![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
http://www.ralli.net/foorumit/harras...-foorumi/14425
tämmöstä juttua ralli.netissä.... |
#27
|
|||
|
|||
![]() Akk
Tämä Akk yrittää ilmeisesti kitkeä kaiken moottori urheilun suomesta
![]() Onhatuo nähty jo jokkisenkin puolella on ruvennut rivit rakoileen AKK järjettömän rahastuksen myötä ![]() Viimeksi muokannut mobil2 : 28.06.2012 18:20 |
#28
|
|||
|
|||
![]()
Tuo noinaa miks sitä autoa ei voi ajella ihan myyntinäyttely nimikkeellä, ihan laillista, ainakin tarkoituksen suhteen, tuo AKK systeemi on lähinnä tarkoitettu uitetuille ralliautoille mistä ei oo maksettu autoveroja.
|
#29
|
|||
|
|||
![]() Ralliautojen katsastus
Tuossa eräs nimeltä mainitsematon kehuskeli että ralliautot katsastetaan mutta turha kuvitella että nuo edellä mainitut laitteet menisi ihan normaalista katsastuksesta läpi esim. itse tehdyt tukivarret ym...
katsastetaanhan nuo maasturitkin joka kilpailussa toki sitä voitaisiin hiukan tiukentaa. |
#30
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
kisan ajan. Muistellaampa aikaa taaksepäin kun erään kisan siirtymällä nilkutti 3 pyöränen wrc auto ihan siellä muun liikenteen seassa. Eipä siellä välitetty näistä kovasti hehkutetuista säännöistä, leikki jäi vasta poliisien toimesta kesken... Olisi yllätys että tämä tv-kameroilla tallennettu juttu oisi ainukainen laatuaan rallikisoissa. Vai onko juttu niin että lepikkoon rullatulla romulla voi ajella siellä siirtymillä ihan vaan siksi kun ollaan AKK siunaamana liikkeellä? |
#31
|
|||
|
|||
![]()
Kylläne tämmöset "byrocraatit" lopettaa harrastelun Suomesta..
Viimeksi muokannut Teme : 29.06.2012 21:05 |
#32
|
|||
|
|||
![]() Koittakaas nyt ottaa järki käteenLainaus:
![]() ja kun tuolla joku mainitsi kolmepyöräiset ralliautot niin sekin oli lähtiessään kisaan tieliikenneasetuksen mukainen, mutta monikaan offisuunnistukseen osallistuvista rakennelmista ei ole edes lähtiessään siinä kunnossa että menis konttorilla läpi. ![]() Eikä ne kilpailurajoitukset tule AKK:n toimistolta vaan valtion- ja EU,n hallinnolta direktiiveinä ja asetuksina. AKK pyrkii sitten saamaan niihin lievennöksiä jotta autourheilutoimintaa ylipäätään olis meillä Suomessa mahdollista harrastaa ![]() Kannattais Offarienkin vähitellen ottaa järki käteen eikä jatkuvasti pyrkiä etsimään itselleen ikävyyksiä. Laittakaa kisapirssit siihen kuntoon että ne on katsastettavissa niin ei viranomaisetkaan pääse harrastukseen niin helposti puuttumaan ![]() ![]() Ja perustakaa se kilpailuihin keskittyvä Offroadin keskusjärjestö (esim. OffRoad Suunnistus ry jossa jäseninä ovat kaikki suunnistuskisoja järjestävät yhdistykset tai muut tahot) silloin se vastaisi autourheilun valtakunnallista keskusjärjestöä (AKK) jonka kisoissa voisi vaikka (jos Trafin kanssa osataan neuvotella) käyttää verottomia maastureita (katsastuskuntoisia) ![]() Autourheilun puolesta yli 45 vuotta |
#33
|
||||
|
||||
![]()
Lisää tuohon vielä jatkoksi: "Suunnistuskisoja vastaan yli X vuotta."
__________________
Harbor Cruisers |
#34
|
|||
|
|||
![]() katsasus
Tuskin aiheuttaisi suurtakaan pään vaivaa jos olsi samaan tyyliin offroad katsastus jossa saadaan eri vapauksia renkaiden koon, korin leveyden, moottori tehon, valojen tehon, muutos prosenttijen määrän ja monen muun pikku jutun kanssa esim käsittääkseni fian hyväksyntä ei ole tie liikenne hyväksyntä(penkit ja vyöt)
![]() Mutta kaikenkaikkiaan turha väittää että nämä ralli autot menisivät läpi normaali vuosikatsastuksista ilman erikoislupia joihin harrastus ei käy perusteeksi. AKK=autourheilijan kuppaus&kusetus ![]() |
#35
|
|||
|
|||
![]()
Pakko tökätä tätäkin soppaa,aikoinaan vauhdikkaammissa lajeissa mukana olleena.
