Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hodariin kardaani käsijarru.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101312)

rymy 11.09.2012 18:54

hodariin kardaani käsijarru..
 
juu eli oiko kellään hyviä ideoita kautta kuvia hodarin kardaani käsärin rakenukseen kun ei oikein lähe luonistumaan vaikka jo yhet osat varailin pakko jotai kehitellä kun ei oikein saa tuosta omasta rumpu hässäkästa tarpeeks tehoja..

BJ-40/76 11.09.2012 20:51

siis mitä tarkoittaa "ei saa tarpeeksi tehoja"
 
Siis kun käsijarru on kunnossa, niin kyllä siinä tehoa löytyy, siis ainakin normaalikäyttöön.

Katsastuksessa mittari kiipesi henkilöautodynolla lähes puoleen väliin, ja tuo katsastaja ei ollut mikään bodari:(

toki nuo jarrut on käytetty auki, puhdistettu ja säädetty.

Mutta jos pitää pitää joillakin metrisillä renkailla, jarrut suoliejua täynnä ja lähes pystysuoralla kalliolla, niin siihen ne ei varmaan pysty.

(Automaatin parkkilukolla pysyy siinäkin...)

pee 11.09.2012 21:59

hiukan samoilla linjoilla, jos alkup. versioon saa osia, ja hiukan viitsii paneutua, on varmasti parempi ja tehokkaampi kuin kardaanikäsijarru, joka on vielä aivan hanurista kun ei tosipaikassa pidä autoa paikallaan ilman takalukon päällä oloa

... laita kuntoon vaan se oriGinaali

Hessu888 12.09.2012 11:12

Hodarin käsijarru lakkaa pitämästä ainakin jos ne jarrukilvet ruostuu niin ohueksi, että käsijarrusta vetäessä koko pelti antaa periksi. Uudet kilvet on sen 650€/kpl tjsp. Jos kilvet ei ole pahasti ruosteessa, niin sen saa kyllä toimimaan ehjillä kengillä (ebaystä ja varmaan millneriltäkin saa halvalla verrattuna merkkiliikkeeseen) ja herkistelemällä hilut ja säätämällä ne vaijerien esijännitykset kilven luota tojon ohjeiden vastaisesti niin tiukaksi, että rumpu/levy pyörii justiinsa, mutta heti kun koskee vaijeriin, niin alkaa ottaa kiinni.

Siltikin, vaikka omaan hodariin löysin ruosteettomat kilvet ja uusin kengät, voitelin, säädin, käänsin ja väänsin, niin nykyisen rumpujarrullisen 75-sarjasen kässäri on jostain syystä paljon jämptimpi kuin mitä hodariin sai tehtyä.

Jos kilvet on ihan moro, niin halpaa ja helppoa ratkaisua ei taida ollakaan. Jos oikein muistan, niin eräs mies Hollolasta teki näin: HJ:n kilvistä otettu keskiosat + vivut, HJ:n kengät ja sitte ite satulan kiinnitys putkeen tehty hardoxista. Viisaammat korjatkoon....

Ewerglade 12.09.2012 11:27

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta monesti olen miettinyt, että mitä etua kardaanikässärillä saavutetaan?

(Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä kysyjiä) ;)

H&K 12.09.2012 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade (Viesti 914806)
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta monesti olen miettinyt, että mitä etua kardaanikässärillä saavutetaan?

(Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä kysyjiä) ;)

Jos autossa on takana rumpujarrut joiden kautta käsijarru vaikuttaa niin ekan upotuksen jälkeen käsijarrun teho on olematon.

Hodari 12.09.2012 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 914807)
Jos autossa on takana rumpujarrut joiden kautta käsijarru vaikuttaa niin ekan upotuksen jälkeen käsijarrun teho on olematon.

Niin ja jos kunnolla metässä rymyää ja pakittelee niin jokakerta saa viritellä käsijarrunvipuja ja vaijereita uusiks kun repsottaa vähän sieltä täältä.

Paavo 12.09.2012 19:27

Ja kun kardaani-kässärin apuna on perävälitys, niin se pitää hemmetin hyvin.

