![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
"isot pojat" soitti, ja vakavan varoituksen sanan saattelemana päädyin vielä kerran plasmalla vetelemään kannakkeet irti ja siirtämään tekniikkaa ainakin 10cm eteenpäin... Moottori tulee etuakselin päälle ja molemmat "hydrovacit" joutuu siirtämään, mut kaipa se siitä. btw. etuakselin massa menee muuten reippaasti päälle 1700kg, haittaakse paljon leimalla?
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
No lupasin kirjotella tänne jotakin tuosta veneestä nii laitetaan nyt pari kuvvaa.
Eli viime syksynä alottelin rakentaa aluvenettä uistelukäyttöön. Kokoluokka noin 6 metriä. Venneellä rantauvuttaa millo mihinki eikä käyttökää oo pelekkää uistelua nii halusin että ympäri venettä on heleppo kulukia. Suojaaki piti saaha ja lämmintä mutten kuitenkaan kapiinia halunnu kun ovesta ramppaaminen ei houkuttele. Ja tietenkin reilu takatila. Näillä tavotteilla alotettiin vennee rakennus marraskuun alusa. Toki suunniteltu oli koko loppukesä. Kaveri piirsi pohoja, kylykipellit ja perälauvan. Ne leikattiin jyväskyläsä 2000X6000x4 arkeista. Materiaalini 5083 "merialumiini". Rakentaminen alako, pohojapeltejä heftii. Kylykipellit ja perälauta heftisä. Pitkittäisjäykkärit ja "kaaret" myös. Täsä vaiheesa tuli kokohomman suurin virhe. Nostin kehikon pois ja hitsasin kasaan irtaallaan. Tuli aivan turhaa vetelyä. Toinen virhe tai ainakin vaikeuttava seikka oli että kaikki hitsaukset tehtiin tigillä. Jäykkäreitä jotka oli jo valamiiksi kaareutunneet oli vaikia saaha kiinni pohojaan kun pohojapelti ehti lämmetä=mennä patille ulospäin ja hefti ei pysynyt kiinni. Migillä ois varmaan tullut vähemmän lämpöä, vähemmän elämistä. No lopulta jäykisteet paikoillaan. Ja keulapala paikoilleen. Keulapala tehtiin kolmiopalasta kanttikoneella tiheään painamalla niin että kärki oli kokoajan samalla kohtaan. Nyt pottuja kuoriin. Jatkan kohta
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Oulun AVK:lla oli F150 yamaha johon oli tankattu dieseliä ja moottori mennyt lunastukseen :O Dieselin ei kyllä pitäs rikkoa koneesta mitään. Koitin ostaa sen sieltä mutta hinta karkas käsistä. Piettiin sitten kiinni alkuperäisestä ajatuksesta rakentaa kone kahdelle moottorille.
Perälaudan rakentamista |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Moottorikaivo aikalailla valmiina.
Kansipeltejä ja lattiaa. Korottaviin kohtiin tulossa istuimet. Täsä vaiheesa oltiin aikalailla kun lähettiin joulukinkun syöntiin. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Tammikuu tais ollakki sitten aika hilijanen rakentamisen osalta. Sen että runko käytettiin ylösalaisin ja hitsattiin nousulistat pohojaan.
Helmikuusa vene sitten kävin ensimmäisen kerran ulukona. Kannelle tuleva korotusosa tehtynä. Korokkeen alle tulee keulakajuutta. Sieltä löytyy se kaivattu lämpö loppusyksyn keleille. Maaliskuulla sitten päästiin talavilomaviikolla tekemään ajohyttiä. Vene kävi toisen mutkan ulukona. Rakennustila niin kapea ettei sivulta päässyt kattomaan niin mittasuhteita piti käyä aina ulukona miettimäsä. Ajohyttiä sisutettu. Seiniin, kattoon ja tasopinnalle kontaktiliimalla kiinni metritavarana myytävää mattoa. Muut pinnat päällystettiin bilteman hiilikuitutarralla. Moottoreiden mittarit tulee yläkonsoliin. Lasit tehtiin 3mm kovapintaisesta polykarbonaatista ja kiinnitettiin paineenkestävillä alupopniiteillä. Kaiteitakin tehtiin jossain vaiheessa. Niitä varten piti tehä laite jolla sai pitkiä kaaria taivuteltua. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Hyvin on köykämiini hommat hallussa, asiallista jälkeä.
PS: Tee mulle panssarivaunu alumiinista, mittakaavassa 1/2.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Joko on malli tievosa? Koskaas alotettaa?
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Toukokuun puolivälin paikkeilla vene menossa ensimmäistä kertaa veteen. Ei vuotanut mistään ja kelluikin jopa oikein päin.
Ja hyvin kuluki. Tuosa vaiheesa 60km/h. Nyt vauhti on jonkun verran puonnut kun painoa tullut lisää. Moottoreiksi tuli siis Yamahan F60 koneet. Toinen jäi edellisestä veneestä ja toisen sai ostettua järkevästi kun oli ollut esittelykoneena liikkeessä. Tuosta venettä rakennettiin aika tiukalla aikataululla pariviikkoa ja toisen kerran vene oli vedessä toukokuun loppupuolella Hauki-EM kisassa. Nyt venettä on tehty pikkuhiljaa. Muuten aika valmis mutta keulakajuutta vielä kesken. Siitä ei juurikaan kuvia vielä. Viimeisin kuva veneestä otettu pariviikkoa sitten inarilla. Siinäpä pikainen kuvaus tuosta projektista. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Täytyy nostaa hattua isosti. Kyl määki tomse ottasi.
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Hieno on purtilo! Ja vielä hienompaa että se on ite tehty.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| parturissa tapahtuu | SAMROCK | Chit-Chat | 9 | 10.09.2007 18:10 |
| kärkölässä tapahtuu.. | toyota4x4 | Chit-Chat | 15 | 15.04.2007 11:11 |
| Kilvetön mopo tallissa? Oonko rikollinen? | kokkolanpoika | Chit-Chat | 14 | 12.12.2006 20:42 |
| NHL:ssä tapahtuu.. | SamppaFIN | Jääkiekko | 3 | 05.05.2004 14:56 |
| NHL:ssä tapahtuu | SamppaFIN | Jääkiekko | 4 | 12.05.2003 12:27 |