Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Cherokee, Limited & UNLimited (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96356)

Tapsala 15.04.2012 21:48

Cherokee, Limited & UNLimited
 
Hullua kun hiukan yllytetään, niin kyl sitä tietää miten siinä käy...

2011 heinäkuussa ostin Jeep Cherokeen, 4,0L vm.-89. Autossa oli jo ostaessa hiukan elämää nähny 2" korotus, mut maastoa se ei ollut käsittääkseni ennen nähnyt.

Rakentelu alkoi heti kesällä ja syksyllä päästiinkin ekan kerran testaan autoo Nokian kalliolla.

Rakentelukuvat on hiukan hajaantunu eri koneille ja kameroille et kuvia ja juttua tulee aina, kun saan kuvia käsiini.

Tapsala 15.04.2012 22:18

Vinssin asennus
 
Vinssin valinta ei ollu helpoimpia päätöksiä. Sähkövinsseistä kun luki täältä palstalta niin paljon huolto/korjauskertomuksia, mitä milloinkin oli mennyt rikki, niin ajatukset käänty hydraulivinssien suuntaan...

Kun kohdalle sattu sopiva yksilö, uusi parivuotta hyllyssälojunut Mile Marker H9000 2-nopeuksinen hytikkavinssi suht edullisesti, niin pakkohan se oli kaupat tehdä! Vaikka hiukan se opiskelijabudjetta kirpasikin.
http://milemarker.com/images/h9000_large.jpg

Vinssihän istahti keulalle tähän tyyliin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101384

Sitten alkoikin ihmettely kuinka sille saatas tarjoiltua nestepainetta. Vinssi on tarkotettu toimiin jopa ohjaustehostimen paineella, mut aattelin et taitaa ohjaustehostimen öljyt pian kiehua, kun enempi repii, joten siitä ajatuksesta luovuttiin hetinmiten.

Seuraavaks tuli mieleen et nakkaampa tuon ilmastoinnikompuran mäkeen ja teen sen tilalle telineen hytikkapumpulle. No tuntu työläältä alka väkertaa telineitä pumpulle ja tukilaakerille, niin ajatustyö jatkuin...

Iskän kans siinä jeeppii nojaillessa saatiin hyvä idea et yhditetään kompura ja pumppu!
No, kompura irti, romut pois sisältä ja ihmetteleen. Kompuraan päätettiin tehdä uus takapääty, johon pumppu pultataan ja kompuran rungon sisälle tuli kumikytkin välittään vetoa. Lakkikourassa tutulle sorvarille esitteleen ideaa ja muutaman päivän päästä koko komeus olikin kasassa! Jatällänen siitä tuli:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101394
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101381
Nyt pumpun pyrimistä voi ohjata kabiinista päälle pois ja eikä oo pelkoo öljyjen turhasta lämpeemisestä. Myös hihna ja sen reitti pysy alkuperäsenä. Vinssin sähköventtiilit on kiinteesti hytikkamoottrin kyljes kiinni ja niille laitoin katkasijan kabiiniin, mut rattis viä lisänä napit myös keulalle.

Säiliön väkästelin akun paikalle samoihin kiinnityksiin pumpun välittömään läheisyyteen. Akku siirty ilmansuodattimen paikalle, toiselle puolelle konehuonetta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101395
Tuliha tuota snorkkelinkin väkästelyä alotettua, kuten kuvasta näkyy.

Monen viikon rakentelun jälkeen piti päästä testaan vinssiä niin tietenkään jo aikaisemmin oikutellut startti ei enää inahtanutkaan. No uutta tilalle:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101379
Tääkin olis ollut hiukan helpompi tehä seinäntakana nosturilla, jos sen sinne olis saanut siirrettyä...

Tapsala 15.04.2012 22:23

Renkulat
 
Renkaisi valikoitu puoli vahingossa TSL SX 32x11,5-15" pyörylät 10" leveille vanteille.

Vanteet on hiukan turhan leveet, mutta hoitaa asiansa. Saattaa olla et tulee siirrettyä noiden vanteiden keskiötä lähemmäs 0 ET:tä tulevaisuudessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101398

ImacInnes 21.04.2012 11:39

XJ.
 
Hyvältä näyttää sinun XJ.
Rullakita vaan on kovasti suojaamaton tuossa etupuskurissa ja siinä on hajoavia osia.

Itse tuhosin ensimmäisen ja tähän menessä viimeisen rullakidan sen ensimmäisessä kallionousussa jossa se osuikin hieman kallioon ja näin heti ihan solmussa. Koitin sitä myöhemmin oikoa vaan ei sitä sannut joten lensi teräsromuihin. Nykyään on vaijerrin liukua hoitamassa teräksinen luikukita, siinä ei ole hajoavia osia.

