![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Eli siis kun vedät kärriä, varsinkin raskasta, niin laitat vaihdekepin asentoon D ja OD-napin kojelaudasta pohjaan. Sillon lootasta max vain kolmonen päällä ja raskaankin kärrin pitäisi tuilla perässä nätisti. Eikä se lisäsyyläri ole pahitteeksi. Jos on tosi jyrkkiä mäkiä (Suomessa ehken vain Lapissa), niin sittten lootasta 2-asento päälle. Silloin kierroksia on PALJON, kun vaihdekin maksimissaan vain kakkosella. Itse hinasin XJ:llä painavempaa ZJ:tä satakunta kilsaa ja jyrkissä ylämäissä loota vaihtoi itsestää jo kakkosta (!) kun ei muuten 4.0L koneen potku riittänyt 80km/h vauhtiin. ZJ:n 5.2L kone sitten eri juttu, kun loota on eri ja koneessa vääntöä 100Nm enemmän. Perstuntuma siitä, mitä koneesta lähtee ja miten se kulkee erilaisilla (veto)kuormilla kertoo enemmän kuin nämä selitykset napeista sun muista. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 10.10.2012 13:32 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei todellakaan tartte ajaa 2- vaihde päällä, riippuen kuormasta niin joko OD päällä tai sitten kolmosella. Pääasia olisi että momentinmuunnin on tasakaasulla ajettaessa lukossa niin ei turhaan kuumenna laatikkoa. Tosin lootan älyboksi ohjaa muuntimen lukkoa sen mukaan kuin tarttee (sikäli kun toimii ![]() Lainaus:
![]() Isolla kärryllä toki OD pois päältä, hidastaa sitten alamäissäkin vähän vauhtia kun ei turhaan heitä ylivaihdetta silmään. Isoa kärryä vetäessä sanoisin että lisäjäähdytin on jokseenkin pakollinen, ei suositeltava.. Lainaus:
![]() ![]() Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 10.10.2012 14:56 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=WinChester;924801]OD (over drive) off-nappi on KOJELAUDASSA, estää nelosen menemisen päälle laatikosta. Ympyröity D on vaihdekaaviossa vaihdekepin vieressä ja sillä asennolla nelonen on päällä isolla nopeudella, jos OD-off -nappi ei ole painettuna. Merkinnät voi tietysti poiketa tästä, mutta kojelaudan nappi on joka tapauksessa over drive off.
Ympyröity D on mulla koelaudassa, ratin oikealla puolella. Kuitekin varmaan tarkoittaa sitä OD:ta. Voiko tuon vauhdista laittaa päälle vai pitääkö aina pysähtyä? Voi olla tyhmä kysymys, mikä/missä on momenttimuunnin? joo..n. 1500 kg on kärrillä painoa eikä ole ylämäkiä matkassa joten tuntuis että vois normaalisti ajaa 80 km / h, normi rengas koko ym !?? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Toisaalta muuntimen lukko ei yleensä kestä koneen täyttä vääntöä, ja siksi laatikon ohjaus kytkee sen päälle vain tietyllä moottorin/ vaihteiston kuormituksella, tietyissä nopeuksissa ja tietyillä vaihteilla. Laatikosta riippuen voi olla käytössä vaikka kaikilla vaihteilla, tai vain esim. suurimmalla. Huomaa milloin on päällä siitä, että kaasua kevyesti painaessa kierrokset nousee kuten käsivaihteisessä eikä "kumimaisesti", kytkeytymisen huomaa myös ikäänkuin laatikossa olisi ylimääräinen vaihde. Jos sulla on ~1500kg kärry ja normikokoiset renkaat, niin tasamaalla pitäisi jaksaa mennä OD päällä. Tuo ei vielä ole painava kärry, kiskoohan tuollaista monella keskikokoisella henkilöautollakin kohtuuhyvin ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.10.2012 08:53 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kaipa niitä on monenlaisia, mutta ainakin jotain solenoidikäyttöisiäkin on näkynyt. Joka tapauksessa, ainakaan kaikki noista lukoista ei ollenkaan kestä koneen täyttä vääntöä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Solenoidilla ohjataan öljynvirtausta lukolle, joka on juurikin kuten WinChester kuvaili. Niitähän saa viriversiona kolmelevyisenäkin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Täh? Eikös se toimikaan sähkömagneettisesti, kuten esim. A/C-kompura? No kai sitä voi tehdä monella tapaa. Muistaakseni Pontiacin GTA:ssa mulla oli aikoinaan semmonen lukko, siis TH700:ssa.
Mutta että oikein monilevyinen! Onhan siinä/niissä reilusti enemmän halkaisijaa kuin varsinaisissa laatikon levyissä, joten pitäisi kestää poweria paljonkin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |