|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Discovery 300tdiLaitetaan tänne tarinaa viimeisimmästä ostoksesta, tuli hankittua Land Rover Discovery 300 tdi vuosimallia 1997. Mittarissa on kunnioitettavat lukemat 412000 km. Tässä auto heti kotipihaan tullessa. Pelleiltään auto on varsin hyvä ja runko on erinomaisessa kunnossa. Auto on jossain elämänsä aikana ruostesuojattu ainakin kerran, kenties useamminkin. Etulokasuojien päällä konehuoneessa on kummallakin puolella pienet reiät ja samaten takalokasuojien etureunoissa alhaalla. Eli ne Discon vakiopaikat Alustaan on vaihdettu 40 mm korottavat jouset ja pidemmät iskarit. Auton mukana tuli jykevämmät tukivarret eteen ja taakse, ne pitää asennella talven aikana. Moottori toimii hienosti vaikka kilometrejä on takana jo varsin paljon. Tosin moottorin historiasta ei ole tietoa kuin viimeisen 100000 km osalta. Tätä projekti etenee hitaasti ja rauhallisesti, aika ei vaan riitä kovaan pajottamiseen. Ensin pitää perehtyä englantilaisen autonsuunnittelun ihmeellisyyksiin ja pestä auto ulkoa ja sisältä.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 17.12.2012 19:08 |
#2
|
||||
|
||||
Onneksi olkoon oikeanmerkkisen hankinnasta ja ylennyksestä kitkat osastolta.
Tuut todennäköisesti vielä huomaan että on tuo kiisseli isomman lätäkön jälkeen hieman parempi kuin semmonen veekasipentsiinimylly. |
#3
|
||||
|
||||
Ja kurkkaa sinne takloosteriin (ja lattiat) myös jos et ole vielä nostellut mattoja ylös. Näissä kun tuppaa alppi-ikkunoista ja kattoluukuista (jos kattoluukullinen malli) vuotamaan ja "Norjan kromia" on aika useasti sen verran, että takaluukun lattia menee uusiksi, tosin ko. takalattian pellin saa suht edullisesti sumujen saarilta.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#4
|
||||
|
||||
Tästä yksilöstä on äänieristysmateriaalit poistettu (ainakin osin) lattiasta ja niinpä pohjan kunto on helppo tarkistaa sisäkautta. Kartanlukijan jalkatila on lähes virheetön mutta kuskin jalkatilassa on vähän alkava pintaruostetta. Kenkien mukana on näemmä tullut sen verran vettä ja lunta, että ruostuminen on alkanut. Tarvii poistaa kunnolla matot sisältä ja kunnostaa noi alkavat ruosteet. Takatilan lattia oli äkkiseltään katsottuna kanssa aika hyvässä kunnossa, tosin kurkkasin vasta sieltä ihan takaoven päästä. Kattoluukkua tässä ei onneksi ole. Noi alppi-ikkunoiden tiivisteet on osin vähän heikossa hapessa, pitää testata vieläkä pitävät veden loitolla.
Oletteko muuten varaosat ostaneet Pajalta vai kenties suoraan jostain nettikaupoista ?
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
||||
|
||||
Itse olen kohta tilaamassa pikkuerän huolto ym. osaa, ilmoita, jos haluat jotain samalla.
Osia esim: http://www.paddockspares.com/ TEMÄHIK |
#6
|
||||
|
||||
Jotain suodattimia ja jarrupaloja ostanut ihan Motonet/Hessumobiili jos ei ole mitää muuta osatarvetta ollut.
Muuten aika pitkälle tilannut Briteistä (Paddock, mm 4x4, LR parts jne) Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#7
|
||||
|
||||
Projekti etenee rauhallisesti, ainoastaan moottoriöljy on toistaiseksi vaihdettu. EGR-venttiilin tulppauskamat tuli tilattua eBay:stä ja kotimaasta löytyi Mantec:n snorkkeli. Kunhan auto palautuu lainakäytöstä niin olisi tarkoitus aloittaa remontti:
- etujalkatilojen hionta, maalaus + ruostesuojaus TEHTY - tavaratilan lattian hionta, maalaus + ruostesuojaus TEHTY - tukivarsien vaihto TEHTY - takaperän öljynvaihto TEHTY - vaihteiston öljynvaihto TEHTY - etuperän öljynvaihto & suojan asennus OSIN TEHTY - vinssin vapautusvivun korjaus + vinssiin rasvanippa TEHTY - kuskinoven sisävalokatkaisijan korjaus JOHDOT HUKASSA - moottoritilan pesu ja öljyvuotojen etsintä TEHTY - snorkkelin asennus TEHTY - varashälyttimen ja ajoneston deaktivointi TEHTY - polttoainesuodattimen vaihto TEHTY - etu- ja takalokasuojien ruostekorjaukset TEHTY - etukallistuksenvakaajan poisto TEHTY - EGR-venttiilin tulppaus TEHTY Siinä nyt alkuun listaa töistä, katotaan miten homma lähtee liikkeelle.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 29.12.2013 11:03 |
#8
|
||||
|
||||
Siitä se lähtee!
