![]() |
|
Cherokee, Limited & UNLimited
Hullua kun hiukan yllytetään, niin kyl sitä tietää miten siinä käy...
2011 heinäkuussa ostin Jeep Cherokeen, 4,0L vm.-89. Autossa oli jo ostaessa hiukan elämää nähny 2" korotus, mut maastoa se ei ollut käsittääkseni ennen nähnyt. Rakentelu alkoi heti kesällä ja syksyllä päästiinkin ekan kerran testaan autoo Nokian kalliolla. Rakentelukuvat on hiukan hajaantunu eri koneille ja kameroille et kuvia ja juttua tulee aina, kun saan kuvia käsiini. |
Vinssin asennus
Vinssin valinta ei ollu helpoimpia päätöksiä. Sähkövinsseistä kun luki täältä palstalta niin paljon huolto/korjauskertomuksia, mitä milloinkin oli mennyt rikki, niin ajatukset käänty hydraulivinssien suuntaan...
Kun kohdalle sattu sopiva yksilö, uusi parivuotta hyllyssälojunut Mile Marker H9000 2-nopeuksinen hytikkavinssi suht edullisesti, niin pakkohan se oli kaupat tehdä! Vaikka hiukan se opiskelijabudjetta kirpasikin. http://milemarker.com/images/h9000_large.jpg Vinssihän istahti keulalle tähän tyyliin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101384 Sitten alkoikin ihmettely kuinka sille saatas tarjoiltua nestepainetta. Vinssi on tarkotettu toimiin jopa ohjaustehostimen paineella, mut aattelin et taitaa ohjaustehostimen öljyt pian kiehua, kun enempi repii, joten siitä ajatuksesta luovuttiin hetinmiten. Seuraavaks tuli mieleen et nakkaampa tuon ilmastoinnikompuran mäkeen ja teen sen tilalle telineen hytikkapumpulle. No tuntu työläältä alka väkertaa telineitä pumpulle ja tukilaakerille, niin ajatustyö jatkuin... Iskän kans siinä jeeppii nojaillessa saatiin hyvä idea et yhditetään kompura ja pumppu! No, kompura irti, romut pois sisältä ja ihmetteleen. Kompuraan päätettiin tehdä uus takapääty, johon pumppu pultataan ja kompuran rungon sisälle tuli kumikytkin välittään vetoa. Lakkikourassa tutulle sorvarille esitteleen ideaa ja muutaman päivän päästä koko komeus olikin kasassa! Jatällänen siitä tuli: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101394 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101381 Nyt pumpun pyrimistä voi ohjata kabiinista päälle pois ja eikä oo pelkoo öljyjen turhasta lämpeemisestä. Myös hihna ja sen reitti pysy alkuperäsenä. Vinssin sähköventtiilit on kiinteesti hytikkamoottrin kyljes kiinni ja niille laitoin katkasijan kabiiniin, mut rattis viä lisänä napit myös keulalle. Säiliön väkästelin akun paikalle samoihin kiinnityksiin pumpun välittömään läheisyyteen. Akku siirty ilmansuodattimen paikalle, toiselle puolelle konehuonetta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101395 Tuliha tuota snorkkelinkin väkästelyä alotettua, kuten kuvasta näkyy. Monen viikon rakentelun jälkeen piti päästä testaan vinssiä niin tietenkään jo aikaisemmin oikutellut startti ei enää inahtanutkaan. No uutta tilalle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101379 Tääkin olis ollut hiukan helpompi tehä seinäntakana nosturilla, jos sen sinne olis saanut siirrettyä... |
Renkulat
Renkaisi valikoitu puoli vahingossa TSL SX 32x11,5-15" pyörylät 10" leveille vanteille.
Vanteet on hiukan turhan leveet, mutta hoitaa asiansa. Saattaa olla et tulee siirrettyä noiden vanteiden keskiötä lähemmäs 0 ET:tä tulevaisuudessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101398 |
XJ.
Hyvältä näyttää sinun XJ.