Se että esim.offroad auto ei täyttäisi katsastus sääntöjä ei nyt mun mielestä ole juurikaan homman pointti jos verrataan ralliautoon. Offissa katiska kun ei juurikaan hölkkävauhtia kovenpaa kulje niin sen aiheuttamat riskit kuljettajille saati yleisölle on lähes olemattomat,ainakin minimaaliset jos vain pysytään nauhojen takana. Rallissa taaseen pudotellaan esim. 150 km/h ilmannuottia tai vaikka nuotillakin ja kun siellä se tukivarsi,pyöränpultti,ratin-napa,yms. porsii niin pahimmillaan tulee kymmeniä raatoja. Se että jokin moottoriharrastelaji alkaa sorsimaan toista porukkaa ei nyt kuulosta kovin älykkäältä.Kommentit siitä jonkun porukan katsastuskunnoista ja jonkun ei pitäisi nyt kyllä lopettaa,ne kun aiheutta ennemmin tai myöhemmin kaikkien lajien ankeuden byrokraattien toimesta. Turpa rullalle jos ei riitä avarakatseisuutta muita lajeja kohtaan. Punakilvet kilpailuissa kyllä pitää jatkossa sallia lajiin riippumatta,aina.Offissa,Rallissa,yms. Tämä pitäisi olla kaikkien lajien yhteinen päämäärä. Edittiä: ennenkuin joku koiranleuka ehtii takertua itse kisoissa olevvista vakuutusturvista tarkoituksenani on sanoa että kun liikutaan lajiin katsomatta yleisen liikenteen seassa niin varsinkin silloin täytyy kiinnittää ehdotonta huolellisuutta nopeuksiin ja huolelliseen/huomaavaiseen ajoon,koska juurikin silloin ko.autokunta on sen kilpailun ja lajin mainomiehiä ja silloin saatava huomio on koko lajia leimaava.Onhan autoilla kilpailevat ns.ammattilaisia auton käsittelyssä ja ajamisessa. Viimeksi muokannut mp : 30.06.2012 00:38 |
#36
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#37
|
|||
|
|||
![]() Jos pysyttäs kuitenkin asiassaLainaus:
![]() ![]() ![]() Offisuunnistushan on hieno laji vaikkei siinä suunnistuksella kovin suurta osaa nykyisellään enää olekaan, nimi on siinä mielessä hieman harhaanjohtava ![]() ![]() |
#38
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa muistaa että auton täytyy olla tieliikennelain edellyttämässä kunnossa!
Turha luulla että "puuhakilvillä" saa ajaa minkälaisella paskakasalla hyvänsä. Ainoa poikkeus on jos olet viemässä autoa muutoskatsastukseen.
__________________
muistaakseni en ole koskaan ajanut ylinopeutta.. |
#39
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Maailmassa on monta muutakin asiaa pahemmin vinksallaan, tuolla tarmolla voisi tehdä jo jotain oikeesti tarpeellista kuin vahtia harvojen offareitten punakilpiä. Tai niitä kaaria. Kyllä siellä suunnistuskisojen katsastuksessa ukot kattelee muutakin kuin taivaalle ja tarvittaessa en hetkeäkään epäile että ei tieto/taitoo löydy siihen hommaan. Kilpailun järjestäjät on 90 luvun jälkeen laittaneet tien reunaan sellaisia numerolappuja joita kutsutaan nopeusrajoituksiksi. hiekkatiellä kun ajetaan 20-30kmh niin ei tartte rallikuskin reaktioita jos jotain yllättävää ilmaantuu tielle. Omien havaintojen perusteella rajoituksia noudatetaan ja muutenkin liikenteen seassa ajellaan taiten. Kun ei ole kiire aikatarkistuspisteelle. Tämä offiautolla ajelu kun on niin vaarallista etenkin tietä myöten niin niitä onnettomuuksia on varmaan esimerkiksi asti. Eli milloin on sattunut ja mitä...? |
#40
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oma tapaus sellainen että kyseistä uaz vuosimallia ei ole mahdollista kilvittää vaikka se olisi miten hyvässä kunnossa,vuoden vanhempi malli taas on liikennelaillinen vaikka se on täysin samanlainen ![]() Siksi täytyy jatkuvasti hakea siirtolupia. ...tanan suomen säädökset ![]()
__________________
KEHRUU-RACING Viimeksi muokannut Punanenä : 30.06.2012 10:01 |
#41
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
jatkuvaa muitten arvostelua ja aliarvioimista. myös akk toistuu joka jutussa lähes jumalan arvoisena instanssina. |
#42
|
|||
|
|||
![]()
Ei hyvältä näytä tämä mollaaminen!
