![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllähän Haminan mieskin hodarin on ainakin omistanut joten auton heikot kohdat on varmaan sielläkin tiedossa ja edelleenkään en voi olla painottamatta oman laitteen ajopainoa, joka on ilman täyttä varustusta 3 tonnia. Ja kun se putki vaan on paperia, niin se on, toki noista on joku paksumpikin versio ollut uudemmissa malleissa mielestäni. Kortin oon muuten saanut lähes ilmaiseksi eli maksoi aikanaan 500 markkaa vuonna -94 ![]() Hodareillakin on tullu jo ajeltua pari sataa tonnia tässä muutaman vuoden aikana ja kahesta oon tommosen alatukivarren mutkalle saanut pikku osumalla... Ja sitäpaitsi mikään ei ole hauskempaa kuin murjoa noita muutaman tonnin Toyotia puitten välissä.
Viimeksi muokannut bj45lava : 20.09.2012 19:20 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Sika ajaa Possulla |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa olla parempi olla lisäämättä tähän enää mitään, toiset tietää aina paremmin ja toisten lelut on hienompia, ihan hyvä kun poikana vielä pidetään kuitenkin
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Hdj:n taka tukivarret, eri versioita?
Siis en hetkeäkään epäile, että tuota taka-alatukivartta ei saa mutkalle. mutta vaatii(?) varmaan paskaa tuuria? ja siihen riittää varmaan se, että jää pettää renkaan alla, ja tukivarsi ottaa osuman siihen kiveen, minkä päälle takapyörä ei noussut?
Mutta se, että ne (alatukivarret) ja rungon puoleiset kiinnikket olisi "Paperia" en allekirjoita. Käsittääkeni noita tukivarsia saa vahvistaa, esim.80x80x4 (sopiihan puslan ohi?, että voi esittää alkuperäisen tukivarren kunnon tarvittaessa) palkilla, ja siten alkuperäiseen kiinni, ettei kolise normaaliajossa. (esim. hydrauliputken kiinnikkeet molempiin päihin tms,) Toki jossain päin menee läpi vahvistus joka on hitsattu korsetiksi tukivarren ympärille? MUTTA jos esim. noissa 90->92 hodareissa on "löyhät tms" tukivarret, niin mitkä on ne Vahvemmat, ja miten ne erottaa noista löyhistä? Ja täysin aiheen ulkopuolelta, mutta liittyy kuitenkin ![]() Sitä pienemmät häviää, ja pitemmät väännellään ![]() Siis tuo oli Jatkoa Näille: 1. Murphyn laki: Kaikki Esineet voivat liikkua siten että ne on: a) Tiellä b) Hukassa |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Siis niitten helapäiden välinen putki on eri paksuinen, pitäis leikata auki, et onko eri vahvuista.
Onhan noissa sekin ero, että koko taka-akselin kuori on eri -94--> autoissa, akseliputken alavahvikkeet menee murikan alle paljon pidemmälle. Ja kyl se alle 2mm paksu pelti taipuu kohdatessaan vahvempansa, lähinnä tarkoitin et se runkokiinnikkeen pohjaosa on heikko ja menee lyttyyn, siihen kun hitsais latat päälle niin olis ok. Kumma kyllä tossa omassa 5" korotuksella olevassa ei ole enää varret osuneet mihinkään, mut noissa vakioalustaisissa sitäkin enemmän. Kyl ne varret sen bj:n kestää, mistä tää homma alkoi, itellä olis kans tarkoitus laittaa koko akseli omasta tonne 45:sen alle varsineen, kunhan saa kerättyä intoa vaihtaa toi uudemmanmallinen kuori tonne ensin alle... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ihan oikeasti, voitko todellakin olla noin urpo? Kolmen tonnin auto, pitkähköt tukivarret, komen millin seinämä jotain enemmän tai vähemmän hyvälaatuista terästä.. Se ei kovin kummoista tälliä tartte putken keskelle niin on solmussa alta aikayksikön. Jos metsässä ajaa, niin tuollaisen putken rikkominen ei ole mitään ajotaidon puutetta painavalla autolla, vaan ihan oikeaa osien heikkoutta. Tietysti joku "sunnuntaioffi metsäkonereitillä" ei sitä vielä riko, mutta luiskahdus liukkaan kiven päältä alas ja alatukivarsi toiseen kiveen sopivasti niin hyvin on jo solmussa.. Jos jaksaisin ja kiinnostaisi, niin voisin tuolta sulle vaikka laskea nelilinkkien mitoitusohjelmalla valistuneen arvion että mikä se varmuuskerroin tuollaisessa tukivarressa on, ja minkämoisen voiman se vääntyminen lopulta vaatii. Ittelle mitoitin ristikkäisiä nelilinkkejä taakse n.1100mm:n mittaisilla alavarsilla (1000mm efektiivinen mitta) autoon jonka tavoiteltu kokonaismassa tulee olemaan n.2000kg. 51mm:n ulkohalkaisijalla/ 6,35mm:n seinämällä S355- laatuisesta saumattomasta putkesta tehtynä putken keskelle osuvan iskun varmuuskerroin on kahden pintaan (koko auton massa huomioiden). Eli ei mikään kovin kummoinen lopulta näissä hommissa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sori offaus, mutta Lava Bertan kokoelmassa pisti silmään BJ-40 vm.86??? |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nyt alkaa tosin tää tukivarsikeskustelu karkaamaan sivuraiteelle, mut jokuhan sen aloitti, ite noissa kohdissa yleensä tekis mieli kirjoittaa jotain kuolematonta, mut pidän ne sisälläni siinä kohtaa, eipähän tarvii morjestaa kun kohdataan, säästän sen kädenheilutuksen johonkin paljon hyödyllisempään. Pitäisköhän sitä hommata itelle vaikka joku harrastus ?? Viimeksi muokannut bj45lava : 21.09.2012 17:29 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 21.09.2012 20:07 Perustelu: Kaikessa voi nähdä jotain positiivista |
#12
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=bj45lava;917872] ja edelleenkään en voi olla painottamatta oman laitteen ajopainoa, joka on ilman täyttä varustusta 3 tonnia.
Herää kysymys millä saat autosi painamaan 3t ilman täyttä varustusta?? Oma painaa täydellä tankilla 2750kg virallisella vaalla. Keulassa arb+vinssi, takana kaymar+varapyörä 35" .Katolla täysimittaine arb lapio ja tunkki. Kylkiputket yht. 40kg. Sisällä työkalulaatikko+kalut n.35kg. Se että hajoaako tukivarret 3t tai 2750kg ei ole merkitystä. Ne hajoaa paljon pienemmilläkin painoilla jos ajaa miten sattuu. No,toisilla sitä on aikaa ja innostusta reissun jälkeen korjailla vehkeitään mutta minulla ei. Ei aikaa, eikä halua. Timo L "Ihan oikeasti, voitko todellakin olla noin urpo? Kolmen tonnin auto, pitkähköt tukivarret, komen millin seinämä jotain enemmän tai vähemmän hyvälaatuista terästä.. Se ei kovin kummoista tälliä tartte putken keskelle niin on solmussa alta aikayksikön. Jos metsässä ajaa, niin tuollaisen putken rikkominen ei ole mitään ajotaidon puutetta painavalla autolla, vaan ihan oikeaa osien heikkoutta. Tietysti joku "sunnuntaioffi metsäkonereitillä" ei sitä vielä riko, mutta luiskahdus liukkaan kiven päältä alas ja alatukivarsi toiseen kiveen sopivasti niin hyvin on jo solmussa.." Voit olla mitä mieltä tahansa. Jos vaan viitsii vähänkään katsoa eteensä niin säästää itseään turhalta vaivalta. IironSika Onnittelut kahdesta, ehkä palstan historian moukkamaisimmista ja typerimmistä kommenteista, jotka entisestään vahvistanee kanssapalstalaisten mielipidettä kirjoittajastaan. Ainakin minun mielipidettä. Ava:n "maasto"ajohan jo onkin legendan maineessa ainakin täällä PäHäMa:n suunnalla... Kiva että legenda on syntynyt ![]() 20.09.2012 21:32 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
mulla on BJ:ssä rangen yläkolmio ja jonku uudemman rangen tai defen tai jonku alatukivarret jotka on paksummalla korinpuoleisellä tapilla olikohan 18 tai 20mm en muista kun normi rangen varsissä se tappi on 16mm ja hyvin on kestäny vaikka onki offattu aika surutta kivikossa yms auto kun on harraste auto eikä käyttis niin ei haittaa vaikka joutuu remonttaan joka reissun jälkeen, ihte asiasa se kuuluu tähän harrastukseen
__________________
JOLMA Jokilaakson Maastoautoilijat |
#14
|
||||
|
||||
![]() Palataksemme AVA:n elvistelyiden jälkeen asiaan...
...mustaa valkosella....
![]() ...Molemmat on purettu -90 hodarista mutta toinen oli tuonti peli.Ylä varret oli molemmissa samanlaiset. Voin ottaa paksuus mitat myöhemmin jos joku tarvii.... |
#15
|
|||
|
|||
![]() HEP!
Siis minulle kelpaisi nuo mitat edelleenkin; kuten jo viestissäni 21.09.2012, 00:01 ihmettelin;
siis tuo vasemman puoleinen, ohuempi, on hitsattu suoraan putkesta? leikattuun holkkiin, mihin puslan ulko holkki on prässätty? onko pusla sama mitoiltaan? siis tuo vasen on ns. valuteräs- siis pusla prässätään valuteräsholkkiin, ja tuo valuteräs holkki on hitsattu putkeen? Oma hodari sen verran kaukana, etten pääse vertailemaan: siis kumpi on Suomi auto? Ja millimetrit olisi kova sana.... |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Varaosakirjassahan vaihtuu varren numero 1/95 ja 11/95 myös osassa joku ero, puslat on samat.
Onhan tossa facelifti hodarissa -94-> eri akseliputkikin takana (hieman erilaiset vahvikkeet alla jne), niin miksei varretkin olis järeemmät. Omassa taitaa olla kyl tommoset paksummat tällä hetkellä ja ne kaks sarjaa mitä käytin erikseen maalarilla on myös paksuja versioita. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan tukivarret | Juho L | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 28.03.2012 19:57 |
Ostettu tukivarret | sami.k | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 12.05.2011 13:57 |
Ostettu Tukivarret | Jii-Jii | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.04.2011 21:03 |
Ostettu Tukivarret | Päksi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.08.2010 08:12 |
O: Tukivarret BJ:hin | mss | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 12.08.2007 20:22 |