Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.09.2012, 18:40
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Sen verran että yli n. 350000 km oon ajanu bertalla ja nyt sillä on ajettu kokonaisuudessaan n.600000 km. Gl-5 ölpillä lootissa että ainakin sen verran se kestää. En tiiä sitten milloin se hajoaa sen takia. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

Ja syncrot toimii ainakin meitsille riittävästi.

Vaan jos siltä tuntuu niin pistä nuo synteettiset joka paikkaan ja kerro kokemuksia. On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.09.2012, 21:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Bensaa liekkeihin? (Älä tee näin!) Muistikuvia menneisyydestä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.
Noihin varoituksiini hypoidi öljyn käyttämisestä vaihteistoissa:

Joskus nuo hypoidi- lisäaineet aiheuttaa ongelmia synkronointi-renkaille, siis jos/kun tulee tilanne, että nuo metalleihin sitoutuvat lisä-aineet alkavat aktivoitumaan, niin silloin tulee ongelmia.
Jostain hämärä mielikuva 80/90 luvun gl-5 öljyistä, että ne jollain tavalla pinnoittaa lämpimänä käyvän leikkauspinnan, jotta öljy pysyisi paremmin välissä, ja siis metalli kosketus ei aiheuttais kiinnileikkaantumista.

Taannoin yhden BJ-40 omistaja hajotti 2:n synkronoinnin kuukaudessa: kun tuli risteykseen, niin "Jarrutti" 2:lla, siis veti kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä kepistä hiljalleen niin pitkään että lopsahti 2:lle, onnistui vanhilla öljyillä, mutta 80/90 luvun 80w-90 gl-5 teki synkronoinnin niin liukkaaksi, että parkasi lähes aina...


HDJ-80 käyttöohjekirjassa manuaali vaihteistoon suositellaan GL-3 öljyä?!
ja jakovaihteistoon suositus on GL-4/GL-5
ja suositus on 75w-90 (jakolaatikossa vähän öljyä ja öljypumppu..)

-> siis jos hdj-80:lle riittää gl-5 pienempi luokitus jopa jakovaihteistoon, niin?

siis jos pelkästään kytätään noita kirjaimia/numeroita niin tuossa todellinen yleisöljy! 10 litraa ja vajaa 40e

http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4351;4393;4394

Ja nuo moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn viskositeetit eivät ole samat; 10w30 moottoriöljy ei ole kaukana 75w-90 peräöljystä

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=348

Toki ei käy jarrunesteeksi, eikä ohjaustehostimeen?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.09.2012, 22:53
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
HDJ-80 käyttöohjekirjassa manuaali vaihteistoon suositellaan GL-3 öljyä?!
ja jakovaihteistoon suositus on GL-4/GL-5
ja suositus on 75w-90 (jakolaatikossa vähän öljyä ja öljypumppu..)

-> siis jos hdj-80:lle riittää gl-5 pienempi luokitus jopa jakovaihteistoon, niin?
Siinä lienee siis juurikin laatikon materiaalit, mekaaniset ominaisuudet ja öljyn liäaineet huomioon ottaen päädytty GL-3:en.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.09.2012, 04:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Sitten ihan pikku huomautus, toisin kuin moottoriöljyn luokituksissa, vaihteistoöljyn luokituksessa ei pidä käyttää korkeampia luokituksia kuin mitä valmistaja on antanut. GL-5 ei siis (välttämättä) täytä matalampien numerojen luokitusvaatimuksia kuten on tilanne moottoriöljyjen API-luokitusten suhteen.

Mitä tulee noihin yleisöljyihin niin onhan niitä käytetty vuosia traktoreiden voimansiirrossa ja moottoreissa ilman sen suurempia ongelmia. Hyvä vaihtoehto se ei ole mihinkään (poislukien Clarkin ja Allisonin wanhat PS-laatikot...) mutta täyttää kaikki luokitusvaatimukset lisäaineistuksen voimalla
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.09.2012, 22:11
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.
Yks syy vois olla vuosimalli. Jos loota on vuosimallia -82 täytyis ottaa huomioon 30 vuotta vanhat öljyjen ominaisuudet. Uudet on todennäköisesti eri koostumuksella ja ei ihan vertailu kelpoisia laatikon valmistusvuoden öljyyn. Luultavasti osaltaan parempia ja lisäaineistetumpia mutta mitä lisäaineet sitten tekee vanhassa laatikossa on kemiaa. Toisilla hyviä kokemuksia GL-5 laatikossa ja toisilla heikompia. Riippuu nyt varmaan myös öljynsekoittajasta paljonko sinne on EePeetä laittanut.

