Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2012, 13:27
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii Näytä viesti
D-off nappi löytyy, D kirjain siis ympyröity. Kaipa sama asia? Miettinytkin mitähän se mahtaa tarkoittaa...Joku sanoi, että vaihde pitää laitta 2 asentoon mutta taitaa olla taas liian pienet kierrokset...
OD (over drive) off-nappi on KOJELAUDASSA, estää nelosen menemisen päälle laatikosta. Ympyröity D on vaihdekaaviossa vaihdekepin vieressä ja sillä asennolla nelonen on päällä isolla nopeudella, jos OD-off -nappi ei ole painettuna. Merkinnät voi tietysti poiketa tästä, mutta kojelaudan nappi on joka tapauksessa over drive off.

Eli siis kun vedät kärriä, varsinkin raskasta, niin laitat vaihdekepin asentoon D ja OD-napin kojelaudasta pohjaan. Sillon lootasta max vain kolmonen päällä ja raskaankin kärrin pitäisi tuilla perässä nätisti. Eikä se lisäsyyläri ole pahitteeksi.

Jos on tosi jyrkkiä mäkiä (Suomessa ehken vain Lapissa), niin sittten lootasta 2-asento päälle. Silloin kierroksia on PALJON, kun vaihdekin maksimissaan vain kakkosella.

Itse hinasin XJ:llä painavempaa ZJ:tä satakunta kilsaa ja jyrkissä ylämäissä loota vaihtoi itsestää jo kakkosta (!) kun ei muuten 4.0L koneen potku riittänyt 80km/h vauhtiin. ZJ:n 5.2L kone sitten eri juttu, kun loota on eri ja koneessa vääntöä 100Nm enemmän.

Perstuntuma siitä, mitä koneesta lähtee ja miten se kulkee erilaisilla (veto)kuormilla kertoo enemmän kuin nämä selitykset napeista sun muista. Jos koneessa on kierroksia 1000rpm ja vedät mäkeä ylös 80km/h, on pykälä taatusti liian suuri. Kun V8:ssa on kierroksia 2000rpm, niin pitäs heilahtaa isompikin kuorma helposti.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 10.10.2012 13:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2012, 14:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii Näytä viesti
D-off nappi löytyy, D kirjain siis ympyröity. Kaipa sama asia? Miettinytkin mitähän se mahtaa tarkoittaa...Joku sanoi, että vaihde pitää laitta 2 asentoon mutta taitaa olla taas liian pienet kierrokset...
Juu, se kojelaudan nappi ratin oik. puolella on OD off.

Ei todellakaan tartte ajaa 2- vaihde päällä, riippuen kuormasta niin joko OD päällä tai sitten kolmosella. Pääasia olisi että momentinmuunnin on tasakaasulla ajettaessa lukossa niin ei turhaan kuumenna laatikkoa. Tosin lootan älyboksi ohjaa muuntimen lukkoa sen mukaan kuin tarttee (sikäli kun toimii )..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Eli siis kun vedät kärriä, varsinkin raskasta, niin laitat vaihdekepin asentoon D ja OD-napin kojelaudasta pohjaan. Sillon lootasta max vain kolmonen päällä ja raskaankin kärrin pitäisi tuilla perässä nätisti. Eikä se lisäsyyläri ole pahitteeksi.
Aivan turha pitää OD off nappi pohjassa jollain 1000-1500kg kärryllä, kun sekä 5.2 että 5.9 jaksaa vetää sellaista ylivaihde päällä 80km/h ihan mukisematta jos vain on orkkis regaskoko alla eikä kauheita mäkiä ole edessä. Mulla ainakin on pysynyt momentinmuunnin lukossa vielä kohtalaisissa ylämäissäkin ihan nätisti eikä kaasua ole tarvinnut painaa edes lähelle puoltaväliä toki toi 5.9 vääntää vielä vähän 5.2:ta paremmin.

Isolla kärryllä toki OD pois päältä, hidastaa sitten alamäissäkin vähän vauhtia kun ei turhaan heitä ylivaihdetta silmään. Isoa kärryä vetäessä sanoisin että lisäjäähdytin on jokseenkin pakollinen, ei suositeltava..


