Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2012, 09:32
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

Hommasin vasta ZJ 96 5.2. Onko mitään todellisuutta siihen että ei saisi pitkää matkaa vetää raskasta kuormaa perässä jota automaattiloota ei kuumentuisi liikaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2012, 09:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii Näytä viesti
Hommasin vasta ZJ 96 5.2. Onko mitään todellisuutta siihen että ei saisi pitkää matkaa vetää raskasta kuormaa perässä jota automaattiloota ei kuumentuisi liikaa?
On ja ei ole perää.

Jos autossa ei ole erillistä laatikkoöljyjen lisäjäähdytintä, niin en lähtisi pitkiä matkoja kiskomaan kovin raskasta kärryä. Mikään automaattilaatikko ei tykkää ylikuumenemisesta, ja yllättävän harvassa jenkkipelissä on lisäjäähdytintä vakiona (monissa vain öljynkierto syylarin kautta), jos ei ole Tow pack tai heavy duty- versiona myyty.

Jos jäähdytintä ei ole, niin ostat vaikka B&M:n (tai vastaavan) alumiinisen öljynjäähdyttimen ja asennat sen syylarin kautta kulkevan laatikon öljynkierron jälkeen. Pitäisi ittellekin tuohon 5.9- koneiseen laittaa lisäjäähdytin, kun ei siinäkään sitä ole.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2012, 10:52
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

Ootko katellu valmiiksi jotain jäähdytintä jostain!? Pitää perua vaimon hevosvinkkareissu
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.10.2012, 11:07
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tota, eikös se OD-off napppi ole juuri tätä varten eli että raskasta kärriä vedettäessä nelonen ei mene päälle? Mulla sattuu olemaan jokaisessa Jeepissä lisäjäähdytin, mutten einakaan toista autoa lähtisi vetämään ilman OD-napin painallusta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.10.2012, 11:30
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tota, eikös se OD-off napppi ole juuri tätä varten eli että raskasta kärriä vedettäessä nelonen ei mene päälle? Mulla sattuu olemaan jokaisessa Jeepissä lisäjäähdytin, mutten einakaan toista autoa lähtisi vetämään ilman OD-napin painallusta.
D-off nappi löytyy, D kirjain siis ympyröity. Kaipa sama asia? Miettinytkin mitähän se mahtaa tarkoittaa...Joku sanoi, että vaihde pitää laitta 2 asentoon mutta taitaa olla taas liian pienet kierrokset...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.10.2012, 13:27
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii Näytä viesti
D-off nappi löytyy, D kirjain siis ympyröity. Kaipa sama asia? Miettinytkin mitähän se mahtaa tarkoittaa...Joku sanoi, että vaihde pitää laitta 2 asentoon mutta taitaa olla taas liian pienet kierrokset...
OD (over drive) off-nappi on KOJELAUDASSA, estää nelosen menemisen päälle laatikosta. Ympyröity D on vaihdekaaviossa vaihdekepin vieressä ja sillä asennolla nelonen on päällä isolla nopeudella, jos OD-off -nappi ei ole painettuna. Merkinnät voi tietysti poiketa tästä, mutta kojelaudan nappi on joka tapauksessa over drive off.

Eli siis kun vedät kärriä, varsinkin raskasta, niin laitat vaihdekepin asentoon D ja OD-napin kojelaudasta pohjaan. Sillon lootasta max vain kolmonen päällä ja raskaankin kärrin pitäisi tuilla perässä nätisti. Eikä se lisäsyyläri ole pahitteeksi.

Jos on tosi jyrkkiä mäkiä (Suomessa ehken vain Lapissa), niin sittten lootasta 2-asento päälle. Silloin kierroksia on PALJON, kun vaihdekin maksimissaan vain kakkosella.

Itse hinasin XJ:llä painavempaa ZJ:tä satakunta kilsaa ja jyrkissä ylämäissä loota vaihtoi itsestää jo kakkosta (!) kun ei muuten 4.0L koneen potku riittänyt 80km/h vauhtiin. ZJ:n 5.2L kone sitten eri juttu, kun loota on eri ja koneessa vääntöä 100Nm enemmän.

Perstuntuma siitä, mitä koneesta lähtee ja miten se kulkee erilaisilla (veto)kuormilla kertoo enemmän kuin nämä selitykset napeista sun muista. Jos koneessa on kierroksia 1000rpm ja vedät mäkeä ylös 80km/h, on pykälä taatusti liian suuri. Kun V8:ssa on kierroksia 2000rpm, niin pitäs heilahtaa isompikin kuorma helposti.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 10.10.2012 13:32
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.10.2012, 14:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii Näytä viesti
D-off nappi löytyy, D kirjain siis ympyröity. Kaipa sama asia? Miettinytkin mitähän se mahtaa tarkoittaa...Joku sanoi, että vaihde pitää laitta 2 asentoon mutta taitaa olla taas liian pienet kierrokset...
Juu, se kojelaudan nappi ratin oik. puolella on OD off.

