Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.08.2012, 23:55
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Joka viikko on jeepin eteen jotain tehty, mut tää "raportointi" on jääny hiukan vähemmälle...

Iron rok off road:ta tuli lähetys tälläviikolla:
- 6,5" korottavat etujouset
- Etuiskarit (velipoika tilas vahingossa 2"korotettuun autoon, kun piti ottaa 5" korotukselle No nää iskarit on nyt kaupan ja uudet on jo tilattu...
- Takakardaaniin uus yoke ja sille billet laippa ja uus stefa.

Eli tänään tuli tuo takakardaani pajotettua kuntoon. Eka mittailin et 2cm pois jakolaatikon akselista ja tein M8 kierteen siihen päähän.


Sit stefan laippa moottorisilikoonilla tiivistettynä kiinni ja siihen perään uus yoke. Yoken pultin pistin lukitteella kiinni.


Sit siihen perään purkuosana ostettu etukardaani.


Taka-akseliin tuli jo aiemmin laiettua uus pinionin stefa ja U-pultti yoke. Kardaaniin vaihtelin uuden ristikon. Nyt toi kardaanikulma näyttää aika hyvältä.


Kuvatus




Sit etutukivarret sekä ohjausvarret menee uusiksi. Hiukan palikoita:

Sorvari teki mulle uudet pesät puslille alatukivarsiin.


Sitten viä saadaan joukkoon sotkettua hiukan traktrin osia, ohjausvarsiin tulee massikan raidetangon palloniveliä. Kartio on paksuimmillaan 20mm ja tos on M20 oikeenkätinen kierre. Ja nää oli yllättän halpoja, ovh 19€/kpl


Huomenna lisää, kun pääsee koko päivän temuaan jeepin kanssa

__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.08.2012, 17:24
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Tänään tuli taas hiukan puuhailtua, väkersin uudet n. 3cm pisemmät alatukivarret.

Putket oli taivutettu noin 45 asteen kulmaan, jotka sit katkasin reikäsahalla, niin tuli siisttit liitokset:


Sit vaan kemppiliimaa ja palikat kasaan. Aika hyvin tuli samanpituset...


...ja näköset.


Viä vähä maalia niskaan. Jos huomenna pääsis vaikka asentaan ne allle.


Täytyy taas käydä sorvaria kiusaamassa et tekis viä kaks ylätukivarsien puslille sopivat pesät.


Joku viikko takaperin tuli askarreltua etuparhardi paikalleen. Tämmösen korinpuolen kiinnityksen tekasin. Tuo takimmaisen latan takana on viä kolmiotuki.


Akseliin tuli tällänen kiinnitys. Materiaalivahvuudet on kunnossa, et pitäs ton ykspuoleisenkin kiinnityksen kestää. Toi rauta on L:n mallinen ja hitsattu jokapaikaan kiinni.



nyt on jarruletkuissa pituutta. Vanhat oli tässäkohtaa jo ihan piukeena. Letkujen mukana tuli myös tollaset viksut kiinnitysraudat, mihin liitin kiristettin mutterilla kiinni. Putken pään nipan jouduin tekeen uudestaan, et putkesta pari senttiä lähti veke.



Noitten ohjaustankojen kanssa tuli pieni takaisku kun pallonivelen varressa onkin 13/16-16 UNC kierre, et tarttee kierretappi hommata...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.09.2012, 21:13
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Se elää!


Vaikken oo päivitellytkään tänne, niin jotain ons silti tapahtunut.

Jeeppi on tän iltasten touhujen jäljiltä taas renkaillaan ja hiukan päästiin jo uutta alustaa venytteleenkin...

Eli edes on nyt 6,5" korottavat vieterit. Toi trukkilava on noin puolen metrin korkeudessa, takana on viä 5cm kaareen matkaa ja edessä ainakin tuplat. Renkaatkin oli viä ihan kovat... ehkä ne tynnyrijoustot saadaan aikaseksi





Tämmösistä palikoista rakentelin ojjaus/raidetangon:


Sit pikkasen tarttis jousen yläpäätä muokata. Tota pylvästä tarttis siirtää n. 1" verran eteenpäin. Menee jouset aika s-venkuralle joustossa ja pohjaanlyöntikumi ei meinaa osua siihen alapään lautaseen...


Huomenna lisää touhua

Kuvien laadusta kiitämme jälleen kerran Nokiaa...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.09.2012, 07:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Enpä ollut huomannut päivityksiä.. ootko päässyt vielä testaamaan autoa minkä verran? Takakardaanikulmaa voisi ehkä vielä vähän muuttaa, axle wrapin takia pinioni kääntyy rasituksessa vähän alas -> kandee laittaa osoittamaan hieman jakoaskin ulostuloa ylemmäs. Tosin kunnon testaus ensin, taisi mullakin joskus olla aika liki tuollainen eikä ongelmia ollut.