Lainaus:
Jos on tosi jyrkkiä mäkiä (Suomessa ehken vain Lapissa), niin sittten lootasta 2-asento päälle. Silloin kierroksia on PALJON, kun vaihdekin maksimissaan vain kakkosella.
Sitten saakin olla jo todella iso mäki mulla kun on lootasta edelleen toi ykkönen poissa pelistä, kiskottiin telikärryä missä oli ~1500kg betonikikkareita kyydissä niin märällä kelillä kakkosella liikkelle lähtiessä tahtoi takavedolla pito loppua ihan kesken


Lainaus:
Perstuntuma siitä, mitä koneesta lähtee ja miten se kulkee erilaisilla (veto)kuormilla kertoo enemmän kuin nämä selitykset napeista sun muista. Jos koneessa on kierroksia 1000rpm ja vedät mäkeä ylös 80km/h, on pykälä taatusti liian suuri. Kun V8:ssa on kierroksia 2000rpm, niin pitäs heilahtaa isompikin kuorma helposti.
Täsmälleen samaa mieltä. On Grandissä sitten kumpi vain moparin kasi, niin sen vehkeen optimivetoalue (kuormalla tai ilman) on tuolla 1500-2000rpm alueella tasaiselle marssinopeudelle. Painavan kärryn kanssa mieluummin ~2000rpm kuin 1500rpm. Kyllä sen huomaa ajossa kun meno alkaa tuntua puutuneelta, silloin pienempää silmään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 10.10.2012 14:56
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2012, 20:54
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

[QUOTE=WinChester;924801]OD (over drive) off-nappi on KOJELAUDASSA, estää nelosen menemisen päälle laatikosta. Ympyröity D on vaihdekaaviossa vaihdekepin vieressä ja sillä asennolla nelonen on päällä isolla nopeudella, jos OD-off -nappi ei ole painettuna. Merkinnät voi tietysti poiketa tästä, mutta kojelaudan nappi on joka tapauksessa over drive off.

Ympyröity D on mulla koelaudassa, ratin oikealla puolella. Kuitekin varmaan tarkoittaa sitä OD:ta. Voiko tuon vauhdista laittaa päälle vai pitääkö aina pysähtyä?

Voi olla tyhmä kysymys, mikä/missä on momenttimuunnin?

joo..n. 1500 kg on kärrillä painoa eikä ole ylämäkiä matkassa joten tuntuis että vois normaalisti ajaa 80 km / h, normi rengas koko ym !??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2012, 08:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii Näytä viesti
Ympyröity D on mulla koelaudassa, ratin oikealla puolella. Kuitekin varmaan tarkoittaa sitä OD:ta. Voiko tuon vauhdista laittaa päälle vai pitääkö aina pysähtyä?
Sama nappi, kuten tuolla jo ylempänä totesin. Eikös automaattivaihteisto yleensä vaihda vaihteita vauhdissa?

Lainaus:
Voi olla tyhmä kysymys, mikä/missä on momenttimuunnin?

joo..n. 1500 kg on kärrillä painoa eikä ole ylämäkiä matkassa joten tuntuis että vois normaalisti ajaa 80 km / h, normi rengas koko ym !??
Momentinmuunnin on se osa automaattilaatikkoa, joka välittää voiman moottorilta itse laatikolle. Sen sisällä on turbiini joka varsinaisesti hoitaa voimanvälityksen käyttäen siihen vaihteistoöljyä. Kun turbiini ei ole lukittuna, niin koneen ja laatikon välillä ei ole mitään kiinteää yhteyttä (ks. esim. "How torque converter works). Muunnin tiettyyn rajaan asti kompensoi vääriä välityksiä tai liian ison vaihteen käyttöä, mutta noissa tilanteissa laatikkoöljyt aina kuumenee todella paljon. Polttaa äkkiä laatikon.. Muuntimen lukko taasen on käytännössä solenoidilla toimiva tappi (tai vastaava), joka lukitsee turbiinin kiinteäksi jolloin veto moottorilta laatikolle välittyy "jäykkänä" ilman nestettä -> ei lämmitä laatikkoöljyjä ja toisaalta tiputtaa bensankulutusta.

Toisaalta muuntimen lukko ei yleensä kestä koneen täyttä vääntöä, ja siksi laatikon ohjaus kytkee sen päälle vain tietyllä moottorin/ vaihteiston kuormituksella, tietyissä nopeuksissa ja tietyillä vaihteilla. Laatikosta riippuen voi olla käytössä vaikka kaikilla vaihteilla, tai vain esim. suurimmalla. Huomaa milloin on päällä siitä, että kaasua kevyesti painaessa kierrokset nousee kuten käsivaihteisessä eikä "kumimaisesti", kytkeytymisen huomaa myös ikäänkuin laatikossa olisi ylimääräinen vaihde.


Jos sulla on ~1500kg kärry ja normikokoiset renkaat, niin tasamaalla pitäisi jaksaa mennä OD päällä. Tuo ei vielä ole painava kärry, kiskoohan tuollaista monella keskikokoisella henkilöautollakin kohtuuhyvin Tarkkaile laatikon toimintaa, jos jatkuvasti joudut polkemaan reippaasti kaasua tai muunnin ei lukitse ollenkaan, niin sitten OD- off näppylää kehiin. Yhtään isommat ylä- ja alamäet kandee huitaista nappi suosiolla pohjaan. Jos sulla on ajotietokone niin kattele hetkellisen kulutuksen lukemia, se voi kertoa yllättävän paljon koneen rasituksesta -> jos kulutus tasakaasulla tasaisella ajaessa tippuu kun OD on pois päältä, niin sitten pidä se pois päältä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 11.10.2012 08:53
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2012, 13:11
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sama nappi, kuten tuolla jo ylempänä totesin. Eikös automaattivaihteisto yleensä vaihda vaihteita vauhdissa?



