Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.07.2012, 14:22
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No niistä alatukivarsien epäkeskojen pyörittelystähän se on ilmestyny. Vaikuttaa myös korotus ja sanoit säädellees camberiakin. Samoista tukivarren pisteistä säätyy myös caster ja kaikki vaikuttaa auraukseen myöskin. Eli camber positiiviseks, haritus poistuu ja menee jopa auraukselle, ja päinvastoin. Eli aina kun säädät tukivarsista mitään, kaikki muutkin arvot menee vituroilleen.

Aja tasamaalle, kääntele fillarit suoraan ja sihtaa vaikka langalla jos ei silmä kerro. Mutta jos on kerran kaikki säädöt noin metsässä niin suosittelisin lämpimästi nelipyöräsuuntausta.
en ole säätänyt mitään muutakuin niitä camber kulmia niillä camberin säätöpulteilla jotka tuli iskarin alakiinnikkeen ylempään reikään.
ja näitä kun säätelee niin vaikuttaa myös haritukseen yms..??
pitää tänä iltana yrittää mennä säätämään nuita. raidetangon päistä en ole vielä säätänyt milliäkään.
eli kummat ensin oikeisiin arvoihin?? camberit vai nuo auraus/haritukset?

__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.07.2012, 16:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Säädä ensin camber (renkaan sivukallistus edestä katsottuna) ja caster (olka-akselilinjan takakallistus sivulta katsottuna) kohdalleen, tämän jälkeen sitten aurauksen kimppuun.

edit: Kuten Matti yllä totesi, niin jos kaikki arvot on ihan perseellään niin voi olla nelipyöräsuuntaus voisi olla paikallaan. Camberin ja casterinkin saa kyllä oikeaksi kun on sopivat työkalut kotona - jos vähän jaksaa laskea niin onnistuu kyllä vaikka vaikka sopivan pitkällä vatupassilla ja kunnollisella kulmaviivaimella tai vatupassilla + mittanauhalla + laskimella kunnon kulmamittari olisi helpoin, kertoo suoraan missä asteissa mennään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.07.2012 16:23
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.07.2012, 17:59
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Säädä ensin camber (renkaan sivukallistus edestä katsottuna) ja caster (olka-akselilinjan takakallistus sivulta katsottuna) kohdalleen, tämän jälkeen sitten aurauksen kimppuun.

edit: Kuten Matti yllä totesi, niin jos kaikki arvot on ihan perseellään niin voi olla nelipyöräsuuntaus voisi olla paikallaan. Camberin ja casterinkin saa kyllä oikeaksi kun on sopivat työkalut kotona - jos vähän jaksaa laskea niin onnistuu kyllä vaikka vaikka sopivan pitkällä vatupassilla ja kunnollisella kulmaviivaimella tai vatupassilla + mittanauhalla + laskimella kunnon kulmamittari olisi helpoin, kertoo suoraan missä asteissa mennään..
Nyt olis tarkoitus lähteä hallille tuon auton kimppuun.
kysmys vielä :
mistä kaikkialta tuota vitaraa pystyy säätämään,etupäästä siis kyse.?
tiedän vain että iskarin alakiinnikkeen ylempää pulttia pyörittämällä saa tuota renkaan kallistus kulmaa säädettyä eli camberia. mistä casteria voi säätää?
Jos laitan ensin nuo säädöt kohdalleen että renkaat on silmällä katsoen suht pystysuorassa auto renkaiden päällä seisoen ja sen jälkeen alan sit katsomaan nuita harituksia ja aurauksia.
ja toinen paikka minkä tiedän mistä pääsee säätämään aurauksia on raidetangon päistä.
muita säätöpaikkoja en tuosta autosta edes tiedä..
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.07.2012, 18:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
mistä casteria voi säätää?
Jos ei alatukivarsissa oo mitään epäkeskoja, niin sitten ei mistään.