JEgoNEERiin tulee nyt kyllä taakse rullakita vaan sen suojaksi tulee kunnon raudoitus.

t. Ismo Ämmä

Tapsala 21.04.2012 17:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 874614)
Hyvältä näyttää sinun XJ.
Rullakita vaan on kovasti suojaamaton tuossa etupuskurissa ja siinä on hajoavia osia.

Itse tuhosin ensimmäisen ja tähän menessä viimeisen rullakidan sen ensimmäisessä kallionousussa jossa se osuikin hieman kallioon ja näin heti ihan solmussa. Koitin sitä myöhemmin oikoa vaan ei sitä sannut joten lensi teräsromuihin. Nykyään on vaijerrin liukua hoitamassa teräksinen luikukita, siinä ei ole hajoavia osia.

JEgoNEERiin tulee nyt kyllä taakse rullakita vaan sen suojaksi tulee kunnon raudoitus.

t. Ismo Ämmä

Joo, toi vaijeri ja kita tuli vinssin mukana, mut houkuttas hommata siihen naru tilalle. Liukukita ei tulis lähellekkään noin ulos, niin korjaantus tuo homma samalla...

Turvakaarien rakentelua alotettu, kuvia lähitulevaisuudessa.

pee 21.04.2012 19:43

no kuinka se vinssi vetää ? mitkä speksit pumpulla ? luistaako remmi ?

WinChester 21.04.2012 21:42

Tuolla vinssillähän sitä vetää Jeepin ja kaikki muutkin letkan autot vaikka puuhun! Hytikkavinssiä joskus mietin omaankin autoon, vaan kun vielä tuo A/C toimii, niin jää lisäpumput laittamatta. Ja eihän näissä mitään vinssiä tartte, kun on kunnon renkaat, HÄ! :D

Tapsala 22.04.2012 09:16

Alustavien testien mukaan toimii ihan ok, vielä ei oo tullu kauheen pahaan paikkaan autoo upotettua, et kovat vedot viä uupuu. Lumihangessa menee komeesti nopeella vaihteella ja sit hitaalla puolella on sit viä kuuskertaa emenpi voimaa...

Pumppu on gen 1 hammaspyöräpumppu 6 cm3/kierros. Valkkasin tollasen pikkupumpun kun sitä saa pyrittää lujaa, muistaakseni 4000rpm jatkuvaa. Arvioin et jos moottori kiertää 5000rpm, niin pumppu pyörii jotain reipas 6000rpm, et ihan rajottajaan asti ei kannata kierrättää vinssatessa. Vinssihän on tarkotettu toimiin tolla ohjaustehostimen pumpullakin, ja siitähän ei kauheen isoja litroja iroo. Kun ton magneettikytkimen kytkee pois päältä, niin joutuu hiukan polkaseen kaasua koneelle, et luultavasti siä kytkimessä on joku hammastus, joka irrottaa vasta moottorijarrulla. Vielä ei oo kuulunu minkään näkösiä riemunkiljasuja hihnasta.

Tapsala 22.04.2012 22:16

Lattian paikkausta
 
Pääsiäisenä, kun en rabit ranchille keriinnyt, niin täyty velipojan kans lähtee pöristeleen kotimetsiin...

No siinä ajellessa alko yhtäkkiä käry haiseen. Nopee toppi sähköt pois ja tutkiin tilannetta. No pakoputken vaimentimen yläpuolelta alko lattiamatto kytemään. Kun kuuma vaimennin oli aikojen saatossa ruostuttanut pellin puhki ja oli liian lähellä pohjaa. No putken takakannake poikki, niin matka pääs jatkuun...

Kyllä sieltä ihan kunnon reikä löytykin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103734

Sit näytettiin hiukan laikkaa pohjaan:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103735

Ja valmis paikka:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103737

Suht vähäruosteinen yksilö tää kuitenkin on. Viime kesänä laitettiin pari lappua apparin jalkatilaan ja sit palkkihelmat niin siinähän ne ruostekorjaukset rupee oleenkin...

Tapsala 22.04.2012 22:33

Turmakaaria!
 
Tää viikonloppu on tiukasti väännetty turvakaaria korin ympärille. Vanhempana asentaja tässä kaariprojektissa on toiminut kaarimestari motörhead, jolle iso kiitos avusta!