Ei todellakaan tartte ajaa 2- vaihde päällä, riippuen kuormasta niin joko OD päällä tai sitten kolmosella. Pääasia olisi että momentinmuunnin on tasakaasulla ajettaessa lukossa niin ei turhaan kuumenna laatikkoa. Tosin lootan älyboksi ohjaa muuntimen lukkoa sen mukaan kuin tarttee (sikäli kun toimii )..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Eli siis kun vedät kärriä, varsinkin raskasta, niin laitat vaihdekepin asentoon D ja OD-napin kojelaudasta pohjaan. Sillon lootasta max vain kolmonen päällä ja raskaankin kärrin pitäisi tuilla perässä nätisti. Eikä se lisäsyyläri ole pahitteeksi.
Aivan turha pitää OD off nappi pohjassa jollain 1000-1500kg kärryllä, kun sekä 5.2 että 5.9 jaksaa vetää sellaista ylivaihde päällä 80km/h ihan mukisematta jos vain on orkkis regaskoko alla eikä kauheita mäkiä ole edessä. Mulla ainakin on pysynyt momentinmuunnin lukossa vielä kohtalaisissa ylämäissäkin ihan nätisti eikä kaasua ole tarvinnut painaa edes lähelle puoltaväliä toki toi 5.9 vääntää vielä vähän 5.2:ta paremmin.

Isolla kärryllä toki OD pois päältä, hidastaa sitten alamäissäkin vähän vauhtia kun ei turhaan heitä ylivaihdetta silmään. Isoa kärryä vetäessä sanoisin että lisäjäähdytin on jokseenkin pakollinen, ei suositeltava..


Lainaus:
Jos on tosi jyrkkiä mäkiä (Suomessa ehken vain Lapissa), niin sittten lootasta 2-asento päälle. Silloin kierroksia on PALJON, kun vaihdekin maksimissaan vain kakkosella.
Sitten saakin olla jo todella iso mäki mulla kun on lootasta edelleen toi ykkönen poissa pelistä, kiskottiin telikärryä missä oli ~1500kg betonikikkareita kyydissä niin märällä kelillä kakkosella liikkelle lähtiessä tahtoi takavedolla pito loppua ihan kesken


Lainaus:
Perstuntuma siitä, mitä koneesta lähtee ja miten se kulkee erilaisilla (veto)kuormilla kertoo enemmän kuin nämä selitykset napeista sun muista. Jos koneessa on kierroksia 1000rpm ja vedät mäkeä ylös 80km/h, on pykälä taatusti liian suuri. Kun V8:ssa on kierroksia 2000rpm, niin pitäs heilahtaa isompikin kuorma helposti.
Täsmälleen samaa mieltä. On Grandissä sitten kumpi vain moparin kasi, niin sen vehkeen optimivetoalue (kuormalla tai ilman) on tuolla 1500-2000rpm alueella tasaiselle marssinopeudelle. Painavan kärryn kanssa mieluummin ~2000rpm kuin 1500rpm. Kyllä sen huomaa ajossa kun meno alkaa tuntua puutuneelta, silloin pienempää silmään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 10.10.2012 14:56
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.10.2012, 20:54
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

[QUOTE=WinChester;924801]OD (over drive) off-nappi on KOJELAUDASSA, estää nelosen menemisen päälle laatikosta. Ympyröity D on vaihdekaaviossa vaihdekepin vieressä ja sillä asennolla nelonen on päällä isolla nopeudella, jos OD-off -nappi ei ole painettuna. Merkinnät voi tietysti poiketa tästä, mutta kojelaudan nappi on joka tapauksessa over drive off.

Ympyröity D on mulla koelaudassa, ratin oikealla puolella. Kuitekin varmaan tarkoittaa sitä OD:ta. Voiko tuon vauhdista laittaa päälle vai pitääkö aina pysähtyä?

Voi olla tyhmä kysymys, mikä/missä on momenttimuunnin?

joo..n. 1500 kg on kärrillä painoa eikä ole ylämäkiä matkassa joten tuntuis että vois normaalisti ajaa 80 km / h, normi rengas koko ym !??
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 14 (0 jäsentä and 14 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 08:15 (GMT +2).