Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Discovery 300tdi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103530)

Heguli 06.11.2012 17:01

Discovery 300tdi
 
Laitetaan tänne tarinaa viimeisimmästä ostoksesta, tuli hankittua Land Rover Discovery 300 tdi vuosimallia 1997. Mittarissa on kunnioitettavat lukemat 412000 km. Tässä auto heti kotipihaan tullessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117323


Pelleiltään auto on varsin hyvä ja runko on erinomaisessa kunnossa. Auto on jossain elämänsä aikana ruostesuojattu ainakin kerran, kenties useamminkin. Etulokasuojien päällä konehuoneessa on kummallakin puolella pienet reiät ja samaten takalokasuojien etureunoissa alhaalla. Eli ne Discon vakiopaikat ;)

Alustaan on vaihdettu 40 mm korottavat jouset ja pidemmät iskarit. Auton mukana tuli jykevämmät tukivarret eteen ja taakse, ne pitää asennella talven aikana.

Moottori toimii hienosti vaikka kilometrejä on takana jo varsin paljon. Tosin moottorin historiasta ei ole tietoa kuin viimeisen 100000 km osalta.

Tätä projekti etenee hitaasti ja rauhallisesti, aika ei vaan riitä kovaan pajottamiseen. Ensin pitää perehtyä englantilaisen autonsuunnittelun ihmeellisyyksiin ja pestä auto ulkoa ja sisältä.

AlluK 06.11.2012 19:48

Onneksi olkoon oikeanmerkkisen hankinnasta ja ylennyksestä kitkat osastolta.
Tuut todennäköisesti vielä huomaan että on tuo kiisseli isomman lätäkön jälkeen hieman parempi kuin semmonen veekasipentsiinimylly.

Kaitsu67 06.11.2012 20:28

Ja kurkkaa sinne takloosteriin (ja lattiat) myös jos et ole vielä nostellut mattoja ylös. Näissä kun tuppaa alppi-ikkunoista ja kattoluukuista (jos kattoluukullinen malli) vuotamaan ja "Norjan kromia" on aika useasti sen verran, että takaluukun lattia menee uusiksi, tosin ko. takalattian pellin saa suht edullisesti sumujen saarilta.

Heguli 07.11.2012 07:21

Tästä yksilöstä on äänieristysmateriaalit poistettu (ainakin osin) lattiasta ja niinpä pohjan kunto on helppo tarkistaa sisäkautta. Kartanlukijan jalkatila on lähes virheetön mutta kuskin jalkatilassa on vähän alkava pintaruostetta. Kenkien mukana on näemmä tullut sen verran vettä ja lunta, että ruostuminen on alkanut. Tarvii poistaa kunnolla matot sisältä ja kunnostaa noi alkavat ruosteet. Takatilan lattia oli äkkiseltään katsottuna kanssa aika hyvässä kunnossa, tosin kurkkasin vasta sieltä ihan takaoven päästä. Kattoluukkua tässä ei onneksi ole. Noi alppi-ikkunoiden tiivisteet on osin vähän heikossa hapessa, pitää testata vieläkä pitävät veden loitolla.

Oletteko muuten varaosat ostaneet Pajalta vai kenties suoraan jostain nettikaupoista ?

ranke 07.11.2012 07:42

Itse olen kohta tilaamassa pikkuerän huolto ym. osaa, ilmoita, jos haluat jotain samalla.


Osia esim: http://www.paddockspares.com/

TEMÄHIK

Kaitsu67 07.11.2012 10:51

Jotain suodattimia ja jarrupaloja ostanut ihan Motonet/Hessumobiili jos ei ole mitää muuta osatarvetta ollut.

Muuten aika pitkälle tilannut Briteistä (Paddock, mm 4x4, LR parts jne)

Kaitsu

Heguli 22.11.2012 17:08

Projekti etenee rauhallisesti, ainoastaan moottoriöljy on toistaiseksi vaihdettu. EGR-venttiilin tulppauskamat tuli tilattua eBay:stä ja kotimaasta löytyi Mantec:n snorkkeli. Kunhan auto palautuu lainakäytöstä niin olisi tarkoitus aloittaa remontti:

