Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   aurauskulmat 4x4 maastureissa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99224)

korbimotors 14.07.2012 22:42

aurauskulmat 4x4 maastureissa
 
paljonko pitää olla haritusta neliveto maastureissa ja miten on kotona helpoin saada ne suht kohdalleen?
Onko se hyvä tapa että laittaa suurinpiirtein napojen tasalle nastat ja mittaa ensin edestä ja sitten pyöräyttää rengasta puoli kierrosta ja mittaa takapuolelta ?
mulla näytti Suitsassa olevan haritusta n. 3.5cm tuon mukaan. ei silti puolla auto eikä ole vielä renkaatkaan kuluneet epätasan. ajettu renkailla vajaa tuhat.
entä miten camberit sais suht kohdalleen? vitara korotettu ja löytyy ne camber säätö pultit. onko parempi olla neg. vai pos. camberia ?

Fruehauf-CJ 14.07.2012 23:23

Oon säädellyt aurauksen melkein suoraksi. Rullamitan avulla 15'' vanteen sisäkehältä noin 3mm auraukseen.

-MaTTi- 15.07.2012 00:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897679)
paljonko pitää olla haritusta neliveto maastureissa ja miten on kotona helpoin saada ne suht kohdalleen?

entä miten camberit sais suht kohdalleen? vitara korotettu ja löytyy ne camber säätö pultit. onko parempi olla neg. vai pos. camberia ?

No riippuu merkistä ja mallista, eiköhän ohjearvoja löytyne googlellakin. Leveemmällä renkaalla lievä haritus tekee hyvää, mutta ei ny hyvänen aika senttitolkulla. Mitenhän sun mittaus on oikein onnistunut, kyllähän 3.5 cm harituksella sulaa jo renkaat alle.

Rullamitallakin saa sinnepäin, mutta silmällä sihtaamalla saa nollatilanteen haettua aika helposti jos on yhtään silmää. Syytä tosin tietää onko etu- ja taka-akselin raideleveys sama vai onko takana kapeempi.

Camber syytä olla aika liki nollilla, jos jotain niin negatiivista camberia esim. ojan puoleiselle renkaalle jos meinaa viettää ojaanpäin.

Timo_L 15.07.2012 09:04

Tosiaan riippuu autosta, alustasta ja ohjauksesta, mutta jäykkäakselisessa aika lähellä nollaa joko harituksen tai aurauksen puolella on aika yleispätevä. Itse olen yleensä tsekannut niin, että renkaat pois, navan keskilinjalle molemmin puolin pari ~metrin pitkää alumiiniprofiilia vaateriin ja rullamitat molempiin päihin. Snadisti (muutaman millin erolla rullamitoissa) aurauksen puolelle ja testaus. Jos on ihan vituillaan niin hienosäätö jompaan kumpaan suuntaan ja uutta testiä.

korbimotors 15.07.2012 12:15

auto siis suzuki vitara ja -92 etupää IFS.
Eilen tein tuon mittauksen näin:
auto oli ihan maata vasten renkaillaan. lankun pätkät suurinpiirtein navan korkeudelle poikittain ja toinen mies toiselle puolelle samallalailla. mitattiin eka edestä lankkujen väli ja sitten renkaiden takapuolelta mittaus niin jos vaikka edessä oli mittaustulos 165cm niin takana se oli n.3,5cm vähempi.
liekkö vääristää tuota mittaa ku renkaat paikallaan ja maata vasten???
Ei tuo kyllä hirveästi puoltele ja nyt oon n.1000km ajellu nuilla fedimoilla ja en ole huomannu kulumisia..
toissapäivänä ku jouduin käyttämään toisen puolen iskarin alapäätä irti perämurikan vaihdon yhteydessä niin en joutanut kasausvaiheessa alkaa niin säätelemään tuota camber kulmaa samaan kohtaan ku toisella puolella on niin kotiin ku lähdin ajamaan niin puolsi oikealle ihan kohtuudella..
eilen sit käytin nuo camberin säätöpultit irti ja laitoin pultin kantaan merkin että missä on min. ja missä on max. kohta niin laitoin niiden puoli väliin säädöt nyt ja näyttäis että hieman on neg. camberia nyt silmin katsottuna. eli renkaan yläreuna on kallellaan sisäänpäin.
ei tuo nyt ainakaan puoltanu,mutta näyttää että renkaat on edestäpäin katsottuna harituksessa ja sitten ku auton ajaa vaikka eri paikalle ja katsoo niin näyttää taas eriltä.. tuntuu että todella helpolla reagoi pihan muodoista ja näyttää ties miltä välillä nuo rengas kulmat.