Mitä tulee jousitolppien muokkaukseen, eikö olisi helpompi siirtää jousipetiä akselilla? Siellä on ihan loistavasti tilaa siirtää niitä taaemmas, tosin iskarikiinnikkeitä voi joutua muokkaamaan. Se alkuperäinen on jokatapauksessa vähän paska systeemi alhaalla ja ylhäällä, muuttaa molemmat niin että saa käytettyä lenkki-lenkki iskaria

Teitkö muuten kuinka paljon alkuperäistä pidemmät alatukivarret, tuollaisella korotuksella lyhkäsillä tukivarsilla on muuten ihan varmasti jouset ihan vituillaan. Pitkät tukivarret olisi paikallaan yli ~3-4" korotuksilla, jos haluaa oikeasti toimivan alustan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 14.09.2012 07:34
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.09.2012, 15:10
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Enpä ollut huomannut päivityksiä.. ootko päässyt vielä testaamaan autoa minkä verran? Takakardaanikulmaa voisi ehkä vielä vähän muuttaa, axle wrapin takia pinioni kääntyy rasituksessa vähän alas -> kandee laittaa osoittamaan hieman jakoaskin ulostuloa ylemmäs. Tosin kunnon testaus ensin, taisi mullakin joskus olla aika liki tuollainen eikä ongelmia ollut.

Mitä tulee jousitolppien muokkaukseen, eikö olisi helpompi siirtää jousipetiä akselilla? Siellä on ihan loistavasti tilaa siirtää niitä taaemmas, tosin iskarikiinnikkeitä voi joutua muokkaamaan. Se alkuperäinen on jokatapauksessa vähän paska systeemi alhaalla ja ylhäällä, muuttaa molemmat niin että saa käytettyä lenkki-lenkki iskaria

Teitkö muuten kuinka paljon alkuperäistä pidemmät alatukivarret, tuollaisella korotuksella lyhkäsillä tukivarsilla on muuten ihan varmasti jouset ihan vituillaan. Pitkät tukivarret olisi paikallaan yli ~3-4" korotuksilla, jos haluaa oikeasti toimivan alustan.
Tukivarret on noin 3cm pisemmät kuin alkuperäset. Oon kyl miettiny, et muuttasin ne ylemmät vielä säädettäviksi, niin sais hiukan tota pinionin kulmaa paremmaksi. Tosin ei se paha oo tolla highpinion akselilla. Jokohan tällä setupilla mahtus 35" renkaat pyöriin edssäkin, kun talven aikana olis tarkotus hiukan noita renkaita päivitellä...

Uudet etuiskarit on jo jankittu, niin se tulee oleen alkuperäsellä kiinnitystavalla.

Jousien yläpäitä aattelin siirtää sillai et jyystää sen pyöreen laipan siitä pellistä irti ja boksaan 3mm levystä sellasen kotelon sinne yläpäähän niin saa hyvin tilaa siirellä sitä yläpäätä.
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.09.2012, 17:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

35" renkaat mahtuu pyörimään varsin järkevästi jo ~3" -> korotuksilla. Pelti on tehty leikattavaksi ja hitsattavaksi kuten olet tainnut huomata Tosin se että 35":t toimii auttavasti pienemmällä korotuksella niin etuakselia pitäisi siirtää n. 4cm eteenpäin alkuperäiseen nähden (eli siis korotuksen vaatima tukivarsien pidennys + n.4cm). Sitten ei tule ahdasta pyöräkotelon takana ja ohjauskilkkeetkin vielä mahtuu paikalleen. Toki vaikuttaa myös ajaako leveillä pökkyröillä vai vähän miedommilla renkailla miten mahtuu tai ei mahdu. Se on ihan sama vaikka olisi 6" tai 8" korotusta, niin peltiä joudut joka tapauksessa leikkaamaan ja taittamaan niin edessä kuin takana, jos haluat että sisäänjoustoja jää ja alusta toimii fiksusti.

Jousien asennonkorjauksen saa tietysti tehdä kuten haluaa, mutta sanoisin kahden akseliväliltä muutetun XJ:n ja yhden ZJ:n kokemuksella, että noi jousipedit on hyvin helppo siirtää.. Ne yläpäät jousissa on oikeastaan aika pirun hyvässä paikkaa ja asennossa, niin ei minun mielestä ole mitään syytä muuttaa sieltä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.09.2012, 15:05
Borg:n Avatar
Borg Borg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.03
Sijainti: Iitti
Viestit: 181
Perusasetus

Tuossa menneenä vk.loppuna onnistuin vääntelemään Xj:n raidetangon mutkalle sen verran mukavasti, että joutuu ottamaan projektin alle.
Noiden Massikan pallonivelten lisäksi, minkä vahvuisesta putkesta/tangosta meinasit raide,- ohjaustangot tehdä?
Tuo Xj:n orkkis raidetanko on kaiketi melko heppoista putkea. Tuolta Xj-info sivustolta jo tulikin tsekattua tuon Aussi-miehen visioita, mutta näytti keskittyvän tuossa asiassa valmistankojen ostoon.
Vinkit olisivat tervetulleita.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 1994 Jeep grand cherokee unlimited 5.2 puretaan kkari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2014 07:37
Myydään Jeep Cherokee 3,7 Limited 2002 mbakiepo O/M/V Ajoneuvot 1 20.09.2011 10:32
Myydään Grand Cherokee Limited jappe O/M/V Ajoneuvot 2 25.07.2009 23:22
Myydään Jeep Grand Cherokee 4.0 Limited Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 16.06.2009 14:59
M:JEEP CHEROKEE -90 LIMITED V.A.PAHTAJA O/M/V Ajoneuvot 2 01.08.2007 19:09


Sivu luotu: 20:35 (GMT +2).