- etujalkatilojen hionta, maalaus + ruostesuojaus TEHTY
- tavaratilan lattian hionta, maalaus + ruostesuojaus TEHTY
- tukivarsien vaihto TEHTY
- takaperän öljynvaihto TEHTY
- vaihteiston öljynvaihto TEHTY
- etuperän öljynvaihto & suojan asennus OSIN TEHTY
- vinssin vapautusvivun korjaus + vinssiin rasvanippa TEHTY
- kuskinoven sisävalokatkaisijan korjaus JOHDOT HUKASSA
- moottoritilan pesu ja öljyvuotojen etsintä TEHTY
- snorkkelin asennus TEHTY
- varashälyttimen ja ajoneston deaktivointi TEHTY
- polttoainesuodattimen vaihto TEHTY
- etu- ja takalokasuojien ruostekorjaukset TEHTY
- etukallistuksenvakaajan poisto TEHTY
- EGR-venttiilin tulppaus TEHTY

Siinä nyt alkuun listaa töistä, katotaan miten homma lähtee liikkeelle.

Kaitsu67 23.11.2012 19:00

Siitä se lähtee!

Miks muuten et vaihtais samalla etuperän ölppiäkin vai oliko ne jo vaihdettu?

Kaitsu

p0hamala 23.11.2012 20:52

Olin paikalla kuulemassa - myyjä sanoi että koneen ja perän öljyt vaihtamatta, muut oli just vaihdettu.

T/P (Hegulin puolesta)

Heguli 24.11.2012 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja p0hamala (Viesti 940730)
Olin paikalla kuulemassa - myyjä sanoi että koneen ja perän öljyt vaihtamatta, muut oli just vaihdettu.

T/P (Hegulin puolesta)

Juurikin näin. Todennäköisesti kaikki öljyt tulee vaihdettua samalla kertaa, pieni kustannus tässä lystissä. Vanha moottoriöljy oli muuten hyvän näköistä tavaraa, ei mitään vedensekaista vanhaa kuraa. Hyvä juttu.

ps. Auton lainaaja (22 v nainen ;)) kehui autoa eilen maasta taivaisiin, on kuulemma hyvä veturi ja 7-paikkaisena kätevä kuljetushommissa.

baxxter 24.11.2012 09:02

Vinssiin rasvanippa?

ranke 24.11.2012 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 940900)
Vinssiin rasvanippa?

Automaattiseen vaijerin rasvaimeen tietenkin.

Nartsalla ei tarvii.

TEMÄHIK

Heguli 24.11.2012 11:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 940900)
Vinssiin rasvanippa?

Ylhäältä vaihteistoon uutta vaseliinia sisään ja alhaalta vanhaa samalla ulos ;)
Tarvii avata koko masiina kun se lukitusvipu on kuulemma jumissa.

Heguli 17.12.2012 12:34

Tämä viikko ollaan lomilla ja heti alkuun piti käydä näyttämässä Discoa katsastussedälle. Savutus oli kunnossa ja jarrut testailtiin vain pihassa jarruttelemalla kun kuulemma näitä nelivetoisia ei ohjeiden mukaan viedä dynamometrille. Ihme juttu, voishan tuon ihan hyvin testata dynamometrissäkin kunhan jakis vaan ei olisi lukittu. Ainoa korjauskehoitus
tuli raidetangon nivelestä, oli sen verran väljää että pitää vaihtaa ja käydä näyttämässä uudelleen.

Muutoin katsastaja kehui autoa siistiksi ja hyväkuntoiseksi, konekin kehrää nätistä vaikka on noin kauhiasti ajettu ;)

Kaitsu67 17.12.2012 12:44

Hieno homma!

Mulla rupes kuskin ikkuna vuorostaan temppuilemaan ja pelkään että siinä on sama vika minkä just korjasin apparin puolelta. Ei uskalla käyttää ettei mene yhtä solmuun mekaniikka.

Katsastuksessa pitää kohta käyttää tota Rangeakin, saa nähdä miten siinä käy...

Disco jossa manuaaliloota ei pitäis olla kyllä ongelmaa, varsinkaan jos asemalla on se sellainen dynamometri joka pyörittää renkaita eri suuntiin > kardaani ei pyöri.

Rangessa jossa automaatti ja viskojakis ohjekirjassa rullilla ajo nimenomaan kielletään ellei kardaania irroiteta, voi olla että niillä on jäänyt siitä mieleen...automaatilla (ZF) ei saa myöskään antaa vapaalla runtua päästömittauksessa kun voi myös rikkoa lootan. Mulla kummallisesti vähän viimekatsastuksen jälkeen hajos Rangesta laatikko...en nähnyt paljonko antoi runtua, rullat piti olla sellaiset, että pyörii eri suuntiin, eli eipä voi oikein todistaa mitään, mutta nyt kun meen (kyllä eri paikkaan), niin ei varmana aja rullille eikä anna runtua päästötestissä.

Heguli 17.12.2012 14:37

No niin, auto saatu kikkailemalla talliin ja remontti pääsi vauhtiin. Tuo kikkailemalla siis tarkoittaa sitä, että takapyöriin pudotetaan liki nollapaineet ja tavaratila ahdetaan täyteen tavaraa --> auton perä putoaa sen verran, että mahtuu 200 cm korkeasta tallinovesta sisään :rolleyes:

Mutta joo, siinä lumien sulamista odotellessa ihmettelin tuota imuilman kaukaloa siinä nokkapellin takaosassa. Mistäs ihmeestä tuosta pitäisi veden päästä pois :confused: Kuvassa alhaalla vasemmalla on aukko mutta siinä on normaalisti tulppa, otin sen nyt pois jotta sain ammeen tyhjäksi. Tuohan kerää vettä aina ja ilmankos auto huuruuntuu ihan mahdottomasti vaikka kone on lämmin. Mitäs olette tuohon keksineet ?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120335

Sitten irrotin ilmanputsarin edestä sen hassun pellinpalasen ja sen alta löytyi pistoke, joka ei mene minnekään (nostettu kuvassa esille). Mikähän tämä mahtaa olla ? Johto menee auton paksumpaan johtonippuun, eli on alkuperäinen osa. Ilmeisesti ei kovin tarpeellinen, koska auto toimii mielestäni normaalisti :D

Tuossa lokasuojan pellissä on kiinni hassu mokkula, johon tulee 3 alipaineletkua ja 2 sähköjohtoa. Alipaineletkuista yksi menee ilmanputsariin, toinen EGR-venttiilille ja kolmas jonnekin moottorin toiselle puolelle. Jotain paineita tämä siis mittailee ja tekee jotain, mutta mitä :confused:

Niin ja EGR-venttiiliin oli joku aikaisemmista omistajista jo laittanut sokean laipan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120334

Kaitsu67 17.12.2012 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 949506)

Mutta joo, siinä lumien sulamista odotellessa ihmettelin tuota imuilman kaukaloa siinä nokkapellin takaosassa. Mistäs ihmeestä tuosta pitäisi veden päästä pois :confused: Kuvassa alhaalla vasemmalla on aukko mutta siinä on normaalisti tulppa, otin sen nyt pois jotta sain ammeen tyhjäksi. Tuohan kerää vettä aina ja ilmankos auto huuruuntuu ihan mahdottomasti vaikka kone on lämmin. Mitäs olette tuohon keksineet ?

En nyt ulkomuistista katsomatta voi 100 varmasti kommentoida, mutta eikös molemmilla puolilla reunoissa ole valuma-aukot?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 949506)

Sitten irrotin ilmanputsarin edestä sen hassun pellinpalasen ja sen alta löytyi pistoke, joka ei mene minnekään (nostettu kuvassa esille). Mikähän tämä mahtaa olla ? Johto menee auton paksumpaan johtonippuun, eli on alkuperäinen osa. Ilmeisesti ei kovin tarpeellinen, koska auto toimii mielestäni normaalisti :D

Näissä kun on uutena ollut spoileri ja niissä sumarit (ainakin omassa oli), niin toi näyttää mielestäni siltä sumuvalojen liittimeltä.

Kaitsu

Heguli 17.12.2012 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 949510)
En nyt ulkomuistista katsomatta voi 100 varmasti kommentoida, mutta eikös molemmilla puolilla reunoissa ole valuma-aukot?

Näissä kun on uutena ollut spoileri ja niissä sumarit (ainakin omassa oli), niin toi näyttää mielestäni siltä sumuvalojen liittimeltä.

Kaitsu

Tarvii vielä etsiskellä josko siellä olisi jotkut valuma-aukot. Maalaisjärki sanoo, että jotkut aukot siellä pitäisi olla. Kumpikin puoli oli vaan aikamoinen uima-allas.

Sumarien johto vois tietty olla, hyvä huomio.