Meidän range toimii aika paljon vinssiankkurina joka reissulla, ja suurinpaan osaan riittää että vetää sen käsijarrun päälle. Hirmu kova veto voi vaatia akselilukkoja päälle ja ehkä jopa jalkajarrullekin menoa, mut siten on kyllä tosi lähellä tilanne ettei renkaat enää pidä.

pee 12.09.2012 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 914976)
Ja kun kardaani-kässärin apuna on perävälitys, niin se pitää hemmetin hyvin.

Meidän range toimii aika paljon vinssiankkurina joka reissulla, ja suurinpaan osaan riittää että vetää sen käsijarrun päälle. Hirmu kova veto voi vaatia akselilukkoja päälle ja ehkä jopa jalkajarrullekin menoa, mut siten on kyllä tosi lähellä tilanne ettei renkaat enää pidä.


kaks perävälityst auttaa asiaan... ei tommonen mallia BJ kässärirumpu oikein mua vakuuta, paitsi uutena, kuivana ja puhtaana...

BJ-40/76 12.09.2012 23:39

Siis nyt mentiin HDJ-80 suhteen off roadin ajamiseen?
 
Minunkin mielestä tuo viimmeisin taka-akselin rumpujarru (olikohan BJ-42, hj-60/61-> h?j-7 srj -> ja eräät hdj-80 ?)

On parempi käsijarru kuin tuo HDJ-80 levyjarruilla olevan taka-akselin rumpu jarrut.

Ja kuten Paavo kertoi niin kardaanikäsijarru voi olla hyvä (oliko Paavo:lla perävälitys yli 1:7,5 vai pikkusen harvempi?

Suurimmassa osassa suomen hodareissa perävälitys on n. 3,7.

-> Siis hodarin takakardaanin käsijarrulle pitää saada pitoa, että pitää yhtähyvin kuin alkuperäinen ?

Mutta siis jos perävälitystä tihennetään, niin kardaanijarru sitä parempi.

p.s Minun hodarissa käsijarru pyhdistettu/öljytty/uusittu/säädetty. ja noin 10x käytetty minulla ollessa:(, kun tuota automaatin keppiä kuitenkin on pakko hämmentää:confused:)

A-P 13.09.2012 08:24

Kardaanikäsijarrun huono puoli on, että moottorilta päin tuleva momentti kovin herkästi ja huomaamatta ylittää käsijarrun lepokitkan. Hetken ajelun jälkeen käsijarru ei sitten pidäkkään enää ajoneuvoa taaksepäin viettävässä mäessä paikallaan. Kovasti harmitti, kun katsastuksen dyno oli ulkosalla paikassa, jossa oli tällainen taaksepäin viettävä mäki dynon jälkeen. Käkkäri kyllä läpäisi dynotestin, kun siinä on pyörimissuunta eteenpäin, mutta testin jälkeen vehje ei pysynytkään paikallaan.Tämä BeeJiin ja rumpumallisen kardaanikäsijarrun kanssa turatessa huomattua.

rymy 15.09.2012 18:31

kiitokset hyvistä komentiloista.. pitänee viellä kokeilla jollain konstilla sitä rimmailla vaikka kaikki konstit alakaa olla kokeiltu ja melekeen kaikkiosat uusittu eikä ole siltikään oikein vakuutanu sen tehot kyllähän tämäkii hodari paikalaan kestää kun laittaa kepin P asentoon mutta en ole uskaltanu vinsaillessa ja jyrkissä mäkilöissä sen varaan jättee..

Hessu888 15.09.2012 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rymy (Viesti 916025)
kiitokset hyvistä komentiloista.. pitänee viellä kokeilla jollain konstilla sitä rimmailla vaikka kaikki konstit alakaa olla kokeiltu ja melekeen kaikkiosat uusittu eikä ole siltikään oikein vakuutanu sen tehot kyllähän tämäkii hodari paikalaan kestää kun laittaa kepin P asentoon mutta en ole uskaltanu vinsaillessa ja jyrkissä mäkilöissä sen varaan jättee..

Jos sulla ei ole kilvet ruosteen raiskaamat ja uutta osaakin paljon, niin koita vielä tuota: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10365


Sivu luotu: 00:19 (GMT +2).