![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Siinähän se vielä laakeri sinnittelee, tietyissä tilanteissa voi havaita, että asetelma/levy on kanssa aika väsähtäneitä. Jotenka kysyn seuraavaa jos joskus sais alotettua remontin: Paljonko mahtaa toi vaihteistopaketti painaa ja miten sen saa tiputettua/nostettua paikalleen helpoimmin, kun otetaan vielä huomioon, että käytössä ei ole nosturia eikä hallitunkkia. Onko ihan järkyttävän hankala operaatio irrottaa jakovaihteisto ensin? Mitä tiivisteitä/stefoja tarvii vaihtaa tossa samalla jos irrottaa jakiksen? Vai olisko jo aika investoida se miggi ja rakentaa joku järkyttävän hieno vaihteistonnostokelkka? Aisin vai Seco? Ja mitä kaikkea palikkaa saa/kannattaa ettiä vahvistettuna mallina vakiotehoiseen koneeseen?
|
|||
|
|||
![]()
Minä tein kytkinremontin BJ:hin yksin hallitunkin ja pienen hydrauli tunkin avulla. En kyllä suosittele on sen verran vaarallista hommaa jos joku sattuu pettämään tai luiskahtamaan niin voi sattua pahasti.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kytkinosat ja uusi silmälaakeri tilattu kun sai toisen käyttöauton viimein valmiiksi. Nyt vaan arveluttaa, ettei toi kytkimen hipasulla vaimentuva vingahtelu vaan vahingossakaan voi kuulua osittain tuhoutuneeta silmälaakerista? Ja miten mittavaa remontointia luvassa, jos onkin noin päässyt käymään?
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä Viimeksi muokannut Luoppis : 29.10.2012 14:51 |
|
|||
|
|||
![]()
Jos silmälaakeri on mennyt niin todennäköisesti kytkinakselin pään joutuu täyttöhitsaamaan ja sorvailemaan uusiksi. Kytkimen hipaisulla vaimentuva vinkuna viittaa kyllä painelaakeriin, kytkin pohjassa vikisevä voisi ollakin silmälaakeri.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos painelaakeri on saanut noinkin paljon siipeensä, voi asetelmassa olla aikamoiset kolot painelaakerin kohdalla-> uusitko asetelman? Tarkista että se painelaakerin liukuholkki kytkin akselin päälle tulevaan holkkiin ei ole kovin hirveän väljä. Kerran olen vaihtanut tuon holkin, joku oli ottanut jostain muusta laatikosta, ja oli 2mm väljä-> siis laakeri "roikkui"epäkeskeisesti, ja oli syönyt lautasjouseen kunnon kolot, ja nimenomaan sirahteli/vingahteli satunnaisesti, mutta hiljeni heti, kun painoi kytkintä sen verran että sijaantui paikalleen. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Postissa odottelee nyt täysi Aisinin kytkinpaketti ja silmälaakeri. Toi liukuholkki taitaa olla marmoritiskitavaraa?
|
||||
|
||||
![]() Vaarallista hommaa yksin vaihdellaLainaus:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Onneks täällä korvessa ei kukaan oo kuulemassa kuolinrääkäsyjä
![]() Mä tossa mietiskelin, että sen sijaan, että toi nostopalkki tuettais auton ulkopuolelta, vois sen koko härdellin tukea auton sisältä auton lattiaan. Penkit ja ratti helvettiin niin tulee sopivasti tilanpuutetta / voi yrittää pultata vaikka penkkien pultinreikiin jos meinaa usko loppua paikallapysymisen kanssa kesken. Ja askin välittömän läheisyyteen armoton parrukasa ettei paketti lojahda lattialle ja halkaise mun hienoa betonilattiaa. Ja autoa tunkataan vasta sitten, kun aski on lattialla. Tai eihän se oikeastaan olisi edes pakollista välttämättä, liu'uttaa askia sivummalle ja pilaa uuden kytkimen ja silmälaakerin paikalleen. Sit vaan kaikki käänteisessä järjestyksessä ja elefantti jääkaappiin. Projektin alottamis- ja valmistumisaikataulut mitoitetaan Areva-tyylillä, eli hyvää tulee selvästikkin.
|
|||
|
|||
![]() diiselit öljytilaan
elikkäpäs saako hj-61 ite vaihettuu syöttöpumpun ja moottorin välisen kalvon vai täytyykö viedä diesel huoltoon kun tuppaa tuo diiseli änkeemään tuonne moottorin öljytilaan... siirtopumppu jo vaidettu mutta ei auttanut
![]()
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-> nyt vaikuttas olevan asiaa dsl korjaamolle? itse ei oikein kannata tuota pumppua purkaa tuolta dsl puolelta... |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei teillä ole konevuokraamoa tai jotain harrastajaa kylillä, josta/jolta sais lainattua kolmijalkanosturia muutamalla eurolla? |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ite just yx viikonlopu vaihdoin kytkimen hj:hin Apuvälineinä kaksi pullotunkkia ja kaksi liinaa ![]() ![]() ja kone kannattaa tukea, mä tuin koneen suoraan ö-pohjasta tunkilla ni sai nostettua/laskettua laatikon asennuksen aikana. mä mietin alux tota lankkua ikkunoista sisään mut ois sotkenu mun hienon ratin ni päätin laittaa ihan vaan liinan ikkunoista ulos ja oven ali takas sisään.. ku oli liina kireellä ni kardaanit ym jutut irti ja laatiko roikku liinan varassa, sit vaan hitaasti liinaa löäysäämällä alas ja vanha kykä pois, uus tilalle ja sit pääskin jo nostelemaan laatikkoa takas..pikku liina laatikkoon taakse kiinni sieltä rungon päältä ja kiristämällä ylös sama tapa etupäälle ainoo et liina on siinä jo valmiina sit tunkilla avustaen liinaa löäysälle ja kiristys ja tunkin paikan vaihto ja sama uudestaan,, toki varmaan muillakin on ideoita helpottamaan mutt tän tein yksin ja tälleen ja ihan hyvin onnistu ![]() ![]() ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kytkin kannattaa keskittää huolella asetelmaa kirratessa, niin menee vaihteiston asennus ilman vaurioita. Moponetin parin euron keskitystyökaluillakin saa homman tehtyä, mutta ite olen käyttänyt ylimäärästä vaihteiston kytkinakselin pätkää. Jakista ei kannata mun mielestä mennä purkamaan, vie turhaan aikaa ja lopputulos voi olla huonompi kuin ennen purkamista, jos ei ole tietoa mitä tehdä ja maksaa se tiivarisatsikin jotain. Jakis kun ei purkaannu kokonaisena, vaan palasina vaan. |
|
|||
|
|||
![]()
Toi parrujuttu alkaa kuullostamaan nerokkaalta. Mottoria ei varmaankaan tarvitse tukea erikseen?
|
||||
|
||||
![]()
Tais olla niin, että jos lootan irrottaa, niin moottori kallistuu yläreunastaan tulipeltiä vasten. En muista saiko sitä moottoria tuettua jostain hyvin.
|
|
||||
|
||||
![]()
Muistaakseni tungin kakkosnelosen sinne koneen ja rintapellin väliin joskus.
mootttorinorsu tosta kepin reijästä toimii myös hyvin. |