Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_
Mä vaihtelen työkseni nosturin "köysiä" eli vaijereita. En oo vielä törmänny sellaseen nosturi vaijeriin mikä toimis vinssissä hyvin. Ongelmana juurikin se vinssien puolan pieni halkaisia, nostureissa yleensä telan halkaisia luokkaa min. 300mm. Poikki ne vaijerit ei mee millään vetämällä, muistaakseni 9mm konelaisen vaijerin murtolujuus 8700kg. 11mm tais olla jo 13500kg. Mä oon testannu itte 15000 lbs come-upilla joka on hj:n nokassa. Kaveri jollai hydrauli come-upilla joka mäyriksessä. Molemmissa tapauksissa vinssi hyytyny/hajonnu.
Olikohan tästäkään mitää hyötyä mutta tuli vaan mieleen 
|
Ainakin herätti minun kommentointitarpeen:
1. Toistan itse itseäni: pitää kelata huolella, liian paksua ja pyrkii varsinkin löysällä käydessä sekomaan rummulla: siis irto lenkkejä jne.
2. mutta kun minulla on BJ:ssä 10mm ? vaijeria rummulla, niin se kestää vanhana aika paljon!
3. Nyt se on niin ruosteessa/irto "karvoja", että pitää päivittää!
Mutta jos haluaa narua, niin ei pistele vinssiapinaa, vaikka halailee....
Siis alkuperäinen kysymus "kopypastena":
Noniin. Eli olis tarkoitus iskeä toi tojotan oma mekaaninen vinssi keulille mutta kun ei ole vaijeria siihen. Vinssi tulee ihan suht kevyeen käyttöön. Eli jos joskus sattuu jäämään jumiin tai sitte hirvien hinaaminen pois mettästä. Minkäslaista vaijeria arvon raati suosittelis? Mennään sitte ihan budjetti hinnoilla, kun muuten ostaisin kyllä sitä narua mutta kun se maksaa likemmäs 10e/m ja mites paljon tollaseen tojotan vinssiin mahtaa sopia vaijeria?
Ja vaikka se vaikealta tuntuukin, niin kuinka vanhoja halvemman hintaluokan köysiä on esim 5 vuoden takaa? (tuo 10mm vaijeri minun bj-40:n rummulla tosi vanhaa...)
-> vaijeri kaikkein parhaimmillaan pestään ja kuivataan ilmassa, ja valellaa teräsköysirasvalla, yleensä ei saa edes vajaata litraa teräketjuöljyä rummulle

ja minä en ole koskaan huoltanut vaijeria, muuten kun kelaamalla sen rummulle asiallisesta!