Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.10.2012, 14:49
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Niin se visko ei hajoa heikkouttaan vaan väärällä käytöllä eli ajetaan "eriparin" renkailla, jolloin visko luulee jokin renkaan sutivan ja sitä koko ajan kompensoidessaan ylikuumenee ja lopulta hajoaa. Tämän takia ZJ:n renkaiden samankokoisuus ja sitämyötä kierrätys onkin tärkeää.

Lootan kesto on sitten muuta. Toinen numero - eli se nelonen - kertoo kestävyydestä, mutta siis onko kestävämpi kuin 242, jossa siinäkin toinen numero on nelonen?

Jos kerta NP = NV, niin sitten NP249 kestää 1800 jalkapaunaa, jolloin 242 on heikompi...? Vai onko tässäkin sama juttu kuin 231:ssä, että ilmoitetut arvot eivät korreloi todelliseen kestoon?

Tämä asia kiinnostaa sikäli, että vaihdanko 249:n tilalle 242:n vaiko enkö vaihda? Jos kesto on kutakuinkin sama, niin 242:lla saa tiettyjä ominaisuuksia, mitä ei 242:ssa ole ja päinvastoin.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.10.2012, 19:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Niin se visko ei hajoa heikkouttaan vaan väärällä käytöllä eli ajetaan "eriparin" renkailla, jolloin visko luulee jokin renkaan sutivan ja sitä koko ajan kompensoidessaan ylikuumenee ja lopulta hajoaa. Tämän takia ZJ:n renkaiden samankokoisuus ja sitämyötä kierrätys onkin tärkeää.
Kyllä se hajoaa ihan ajamalla vaikka olisi paineet kohallaan ja samankokoiset renkaat. Visko on kuöuva osa, ja näissä se tuntuu olevan vähän normia lyhytikäisempi

Lainaus:
Lootan kesto on sitten muuta. Toinen numero - eli se nelonen - kertoo kestävyydestä, mutta siis onko kestävämpi kuin 242, jossa siinäkin toinen numero on nelonen?
249 on osittain samoihin kuoriin kasattu kuin 242, eli voit naittaa ristiin 242/ 249 etu- ja takapuoliklaat (kummin päin vain, jonkun reiän mahd. joutuu poraamaan riippuen vuosimallista). Kuoret kestää siis saman, mutta 249 sisuskalut on ymmärtääksäne kestävämmät, mm. 6- rattainen planeettaa pitäisi löytyä alennusvaihteelle, jos en väärin muista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2012, 19:46
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
... 249 sisuskalut on ymmärtääksäne kestävämmät, mm. 6- rattainen planeettaa pitäisi löytyä alennusvaihteelle...
Kuinkahan paljon kestävämpi 249 on, siis noin vaikka jalkapaunoissa? Entä mitä tuo 6-rattainen planeetta meinaa? Sinänsä vaihtokelpoisuus on hyvä tieto, kun olisi meiniki tehdä tommonen swappi joko suoraan tai sitten puretulla lootalla, miten vain sattuu sopimaan. Sähköthän taisi käydä ihan suoraan?

Toisaalta voisi päästä helpommalla, jos ei tekisi mitään. Maastossa pärjää hyvin 249:n pikkupuolella ja kadulla vastaavasti isolla. 242:n erilaiset (veto-/ ja hinaus)ominaisuudet puolestaan sitten ei ehkä kuitenkaan ole niin tarpeellisia. No, takavedolla voisi gummi sutia paremmin kuin XJ:n heppoisemmalla koneella.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2012, 21:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Kuinkahan paljon kestävämpi 249 on, siis noin vaikka jalkapaunoissa? Entä mitä tuo 6-rattainen planeetta meinaa? Sinänsä vaihtokelpoisuus on hyvä tieto, kun olisi meiniki tehdä tommonen swappi joko suoraan tai sitten puretulla lootalla, miten vain sattuu sopimaan. Sähköthän taisi käydä ihan suoraan?
Meinaa että planeettapyöriä ulkokehällä on kuusi kappaletta 242:n kolmen kappaleen sijaan. Ei muuta eroa. Vakiona Jeepin 231:ssä myös 3- rattainen planeetta, upgradena löytyy 6- rattainen ja tarvittaessa leveämpi ketju. En muista olikohan nyt niin että 249:ssä on 1.25" ketju etuvedolle, kun 231 ja 242 on 1" ketjulla. Saatta olla muistan väärin kyllä noi ratasmäärät & ketjun leveydet.

