![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hommasin vasta ZJ 96 5.2. Onko mitään todellisuutta siihen että ei saisi pitkää matkaa vetää raskasta kuormaa perässä jota automaattiloota ei kuumentuisi liikaa? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos autossa ei ole erillistä laatikkoöljyjen lisäjäähdytintä, niin en lähtisi pitkiä matkoja kiskomaan kovin raskasta kärryä. Mikään automaattilaatikko ei tykkää ylikuumenemisesta, ja yllättävän harvassa jenkkipelissä on lisäjäähdytintä vakiona (monissa vain öljynkierto syylarin kautta), jos ei ole Tow pack tai heavy duty- versiona myyty. Jos jäähdytintä ei ole, niin ostat vaikka B&M:n (tai vastaavan) alumiinisen öljynjäähdyttimen ja asennat sen syylarin kautta kulkevan laatikon öljynkierron jälkeen. Pitäisi ittellekin tuohon 5.9- koneiseen laittaa lisäjäähdytin, kun ei siinäkään sitä ole.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ootko katellu valmiiksi jotain jäähdytintä jostain!? Pitää perua vaimon hevosvinkkareissu
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tota, eikös se OD-off napppi ole juuri tätä varten eli että raskasta kärriä vedettäessä nelonen ei mene päälle?
![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
D-off nappi löytyy, D kirjain siis ympyröity. Kaipa sama asia? Miettinytkin mitähän se mahtaa tarkoittaa...Joku sanoi, että vaihde pitää laitta 2 asentoon mutta taitaa olla taas liian pienet kierrokset...
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli siis kun vedät kärriä, varsinkin raskasta, niin laitat vaihdekepin asentoon D ja OD-napin kojelaudasta pohjaan. Sillon lootasta max vain kolmonen päällä ja raskaankin kärrin pitäisi tuilla perässä nätisti. Eikä se lisäsyyläri ole pahitteeksi. Jos on tosi jyrkkiä mäkiä (Suomessa ehken vain Lapissa), niin sittten lootasta 2-asento päälle. Silloin kierroksia on PALJON, kun vaihdekin maksimissaan vain kakkosella. Itse hinasin XJ:llä painavempaa ZJ:tä satakunta kilsaa ja jyrkissä ylämäissä loota vaihtoi itsestää jo kakkosta (!) kun ei muuten 4.0L koneen potku riittänyt 80km/h vauhtiin. ZJ:n 5.2L kone sitten eri juttu, kun loota on eri ja koneessa vääntöä 100Nm enemmän. Perstuntuma siitä, mitä koneesta lähtee ja miten se kulkee erilaisilla (veto)kuormilla kertoo enemmän kuin nämä selitykset napeista sun muista. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 10.10.2012 13:32 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei todellakaan tartte ajaa 2- vaihde päällä, riippuen kuormasta niin joko OD päällä tai sitten kolmosella. Pääasia olisi että momentinmuunnin on tasakaasulla ajettaessa lukossa niin ei turhaan kuumenna laatikkoa. Tosin lootan älyboksi ohjaa muuntimen lukkoa sen mukaan kuin tarttee (sikäli kun toimii ![]() Lainaus:
![]() Isolla kärryllä toki OD pois päältä, hidastaa sitten alamäissäkin vähän vauhtia kun ei turhaan heitä ylivaihdetta silmään. Isoa kärryä vetäessä sanoisin että lisäjäähdytin on jokseenkin pakollinen, ei suositeltava.. Lainaus:
![]() ![]() Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 10.10.2012 14:56 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=WinChester;924801]OD (over drive) off-nappi on KOJELAUDASSA, estää nelosen menemisen päälle laatikosta. Ympyröity D on vaihdekaaviossa vaihdekepin vieressä ja sillä asennolla nelonen on päällä isolla nopeudella, jos OD-off -nappi ei ole painettuna. Merkinnät voi tietysti poiketa tästä, mutta kojelaudan nappi on joka tapauksessa over drive off.
Ympyröity D on mulla koelaudassa, ratin oikealla puolella. Kuitekin varmaan tarkoittaa sitä OD:ta. Voiko tuon vauhdista laittaa päälle vai pitääkö aina pysähtyä? Voi olla tyhmä kysymys, mikä/missä on momenttimuunnin? joo..n. 1500 kg on kärrillä painoa eikä ole ylämäkiä matkassa joten tuntuis että vois normaalisti ajaa 80 km / h, normi rengas koko ym !?? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 14 (0 jäsentä and 14 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |