Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2012, 19:18
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Kyllähän Haminan mieskin hodarin on ainakin omistanut joten auton heikot kohdat on varmaan sielläkin tiedossa ja edelleenkään en voi olla painottamatta oman laitteen ajopainoa, joka on ilman täyttä varustusta 3 tonnia.

Ja kun se putki vaan on paperia, niin se on, toki noista on joku paksumpikin versio ollut uudemmissa malleissa mielestäni.

Kortin oon muuten saanut lähes ilmaiseksi eli maksoi aikanaan 500 markkaa vuonna -94

Hodareillakin on tullu jo ajeltua pari sataa tonnia tässä muutaman vuoden aikana ja kahesta oon tommosen alatukivarren mutkalle saanut pikku osumalla...

Ja sitäpaitsi mikään ei ole hauskempaa kuin murjoa noita muutaman tonnin Toyotia puitten välissä.


Viimeksi muokannut bj45lava : 20.09.2012 19:20
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2012, 20:10
ava ava ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.10.06
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 121
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Kyllähän Haminan mieskin hodarin on ainakin omistanut joten auton heikot kohdat on varmaan sielläkin tiedossa ja edelleenkään en voi olla painottamatta oman laitteen ajopainoa, joka on ilman täyttä varustusta 3 tonnia.

Ja kun se putki vaan on paperia, niin se on, toki noista on joku paksumpikin versio ollut uudemmissa malleissa mielestäni.

Kortin oon muuten saanut lähes ilmaiseksi eli maksoi aikanaan 500 markkaa vuonna -94

Hodareillakin on tullu jo ajeltua pari sataa tonnia tässä muutaman vuoden aikana ja kahesta oon tommosen alatukivarren mutkalle saanut pikku osumalla...

Ja sitäpaitsi mikään ei ole hauskempaa kuin murjoa noita muutaman tonnin Toyotia puitten välissä.
Haminan mies on Suomessa ensimmäinen joka on rakentanut HDJ:80sen laatuosista. Silloin kun sinä haaveilit 80:sestä niin minulla oli kilometrejä enemmän takana kyseisellä autolla kuin sinulla on ikää. Nyt mennään jo toisella. Huvittuneena lueskelen näitä poikien kaikkitietätäviä juttuja 80:sen vaivoista ja sen kestävyydestä. Tiedoksi vaan että hodarin takatukivarret on a:hon saman vahvuiset. Olette te POJAT aika tekijöitä omasta mielestä. OPETELKAA ajamaan !!!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.09.2012, 20:37
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ava Näytä viesti
Haminan mies on Suomessa ensimmäinen joka on rakentanut HDJ:80sen laatuosista. Silloin kun sinä haaveilit 80:sestä niin minulla oli kilometrejä enemmän takana kyseisellä autolla kuin sinulla on ikää. Nyt mennään jo toisella. Huvittuneena lueskelen näitä poikien kaikkitietätäviä juttuja 80:sen vaivoista ja sen kestävyydestä. Tiedoksi vaan että hodarin takatukivarret on a:hon saman vahvuiset. Olette te POJAT aika tekijöitä omasta mielestä. OPETELKAA ajamaan !!!
Onnittelut kahdesta, ehkä palstan historian moukkamaisimmista ja typerimmistä kommenteista, jotka entisestään vahvistanee kanssapalstalaisten mielipidettä kirjoittajastaan. Ainakin minun mielipidettä. Ava:n "maasto"ajohan jo onkin legendan maineessa ainakin täällä PäHäMa:n suunnalla...
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.09.2012, 21:38
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Taitaa olla parempi olla lisäämättä tähän enää mitään, toiset tietää aina paremmin ja toisten lelut on hienompia, ihan hyvä kun poikana vielä pidetään kuitenkin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.09.2012, 23:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hdj:n taka tukivarret, eri versioita?


Siis en hetkeäkään epäile, että tuota taka-alatukivartta ei saa mutkalle. mutta vaatii(?) varmaan paskaa tuuria? ja siihen riittää varmaan se, että jää pettää renkaan alla, ja tukivarsi ottaa osuman siihen kiveen, minkä päälle takapyörä ei noussut?

Mutta se, että ne (alatukivarret) ja rungon puoleiset kiinnikket olisi "Paperia" en allekirjoita.

Käsittääkeni noita tukivarsia saa vahvistaa, esim.80x80x4 (sopiihan puslan ohi?, että voi esittää alkuperäisen tukivarren kunnon tarvittaessa) palkilla, ja siten alkuperäiseen kiinni, ettei kolise normaaliajossa. (esim. hydrauliputken kiinnikkeet molempiin päihin tms,)

Toki jossain päin menee läpi vahvistus joka on hitsattu korsetiksi tukivarren ympärille?

MUTTA jos esim. noissa 90->92 hodareissa on "löyhät tms" tukivarret, niin mitkä on ne Vahvemmat, ja miten ne erottaa noista löyhistä?

Ja täysin aiheen ulkopuolelta, mutta liittyy kuitenkin: Miksi ratakiskon "Murphy-mitta" on 75cm?

Sitä pienemmät häviää, ja pitemmät väännellään

Siis tuo oli Jatkoa Näille:

1. Murphyn laki: Kaikki Esineet voivat liikkua siten että ne on:
a) Tiellä
b) Hukassa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.09.2012, 23:10
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Siis niitten helapäiden välinen putki on eri paksuinen, pitäis leikata auki, et onko eri vahvuista.

Onhan noissa sekin ero, että koko taka-akselin kuori on eri -94--> autoissa, akseliputken alavahvikkeet menee murikan alle paljon pidemmälle.

Ja kyl se alle 2mm paksu pelti taipuu kohdatessaan vahvempansa, lähinnä tarkoitin et se runkokiinnikkeen pohjaosa on heikko ja menee lyttyyn, siihen kun hitsais latat päälle niin olis ok.

Kumma kyllä tossa omassa 5" korotuksella olevassa ei ole enää varret osuneet mihinkään, mut noissa vakioalustaisissa sitäkin enemmän.

Kyl ne varret sen bj:n kestää, mistä tää homma alkoi, itellä olis kans tarkoitus laittaa koko akseli omasta tonne 45:sen alle varsineen, kunhan saa kerättyä intoa vaihtaa toi uudemmanmallinen kuori tonne ensin alle...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.09.2012, 23:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Siis niitten helapäiden välinen putki on eri paksuinen, pitäis leikata auki, et onko eri vahvuista.

Onhan noissa sekin ero, että koko taka-akselin kuori on eri -94--> autoissa, akseliputken alavahvikkeet menee murikan alle paljon pidemmälle.

Ja kyl se alle 2mm paksu pelti taipuu kohdatessaan vahvempansa, lähinnä tarkoitin et se runkokiinnikkeen pohjaosa on heikko ja menee lyttyyn, siihen kun hitsais latat päälle niin olis ok.

Kumma kyllä tossa omassa 5" korotuksella olevassa ei ole enää varret osuneet mihinkään, mut noissa vakioalustaisissa sitäkin enemmän.

Kyl ne varret sen bj:n kestää, mistä tää homma alkoi, itellä olis kans tarkoitus laittaa koko akseli omasta tonne 45:sen alle varsineen, kunhan saa kerättyä intoa vaihtaa toi uudemmanmallinen kuori tonne ensin alle...
Siis kyllä noilla hodareille edelleen ajellaan, ja korjataan kun kopsahtaa!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.09.2012, 09:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ava Näytä viesti
Haminan mies on Suomessa ensimmäinen joka on rakentanut HDJ:80sen laatuosista. Silloin kun sinä haaveilit 80:sestä niin minulla oli kilometrejä enemmän takana kyseisellä autolla kuin sinulla on ikää. Nyt mennään jo toisella. Huvittuneena lueskelen näitä poikien kaikkitietätäviä juttuja 80:sen vaivoista ja sen kestävyydestä. Tiedoksi vaan että hodarin takatukivarret on a:hon saman vahvuiset. Olette te POJAT aika tekijöitä omasta mielestä. OPETELKAA ajamaan !!!
No oho, ootsie vittu kova MIES, me POJAT ollaan vielä niin märkäkorvia ettei tiedetä mistään mitään ja osata mitään.

Ihan oikeasti, voitko todellakin olla noin urpo? Kolmen tonnin auto, pitkähköt tukivarret, komen millin seinämä jotain enemmän tai vähemmän hyvälaatuista terästä.. Se ei kovin kummoista tälliä tartte putken keskelle niin on solmussa alta aikayksikön. Jos metsässä ajaa, niin tuollaisen putken rikkominen ei ole mitään ajotaidon puutetta painavalla autolla, vaan ihan oikeaa osien heikkoutta. Tietysti joku "sunnuntaioffi metsäkonereitillä" ei sitä vielä riko, mutta luiskahdus liukkaan kiven päältä alas ja alatukivarsi toiseen kiveen sopivasti niin hyvin on jo solmussa..