Ainakin valmistaja esittää monikäyttö vaihteisto öljyä GL-4 tai -5 laatikkoon ja hypoidivaihteistoöljyä GL-5 periin.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.09.2012, 22:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Yks syy vois olla vuosimalli. Jos loota on vuosimallia -82 täytyis ottaa huomioon 30 vuotta vanhat öljyjen ominaisuudet. Uudet on todennäköisesti eri koostumuksella ja ei ihan vertailu kelpoisia laatikon valmistusvuoden öljyyn. Luultavasti osaltaan parempia ja lisäaineistetumpia mutta mitä lisäaineet sitten tekee vanhassa laatikossa on kemiaa.
Nii mitä V..tua . Loota on ylikin 30 vuotta ja sinne on vaiheltu "tänään" kaupasta haettuja öljyjä.

Nuo luokitukset on sitä varten ettei tarvi essonpöytäkeskustelujenperusteella öljyjä valita.

Jos on jotain uutta faktaa tämän päivän öljyistä Toyon lootassa niin pistä kehiin niin tiiän mitä ostan ensi kerralla.
Lainaus:
Noihin varoituksiini hypoidi öljyn käyttämisestä vaihteistoissa:

Joskus nuo hypoidi- lisäaineet aiheuttaa ongelmia synkronointi-renkaille, siis jos/kun tulee tilanne, että nuo metalleihin sitoutuvat lisä-aineet alkavat aktivoitumaan, niin silloin tulee ongelmia.
Jostain hämärä mielikuva 80/90 luvun gl-5 öljyistä, että ne jollain tavalla pinnoittaa lämpimänä käyvän leikkauspinnan, jotta öljy pysyisi paremmin välissä, ja siis metalli kosketus ei aiheuttais kiinnileikkaantumista.

Taannoin yhden BJ-40 omistaja hajotti 2:n synkronoinnin kuukaudessa: kun tuli risteykseen, niin "Jarrutti" 2:lla, siis veti kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä kepistä hiljalleen niin pitkään että lopsahti 2:lle, onnistui vanhilla öljyillä, mutta 80/90 luvun 80w-90 gl-5 teki synkronoinnin niin liukkaaksi, että parkasi lähes aina...
No oliko vika öljyissä ,autossa vai kuskissa?
Ja totta kai jokainen saa hakea niin kalliit öljyt auttoonsa kuin vain perse kestää.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 04.09.2012 22:26
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.09.2012, 22:46
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos on jotain uutta faktaa tämän päivän öljyistä Toyon lootassa niin pistä kehiin niin tiiän mitä ostan ensi kerralla.
GL-4 lienee varmempi lootaan niin ei tarvi niin paljon selvitellä lisäaineistuksia kun ne on aika kiven alla. Red Line 75W90NS GL-5 öljyn EP-lisäaine ei ole korrosioiva normaaleissa lämpötiloissa eli esim. sitä sitten jos haluaa varman päälle vaihteistolla ajaa GL-5:llä. Muitakin kenties löytyy. GL-5 öljyssä on ymmärtääkseni yli puolet enemmän lisäaineistusta neloseen verrattuna.

Red lineltä poimittua...

Manuaalivaihteistossa synkronointi vaatii tietyn kitkan. Liukkaat voiteluaineet kuten hypoidiöljyt ja ATF aiheuttavat liian hitaan synkronoinnin, johtaen synkronirenkaan nopeaan kulumiseen.