Miks muuten et vaihtais samalla etuperän ölppiäkin vai oliko ne jo vaihdettu? Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
|||
|
|||
Olin paikalla kuulemassa - myyjä sanoi että koneen ja perän öljyt vaihtamatta, muut oli just vaihdettu.
T/P (Hegulin puolesta) |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
ps. Auton lainaaja (22 v nainen ) kehui autoa eilen maasta taivaisiin, on kuulemma hyvä veturi ja 7-paikkaisena kätevä kuljetushommissa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
||||
|
||||
Vinssiin rasvanippa?
__________________
Harbor Cruisers |
#12
|
||||
|
||||
Automaattiseen vaijerin rasvaimeen tietenkin.
Nartsalla ei tarvii. TEMÄHIK |
#13
|
||||
|
||||
Ylhäältä vaihteistoon uutta vaseliinia sisään ja alhaalta vanhaa samalla ulos
Tarvii avata koko masiina kun se lukitusvipu on kuulemma jumissa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
||||
|
||||
Tämä viikko ollaan lomilla ja heti alkuun piti käydä näyttämässä Discoa katsastussedälle. Savutus oli kunnossa ja jarrut testailtiin vain pihassa jarruttelemalla kun kuulemma näitä nelivetoisia ei ohjeiden mukaan viedä dynamometrille. Ihme juttu, voishan tuon ihan hyvin testata dynamometrissäkin kunhan jakis vaan ei olisi lukittu. Ainoa korjauskehoitus
tuli raidetangon nivelestä, oli sen verran väljää että pitää vaihtaa ja käydä näyttämässä uudelleen. Muutoin katsastaja kehui autoa siistiksi ja hyväkuntoiseksi, konekin kehrää nätistä vaikka on noin kauhiasti ajettu
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
Hieno homma!
Mulla rupes kuskin ikkuna vuorostaan temppuilemaan ja pelkään että siinä on sama vika minkä just korjasin apparin puolelta. Ei uskalla käyttää ettei mene yhtä solmuun mekaniikka. Katsastuksessa pitää kohta käyttää tota Rangeakin, saa nähdä miten siinä käy... Disco jossa manuaaliloota ei pitäis olla kyllä ongelmaa, varsinkaan jos asemalla on se sellainen dynamometri joka pyörittää renkaita eri suuntiin > kardaani ei pyöri. Rangessa jossa automaatti ja viskojakis ohjekirjassa rullilla ajo nimenomaan kielletään ellei kardaania irroiteta, voi olla että niillä on jäänyt siitä mieleen...automaatilla (ZF) ei saa myöskään antaa vapaalla runtua päästömittauksessa kun voi myös rikkoa lootan. Mulla kummallisesti vähän viimekatsastuksen jälkeen hajos Rangesta laatikko...en nähnyt paljonko antoi runtua, rullat piti olla sellaiset, että pyörii eri suuntiin, eli eipä voi oikein todistaa mitään, mutta nyt kun meen (kyllä eri paikkaan), niin ei varmana aja rullille eikä anna runtua päästötestissä.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#16
|
||||
|
||||
No niin, auto saatu kikkailemalla talliin ja remontti pääsi vauhtiin. Tuo kikkailemalla siis tarkoittaa sitä, että takapyöriin pudotetaan liki nollapaineet ja tavaratila ahdetaan täyteen tavaraa --> auton perä putoaa sen verran, että mahtuu 200 cm korkeasta tallinovesta sisään
Mutta joo, siinä lumien sulamista odotellessa ihmettelin tuota imuilman kaukaloa siinä nokkapellin takaosassa. Mistäs ihmeestä tuosta pitäisi veden päästä pois Kuvassa alhaalla vasemmalla on aukko mutta siinä on normaalisti tulppa, otin sen nyt pois jotta sain ammeen tyhjäksi. Tuohan kerää vettä aina ja ilmankos auto huuruuntuu ihan mahdottomasti vaikka kone on lämmin. Mitäs olette tuohon keksineet ? Sitten irrotin ilmanputsarin edestä sen hassun pellinpalasen ja sen alta löytyi pistoke, joka ei mene minnekään (nostettu kuvassa esille). Mikähän tämä mahtaa olla ? Johto menee auton paksumpaan johtonippuun, eli on alkuperäinen osa. Ilmeisesti ei kovin tarpeellinen, koska auto toimii mielestäni normaalisti Tuossa lokasuojan pellissä on kiinni hassu mokkula, johon tulee 3 alipaineletkua ja 2 sähköjohtoa. Alipaineletkuista yksi menee ilmanputsariin, toinen EGR-venttiilille ja kolmas jonnekin moottorin toiselle puolelle. Jotain paineita tämä siis mittailee ja tekee jotain, mutta mitä Niin ja EGR-venttiiliin oli joku aikaisemmista omistajista jo laittanut sokean laipan.
