Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.09.2012, 11:31
H&K:n Avatar
H&K H&K on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.620
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade Näytä viesti
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta monesti olen miettinyt, että mitä etua kardaanikässärillä saavutetaan?

(Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä kysyjiä)
Jos autossa on takana rumpujarrut joiden kautta käsijarru vaikuttaa niin ekan upotuksen jälkeen käsijarrun teho on olematon.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2012, 17:13
Hodari Hodari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.12
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 56
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Jos autossa on takana rumpujarrut joiden kautta käsijarru vaikuttaa niin ekan upotuksen jälkeen käsijarrun teho on olematon.
Niin ja jos kunnolla metässä rymyää ja pakittelee niin jokakerta saa viritellä käsijarrunvipuja ja vaijereita uusiks kun repsottaa vähän sieltä täältä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2012, 19:27
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Ja kun kardaani-kässärin apuna on perävälitys, niin se pitää hemmetin hyvin.

Meidän range toimii aika paljon vinssiankkurina joka reissulla, ja suurinpaan osaan riittää että vetää sen käsijarrun päälle. Hirmu kova veto voi vaatia akselilukkoja päälle ja ehkä jopa jalkajarrullekin menoa, mut siten on kyllä tosi lähellä tilanne ettei renkaat enää pidä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.09.2012, 21:44
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Ja kun kardaani-kässärin apuna on perävälitys, niin se pitää hemmetin hyvin.

Meidän range toimii aika paljon vinssiankkurina joka reissulla, ja suurinpaan osaan riittää että vetää sen käsijarrun päälle. Hirmu kova veto voi vaatia akselilukkoja päälle ja ehkä jopa jalkajarrullekin menoa, mut siten on kyllä tosi lähellä tilanne ettei renkaat enää pidä.

kaks perävälityst auttaa asiaan... ei tommonen mallia BJ kässärirumpu oikein mua vakuuta, paitsi uutena, kuivana ja puhtaana...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.09.2012, 23:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis nyt mentiin HDJ-80 suhteen off roadin ajamiseen?


Minunkin mielestä tuo viimmeisin taka-akselin rumpujarru (olikohan BJ-42, hj-60/61-> h?j-7 srj -> ja eräät hdj-80 ?)

On parempi käsijarru kuin tuo HDJ-80 levyjarruilla olevan taka-akselin rumpu jarrut.

Ja kuten Paavo kertoi niin kardaanikäsijarru voi olla hyvä (oliko Paavo:lla perävälitys yli 1:7,5 vai pikkusen harvempi?

Suurimmassa osassa suomen hodareissa perävälitys on n. 3,7.

-> Siis hodarin takakardaanin käsijarrulle pitää saada pitoa, että pitää yhtähyvin kuin alkuperäinen ?

Mutta siis jos perävälitystä tihennetään, niin kardaanijarru sitä parempi.

p.s Minun hodarissa käsijarru pyhdistettu/öljytty/uusittu/säädetty. ja noin 10x käytetty minulla ollessa, kun tuota automaatin keppiä kuitenkin on pakko hämmentää)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.09.2012, 08:24
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Kardaanikäsijarrun huono puoli on, että moottorilta päin tuleva momentti kovin herkästi ja huomaamatta ylittää käsijarrun lepokitkan. Hetken ajelun jälkeen käsijarru ei sitten pidäkkään enää ajoneuvoa taaksepäin viettävässä mäessä paikallaan. Kovasti harmitti, kun katsastuksen dyno oli ulkosalla paikassa, jossa oli tällainen taaksepäin viettävä mäki dynon jälkeen. Käkkäri kyllä läpäisi dynotestin, kun siinä on pyörimissuunta eteenpäin, mutta testin jälkeen vehje ei pysynytkään paikallaan.Tämä BeeJiin ja rumpumallisen kardaanikäsijarrun kanssa turatessa huomattua.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.09.2012, 18:31
rymy rymy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.07.08
Sijainti: tohmajärvi
Viestit: 152
Perusasetus

kiitokset hyvistä komentiloista.. pitänee viellä kokeilla jollain konstilla sitä rimmailla vaikka kaikki konstit alakaa olla kokeiltu ja melekeen kaikkiosat uusittu eikä ole siltikään oikein vakuutanu sen tehot kyllähän tämäkii hodari paikalaan kestää kun laittaa kepin P asentoon mutta en ole uskaltanu vinsaillessa ja jyrkissä mäkilöissä sen varaan jättee..

Viimeksi muokannut rymy : 15.09.2012 18:38
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hodari, toyota


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kardaani käsijarru suunnitelu apua taksi24h Tekniikka & Jutustelu 7 04.02.2014 13:37
Kardaani käsijarru tml karppa2 Tekniikka & Jutustelu 18 30.03.2012 20:31
Myyty Kardaani käsijarru+satula TML toyota hojo85 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.02.2011 14:29
ilmapussit Hodariin pee Tekniikka & Jutustelu 14 27.02.2009 13:23
Kardaani käsijarru Split Caseen? Repro Tekniikka & Jutustelu 2 27.12.2007 13:54


Sivu luotu: 21:23 (GMT +2).