Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitä öljyä ja kuinka paljon (HJ61)???? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37519)

jonetzu 31.10.2007 17:43

Mitä öljyä ja kuinka paljon (HJ61)????
 
Elikkä.

Mitäs öljyä ja kuinka paljon laitetaan seuraaviin paikkoihin???

- Vaihdelaatikko
- Jakolaatikko
- Etu- ja takaperä

Autossa on manuaali laatikko, ja mekaaniset lukot.

(eikä mielellään mitään yyber kalliita öljyjä tarvii olla)

Kiitos!

T:J

----------------------------------------------------
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!

Heikki L 31.10.2007 17:49

Vaihteistoihin mielellään api gl-4
Päävaihteisto 4.9l
Jakolodju 2,2l
Ulosotto 0,5l

Periin sitte api gl-5
etuperään 3,0l
taakse 2,5l

Vinssiin gl-4 0,3l

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

jonetzu 31.10.2007 22:08

mitäs haittaa tuosta sitten olisi jos laittaisi tuonne vaihteistoihinkin tuota api gl-5:sta.


----------------------------------------------------
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!

Heikki L 31.10.2007 22:36

Tästä oli just keskustelua slck.n sivuilla, siihen perustin ton vaihteisto suositukseni.

Siis GL 4 olisi synkroille parempi vaihtoehto, en nyt muista miksi ja noi sivut on päivityksessä.
Eli toyon huolto manuaalissa lukee että vaihteistoihin voi laittaa GL 5 tai GL 4 mutta periin vain GL 5.

Niin ja itte käytän mobilin GL 4 ja perissä GL 5.-..


------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

jonetzu 01.11.2007 01:15

Kiitokset sperman vastauksesta!

----------------------------------------------------
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!

01.11.2007 01:54

Mitäs tuo lyhenne api tuossa tarkoittaa.
Onko se lyhenne jostain 80w90 tai 75w90

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 01.11.2007 05:38

API = American Petroleum Institute, joka on määritellyt vaatimukset mm. öljyluokille GL-4 ja GL-5.

Viskositeetti on sitten ihan oma juttu, jonka muistaakseni on speksannut SAE = Society of Automotive Engineers.


T, Antti

01.11.2007 08:56

Millä viskoositeetillä olevaa öljyä sitten sinne kannattaisi laittaa.?

Note! This message was posted anonymously!

Luigi81 01.11.2007 17:41

Lootiin 75W 90 ja periin 80W 90

-
Luigi

COWBOY 17.11.2007 12:13

Laittoivat Toyotan huollossa Castrol Syntraxia 75W-90 joka nurkkaan, mitäpä siitä sanotta? Eli tuliko periin väärät öljyt?
Syntrax täyttää kyllä API GL-4 ja GL-5 luokitukset.




Edited by - COWBOY on 17/11/2007 12:19:08

Arska-tehtaalta 17.11.2007 12:30

Ei oo vaikutusta. Siinä on niin pieni ero viskositeetissa.

----------------------------------------
Höh, mie lähen tallille korjaamaan jotain...

88 17.11.2007 12:54

GL 4 ei ole hypoidiöljy eli en laittais perään. GL 5 taas on ja kestää kovempia pintapaineita hammaspyörissä ja liukuvaa hammaskosketusta paremmin.

Kuramato 2

TOHJ61 17.11.2007 21:13

Kaikkiin GL5, ja pelittää hyvin.


TOHJ61 17.11.2007 21:17

Kaikkiin GL5, ja pelittää hyvin.
Jos ei tietoa täyttömäärästä, niin aina täyttöaukkoa myöten.


Arska-tehtaalta 17.11.2007 21:20

Päteekö toi moottoriöljylle?

----------------------------------------
Höh, mie lähen tallille korjaamaan jotain...

ramo79 18.11.2007 17:07

muistelisin et voi tulla laakereiden kesto ongelma (messinki) ajan kanssa.

lisää kaasua, puut suurenee...

Hojo61 03.09.2012 10:49

Nostetaas vaikka tätä. Eli onko merkitystä peräöljyissä että onko mineraali vai synteettistä? Mitäs öljyjä olette käyttäneet periin? Kokemuksia mitä ei sitte kannata laittaa? Lukkoperästä siis kyse. Entä vaihdelaatikkoon? Onko muulla merkitystä kun viskositeetillä ja tolla api luokituksella?

Jappi 03.09.2012 21:07

Mineraaliöljyt ovat ihan huomattavan jäykät pakkasella. Polttoaineen kulutuksessa voi säästää hieman synteettisillä mutta tuskin koko hintaeroa tienaa ikinä.

Laatikko/peräöljyissä API on se tärkeämpi luokitus, pelkät GL-5 luokitetut ei ole hyväksi synkroille ja GL-4 ei kestä hypoidipyörästön pintapaineita. Synteettiset täyttää monesti kummankin luokan joten voi laittaa joka paikkaan voimansiirrossa.

HJ:n vaijerilukkoakseliin menee ihan normi GL-5, kitkalukolliseen pitää olla LS lisäaineistus.

2x4WD 03.09.2012 22:43

Tasauspyörästöön SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Eli jos laitat laatikkoon GL-5 ölppää niin tarkista, että ei ole hypoidilisäaineistettu. Ja periin nimen omaan hypoidiöljyä niin kuin käsis sanoo.