Onko Byrocraatti ajo- vai puhemiehia? Jos puhe, niin lopeta koko "offailusi"! Jos ajo, niin tee jotain oikeaa, hyvaa asiaa itsellesi ja meille muille! 4x4 lehden linjailu oudoksuttaa lajin tulevaisuuden kannalta. Avustajien nimet julki myos nimimerkkien kohdalta! |
#43
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja saahan Suomessakin ajella kilvitetyllä KrAz:lla, ainakin jos on polakki. |
#44
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#45
|
||||
|
||||
![]()
näyttää pahasti siltä että laki on off-roadia vastaan ja että tämä halutaan aika röyhkeillä keinoilla kitkeä pois suomesta tämä siirtokilpi jupakka on varmasti akk ja sml käsialaa ja vasta alku soittoa ""uskon että ennen kun joulupukki oveen koputtaa mietitään miten ensivuoden kilpailut pystytään järjästämään ilman siirtokilpiä ""
koekilvillä ajaminen on myös kiristynyt huomattavan paljon jota poliisi on alkanut innolla ratsaamaan sekä trafin toimesta ylihinnoiteltu koekilpi vakuutuksella 1000euroa vuosi eli sen ottaminen pelkästään off-road käyttöön on hiukan liian kallista tässä ajetaan off-road suunnistus akk alaisuuteen tai tulee loppu ja voipi olla että akk ei halua tätä alaisuuteensa koska tässä lajissa ei raha liiku ja ilman sitä akk ei tee yhtikäs mitään. |
#46
|
||||
|
||||
![]()
En ole nyt tarkemmin tota Jokkispuolta seurannu, mutta tapahtuiko siellä jotain myönnytyksiä, sen jälkeen kun jokkis ry perustettiin ja alkoi järkkäämään kisoja. Mulle jäi keskusteluista sellainen käsitys että AKK vastaisissa piireissä koettiin ettei AKK:ta kiinnosta kuin Neste Rally, jonne pomot pääsee pönöttämään vippitelttoihin...No kuiteski asiaan...
Jos perustetaan kansallisen Offroad suunnistuksen keskusjärjestö ja tarkennetaan katsastuksia varmaan osallistumismaksut nousee, seurojen jäsenmaksut nousee tai tulee käyttöön vuosilisenssi. Vielä jos siihen pistetään ralli tyyppinen konttorikatsastus nii johan pomppas hinnat osallistumisissa. Harrastajan kannalta lähes sama lopputulos (€uroissa) kuin se että kannetaan rahaa AKK:lle. Mites sitten jos modi ja proto luokissa kilvettömät autot voisi siirtää rastialueiden välillä trailerilla. Vaatii tietenkin sen että aluella olis riittävät traileriparkit eikä teitä tarvi käyttää, esim montulta tai pellonreunalta maastoon siirtyessä. - Orkkis ja stanu luokat kävis eri ajoaluella kuin modprot, ei olis niin kauheeta ruuhkaa. - Jos modpro auto on kilvissä ja katsastettu niin sillä saa ajaa ajoalueelta toiselle.Eli kun pitää auton kunnossa (vakiompana) pääsee nopeemmin kisaamaan, mitä trailerijumppaa harrastavilla monstereilla. Ittäni joskus mietityttäny tuo tarrakilpi asia jos jotain sattuu...Eli siirtymätaipaleella sattuu onnettomuus, jossa kuolee tai loukkaantuu joku kisan ulkopuolinen kanssa autoilija, yleisellä tiellä. Vaikka ajaiskin kännissä ja pysähtymättä Stopin takaa jonkun porttaali tojotan alle. Huonolla tuurilla tulee samanlainen juttu kun Enon rekkakolarista. Sitten kun joku punavihersokee liikenne ministeri vielä keksii että siirtokilpien antamista on tiukennettava...Sieltä kun tuntuu noita kuningas ideoita tulevan nykysin. Edit: Hienointahan tietenkin olisi jos lait ja asetukset antaisivat vapaamat kädet auton rakenteluun. Olis vaikka joku II tason muutoskatsastus, joka varmaan tulis maksamaan enemmän mutta suuremmat muutokset olisi mahdollista saada autoon laillisesti ja samalla pitää auto kilvissä ja käyttää vuosittaisessa katsastuksessa. Se taitaa vaan valitettavasti olla utopiaa nykyisellä menolla kun kohta ajetaan hybridiautoilla ja hönkäillään alkolukkoon joka parkkipaikalla....