Hypoidi-vetopyörästön vaatimia GL-5 öljyjä ei yleensä käytetä vaihteistoissa koska niiden sisältämät EP-lisäaineet kuten rikki ja fosfori syövyttävät messinkisiä ja pronssisia synkronirenkaita ja puslia ja voi puolittaa niiden eliniän.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.09.2012, 22:46
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Noh ketkä ajaa nuilla monikäyttö ölpillä? mulla ainakin kiinnostas jo ihan siksi että sais talliin parimetriä tilaa hyllyyn kun näihin joutuu aika tiheään vaihteleen nuita kun vesileikkejä touhuaa... kaikkia kun on se 20ltr tonkka niin...

ois monitra aika pätevää... mutta kestääkö se esim patrollin perässä ja laatikossa ja moottorissa.. ?

sais ottaa ruskin reissulle vaan yhen päälärin josta tarvittaessa tankkais/vaihtas.

kokemuksia?
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.09.2012, 11:13
HJ-ARI HJ-ARI ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.06
Sijainti: Hyvinkää / Finland
Viestit: 1.003
Smile

Öljyjä!


Sen verran topikkia lainaten, kun on "kuultu" ohjaustehostimen öljyistä paljon , niin mikä se olis oikea ja paras ölppä ?! Siis HJ.stä kyse! Kokemus: useammassa HJ:ssä toimii kesä kelissä hyvin, mutta kylmät kelit tulee, alkaa se julmetunmoinen , joka vuotinen "jurina"!!!


T: Ari
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.09.2012, 14:13
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Mulla on tota tavaraa HJ päävaihteistossa http://www.king-oils.fi/king/sp_ContentFB104 Eli GL-4 luokiteltua, mutta ei vissiin kuitenkaan hypoidiöljyä? Eiks toi voi käyttää hyvällä omallatunnolla?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ-ARI Näytä viesti
Kokemus: useammassa HJ:ssä toimii kesä kelissä hyvin, mutta kylmät kelit tulee, alkaa se julmetunmoinen , joka vuotinen "jurina"!!!
Mul ei jurise kovillkaan pakkasilla HJ tehostin, en tiedä tarkasti mitä siellä oikeesti on sisällä, mutta punasen värin perusteella ATF:ää. Hiluxissa alko toissa syksynä toi jurina kylmänä ja siihen autto ku lisäs pienen kulauksen ATF:ää sekaan ja alkujaan siellä oli jotain tavallisen väristä hydrauliöljyä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 05.09.2012 14:23
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.09.2012, 14:27
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

kurina johtuu monesti tukkosesta siivilästä, tai öljyn vähyydestä.. (kylmänä)

ja vesiemulsio saattaa tukkia sihtiä/putkia kanssa.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.09.2013, 14:35
Akrapovic Akrapovic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.11
Sijainti: Tuulos
Viestit: 79
Perusasetus

Mites jos laittaisin 75-80 vaihde laatikkoon? Eli teboilin wetol shv kyseessä..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.09.2013, 15:04
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Akrapovic Näytä viesti
Mites jos laittaisin 75-80 vaihde laatikkoon? Eli teboilin wetol shv kyseessä..
Toimii, GL-4 luokitettu vaihteistoöljy.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori

Viimeksi muokannut Jappi : 13.09.2013 15:05 Perustelu: öljy tarkistettu.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.09.2013, 15:28
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

ku ostin oman hojo 3 vuotta sitte ni oli just vaihdettu hypoidi 80-90 lootaan. aika helv. tahmeesti meni vaihteet. vaihdoin tilalle täys synt. 75-90 ja on sata kertaa parempi!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitä öljyä ja kuinka paljon LJ-70 karza Tekniikka & Jutustelu 4 14.03.2008 20:00
kuinka paljon öljyä hj61 laatikkoon? Tekniikka & Jutustelu 6 27.09.2005 17:22
Kuinka paljon on nopeus? Laskos Kysy MäIteltä 3 21.12.2003 00:02
Kuinka paljon on korkeus? Kappas Kysy MäIteltä 4 20.12.2003 15:31
Kuinka paljon tehohäviötä ? Vuosimallit 1984-1996 0 12.09.2002 11:16


Sivu luotu: 11:39 (GMT +2).