Jos jaksaisin ja kiinnostaisi, niin voisin tuolta sulle vaikka laskea nelilinkkien mitoitusohjelmalla valistuneen arvion että mikä se varmuuskerroin tuollaisessa tukivarressa on, ja minkämoisen voiman se vääntyminen lopulta vaatii. Ittelle mitoitin ristikkäisiä nelilinkkejä taakse n.1100mm:n mittaisilla alavarsilla (1000mm efektiivinen mitta) autoon jonka tavoiteltu kokonaismassa tulee olemaan n.2000kg. 51mm:n ulkohalkaisijalla/ 6,35mm:n seinämällä S355- laatuisesta saumattomasta putkesta tehtynä putken keskelle osuvan iskun varmuuskerroin on kahden pintaan (koko auton massa huomioiden). Eli ei mikään kovin kummoinen lopulta näissä hommissa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.09.2012, 14:24
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.042
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ava Näytä viesti
Silloin kun sinä haaveilit 80:sestä niin minulla oli kilometrejä enemmän takana kyseisellä autolla kuin sinulla on ikää.
No siihen ei liene kovinkaan pitkää kauppa tms. reissua vaadittane, tuskinpa palstalla hirveästi ketään "Metusalemeja" on...

Sori offaus, mutta Lava Bertan kokoelmassa pisti silmään BJ-40 vm.86???
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.09.2012, 17:24
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
No siihen ei liene kovinkaan pitkää kauppa tms. reissua vaadittane, tuskinpa palstalla hirveästi ketään "Metusalemeja" on...

Sori offaus, mutta Lava Bertan kokoelmassa pisti silmään BJ-40 vm.86???
Joo tosiaan mulla on suomeen vuonna -86 ensirekisteröity BJ40, käyttöönotto 19.6.1986 ja km lukema mittarissa 101500 km kun meni juuri tokalle kierrokselle, oli ostaessa joku 93 tkm ajettu, aina pitää olla jotain erilaista kuin kellään muulla ja on muuten vielä 6-hengen henkilöauto.

Nyt alkaa tosin tää tukivarsikeskustelu karkaamaan sivuraiteelle, mut jokuhan sen aloitti, ite noissa kohdissa yleensä tekis mieli kirjoittaa jotain kuolematonta, mut pidän ne sisälläni siinä kohtaa, eipähän tarvii morjestaa kun kohdataan, säästän sen kädenheilutuksen johonkin paljon hyödyllisempään.

Pitäisköhän sitä hommata itelle vaikka joku harrastus ??

Viimeksi muokannut bj45lava : 21.09.2012 17:29
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.09.2012, 17:17
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ava Näytä viesti
Haminan mies on Suomessa ensimmäinen joka on rakentanut HDJ:80sen laatuosista. Silloin kun sinä haaveilit 80:sestä niin minulla oli kilometrejä enemmän takana kyseisellä autolla kuin sinulla on ikää. Nyt mennään jo toisella. Huvittuneena lueskelen näitä poikien kaikkitietätäviä juttuja 80:sen vaivoista ja sen kestävyydestä. Tiedoksi vaan että hodarin takatukivarret on a:hon saman vahvuiset. Olette te POJAT aika tekijöitä omasta mielestä. OPETELKAA ajamaan !!!
Tää teksti kyllä hiukka erottuu kannustavuutensa ja hyödyllisyytensä osalta muusta täällä käytävästä keskustelusta. Uskon, että viestistä on matkalla hukkunut siinä alunperin ollut positiivinen osio ja vain tää tynkä tuli perille
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 21.09.2012 20:07 Perustelu: Kaikessa voi nähdä jotain positiivista
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.09.2012, 22:11
ava ava ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.10.06
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 121
Perusasetus

[QUOTE=bj45lava;917872] ja edelleenkään en voi olla painottamatta oman laitteen ajopainoa, joka on ilman täyttä varustusta 3 tonnia.

Herää kysymys millä saat autosi painamaan 3t ilman täyttä varustusta?? Oma painaa täydellä tankilla 2750kg virallisella vaalla. Keulassa arb+vinssi, takana kaymar+varapyörä 35" .Katolla täysimittaine arb lapio ja tunkki. Kylkiputket yht. 40kg. Sisällä työkalulaatikko+kalut n.35kg. Se että hajoaako tukivarret 3t tai 2750kg ei ole merkitystä. Ne hajoaa paljon pienemmilläkin painoilla jos ajaa miten sattuu. No,toisilla sitä on aikaa ja innostusta reissun jälkeen korjailla vehkeitään mutta minulla ei. Ei aikaa, eikä halua.


Timo L "Ihan oikeasti, voitko todellakin olla noin urpo? Kolmen tonnin auto, pitkähköt tukivarret, komen millin seinämä jotain enemmän tai vähemmän hyvälaatuista terästä.. Se ei kovin kummoista tälliä tartte putken keskelle niin on solmussa alta aikayksikön. Jos metsässä ajaa, niin tuollaisen putken rikkominen ei ole mitään ajotaidon puutetta painavalla autolla, vaan ihan oikeaa osien heikkoutta. Tietysti joku "sunnuntaioffi metsäkonereitillä" ei sitä vielä riko, mutta luiskahdus liukkaan kiven päältä alas ja alatukivarsi toiseen kiveen sopivasti niin hyvin on jo solmussa.."

Voit olla mitä mieltä tahansa. Jos vaan viitsii vähänkään katsoa eteensä niin säästää itseään turhalta vaivalta.

IironSika Onnittelut kahdesta, ehkä palstan historian moukkamaisimmista ja typerimmistä kommenteista, jotka entisestään vahvistanee kanssapalstalaisten mielipidettä kirjoittajastaan. Ainakin minun mielipidettä. Ava:n "maasto"ajohan jo onkin legendan maineessa ainakin täällä PäHäMa:n suunnalla...

Kiva että legenda on syntynyt Joillakin on tapana kehuskella mitä TAAS saatiin rikottua reitillä jonka voi ajaa autoa hajoittamatta. Kiva että osu ja uppos. Tämän enempää en vaivaudu ottamaan kantaa siitä ja sen kestävyydestä.
20.09.2012 21:32
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.09.2012, 13:12
vilenius:n Avatar
vilenius vilenius ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 221
Perusasetus

mulla on BJ:ssä rangen yläkolmio ja jonku uudemman rangen tai defen tai jonku alatukivarret jotka on paksummalla korinpuoleisellä tapilla olikohan 18 tai 20mm en muista kun normi rangen varsissä se tappi on 16mm ja hyvin on kestäny vaikka onki offattu aika surutta kivikossa yms auto kun on harraste auto eikä käyttis niin ei haittaa vaikka joutuu remonttaan joka reissun jälkeen, ihte asiasa se kuuluu tähän harrastukseen
__________________
JOLMA
Jokilaakson Maastoautoilijat
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.09.2012, 14:53
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Talking

Palataksemme AVA:n elvistelyiden jälkeen asiaan...


...mustaa valkosella....




...Molemmat on purettu -90 hodarista mutta toinen oli tuonti peli.Ylä varret oli molemmissa samanlaiset.

Voin ottaa paksuus mitat myöhemmin jos joku tarvii....
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.09.2012, 22:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HEP!


Siis minulle kelpaisi nuo mitat edelleenkin; kuten jo viestissäni 21.09.2012, 00:01 ihmettelin;

siis tuo vasemman puoleinen, ohuempi, on hitsattu suoraan putkesta? leikattuun holkkiin, mihin puslan ulko holkki on prässätty? onko pusla sama mitoiltaan?

siis tuo vasen on ns. valuteräs- siis pusla prässätään valuteräsholkkiin, ja tuo valuteräs holkki on hitsattu putkeen?

Oma hodari sen verran kaukana, etten pääse vertailemaan: siis kumpi on Suomi auto?

Ja millimetrit olisi kova sana....
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.09.2012, 06:25
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Varaosakirjassahan vaihtuu varren numero 1/95 ja 11/95 myös osassa joku ero, puslat on samat.

Onhan tossa facelifti hodarissa -94-> eri akseliputkikin takana (hieman erilaiset vahvikkeet alla jne), niin miksei varretkin olis järeemmät.

Omassa taitaa olla kyl tommoset paksummat tällä hetkellä ja ne kaks sarjaa mitä käytin erikseen maalarilla on myös paksuja versioita.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.09.2012, 07:12
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Varaosakirjassahan vaihtuu varren numero 1/95 ja 11/95 myös osassa joku ero, puslat on samat.

Onhan tossa facelifti hodarissa -94-> eri akseliputkikin takana (hieman erilaiset vahvikkeet alla jne), niin miksei varretkin olis järeemmät.

Omassa taitaa olla kyl tommoset paksummat tällä hetkellä ja ne kaks sarjaa mitä käytin erikseen maalarilla on myös paksuja versioita.
Mulla oli vm. 93 jälkituonnissa noi paksummat. Noi varret mitä sulle myin oli kans ulkomaan vehkeistä. Yks sarja mulla oli ulkomailta, joka oli sit kuitenkin ohut. Sellanen vois olla ehkä mahdollista, että niissä autoissa missä on ollut lukkoakselit, ois ollu aina paksummat varret kuin lukottomissa???
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan tukivarret Juho L O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 28.03.2012 19:57
Ostettu tukivarret sami.k O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.05.2011 13:57
Ostettu Tukivarret Jii-Jii O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.04.2011 21:03
Ostettu Tukivarret Päksi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.08.2010 08:12
O: Tukivarret BJ:hin mss O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.08.2007 20:22


Sivu luotu: 07:22 (GMT +2).