Rullakita vaan on kovasti suojaamaton tuossa etupuskurissa ja siinä on hajoavia osia. Itse tuhosin ensimmäisen ja tähän menessä viimeisen rullakidan sen ensimmäisessä kallionousussa jossa se osuikin hieman kallioon ja näin heti ihan solmussa. Koitin sitä myöhemmin oikoa vaan ei sitä sannut joten lensi teräsromuihin. Nykyään on vaijerrin liukua hoitamassa teräksinen luikukita, siinä ei ole hajoavia osia. JEgoNEERiin tulee nyt kyllä taakse rullakita vaan sen suojaksi tulee kunnon raudoitus. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Turvakaarien rakentelua alotettu, kuvia lähitulevaisuudessa. |
no kuinka se vinssi vetää ? mitkä speksit pumpulla ? luistaako remmi ?
|
Tuolla vinssillähän sitä vetää Jeepin ja kaikki muutkin letkan autot vaikka puuhun! Hytikkavinssiä joskus mietin omaankin autoon, vaan kun vielä tuo A/C toimii, niin jää lisäpumput laittamatta. Ja eihän näissä mitään vinssiä tartte, kun on kunnon renkaat, HÄ! :D
|
Alustavien testien mukaan toimii ihan ok, vielä ei oo tullu kauheen pahaan paikkaan autoo upotettua, et kovat vedot viä uupuu. Lumihangessa menee komeesti nopeella vaihteella ja sit hitaalla puolella on sit viä kuuskertaa emenpi voimaa...
Pumppu on gen 1 hammaspyöräpumppu 6 cm3/kierros. Valkkasin tollasen pikkupumpun kun sitä saa pyrittää lujaa, muistaakseni 4000rpm jatkuvaa. Arvioin et jos moottori kiertää 5000rpm, niin pumppu pyörii jotain reipas 6000rpm, et ihan rajottajaan asti ei kannata kierrättää vinssatessa. Vinssihän on tarkotettu toimiin tolla ohjaustehostimen pumpullakin, ja siitähän ei kauheen isoja litroja iroo. Kun ton magneettikytkimen kytkee pois päältä, niin joutuu hiukan polkaseen kaasua koneelle, et luultavasti siä kytkimessä on joku hammastus, joka irrottaa vasta moottorijarrulla. Vielä ei oo kuulunu minkään näkösiä riemunkiljasuja hihnasta. |
Lattian paikkausta
Pääsiäisenä, kun en rabit ranchille keriinnyt, niin täyty velipojan kans lähtee pöristeleen kotimetsiin...
No siinä ajellessa alko yhtäkkiä käry haiseen. Nopee toppi sähköt pois ja tutkiin tilannetta. No pakoputken vaimentimen yläpuolelta alko lattiamatto kytemään. Kun kuuma vaimennin oli aikojen saatossa ruostuttanut pellin puhki ja oli liian lähellä pohjaa. No putken takakannake poikki, niin matka pääs jatkuun... Kyllä sieltä ihan kunnon reikä löytykin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103734 Sit näytettiin hiukan laikkaa pohjaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103735 Ja valmis paikka: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103737 Suht vähäruosteinen yksilö tää kuitenkin on. Viime kesänä laitettiin pari lappua apparin jalkatilaan ja sit palkkihelmat niin siinähän ne ruostekorjaukset rupee oleenkin... |
Turmakaaria!
Tää viikonloppu on tiukasti väännetty turvakaaria korin ympärille. Vanhempana asentaja tässä kaariprojektissa on toiminut kaarimestari motörhead, jolle iso kiitos avusta!
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/k...si_web_250.gif Helpompi nää kaaret on tehä enne ekaa volttia! :cool: Dodiin, hommahan lähti sit pääkaaren taivuttamisella: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103740 Ja mutkia väänneltiin tällasella paljon kehuja saaneella bilteman tuotoksella: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103739 No sit seuraavaksi käänneltiin a-pilaria pitkin kulkevat putket ja mallailtiin paikalleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103743 Sit katolle tuli poikittaisputki tuulilasin reunaan, sekä v-tuet katolle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103746 Sitten olikin takapään vuoro. Toinen jykevä kaari peräluukun reunoja pitkin ja lapulla kiinni takaposkeen. Tulihan sinne viä vinot takatuet, putket tippalistan kohalle, sekä yks vinotuki katolle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103748 Sitten tempastiin koko komeus pois auton päältä ja hitsattiin kaikki alapinnat kunnolla kiinni. Kuva koko häkistä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103752 Projekti jatkuu lähitulevaisuudessa. mut onneks on viä monta päivää ennekuin nokka osottaa kohti pohjanmaata, Oulaista. :D |
Lainaus:
|
Kato äijällähän olikin kaksovinen XJ! Kelpaa kaaria laitella, kun ei tartte väistellä takaovia. Mää joudun toistaiseksi väisteleen kaltevia rinteitä.
|
Lainaus:
|
Minkälaisesta putkesta teit kaaret kun ei tuon enempää lutannut tuo bilhelvetin rypytin?
