Ja muutenkin aika epäilyttävää olisi, jos suositellulla polttoaineella pitäisi koko ajan nakutuksentunnistinta vasten mennä
Näissä "uudemmissa" tietokoneohjatuissa moottoreissa tietokone kompensoi polttoaineen ominaisuuksien perusteella erinäisiä moottorinohjaukseen liittyviä parametrejä. Kuskin valintaan sitten jää, millä gasolla haluaa ajaa, mitä siitä maksaa, jne.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Voipi olla, että siinä sun kaasarihondassa ei myöskään ollut tuo sytytys ihan tuolleen ohjattu, joten muusta se persdynon tuntuma on johtunut...
Kun koneessa on puristuksia yli 10 niin lienee selvää, että 95:lla sytkät on pakko olla myöhäsemmällä ettei nakuta. Kun laittaa 98:a, niin sitten potkii täydet hevoset. Lienee myös mahdollista, että viina käyttäytyy moottorissa erilailla kuin bensa ja siten vaatii vähemmän sytkäennakkoa.

Persdynot niin epäluotettavia kuin onkin - riippuu tietysti persauksista - mutta kai niissäkin joku "perä" on. Ajoin aikoinaan ekalla jenkillä - Dartilla milläkäs muullakaan - varttimailin aikaan 16.1s. Vaihdettuani 318:n tilalle viritetyn 360:n, ei perstuntuma ollut kummoisenkaan kiihtyvämpi. Kellotus 13.9s todisti tuntuman täysin "persiilleen" menneeksi. Sikäli useamman kaverin kertomus alaväännön tuntuvasta lisääntymisestä voisi pitää paikkansa. Onko jollain tästä selkeää mittausdataa?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.12.2012, 12:12
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Pääsin vihdoin itse kokeilemaan RE85:sta Jeepin koneeseen ja ensituntumana on, että kone lähtee käyntiin PAREMMIN kuin pelkällä 95E10:llä! Seossuhteena on n. 50/50%.

Kylmänä käynnistäessäni moottori sytytti varmaan jo ekalla pyörähdyksellä, jota suorastaan säikähdin, ja tarvittiin toinen käynnistysyritys pitämään avainta käännettynä tarvittava n. 1 sek.

Vertailukulutuslukemia ei ole vielä tiedossa, kun kylmä- / pätkäajo paksussa lumisohjossa ei oikein taida mennä alle 20l/100km.

Etuvetoiseen käyttikseen ja 242-jakiksella varustettuun XJ:hin verrattuna viskolaatikkoinen ZJ on melkoinen nautinto ajettava sohjokelissä! Lämää vaan, niin mihinkään ei jää kiinni/jalkoihin, eikä auto puske tai yliohjaa. Syvät ajourat vain hieman hankaloittavat nelipyöräsladien pituutta...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.01.2013, 21:56
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Reilu 300km ajettu perheen kanssa ja koko reissun keskikulutus tasan 15l/100km @ 80km/h 50/50-seoksella (95E10 / RE85). Mukana kaupunki-/pätkäajoa ehkä n. 20km. Rahallisesti polttoaineet aika tarkkaan 0,20€/km, eli normi(diesel)käyttikseen verrattuna tuplat. Kiinteät ja pääomakustannukset on sitten erikseen.

Aiemmin mainitsemaani kylmäkäynnistyvyyteen mahdollisesti vaikutti/vaikuttaa moottorin kierroksilla sammutus, jolloin palamatonta gasoa jää koneeseen odottelemaan seuraavaa starttia... tiedä häntä.

Yhtäkaikki hyvin tuntuu toimivan 50% viinabensaseos, vaikkei Moparin miehet sitä suosittelekaan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.01.2013, 21:59
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

^^^^

kierroksilta sammutus ?

rusikutteleekohan enää mitään avaimen käänön jälkeen, ja jos niin liekö KATin kannalta älykästä ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
UAZ muunnos RE85 AnDDDr Tekniikka & Jutustelu 27 06.06.2013 18:14
Myyty Bronco II vm88 2.9i re85 1Chevy80 O/M/V Ajoneuvot 3 26.04.2012 19:02
Auto AVK:sta jappe Tekniikka & Jutustelu 32 21.08.2011 18:31
La:sta Ralf80 Chit-Chat 2 20.01.2009 00:45
Lähetyskulut usa:sta plejman Tekniikka & Jutustelu 8 28.12.2007 13:01


Sivu luotu: 13:34 (GMT +2).