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 30.06.2012 22:06 Perustelu: lisäys |
#47
|
|||
|
|||
![]() Ei siihen AKK:ta tarvita jos perustatte offille oman keskusjärjestön.Lainaus:
Ei se AKK kaikkia lajeja itselleen haali vaikka rahaakin niistä mahdollisesti tulis kassaan.(kilpailulupamaksut järjestäjiltä ja kilapilija/toimistijalisenssimaksut kilpailijoilta/seuroilta) Offissahan vain Trial ja Foffi ovat AKK:n lajeihin kuuluvia, muut kuten Offi-suunnistus ja uutena lajina (Suomessa) Officrossi eivät ole edes entistä lajiryhmää kiinnostaneet niin paljoa että olisivat niitä sinne yrittäneet haalia ![]() ![]() Eikä siihen kilpiasiaan välttämättä AKK:ta tarvita kun se niin suurta mörköä monelle edustaa ![]() ![]() Kuten aiemmin kirjoitin niin mikäänhän ei estä Perustamasta kilpailuihin keskittyvä Offroadin keskusjärjestö (esim. OffRoad Suunnistus ry jossa jäseninä ovat kaikki suunnistuskisoja järjestävät yhdistykset tai muut tahot) silloin se vastaisi autourheilun valtakunnallista keskusjärjestöä (AKK) jonka kisoissa voisi vaikka (jos Trafin kanssa osataan neuvotella) käyttää verottomia maastureita (katsastuskuntoisia) ![]() Taitaa vaan olla niin, että Offiporukka on niin hajallaan ja niin eripuraista ettei sellaisen perustamisesta tule mitään kun jokaisella on se oma hiekkalaatikko ![]() ![]() Viimeksi muokannut Byrocrat : 30.06.2012 22:08 |
#48
|
|||
|
|||
![]()
sää et si pysty kirjoittaan yhtään juttua missä et aliarvioisi ja arvostelisi toisia
|
#49
|
||||
|
||||
![]()
kyllä se varmaan niin on että poliisit kentältä lähettelee toiveet sitten trafi suunnittelee ja on yhteydessä akk ja sml:ään jotka haluaa sinne sen heidän haluaman raon mahdollisuuden punakilpiin kilpailuissa ja siinä sivussa unohtavat että on muitakin lajeja jotka on riippuvaisia punakilvistä eikä ole akk&sml alaisia mutta uusista ohjeistakin sen akk ja sml löytää eli niiden kanssa se suunnitelma on toteutettu mutta jos ne olis muistanu sanoa lukis siinä että asia ei koske off-road suunnistusta koska se ei ole ns nopeus laji mutta se on unohdettu sanoa.
Uskon että tamän kuun aikana vielä paperit lähtee jostain päin suomea ja sellanen offi kansan kattoliitto ry(OKK) perustetaan johon automaattisesti kuuluu kaikki offi seurat suomesta ja se antaa säännöt kilpailuihin samaten kun tähän asti on vanhat konkarit kokouksissa päättänyt mutta se on eri asia siunaako tämä trafi sellaisen kattoliiton että sen alaiset kilpailut sais kilpiä tämä kattoliitto oisi pitäny perustaa jo vuosi sitten ja jos akk ja sml oisivat olleet positiivisesti kehittämässä auto urheilua oikeasti! oisivat antaneet tästä tietoa off-road yhdistyksille tätä asiaa on varmasti vuosi suunniteltu trafissa! siellä 1vuosi on normaali aika pieniinkin muutoksiin paperilla ja jos sinne akk ja sml lisäksi listaan lisätään OKK niin siitä pyrocratiassa se kestää vuoden |
#50
|
||||
|
||||
![]()
mites näihi enimmäismääriin vaikuttaa nää amerikan hotrodi harrastajat???
joku saatanan kusinen lasikuitu kuuppa ja ajellaa ku pekon annit pitki kyliä tuppimuna pystyssä ja hujautetaa ojaa ja kaveri teholle. muistaakseni tästäki löytyy esimerkkiä iha tost naapuri kylästä.. ![]()
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |