Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xxpowellxx
Sit vinssin asennuksesta.
Vinssi on X12.0 IRON. (12000lbs/5454kg)
Itse vinssissä löytyy on/off kytkin,onko siihen luottaminen vai pitäskö vinssin läheisyyteen tehtä hätäkatkaisin?
Pitäskö jonnekkin väliin työntää sulake,jos niin millainen?
Ohjekirja mainitsee vinssin ottavan maksimilla 475 amperia.
Akku suositus olis 650 CCA,kannattasko kytkee kaksi akkua?
Pitäskö tuohon vaihtaa uudet öljyt jos niin millaiset?
|
Ihan ekaks pitää sanoa, että XJ:n tehdasratkaisu laturin kytkennöille ei ole ihan viksuimmasta päästä. Alkuperäiset johdothan tulee laturilta (orkkis 90A) sulakerasian kautta akulle ja välissä on 40A sulake. Itselläni heti ensimmäiset kovat vinssaukset saivat aikaan tulipalon sulakerasiassa...
Itse vedin laturilta 21mm kaapelilla virrat suoraan akulle jonka jälkeen ennen vinssiä sitten ISO päävirtakatkaisin, joka ei hitsaa kiinni edes niillä 600-700A otoilla. Auton muille sähköille riittää pienempikin katkaisija, jos haluaa toisen laittaa. Mulla tuli oman vinssin mukana vielä jonkinlainen lämpörele joka mulla on vielä siellä akun ja vinssin välissä. Kerran olen sen saanut käytössä laukeamaan. Kai se ainakin vinssin ikää pidentää.
Jos meinaa yhtään enemmän vinssailla, niin kannattaa sijoittaa kunnolliseen akkuun (optima tai vastaava spiraalikenno) ja päivittää laturi isompaan 136A versioon. Tupla-akuille en näe syytä ellei ole tarvetta vinssata raskaita vetoja pitkiä aikoja kerrallaan. Oma systeemi kestää ainakin viikonlopun safaroinnit hyvin ilman onkelmia.