Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.09.2012, 21:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Mineraaliöljyt ovat ihan huomattavan jäykät pakkasella. Polttoaineen kulutuksessa voi säästää hieman synteettisillä mutta tuskin koko hintaeroa tienaa ikinä.

Laatikko/peräöljyissä API on se tärkeämpi luokitus, pelkät GL-5 luokitetut ei ole hyväksi synkroille ja GL-4 ei kestä hypoidipyörästön pintapaineita. Synteettiset täyttää monesti kummankin luokan joten voi laittaa joka paikkaan voimansiirrossa.

HJ:n vaijerilukkoakseliin menee ihan normi GL-5, kitkalukolliseen pitää olla LS lisäaineistus.

__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.09.2012, 22:43
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Tasauspyörästöön SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Eli jos laitat laatikkoon GL-5 ölppää niin tarkista, että ei ole hypoidilisäaineistettu. Ja periin nimen omaan hypoidiöljyä niin kuin käsis sanoo.

Kaikilla ei tuota hypoidilisäaineistusta välttämättä ole erikseen pulloon tai mikälie kiuluun merkitty ja GL-5 voi olla hypoidia jo valmiiksi. Eli syvempi tutustuminen valmistajan specseihin auttaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91889
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.09.2012, 23:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Tasauspyörästöön SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Eli jos laitat laatikkoon GL-5 ölppää niin tarkista, että ei ole hypoidilisäaineistettu. Ja periin nimen omaan hypoidiöljyä niin kuin käsis sanoo.

Kaikilla ei tuota hypoidilisäaineistusta välttämättä ole erikseen pulloon tai mikälie kiuluun merkitty ja GL-5 voi olla hypoidia jo valmiiksi. Eli syvempi tutustuminen valmistajan specseihin auttaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91889
Gl-5 ON hypoidi öljy ja jos sitä voi ohjekirjan mukaan käyttää vaihelootassa niin sitten sitä voi ,muuten ei välttämättä kannata.

20 litran kannu vaikka mobilin ölppää maksaa sen n.65 egeee ja siitä vaihtelee öljyt lootiin ja periin kummasti ja vielä jää lisäysvaraakin.

Ja noissa toyotan lootissa menee tod.näk ne öljyt jossain vaiheessa joka tapauksessa sekaisin kun se jakoloota rupeaa tunkemaan sitä öljyt päälootaan ja se korjataan sillä hullunkierrolla joten turha sinne meitsin mielestä mitään eri öljyjä kalliilla ostaa.

Toisaalta sillä saisi varmaan hyvä piilokamera kohtauksen kun menisi tivaamaan varaosa puljusta Gl-5 öljyä ilman hypoidi lisäaineistusta tai sitten sitä litkua eri pullossa kyseiseen öljyyn.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.09.2012, 07:31
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Teboilin sivuilta poimittua...

Paineenkesto- eli EP -lisäaineet: Muodostavat voideltavien metallipintojen kanssa kemiallisen kalvon, joka tehokkaasti estää tehokkaasti kiinnileikkautumista. EP-lisäaineiden on tarkoitus kasvattaa öljyn kuormankantokykyä. Vaihteistoöljyt ovat tyypillisesti voimakkaasti EP-lisäaineistettuja öljyjyä.

API-tunnus vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyille on GL (Gear Lubricant) ja numerointi 1-5. Käytännössä ajoneuvojen suosituksissa esiintyvät luokat GL-1, GL-4 ja GL-5.

API-luokat:
GL-1 Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäaineita. Käytetään kevyesti kuormitetuissa vaihteistoissa, joissa on pienet pintapaineet ja alhaiset liukunopeudet.
GL-4 Melko runsaasti EP-lisäaineistettu öljy, jota käytetään useimpien autojen käsivalintaisissa vaihteistoissa.
GL-5 Erittäin runsaasti EP-lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön. Useimpien nykyaikaisten autojen ja työkoneiden hypoidivetopyörästöihin, joissa esiintyy suuria nopeuksia, korkeita lämpötiloja ja iskumaisia kuormitushuippuja.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.09.2012, 10:10
Hojo61 Hojo61 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.12
Sijainti: Turun seutu
Viestit: 69
Perusasetus

Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.09.2012, 11:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hojo61 Näytä viesti
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?
Uskon että kesällä tuo mobil toimii paremmin: koska on gl-4 öljy.

Talvella taasen 75w-90 on huomattavasti notkeampaa, mutta tuon GL-5 luokituksen takia en pistäs omaan autoon (juurikin noita syknronointirenkaita säästääkseni, itse asiassa kyllä taitaa olla niin, että nuo synkronointirenkaat kestää paremmin, mutta eivät toimi...)

Itse olen ajanut tb:n tuotteilla, ja minä pistäsin tb:n gear oil 75w-90, löytyy ainakin oulusta halpakaupoistakin, eikä maksa aivan taivaallista edes huoltoasemilla?

Ja noista jakolaatikon/päävaihteiston öljyjen sekoittuminen:

Helpompi homma putsata putsata jakolaatikon huohotin, kun alkaa rakentelemaan letkuvirityksiä.... ainakin minulle ei ole sattunut yhtään, johon huohottimen putsaus ei olisi auttanut.
Vaihdelaatikko huohottaa kepinjuuresta ja en koskaan ole putsannut.

Samalla kannattaa putsata akseleiden huohottimet, niin pysyy paremmin eturenkaat puhtaana, ja takanakin pysyy paremmin öljyt sisällä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.09.2012, 14:08
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hojo61 Näytä viesti
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?
Syntrans. On GL-4 sekä GL-5 luokitettu ja synteettinen. Ja mobilin laatu... Noh varmaan on laadussa eroa mutta tuossa todennäköisesti päinvastoin kuin oletat.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.09.2012, 18:40
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Sen verran että yli n. 350000 km oon ajanu bertalla ja nyt sillä on ajettu kokonaisuudessaan n.600000 km. Gl-5 ölpillä lootissa että ainakin sen verran se kestää. En tiiä sitten milloin se hajoaa sen takia. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

Ja syncrot toimii ainakin meitsille riittävästi.

Vaan jos siltä tuntuu niin pistä nuo synteettiset joka paikkaan ja kerro kokemuksia. On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitä öljyä ja kuinka paljon LJ-70 karza Tekniikka & Jutustelu 4 14.03.2008 20:00
kuinka paljon öljyä hj61 laatikkoon? Tekniikka & Jutustelu 6 27.09.2005 17:22
Kuinka paljon on nopeus? Laskos Kysy MäIteltä 3 21.12.2003 00:02
Kuinka paljon on korkeus? Kappas Kysy MäIteltä 4 20.12.2003 15:31
Kuinka paljon tehohäviötä ? Vuosimallit 1984-1996 0 12.09.2002 11:16


Sivu luotu: 20:45 (GMT +2).