Tuolla jotain speksejä/ohjeita (3A-1): http://www.suzuki4x4.net/manual/vita...rical_body.pdf
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.07.2012, 21:46
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

nyt sain camber kulmat säädettyä. säädöt on ihan tapissa ja jos ei ihan ole renkaat pystysuorassa niin neg.camberia on korkeintaan hiukan mut ei paha. enempää ei voi säätää. Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.07.2012, 09:56
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Vitarassa kannattaa ottaa huomioon tosiaan tuo IFS keula, ilman jousia testailin max ja min joustoja, niin samalla renkaat meni harituksen ja aurauksen väliä useamman kymmenen astetta. Varsinkin korotetussa vehkeessä asia korostuu jos ohjausvarret reiluissa kulmissa.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.07.2012, 11:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
nyt sain camber kulmat säädettyä. säädöt on ihan tapissa ja jos ei ihan ole renkaat pystysuorassa niin neg.camberia on korkeintaan hiukan mut ei paha. enempää ei voi säätää. Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.
Mistä mitaten vai vanteesta?? Jos mittojen erotus vanteen etu ja takapuolella on 1 cm niin se on vieläkin reilut 2 cm metrin matkalla eli joka ajetulla metrillä rengas liukuu 2 cm sivu suunnassa 100 metrillä jo kaksi metriä jne. Bertassa oli 6 milliä aurausta ja se jo riitti siihen että renkaat kului vituiksi ennen aikojaan.

Eli halvempaa on käyttää auto säädettävänä kuin kuluttaa kaksi rengasta ketuilleen. Ja varsinkin risukeulassa kun se korotus vaikuttaa kaikkeen niin siinä sen luulisi korostuvan entisestään.

Tietysti mettä vehkeissä se ei ole niin justiinsa mutta jos laitteella ajetaan yhtään tiellä sitten kyllä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.07.2012, 11:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.
Säädä vielä lisää, ohjearvothan on tämmöset:
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.07.2012, 14:11
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Kovat on kyllä haritukset. Meilläpäin on perusturajunttisäätö ollut se että auraus/haritus säädetään nollaan. Kuitenkin sieltä vauhdissa löytyy sen verran väljää että ajossa ollaa hivenen harituksella. Kannattaa tehdä se perinteinen mittarauta jota saa vanteen urassa siirreltyä mille puolelle renkaita tahansa. metrimitan voi ottaa johonkin parempaan käyttöön.
Risukeulassa muuttuu lähes kaikki mitat korkauden mukaan. Jos korottaa niin aina kaikki säädöt uusiksi.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.07.2012, 15:05
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
nyt sain camber kulmat säädettyä. säädöt on ihan tapissa ja jos ei ihan ole renkaat pystysuorassa niin neg.camberia on korkeintaan hiukan mut ei paha. enempää ei voi säätää. Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.
No niin nyt kävi suitsa 4-pyörä mittauksessa ja haritusta löytyi 14.5mm eli n.1.45cm ja itse sain talmetrillä mittailtua n.1.5cm harituksen eli aika lähelle meni omakin mittaus
Säädettiin liki nollaan nyt kulmat,ihan aavistus vain aurausta. kulkee todella hienosti suoraan nyt suitsa
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.07.2012, 15:13
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Joo ja eturenkaatkin saattaa kestää vähän pidempään...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.07.2012, 16:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
en ole säätänyt mitään muutakuin niitä camber kulmia niillä camberin säätöpulteilla jotka tuli iskarin alakiinnikkeen ylempään reikään.
ja näitä kun säätelee niin vaikuttaa myös haritukseen yms..??
Just, kuvittelin että säätyy tukivarsien sisäpäistä, mut eipä sen väliä. Vaikuttaa ne nuokin samalla lailla haritukseen, mutta ei casteriin.

Niin, muut kohilleen eka ja auraus lopuks kuten Timppa jo tuossa sanoikin. Ja sitten jos ja kun on ratti vinossa niin passaat sen suoraks toista löysyttämällä ja toista saman verran kirraamalla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurauskulmat Rölli Tekniikka & Jutustelu 25 15.01.2012 14:46
Hj-60:sen aurauskulmat? räyhäracing Tekniikka & Jutustelu 5 25.07.2009 17:59
aurauskulmat, hj60 penna Tekniikka & Jutustelu 3 12.11.2008 22:30
Erilaiset vanteiden pulttijaot maastureissa Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 30 02.04.2006 16:44
Diesel-verojen suuruudet maastureissa/pakuissa ? Tekniikka & Jutustelu 3 24.02.2004 20:38


Sivu luotu: 12:05 (GMT +2).