Sähköt menee muuten suoraan, paitsi VIC:in takaa pitää irrottaa mustat johdot ja liittää punaiset (vai oliko toisinpäin?), että nelivedon moodien näytöt pelittää VIC:issä oikein.

Lainaus:
Toisaalta voisi päästä helpommalla, jos ei tekisi mitään. Maastossa pärjää hyvin 249:n pikkupuolella ja kadulla vastaavasti isolla. 242:n erilaiset (veto-/ ja hinaus)ominaisuudet puolestaan sitten ei ehkä kuitenkaan ole niin tarpeellisia. No, takavedolla voisi gummi sutia paremmin kuin XJ:n heppoisemmalla koneella.
Itse välillä kyllä kaipaisin kiinteätä nopeaa nelivetoa, varsinkin liukkaalla kelillä painavan kärryn kanssa pyöritellessä sille olisi joskus tarvetta, samoin pahimmissa lumikeleissä viskoneliveto tahtoo olla vähän liian liukas. Normiajossa tuo visko on kyllä ihan perhanan hyvä, takavetoa taasen joskus kaipaisi. Toisaalta nyt kun on ilman etukardaania ajanut niin aika liukasta on meno noilla väännöillä ihan vain sadekelillä.. ja mulla ei edes se ykkönen toimi

242:n avointa nelivetoa en ole jäänyt kaipaamaan, viskonelivetoon verrattuna sillä ei tee hevonv*ttuakaan liukkaalla, kun joko vain etu- tai takapää vetää silloin kun tarttisi oikeaa nelivetoa. Kiinteä taas on turhan puskevaa sorttia jos on lunta/ jäätä tiellä, mutta ei kuitenkaan niin paljon että akselit alkaa harata hangessa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 11.10.2012 21:05
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2012, 19:42
petpi petpi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Niin se visko ei hajoa heikkouttaan vaan väärällä käytöllä eli ajetaan "eriparin" renkailla, jolloin visko luulee jokin renkaan sutivan ja sitä koko ajan kompensoidessaan ylikuumenee ja lopulta hajoaa. Tämän takia ZJ:n renkaiden samankokoisuus ja sitämyötä kierrätys onkin tärkeää.
Kyllä ne viskokytkimet hajoaa/kuluu ihan oikeinkin käytettynä. 100'000 mailia taitaa olla muodostunut jonkinlaiseksi rajaksi, jolloin niiden silikoonit(PDMS) ovat menettäneet parhaan terän. Siis niissä kytkimissä ei sinänsä hajoa mikään, vaan silikoonin viskositeetti ominaisuudet muuttuvat. Itseä kiinnostaisi kunnostaaa tuollainen kytkin. Saksalaiset kunnostavat menestyksellä syncrojen kytkimiä. Vaihtavat silikoonin kytkimeen. Pitäisi tietää grammalleen uuden kytkimen paino. Sitten vain putsaa vanhat litkut pois huolella ja uudet silikoonit sisään. Ei kellään olisi punnita uutta kytkintä?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tämä asia kiinnostaa sikäli, että vaihdanko 249:n tilalle 242:n vaiko enkö vaihda? Jos kesto on kutakuinkin sama, niin 242:lla saa tiettyjä ominaisuuksia, mitä ei 242:ssa ole ja päinvastoin.
Vastaus riippuu täysin siitä, millaiseen ajoon autosi tulee ja minkälaisia ominaisuuksia autossasi arvostat. 249 ja 242 ovat aika erilaiset jakolaatikot. Jos tarvii 2wd ominaisuuden, niin sitten valinta on aika selkeä. Jäisellä tiellä tulee ilmi 249:n viskoosikytkimen lyhyt ikävä viive, ennen kuin veto siirtyy etuakselille.

Lontoonkielisiltä keskustelupalstoilta löytyy paljon mielipiteitä aiheesta. mm...

The pre 96 249 uses the vc to apply power to the front and rear ds. The 96-98 249 uses a vc to apply 10% power to the front and only when the rear wheels slip does it lock up to provide 50/50 to the front & rear. And, unlike the pre 96 249, when in low range, the front is locked to the rear and the vc is not involved. This makes the OD 249 (On Demand) an excellent tc for offroading. It is stronger than any other one of those years. The pre 249 uses the vc to apply power to F&R in both Hi & Lo range.



__________________
________________

-98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 11:23 (GMT +2).