__________________
Tumpula Racing Team |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Sumarien johto vois tietty olla, hyvä huomio.
__________________
Tumpula Racing Team |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://landrover.workshop-manuals.co...dex.php?id=352 Netistä lainattua:"I did some digging in the rave manuals and found that valve is called a 'electro pneumatic modulator' which regulates the EGR value in correspondence to source air speed if the management system tells it to. The 3 hoses fitted to it go to the ERG valve, the air filter box and a t-piece on the brake servo vacuum line, there is an electrical connection to the management module. I think it all can be removed safely as part of decommissioning the EGR valve but with particular attention paid to sealing the brake vacuum line". Eli antaa olla mokkulan ja letkujen paikallaan, eivät säädä enää mitään kun EGR-venttiili on tulpattu.
__________________
Tumpula Racing Team |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#21
|
||||
|
||||
Tuossa nettiä selatessa tuli vastaan parikin juttua toisen akun laittamisesta rinnan nykyisen lisäksi. En ole tuota nykyistä (vanhan näköistä) akkua sen ihmeemmin tutkinut mutta kooltaan lienee joku 60-80 Ah kapistus. Jotenkin vaikuttaa pieneltä näinkin isoon dieseliin. Ja tietty vinssi keulilla, joka ottaa omansa. Onkos kenelläkään kokemuksia siitä, onko näissä tarvetta enemmälle akkukapasiteetille ? Laturi tässä lieneee vakio, niin olettaisin.
Niin ja riittävän järeä päävirtakatkaisin pitää asentaa, jotta saa tarvittaessa kaikki sähköt pimeäksi.
__________________
Tumpula Racing Team |
#22
|
||||
|
||||
Mulla on 2x62Ah suoraan rinnan kytkettynä. Tuntuu riittävän ihan hyvin.
Taisi edelliset olla 2x60 Ah. Tietysti jos on aikomus vinssata ovenkahvoja myöten suossa puolipäivää, niin kannattanee pistää isommat akut ja järeempi laturi (?)....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#23
|
||||
|
||||
Olihan siellä reunoilla aukot mutta olivat ilmeisesti päivällä jäässä. Nyt kun auto on tallissa sulanut niin kaukalot tyhjät ja onhan siellä tosiaan tyhjennysaukot. Tosin jää sinne pohjalle vettä vähän.
__________________
Tumpula Racing Team |
#24
|
|||
|
|||
Vinssi käytössä Amperitunteja ei ole ikinä liikaa.
Eli niin iso(t) akku (akut) kuin vaan saat mahtumaan. |
#25
|
||||
|
||||
Tämä päivä kului voisi sanoa autoon tutustumiseen, kaikkea tuli ihmeteltyä ja huoltomanuaalia selattua. Moottorin sotkuisuuden syy oli venttiilikoppa, kiinnityspultit oli melkein sormitiukkuudella. Pulttien kiristys, moottorin pesua ja koeajolenkki --> ei sotke enää. Sitten tuli vanhoja sähköjä vähän purettua. Kumma juttu kun vanhoissa autoissa on aina kilometri ylimääräistä sähköpiuhaa Vesiletkut oli vähän haperoita, tarvii ne uusia.
Illan päätteeksi eksyin nettikauppaan ja tuli tilattua kaikkea kivaa kamaa. Osin ihan huolto-osia ja sitten tankille panssari ja takavaloille suojat. Jälkimmäiset kuuluu sarjaan teinipoikien tuning Huomenna hurautan autolla Pajalle, vaihdetaan ne nivelet ja ehkä tukivarret.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Myydään Discovery 1 300tdi vm 97 | jmb60 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 04.11.2012 19:16 |
Myyty LR Discovery 300tdi -97 | Holst | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 24.07.2012 19:44 |
M: Land-Rover Discovery 300Tdi | myllis | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 07.05.2008 15:27 |
land rover discovery 300tdi-97??? | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 31.01.2004 23:17 |