korbimotors 15.07.2012 12:34

Kävin äsken ottamssa vielä uuden mittauksen:
Mittasin talmeterillä ensin etupuolelta vanteen sisäreunasta sisäreunaan ja takapuolelta samalla tavalla ja yritin suht puoliväliä vannetta ottaa mitan molemmin puolin niin sain nyt n.1.5cm haritusta.

lavanelikko 15.07.2012 12:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897791)
auto siis suzuki vitara ja -92 etupää IFS.
Eilen tein tuon mittauksen näin:
auto oli ihan maata vasten renkaillaan. lankun pätkät suurinpiirtein navan korkeudelle poikittain ja toinen mies toiselle puolelle samallalailla. mitattiin eka edestä lankkujen väli ja sitten renkaiden takapuolelta mittaus niin jos vaikka edessä oli mittaustulos 165cm niin takana se oli n.3,5cm vähempi.
liekkö vääristää tuota mittaa ku renkaat paikallaan ja maata vasten???
Ei tuo kyllä hirveästi puoltele ja nyt oon n.1000km ajellu nuilla fedimoilla ja en ole huomannu kulumisia..
toissapäivänä ku jouduin käyttämään toisen puolen iskarin alapäätä irti perämurikan vaihdon yhteydessä niin en joutanut kasausvaiheessa alkaa niin säätelemään tuota camber kulmaa samaan kohtaan ku toisella puolella on niin kotiin ku lähdin ajamaan niin puolsi oikealle ihan kohtuudella..
eilen sit käytin nuo camberin säätöpultit irti ja laitoin pultin kantaan merkin että missä on min. ja missä on max. kohta niin laitoin niiden puoli väliin säädöt nyt ja näyttäis että hieman on neg. camberia nyt silmin katsottuna. eli renkaan yläreuna on kallellaan sisäänpäin.
ei tuo nyt ainakaan puoltanu,mutta näyttää että renkaat on edestäpäin katsottuna harituksessa ja sitten ku auton ajaa vaikka eri paikalle ja katsoo niin näyttää taas eriltä.. tuntuu että todella helpolla reagoi pihan muodoista ja näyttää ties miltä välillä nuo rengas kulmat.

Lienee tässäkin hommassa avainsana alustan tasaisuus...

Bj Andy 15.07.2012 13:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897798)
Kävin äsken ottamssa vielä uuden mittauksen:
Mittasin talmeterillä ensin etupuolelta vanteen sisäreunasta sisäreunaan ja takapuolelta samalla tavalla ja yritin suht puoliväliä vannetta ottaa mitan molemmin puolin niin sain nyt n.1.5cm haritusta.

Ihan liikaa. Mistä tuo haritus on tuonne ilmestyny?

Ohjekirjasta saattaisi löytyä oikea auraus mutta säädä vaikka aluksi nolllaan.

Ne kyllä lähtee kulumaan äkkiä ja menee sitten loppuun asti vaikka kulmat laittaisi kohdalleenkin.

korbimotors 15.07.2012 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 897810)
Ihan liikaa. Mistä tuo haritus on tuonne ilmestyny?

Ohjekirjasta saattaisi löytyä oikea auraus mutta säädä vaikka aluksi nolllaan.

Ne kyllä lähtee kulumaan äkkiä ja menee sitten loppuun asti vaikka kulmat laittaisi kohdalleenkin.

en tiiä mistä on ilmestyny.. olinko sitten niin paljon vaikuttanu nuihin kulmiin ku korottanu tuota vitaraa ainaki sen 3"
en kyllä ole edes katsonut miten sillon oli kulmat ku ostin tuon auton,liekkö ollu jo sieltä asti vidurallaan nuo kulmat..
kummalta puolelta tuota nyt lähtis sit säätämään lähelle nollaa vai pitääkö molempia puolia vähän säätää?? vai pitääkö silmällä katsoa edestä että millon näyttäis olevan suht suorassa. alottaa siltä puolen säätämään kumpi näyttää enempi harottavan :)

Bj Andy 15.07.2012 13:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897812)
en tiiä mistä on ilmestyny.. olinko sitten niin paljon vaikuttanu nuihin kulmiin ku korottanu tuota vitaraa ainaki sen 3"
en kyllä ole edes katsonut miten sillon oli kulmat ku ostin tuon auton,liekkö ollu jo sieltä asti vidurallaan nuo kulmat..
kummalta puolelta tuota nyt lähtis sit säätämään lähelle nollaa vai pitääkö molempia puolia vähän säätää?? vai pitääkö silmällä katsoa edestä että millon näyttäis olevan suht suorassa. alottaa siltä puolen säätämään kumpi näyttää enempi harottavan :)

No siitähän se sitten. Molemmilta puolilta kandee säädellä tai muuten jää ratti vinoon.

