Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.07.2012, 09:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kato ne etunavat vielä, ja koita tarvittaessa vaikka vaihtaa pyöriä päästä toiseen niin selviää sekin onko jossain renkaassa tärinää vai ei.

Ja kuten todettua niin kato vielä pallonivelet yms..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.07.2012, 08:38
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

jatketaan nyt vielä tähän.. mites tulikos tuossa koko vetari pihalle napaa irrottaessa, vai kärsiikö sitä pelkkää napaa vetää akselinpäätä vasten ulosvetäjällä. lähinnä ihan mitä kaikkea varaan kun meinasin vaihtaa molemmat navat..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.07.2012, 09:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Vetarit tulee navan mukana juu, jos ei ota mutteria vetarin päästä irti.

Mutta turhaa sun on ulosvetäjää käyttää, vaikka navat onkin menossa vaihtoon niin sopivasti jumivassa navassa lähtee vain se splindle navan sisältä ja navan kuoret on edelleen kiinni kääntöpäässä. Ota valmiiksi vetarin 36mm mutterit auki kun auto on vielä tassuillaan, avaa navan takaa ne kolme pulttia mutta jätä muutaman kierroksen verran kiinni (voi olla vaikka ~5-10mm rakoa kääntöpään ja pultinkannan välissä). Renkaat pois, akseli pukeille ja sen jälkeen hylsy + jatkovarsi akselin ja kääntöpään pultinkannan väliin -> ratin kääntö -> napa on irti.

Takaisin kasatessa irtoruosteet hiekkapaperilla veks ja lämmön/ suolankestävällä rasvalla kasaus (vastinpinnat sekä pulttien kierteet).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2012, 10:20
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

juu tokihan olin sen mutterin avaamassa meinasin vaan että kun olen sen mutterin ja ne kolme pulttia takanta avannut ja saanut hieman rakoa niin voiko sen jälkeen vetää ulosvetäjällä särkemattä mitään muuta lisää.(tai siis ainahan jotain voi särkeä). kummitteli mielessä vaan joku ajatus että jossain oli varoitettu käyttämästä ulosvetäjää, saattaa kyllä olla joku muu juttu mihin sotken...
mutta tuo mainitsemasi hylsy akselin ja pultin välille hoitaa tosiaan saman... ulostyönnin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.07.2012, 11:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apupoika Näytä viesti
meinasin vaan että kun olen sen mutterin ja ne kolme pulttia takanta avannut ja saanut hieman rakoa niin voiko sen jälkeen vetää ulosvetäjällä särkemattä mitään muuta lisää. kummitteli mielessä vaan joku ajatus että jossain oli varoitettu käyttämästä ulosvetäjää, saattaa kyllä olla joku muu juttu mihin sotken...
Fiksumpaa ottaa tuolla systeemillä minkä kerroin, sillä lähtee tiukassakin oleva napa irti ihan helpolla eikä hajoa mitään. eikä pitäisi tarvita ulosvetäjää kun on napa liikahtanut muutaman millin ulos, sen jälkeen se lähtee yleensä hyvinkin helpolla. Ei siellä ole tiukkaa sovitetta navan ja kääntöpään välillä kuin ehkä sentin syvyydeltä..

Napa voi mennä osiksi ja se navan ulkokuori jää edelleen jumiin sinne kääntöpään sisälle jos ulosvetäjää tai vetovasaraa käyttää. Eli varsinkaan ehjän navan irrotuksessa EI saa käyttää ulosvetäjää jos tarkoitus laittaa vielä ehjänä paikalleen. Samoten jos esim. menee etuvetari paskaksi ja täytyy ajaa ilman etuvetaria niin se lyhkänen pätkä vetarista on oltava kiristettynä napaan kiinni, muuten ajon aikana napa kampeaa itsensä osiksi..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 23.07.2012 11:04
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.07.2012, 12:24
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

olikos tuolle keski mutterille oikein joku kiristysmomenttikin olemassa.?
vai vedänkö vaan sellasella poskitutina momentilla ja niin että kestää..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.07.2012, 12:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Vetarin pään 36mm:n mutteri 175lbs/ft., eli pyöresti 240Nm.

Tuo sitten kannattaa vetää oikeaan momenttiin ja lukita sillä "tähdellä" & sokalla (vaikka sopivan pitkä naula jos ei muuta löydy), meinaan voi lähteä irti - nimimerkillä kokemusta on. Onneksi oli silloin ylimääräinen mutteri mukana. Liian löysä tai kireä rikkoo laakerin ennenaikaisesti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Lj tukivarret Anttu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 22.07.2012 10:49
Ostetaan hdj etu tukivarret HCelin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.04.2011 19:09
Ostettu LJ:iin tukivarret jonetzu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 06.02.2011 21:22
O: Tukivarret BJ:hin mss O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.08.2007 20:22
O:Tukivarret ari O/M/V Muut 0 17.12.2003 09:24


Sivu luotu: 07:56 (GMT +2).