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/k...si_web_250.gif
Helpompi nää kaaret on tehä enne ekaa volttia! :cool:

Dodiin, hommahan lähti sit pääkaaren taivuttamisella:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103740

Ja mutkia väänneltiin tällasella paljon kehuja saaneella bilteman tuotoksella:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103739

No sit seuraavaksi käänneltiin a-pilaria pitkin kulkevat putket ja mallailtiin paikalleen:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103743

Sit katolle tuli poikittaisputki tuulilasin reunaan, sekä v-tuet katolle:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103746

Sitten olikin takapään vuoro. Toinen jykevä kaari peräluukun reunoja pitkin ja lapulla kiinni takaposkeen. Tulihan sinne viä vinot takatuet, putket tippalistan kohalle, sekä yks vinotuki katolle:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103748

Sitten tempastiin koko komeus pois auton päältä ja hitsattiin kaikki alapinnat kunnolla kiinni. Kuva koko häkistä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103752

Projekti jatkuu lähitulevaisuudessa. mut onneks on viä monta päivää ennekuin nokka osottaa kohti pohjanmaata, Oulaista. :D

lepoantti 23.04.2012 06:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala (Viesti 874901)
Alustavien testien mukaan toimii ihan ok, vielä ei oo tullu kauheen pahaan paikkaan autoo upotettua, et kovat vedot viä uupuu. Lumihangessa menee komeesti nopeella vaihteella ja sit hitaalla puolella on sit viä kuuskertaa emenpi voimaa...

Pumppu on gen 1 hammaspyöräpumppu 6 cm3/kierros. Valkkasin tollasen pikkupumpun kun sitä saa pyrittää lujaa, muistaakseni 4000rpm jatkuvaa. Arvioin et jos moottori kiertää 5000rpm, niin pumppu pyörii jotain reipas 6000rpm, et ihan rajottajaan asti ei kannata kierrättää vinssatessa. Vinssihän on tarkotettu toimiin tolla ohjaustehostimen pumpullakin, ja siitähän ei kauheen isoja litroja iroo. Kun ton magneettikytkimen kytkee pois päältä, niin joutuu hiukan polkaseen kaasua koneelle, et luultavasti siä kytkimessä on joku hammastus, joka irrottaa vasta moottorijarrulla. Vielä ei oo kuulunu minkään näkösiä riemunkiljasuja hihnasta.

jos olisikin joku hammastus magneettikytkimessä niin helpotaisi elämää, normi ilmastoinnin magneettikytkin ei kestä ottaa kovin monta kw vääntöä läpi. ajatuksena ja toteuksena varsin hieno juttu, ja jos käytäntö osoittaa sen toimivaksi oikeesti vinssatessa niin vielä parempi. kunhan saat kuormitettua oikein kunnolla niin laita tietoa että pitääkö kytkin.

WinChester 23.04.2012 07:21

Kato äijällähän olikin kaksovinen XJ! Kelpaa kaaria laitella, kun ei tartte väistellä takaovia. Mää joudun toistaiseksi väisteleen kaltevia rinteitä.

Timo_L 23.04.2012 10:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 875195)
Kato äijällähän olikin kaksovinen XJ! Kelpaa kaaria laitella, kun ei tartte väistellä takaovia. Mää joudun toistaiseksi väisteleen kaltevia rinteitä.

Meinasin just sanoa ihan samaa, että on toi kaksioviseen kaarien teko ihanan helppoa! :)

Juuso4x4 23.04.2012 16:30

Minkälaisesta putkesta teit kaaret kun ei tuon enempää lutannut tuo bilhelvetin rypytin?

Vai onko mulle vaan sattunu maanantaina tehdyt lestit :D

young n dum 23.04.2012 18:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juuso4x4 (Viesti 875339)
Minkälaisesta putkesta teit kaaret kun ei tuon enempää lutannut tuo bilhelvetin rypytin?

Vai onko mulle vaan sattunu maanantaina tehdyt lestit :D

x2

paitsi miul tuli porttaali jiippiin muute hyvät mutkat mut rullat jätti painaumat..

Tapsala 23.04.2012 19:17

Pääkaari ja takakaari on 48,4x3,2mm ja muut putket on 42,2x2,6mm saumallista putkee ihan rautakaupasta. Pääkaaren taivutus meni kyl ihan nappiin vanhemman asentajan motörheadin kokemuksella. Tärkeintä oli ilmeisesti muistaa rasvata se lesti kunnolla ennen jokasta taivutusta. Toi pienempi lesti oli hiukan väljä tolle 42,4mm putkelle, mut tuli niistäkin ihan kelvolliset, kun ei tarvinu taivuttaa enempää kuin 45 asteisia kulmia...

tiivonen 23.04.2012 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala (Viesti 875159)
Kyllä sieltä ihan kunnon reikä löytykin

Minä saattasin laittaa tommosen vielä myyntiin täysin ruosteeton maininnalla ;) Omasta rohjostani oli nuokin tukipeltilimpsakkeet mädäntyneet alareunoistaan roskiskuntoon :D

AsA 23.04.2012 21:06

Oma putken rypytin mallia säästötalo tekee hyviä mutkia jos painaa kerralla, mutta jos välillä sovittelee niin menee kyllä reilusti ruttuun, putkena on ollu 48x2.9 saumaton ja tarttuu lestiin aikas tiukkaan kiinni, tais olla 2 tuuman lesti millä painettiin:rolleyes:

motörhead 23.04.2012 21:12

Ei ihan näy kuvasta, mutta uudet rullat sorvattu 48,3 kokoiseksi.
Ne piltemat tosiaan tekee lommon.