Vai onko mulle vaan sattunu maanantaina tehdyt lestit :D |
Lainaus:
paitsi miul tuli porttaali jiippiin muute hyvät mutkat mut rullat jätti painaumat.. |
Pääkaari ja takakaari on 48,4x3,2mm ja muut putket on 42,2x2,6mm saumallista putkee ihan rautakaupasta. Pääkaaren taivutus meni kyl ihan nappiin vanhemman asentajan motörheadin kokemuksella. Tärkeintä oli ilmeisesti muistaa rasvata se lesti kunnolla ennen jokasta taivutusta. Toi pienempi lesti oli hiukan väljä tolle 42,4mm putkelle, mut tuli niistäkin ihan kelvolliset, kun ei tarvinu taivuttaa enempää kuin 45 asteisia kulmia...
|
Lainaus:
|
Oma putken rypytin mallia säästötalo tekee hyviä mutkia jos painaa kerralla, mutta jos välillä sovittelee niin menee kyllä reilusti ruttuun, putkena on ollu 48x2.9 saumaton ja tarttuu lestiin aikas tiukkaan kiinni, tais olla 2 tuuman lesti millä painettiin:rolleyes:
|
Ei ihan näy kuvasta, mutta uudet rullat sorvattu 48,3 kokoiseksi.
Ne piltemat tosiaan tekee lommon. |
Dodii.. jeeppiä on puuhattu koko viikon pitkälle iltaan ja jäi sitä viä jotain huomisaamullekkin :D
Turvakaaret tehty loppuun, työvalot asennettu, ajorampeille telineet, läppäriteline, alustan nivelet rasvattu, jakolaatikon ölpät, työkalutelineitä, snorkkeli, kuskin oven ikkunan käyttölaitteisto (mallia patentti), tukivarret vahvistettu yms... Humenna sitä sit pitäs viä kaikki pakata ja lähtee pienelle kevätretkelle Oulaisiin, saa nähä monessako osassa jeeppi tulee takasi. Onneks on umpipohjanen kärry, niin saa kaikki osat takas... Kuvia ei oo tullu napsittua, kun on ollu niin kova tohina päällä... |
Paratiisn vahingot
Pikkasen tuli Paratiisi offissa vahinkoo jeeppiin, mutta ei mitään merkittävää:
Tankin tilavuudesta hävis kymmenkunta litraa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104809 Kardaani lommolla ja mutkalla hiukan http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104806 Pohjapanssarit rutussa --> vahvempaa levyä kehiin http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104805 Edestä meni raidetanko hiukan mutkalle, orginaali vahvistettu keulapanssari repes irti jossain kohtaa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104804 Vinssi toimi ihan hyvin, ei remmi tai magneettikytkin ei luistanu. Mut isompaa pumppua täytyy kokeilla, et sais lisää vauhtia vinssii... Vaijeri lähtee kyllä kuubaan ja narua tilalle... GPS signaalia meillä ei oikeestaan ollut koko kisassa. Alkuviikosta se gps mokkula vielä toimi, mut ei enää kisapaikalla. Viimeset 6h ajettiin ilman karttaakin kun invertteri ei ladannu läppäriä... Hieno reissu! Nyt pari kuukautta tiukkaa rakjentamista ja sit Juukaan kisaan! Työnalle tulee ainaskin: tankki peräkonttiin, takavinssi, vahvemmat ohjausvarret, isompi hytikkapumppu, 2" lisää korotusta autoon, taka kardaani, takalukko... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104803 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104802 |
^-Tosta vois joku hienohelma sanoa: "Likainen". :D
|
Eihä se vielä likane oo ku ovi aukiaapi :D
|
Lainaus:
Nyt on asiallinen maastoväritys. Takaperän pinionin stefa vuotaa. Aiheuttaako toimenpiteitä? Taustalla näkyy tutun näköinen rakennus, jossa tulee käytyä noin kerta viikossa. Tuoltako Jeepin voi käydä bongaamassa? |
Lainaus:
Siellä takapihalla tuo jeeppi seisoskelee toistaiseksi. Töiden jälkeen sitä tulee räpellettyä mahdollisuuksien mukaan... Mitenkäs tuo takakardaani homma kannattas hoitaa? Jakolaatikko on ilmeisesti 242, kun siinä on vaihteet: 2x4, 4x4 parttime, 4x4 fulltime, N ja sit hidas 4x4? Pinionikulmaa kun hiukan säätää, niin tuskin tartten tuplaniveliä kardaaniin, mut mistäs kannattas liuku tehä ja sit jakolaatikkoon se liu'un lukitus (sye kit?). Ebayta kun oon selannu niin lähes kaikki mitä tarjotaan on 231 laatikkoon... Viisaimmat valaiskoon! |
Sivu luotu: 05:51 (GMT +2). |
|