-MaTTi- 15.07.2012 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897812)
en tiiä mistä on ilmestyny.. olinko sitten niin paljon vaikuttanu nuihin kulmiin ku korottanu tuota vitaraa ainaki sen 3"

No niistä alatukivarsien epäkeskojen pyörittelystähän se on ilmestyny. Vaikuttaa myös korotus ja sanoit säädellees camberiakin. Samoista tukivarren pisteistä säätyy myös caster ja kaikki vaikuttaa auraukseen myöskin. Eli camber positiiviseks, haritus poistuu ja menee jopa auraukselle, ja päinvastoin. Eli aina kun säädät tukivarsista mitään, kaikki muutkin arvot menee vituroilleen.

Aja tasamaalle, kääntele fillarit suoraan ja sihtaa vaikka langalla jos ei silmä kerro. Mutta jos on kerran kaikki säädöt noin metsässä niin suosittelisin lämpimästi nelipyöräsuuntausta.

korbimotors 15.07.2012 14:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 897824)
No niistä alatukivarsien epäkeskojen pyörittelystähän se on ilmestyny. Vaikuttaa myös korotus ja sanoit säädellees camberiakin. Samoista tukivarren pisteistä säätyy myös caster ja kaikki vaikuttaa auraukseen myöskin. Eli camber positiiviseks, haritus poistuu ja menee jopa auraukselle, ja päinvastoin. Eli aina kun säädät tukivarsista mitään, kaikki muutkin arvot menee vituroilleen.

Aja tasamaalle, kääntele fillarit suoraan ja sihtaa vaikka langalla jos ei silmä kerro. Mutta jos on kerran kaikki säädöt noin metsässä niin suosittelisin lämpimästi nelipyöräsuuntausta.

en ole säätänyt mitään muutakuin niitä camber kulmia niillä camberin säätöpulteilla jotka tuli iskarin alakiinnikkeen ylempään reikään.
ja näitä kun säätelee niin vaikuttaa myös haritukseen yms..??
pitää tänä iltana yrittää mennä säätämään nuita. raidetangon päistä en ole vielä säätänyt milliäkään.
eli kummat ensin oikeisiin arvoihin?? camberit vai nuo auraus/haritukset?

Timo_L 15.07.2012 16:09

Säädä ensin camber (renkaan sivukallistus edestä katsottuna) ja caster (olka-akselilinjan takakallistus sivulta katsottuna) kohdalleen, tämän jälkeen sitten aurauksen kimppuun.

edit: Kuten Matti yllä totesi, niin jos kaikki arvot on ihan perseellään niin voi olla nelipyöräsuuntaus voisi olla paikallaan. Camberin ja casterinkin saa kyllä oikeaksi kun on sopivat työkalut kotona - jos vähän jaksaa laskea niin onnistuu kyllä vaikka vaikka sopivan pitkällä vatupassilla ja kunnollisella kulmaviivaimella tai vatupassilla + mittanauhalla + laskimella :) kunnon kulmamittari olisi helpoin, kertoo suoraan missä asteissa mennään..

-MaTTi- 15.07.2012 16:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897832)
en ole säätänyt mitään muutakuin niitä camber kulmia niillä camberin säätöpulteilla jotka tuli iskarin alakiinnikkeen ylempään reikään.
ja näitä kun säätelee niin vaikuttaa myös haritukseen yms..??

Just, kuvittelin että säätyy tukivarsien sisäpäistä, mut eipä sen väliä. Vaikuttaa ne nuokin samalla lailla haritukseen, mutta ei casteriin.

Niin, muut kohilleen eka ja auraus lopuks kuten Timppa jo tuossa sanoikin. Ja sitten jos ja kun on ratti vinossa niin passaat sen suoraks toista löysyttämällä ja toista saman verran kirraamalla.

korbimotors 15.07.2012 17:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 897852)
Säädä ensin camber (renkaan sivukallistus edestä katsottuna) ja caster (olka-akselilinjan takakallistus sivulta katsottuna) kohdalleen, tämän jälkeen sitten aurauksen kimppuun.

edit: Kuten Matti yllä totesi, niin jos kaikki arvot on ihan perseellään niin voi olla nelipyöräsuuntaus voisi olla paikallaan. Camberin ja casterinkin saa kyllä oikeaksi kun on sopivat työkalut kotona - jos vähän jaksaa laskea niin onnistuu kyllä vaikka vaikka sopivan pitkällä vatupassilla ja kunnollisella kulmaviivaimella tai vatupassilla + mittanauhalla + laskimella :) kunnon kulmamittari olisi helpoin, kertoo suoraan missä asteissa mennään..

