Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #3  
Vanha 09.07.2012, 14:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apupoika Näytä viesti
no nyt kun katsellut hieman tukevampia osia alustaan niin kattelin noita RC:n vahvistettuja ala-tukivarsia (4x4parts), kellä tietoa voiko ne heittää paikoilleen suoraan alkuperäisten rimpuloiden tilalle?
- ovatko paljonkin pidemmät
Osta säädettävät ala- ja ylätukivarret, vähintään eteen. Et tule pettymään ja saat oikeasti säädettyäkin tuota alustaa. Jos rahkeet riittää niin osta myös taakse samalla. Koko satsi oli muistaakseni kuitenkin kohtuuhintainen. Menee suoraan paikalleen, ja säädettävissä säätövaraa on varmasti riittävän paljon vakiopituisesta reilusti pidennettyyn.

Lainaus:
- tarviiko myös ylä-varret muuttaa säädettäviksi
Ei ole pakko, mutta kannattaa ehdottomasti. Saat säädettyä pinioni- ja casterkulmat kohdalleen, ja samoin saat säätövaraa akseliväliin.


Lainaus:
-meneekö kardaanikulma kuin päin persettä
Säädettävillä ei mene, päinvastoin saat sen siihen mihin pitääkin, jos autoa on korotettu.

Lainaus:
- ja sattuuko heittämällä orkkis kiinnityksiin,, pultit ym,,ym, niin ja kyseessä tosiaan 97 zj 4.0 kutvonen huikealla 1,75" korotusella
Menee orkkiskiinnityksiin kaikki, orkkispulteilla myös. Suosittelen tosin vaihtamaan ylätukivarren pultit (ja samalla panhardin pultin) 12.9 vahvuisiin kun vanhoja irroitat. Tehdastekoiset on 10.9:t, älä ainakaan laita sinne 8.8 pultteja jos et saa vanhoja ehjänä pois! Sama sitten alapultteihin, vähintään 10.9:t tilalle jos tarvii vaihtaa..

edit: Noista pulteista vielä, jos ne ei lähde suosiolla irti (=ruuvamalla ja vähän vasaralla päästä naputtelemalla) niin älä edes ala pelleilemään vaan osta suosiolla uudet. Alkuperäisten pulttien bonus on tosin se, että niissä on pieni paksunnos kannan juuressa -> ei yhtään välystä reiässä. Normi 14mm pultti voi olla jonkun kymmenyksen ohuempi kuin reikä on. 9/16" tuumakokoinen on sitten vähän jämptimpi.

Jos sulla on ohjauksessa death woblea tosiaan jollain nopeudella, niin tarkista ainakin:
* Renkaiden tasapainotus ja rengaspaineet
* Mahdollisesti renkaiden paikan vaihto päästä toiseen (kierot vanteet; aftermarket peltivanteissa voi olla ihmeenkin isoja heittoja -> huonommat taakse)
* Pallonivelet kunnossa?
* Iskarit kunnossa?
* Raidetangonpäät ehjät/ ei välystä?
* Kaikki puslat tarkistaen - uudet tukivarret ei ole tosiaankaan pahitteeksi
* Panhardin pusla, sekä kiinnitys akselin- ja korin päässä. Akselilla menee yleensä kiinnitysreikä soikeaksi -> klappia. Korin päässä kannake voi löystyi pulteista, kannake voi murtua osittain, ja kartiokiinnitys kuluu väljäksi
* Klappia simpukassa; sen tosin tuntee ratissakin.
* Aurauksen ja casterin säätö; jos sulla on raidelevyttä kasvatettu (leveämmät renkaat/ levittävät vanteet) niin auraus hyvin lähelle nollaa. Caster- kulma tulisi saada mahdollisimman lähelle tehtaan haarukkaa, mutta kuitenkin niin että pinionikulma pysyy siedettävänä ettei ala etukardaani täristää. Pitäisi onnistua noin matalalla korotuksella helposti.

Kannattaa laittaa joku heiluttamaan rattia nopeasti edes-takaisin, ja itse auton alle kokeilemaan ja kattomaan mistä väljää löytyy. Jos woblaa niin silloin siellä ei kaikki ole kunnolla.

Kun selvität woblauksen syitä, niin irrota ohjausiskari kokonaan pois. Oikein säädettynä noin matalalla korotuksella ja pikkurenkailla ei pitäisi woblata vaikka XJ/TJ/ZJ/MJ- keulalla siihen taipumusta onkin. Vasta kun on woblaus hävinnyt niin ohjausiskari takaisin paikalleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.07.2012 16:47
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Lj tukivarret Anttu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 22.07.2012 10:49
Ostetaan hdj etu tukivarret HCelin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.04.2011 19:09
Ostettu LJ:iin tukivarret jonetzu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 06.02.2011 21:22
O: Tukivarret BJ:hin mss O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.08.2007 20:22
O:Tukivarret ari O/M/V Muut 0 17.12.2003 09:24


Sivu luotu: 23:05 (GMT +2).