Tapsala 26.04.2012 22:23

Dodii.. jeeppiä on puuhattu koko viikon pitkälle iltaan ja jäi sitä viä jotain huomisaamullekkin :D

Turvakaaret tehty loppuun, työvalot asennettu, ajorampeille telineet, läppäriteline, alustan nivelet rasvattu, jakolaatikon ölpät, työkalutelineitä, snorkkeli, kuskin oven ikkunan käyttölaitteisto (mallia patentti), tukivarret vahvistettu yms...

Humenna sitä sit pitäs viä kaikki pakata ja lähtee pienelle kevätretkelle Oulaisiin, saa nähä monessako osassa jeeppi tulee takasi. Onneks on umpipohjanen kärry, niin saa kaikki osat takas...

Kuvia ei oo tullu napsittua, kun on ollu niin kova tohina päällä...

Tapsala 12.05.2012 22:01

Paratiisn vahingot
 
Pikkasen tuli Paratiisi offissa vahinkoo jeeppiin, mutta ei mitään merkittävää:

Tankin tilavuudesta hävis kymmenkunta litraa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104809

Kardaani lommolla ja mutkalla hiukan
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104806

Pohjapanssarit rutussa --> vahvempaa levyä kehiin
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104805

Edestä meni raidetanko hiukan mutkalle, orginaali vahvistettu keulapanssari repes irti jossain kohtaa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104804

Vinssi toimi ihan hyvin, ei remmi tai magneettikytkin ei luistanu. Mut isompaa pumppua täytyy kokeilla, et sais lisää vauhtia vinssii... Vaijeri lähtee kyllä kuubaan ja narua tilalle...

GPS signaalia meillä ei oikeestaan ollut koko kisassa. Alkuviikosta se gps mokkula vielä toimi, mut ei enää kisapaikalla. Viimeset 6h ajettiin ilman karttaakin kun invertteri ei ladannu läppäriä...

Hieno reissu! Nyt pari kuukautta tiukkaa rakjentamista ja sit Juukaan kisaan! Työnalle tulee ainaskin: tankki peräkonttiin, takavinssi, vahvemmat ohjausvarret, isompi hytikkapumppu, 2" lisää korotusta autoon, taka kardaani, takalukko...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104803
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104802

rane58 12.05.2012 23:01

^-Tosta vois joku hienohelma sanoa: "Likainen". :D

Nozzz 13.05.2012 01:10

Eihä se vielä likane oo ku ovi aukiaapi :D

petpi 13.05.2012 08:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nozzz (Viesti 881126)
Eihä se vielä likane oo ku ovi aukiaapi :D

Ei taida ovi aueta, kun ikkuna on auki ;)

Nyt on asiallinen maastoväritys.
Takaperän pinionin stefa vuotaa. Aiheuttaako toimenpiteitä?
Taustalla näkyy tutun näköinen rakennus, jossa tulee käytyä noin kerta viikossa. Tuoltako Jeepin voi käydä bongaamassa?

Tapsala 13.05.2012 17:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petpi (Viesti 881145)
Ei taida ovi aueta, kun ikkuna on auki ;)

Nyt on asiallinen maastoväritys.
Takaperän pinionin stefa vuotaa. Aiheuttaako toimenpiteitä?
Taustalla näkyy tutun näköinen rakennus, jossa tulee käytyä noin kerta viikossa. Tuoltako Jeepin voi käydä bongaamassa?

Kyllä tuo stefa tulee vaihdeltua kardaaniprojektin yhteydessä..

Siellä takapihalla tuo jeeppi seisoskelee toistaiseksi. Töiden jälkeen sitä tulee räpellettyä mahdollisuuksien mukaan...


Mitenkäs tuo takakardaani homma kannattas hoitaa? Jakolaatikko on ilmeisesti 242, kun siinä on vaihteet: 2x4, 4x4 parttime, 4x4 fulltime, N ja sit hidas 4x4? Pinionikulmaa kun hiukan säätää, niin tuskin tartten tuplaniveliä kardaaniin, mut mistäs kannattas liuku tehä ja sit jakolaatikkoon se liu'un lukitus (sye kit?). Ebayta kun oon selannu niin lähes kaikki mitä tarjotaan on 231 laatikkoon... Viisaimmat valaiskoon!


Sivu luotu: 05:51 (GMT +2).