Nyt olis tarkoitus lähteä hallille tuon auton kimppuun.
kysmys vielä :
mistä kaikkialta tuota vitaraa pystyy säätämään,etupäästä siis kyse.?
tiedän vain että iskarin alakiinnikkeen ylempää pulttia pyörittämällä saa tuota renkaan kallistus kulmaa säädettyä eli camberia. mistä casteria voi säätää?
Jos laitan ensin nuo säädöt kohdalleen että renkaat on silmällä katsoen suht pystysuorassa auto renkaiden päällä seisoen ja sen jälkeen alan sit katsomaan nuita harituksia ja aurauksia.
ja toinen paikka minkä tiedän mistä pääsee säätämään aurauksia on raidetangon päistä.
muita säätöpaikkoja en tuosta autosta edes tiedä..

-MaTTi- 15.07.2012 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897885)
mistä casteria voi säätää?

Jos ei alatukivarsissa oo mitään epäkeskoja, niin sitten ei mistään.

Tuolla jotain speksejä/ohjeita (3A-1): http://www.suzuki4x4.net/manual/vita...rical_body.pdf

korbimotors 15.07.2012 21:46

nyt sain camber kulmat säädettyä. säädöt on ihan tapissa ja jos ei ihan ole renkaat pystysuorassa niin neg.camberia on korkeintaan hiukan mut ei paha. enempää ei voi säätää. Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.

BryGgi 16.07.2012 09:56

Vitarassa kannattaa ottaa huomioon tosiaan tuo IFS keula, ilman jousia testailin max ja min joustoja, niin samalla renkaat meni harituksen ja aurauksen väliä useamman kymmenen astetta. Varsinkin korotetussa vehkeessä asia korostuu jos ohjausvarret reiluissa kulmissa.

Bj Andy 16.07.2012 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897969)
nyt sain camber kulmat säädettyä. säädöt on ihan tapissa ja jos ei ihan ole renkaat pystysuorassa niin neg.camberia on korkeintaan hiukan mut ei paha. enempää ei voi säätää. Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.

Mistä mitaten vai vanteesta?? Jos mittojen erotus vanteen etu ja takapuolella on 1 cm niin se on vieläkin reilut 2 cm metrin matkalla eli joka ajetulla metrillä rengas liukuu 2 cm sivu suunnassa 100 metrillä jo kaksi metriä jne. Bertassa oli 6 milliä aurausta ja se jo riitti siihen että renkaat kului vituiksi ennen aikojaan.

Eli halvempaa on käyttää auto säädettävänä kuin kuluttaa kaksi rengasta ketuilleen. Ja varsinkin risukeulassa kun se korotus vaikuttaa kaikkeen niin siinä sen luulisi korostuvan entisestään.

Tietysti mettä vehkeissä se ei ole niin justiinsa mutta jos laitteella ajetaan yhtään tiellä sitten kyllä...

-MaTTi- 16.07.2012 11:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897969)
Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.

Säädä vielä lisää, ohjearvothan on tämmöset:
http://img31.imageshack.us/img31/639...716kohtees.png

Samppa79 16.07.2012 14:11

Kovat on kyllä haritukset. Meilläpäin on perusturajunttisäätö ollut se että auraus/haritus säädetään nollaan. Kuitenkin sieltä vauhdissa löytyy sen verran väljää että ajossa ollaa hivenen harituksella. Kannattaa tehdä se perinteinen mittarauta jota saa vanteen urassa siirreltyä mille puolelle renkaita tahansa. metrimitan voi ottaa johonkin parempaan käyttöön.
Risukeulassa muuttuu lähes kaikki mitat korkauden mukaan. Jos korottaa niin aina kaikki säädöt uusiksi.

korbimotors 26.07.2012 15:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897969)
nyt sain camber kulmat säädettyä. säädöt on ihan tapissa ja jos ei ihan ole renkaat pystysuorassa niin neg.camberia on korkeintaan hiukan mut ei paha. enempää ei voi säätää. Nyt mittasin uudestaan auraukset niin nyt on max. 1cm haritusta.

No niin nyt kävi suitsa 4-pyörä mittauksessa ja haritusta löytyi 14.5mm eli n.1.45cm ja itse sain talmetrillä mittailtua n.1.5cm harituksen eli aika lähelle meni omakin mittaus :)
Säädettiin liki nollaan nyt kulmat,ihan aavistus vain aurausta. kulkee todella hienosti suoraan nyt suitsa :)

Paavo 26.07.2012 15:13

Joo ja eturenkaatkin saattaa kestää vähän pidempään...


Sivu luotu: 16:37 (GMT +2).