Kaikilla ei tuota hypoidilisäaineistusta välttämättä ole erikseen pulloon tai mikälie kiuluun merkitty ja GL-5 voi olla hypoidia jo valmiiksi. Eli syvempi tutustuminen valmistajan specseihin auttaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91889

Bj Andy 03.09.2012 23:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 912234)
Tasauspyörästöön SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Eli jos laitat laatikkoon GL-5 ölppää niin tarkista, että ei ole hypoidilisäaineistettu. Ja periin nimen omaan hypoidiöljyä niin kuin käsis sanoo.

Kaikilla ei tuota hypoidilisäaineistusta välttämättä ole erikseen pulloon tai mikälie kiuluun merkitty ja GL-5 voi olla hypoidia jo valmiiksi. Eli syvempi tutustuminen valmistajan specseihin auttaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91889

Gl-5 ON hypoidi öljy ja jos sitä voi ohjekirjan mukaan käyttää vaihelootassa niin sitten sitä voi ,muuten ei välttämättä kannata.

20 litran kannu vaikka mobilin ölppää maksaa sen n.65 egeee ja siitä vaihtelee öljyt lootiin ja periin kummasti ja vielä jää lisäysvaraakin.

Ja noissa toyotan lootissa menee tod.näk ne öljyt jossain vaiheessa joka tapauksessa sekaisin kun se jakoloota rupeaa tunkemaan sitä öljyt päälootaan ja se korjataan sillä hullunkierrolla joten turha sinne meitsin mielestä mitään eri öljyjä kalliilla ostaa.

Toisaalta sillä saisi varmaan hyvä piilokamera kohtauksen kun menisi tivaamaan varaosa puljusta Gl-5 öljyä ilman hypoidi lisäaineistusta tai sitten sitä litkua eri pullossa kyseiseen öljyyn.:D

2x4WD 04.09.2012 07:31

Teboilin sivuilta poimittua...

Paineenkesto- eli EP -lisäaineet: Muodostavat voideltavien metallipintojen kanssa kemiallisen kalvon, joka tehokkaasti estää tehokkaasti kiinnileikkautumista. EP-lisäaineiden on tarkoitus kasvattaa öljyn kuormankantokykyä. Vaihteistoöljyt ovat tyypillisesti voimakkaasti EP-lisäaineistettuja öljyjyä.

API-tunnus vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyille on GL (Gear Lubricant) ja numerointi 1-5. Käytännössä ajoneuvojen suosituksissa esiintyvät luokat GL-1, GL-4 ja GL-5.

API-luokat:
GL-1 Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäaineita. Käytetään kevyesti kuormitetuissa vaihteistoissa, joissa on pienet pintapaineet ja alhaiset liukunopeudet.
GL-4 Melko runsaasti EP-lisäaineistettu öljy, jota käytetään useimpien autojen käsivalintaisissa vaihteistoissa.
GL-5 Erittäin runsaasti EP-lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön. Useimpien nykyaikaisten autojen ja työkoneiden hypoidivetopyörästöihin, joissa esiintyy suuria nopeuksia, korkeita lämpötiloja ja iskumaisia kuormitushuippuja.

Hojo61 04.09.2012 10:10

Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?

BJ-40/76 04.09.2012 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hojo61 (Viesti 912291)
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?

Uskon että kesällä tuo mobil toimii paremmin: koska on gl-4 öljy.

Talvella taasen 75w-90 on huomattavasti notkeampaa, mutta tuon GL-5 luokituksen takia en pistäs omaan autoon (juurikin noita syknronointirenkaita säästääkseni, itse asiassa kyllä taitaa olla niin, että nuo synkronointirenkaat kestää paremmin, mutta eivät toimi...)

Itse olen ajanut tb:n tuotteilla, ja minä pistäsin tb:n gear oil 75w-90, löytyy ainakin oulusta halpakaupoistakin, eikä maksa aivan taivaallista edes huoltoasemilla?

Ja noista jakolaatikon/päävaihteiston öljyjen sekoittuminen:

Helpompi homma putsata putsata jakolaatikon huohotin, kun alkaa rakentelemaan letkuvirityksiä.... ainakin minulle ei ole sattunut yhtään, johon huohottimen putsaus ei olisi auttanut.
Vaihdelaatikko huohottaa kepinjuuresta ja en koskaan ole putsannut.

Samalla kannattaa putsata akseleiden huohottimet:), niin pysyy paremmin eturenkaat puhtaana, ja takanakin pysyy paremmin öljyt sisällä

Jappi 04.09.2012 14:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hojo61 (Viesti 912291)
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?

Syntrans. On GL-4 sekä GL-5 luokitettu ja synteettinen. Ja mobilin laatu... Noh varmaan on laadussa eroa mutta tuossa todennäköisesti päinvastoin kuin oletat.

Bj Andy 04.09.2012 18:40

Sen verran että yli n. 350000 km oon ajanu bertalla ja nyt sillä on ajettu kokonaisuudessaan n.600000 km. Gl-5 ölpillä lootissa että ainakin sen verran se kestää. En tiiä sitten milloin se hajoaa sen takia. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

Ja syncrot toimii ainakin meitsille riittävästi.

Vaan jos siltä tuntuu niin pistä nuo synteettiset joka paikkaan ja kerro kokemuksia. On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.


Sivu luotu: 19:52 (GMT +2).