Momentinmuunnin on se osa automaattilaatikkoa, joka välittää voiman moottorilta itse laatikolle. Sen sisällä on turbiini joka varsinaisesti hoitaa voimanvälityksen käyttäen siihen vaihteistoöljyä. Kun turbiini ei ole lukittuna, niin koneen ja laatikon välillä ei ole mitään kiinteää yhteyttä (ks. esim. "How torque converter works). Muunnin tiettyyn rajaan asti kompensoi vääriä välityksiä tai liian ison vaihteen käyttöä, mutta noissa tilanteissa laatikkoöljyt aina kuumenee todella paljon. Polttaa äkkiä laatikon.. Muuntimen lukko taasen on käytännössä solenoidilla toimiva tappi (tai vastaava), joka lukitsee turbiinin kiinteäksi jolloin veto moottorilta laatikolle välittyy "jäykkänä" ilman nestettä -> ei lämmitä laatikkoöljyjä ja toisaalta tiputtaa bensankulutusta.

Toisaalta muuntimen lukko ei yleensä kestä koneen täyttä vääntöä, ja siksi laatikon ohjaus kytkee sen päälle vain tietyllä moottorin/ vaihteiston kuormituksella, tietyissä nopeuksissa ja tietyillä vaihteilla. Laatikosta riippuen voi olla käytössä vaikka kaikilla vaihteilla, tai vain esim. suurimmalla. Huomaa milloin on päällä siitä, että kaasua kevyesti painaessa kierrokset nousee kuten käsivaihteisessä eikä "kumimaisesti", kytkeytymisen huomaa myös ikäänkuin laatikossa olisi ylimääräinen vaihde.


Jos sulla on ~1500kg kärry ja normikokoiset renkaat, niin tasamaalla pitäisi jaksaa mennä OD päällä. Tuo ei vielä ole painava kärry, kiskoohan tuollaista monella keskikokoisella henkilöautollakin kohtuuhyvin Tarkkaile laatikon toimintaa, jos jatkuvasti joudut polkemaan reippaasti kaasua tai muunnin ei lukitse ollenkaan, niin sitten OD- off näppylää kehiin. Yhtään isommat ylä- ja alamäet kandee huitaista nappi suosiolla pohjaan. Jos sulla on ajotietokone niin kattele hetkellisen kulutuksen lukemia, se voi kertoa yllättävän paljon koneen rasituksesta -> jos kulutus tasakaasulla tasaisella ajaessa tippuu kun OD on pois päältä, niin sitten pidä se pois päältä.
Kiitoksia tiedoista, kyllä te ootta viisaita miehiä!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2012, 14:59
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muuntimen lukko taasen on käytännössä solenoidilla toimiva tappi
Käsittääkseni lukko on kuin moottoripyörän yksilevyinen märkäkytkin (tai automaattilootan kytkinpakan yksi levy), eli turbiinikotelossa oleva melkolailla iso kytkinlevy, joka lootan tietokoneen ohjaamalla magneettikytkimellä joko ottaa tai ei ota kiinni turbiinikoteloon, jolloin voima ei tule momentinmuuntimen , vaan kytkimen kautta vaihdelaatikkoon. On kuluva osa, joka lopulta kuluu loppuun kuten muutenkin automaattilootan sisuskalut.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.10.2012, 19:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Kaipa niitä on monenlaisia, mutta ainakin jotain solenoidikäyttöisiäkin on näkynyt. Joka tapauksessa, ainakaan kaikki noista lukoista ei ollenkaan kestä koneen täyttä vääntöä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.10.2012, 12:00
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Solenoidilla ohjataan öljynvirtausta lukolle, joka on juurikin kuten WinChester kuvaili. Niitähän saa viriversiona kolmelevyisenäkin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.10.2012, 12:58
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Täh? Eikös se toimikaan sähkömagneettisesti, kuten esim. A/C-kompura? No kai sitä voi tehdä monella tapaa. Muistaakseni Pontiacin GTA:ssa mulla oli aikoinaan semmonen lukko, siis TH700:ssa.

Mutta että oikein monilevyinen! Onhan siinä/niissä reilusti enemmän halkaisijaa kuin varsinaisissa laatikon levyissä, joten pitäisi kestää poweria paljonkin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 06:35 (GMT +2).