No nyt kun tietää käyttökohteen......
Onko tuo transun akseli minkä ikäinen?
Ja eihän ole kitkalukollinen? (siis jos meinaat tehdä ohjauksen kääntöjarruilla)
Nuo minun transitin "takanavat", on jostain -60- -70 luvun setuvilta, ja sorvasin sisemmän laakeripesän noin 40 cm vetoakselin päähän.
Ja niissä vetoakseleista on semmoisia sorvausmuistoja, että vois olla hitsattavaa...
Noista vetoakselin laipoista ei ole mielikuvaa, mutta tuo kaventaminen laippaan krympillä sovittamalla, ja puikolla hitsaamalla olisi varmaan minun valinta.
Toki tuota typpeä on saatavilla pelkästään kaasuna, ja siinäkin usein happea ja hiilidioksidia....
Jos lyhennät krymppiholkilla akselista, niin lyhennä mahd. läheltä tasauspyorästöä, sillä noissa telahärvaleissä noiden telojen "off-set" tahtoo olla suuri, mikä aiheuttaa vetoakselille sekä vääntö- että taivutuskuormaa.
Ja jos krymppiholkin pituus on 300mm,ja sisähalkaisija vakio, niin ohenna holkin ulkopintaa vaikka 50mm matkalta lähes nollaan, niin kun tulee kuormituspiikki, niin "luistaa" holkissa pikkuisen, joten ei muodostu katkeamiskohtaa.
p.s kun minä suunnittelin bankun teloille telahärveliä, niin akseli ja vetarit oli mallina hj-60 lyhyemmänpuolen x2, ja perämurikka etuperästä(siis ilman kitkalukkoa). ja jarrut hj-60 etulevyt tuplasatuloilla. ja jarrutehostimet+ pääsylinterit samoin hj-60...
|