Heguli 17.12.2012 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 949506)
Tuossa lokasuojan pellissä on kiinni hassu mokkula, johon tulee 3 alipaineletkua ja 2 sähköjohtoa. Alipaineletkuista yksi menee ilmanputsariin, toinen EGR-venttiilille ja kolmas jonnekin moottorin toiselle puolelle. Jotain paineita tämä siis mittailee ja tekee jotain, mutta mitä :confused:

Tuo mokkula tuntee nimen "Electro-pneumatic modulator" ja se näemmä ohjaa ERG-venttiiliä.

http://landrover.workshop-manuals.co...dex.php?id=352

Netistä lainattua:"I did some digging in the rave manuals and found that valve is called a 'electro pneumatic modulator' which regulates the EGR value in correspondence to source air speed if the management system tells it to. The 3 hoses fitted to it go to the ERG valve, the air filter box and a t-piece on the brake servo vacuum line, there is an electrical connection to the management module. I think it all can be removed safely as part of decommissioning the EGR valve but with particular attention paid to sealing the brake vacuum line".

Eli antaa olla mokkulan ja letkujen paikallaan, eivät säädä enää mitään kun EGR-venttiili on tulpattu.

Kaitsu67 17.12.2012 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 949525)
Eli antaa olla mokkulan ja letkujen paikallaan, eivät säädä enää mitään kun EGR-venttiili on tulpattu.

Jep, paikalleen jätin itsekin. Muuten on syytä tulpata noita "reikiä" tai letkuja kuten tossa mainittiinkin.

Kaitsu

Heguli 17.12.2012 17:00

Tuossa nettiä selatessa tuli vastaan parikin juttua toisen akun laittamisesta rinnan nykyisen lisäksi. En ole tuota nykyistä (vanhan näköistä) akkua sen ihmeemmin tutkinut mutta kooltaan lienee joku 60-80 Ah kapistus. Jotenkin vaikuttaa pieneltä näinkin isoon dieseliin. Ja tietty vinssi keulilla, joka ottaa omansa. Onkos kenelläkään kokemuksia siitä, onko näissä tarvetta enemmälle akkukapasiteetille ? Laturi tässä lieneee vakio, niin olettaisin.

Niin ja riittävän järeä päävirtakatkaisin pitää asentaa, jotta saa tarvittaessa kaikki sähköt pimeäksi.

Kaitsu67 17.12.2012 17:13

Mulla on 2x62Ah suoraan rinnan kytkettynä. Tuntuu riittävän ihan hyvin.

Taisi edelliset olla 2x60 Ah.

Tietysti jos on aikomus vinssata ovenkahvoja myöten suossa puolipäivää, niin kannattanee pistää isommat akut ja järeempi laturi (?)....

Heguli 17.12.2012 17:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 949510)
En nyt ulkomuistista katsomatta voi 100 varmasti kommentoida, mutta eikös molemmilla puolilla reunoissa ole valuma-aukot?

Olihan siellä reunoilla aukot mutta olivat ilmeisesti päivällä jäässä. Nyt kun auto on tallissa sulanut niin kaukalot tyhjät ja onhan siellä tosiaan tyhjennysaukot. Tosin jää sinne pohjalle vettä vähän.

Mika_T 17.12.2012 18:43

Vinssi käytössä Amperitunteja ei ole ikinä liikaa.
Eli niin iso(t) akku (akut) kuin vaan saat mahtumaan.

Heguli 18.12.2012 18:17

Tämä päivä kului voisi sanoa autoon tutustumiseen, kaikkea tuli ihmeteltyä ja huoltomanuaalia selattua. Moottorin sotkuisuuden syy oli venttiilikoppa, kiinnityspultit oli melkein sormitiukkuudella. Pulttien kiristys, moottorin pesua ja koeajolenkki --> ei sotke enää. Sitten tuli vanhoja sähköjä vähän purettua. Kumma juttu kun vanhoissa autoissa on aina kilometri ylimääräistä sähköpiuhaa :cool: Vesiletkut oli vähän haperoita, tarvii ne uusia.

Illan päätteeksi eksyin nettikauppaan ja tuli tilattua kaikkea kivaa kamaa. Osin ihan huolto-osia ja sitten tankille panssari ja takavaloille suojat. Jälkimmäiset kuuluu sarjaan teinipoikien tuning :D

Huomenna hurautan autolla Pajalle, vaihdetaan ne nivelet ja ehkä tukivarret.


Sivu luotu: 06:36 (GMT +2).