Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.06.2012, 19:49
60lantikka 60lantikka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.03.09
Sijainti: vesanto
Viestit: 351
Perusasetus

jakis


itellä ei saa 1vaihteella ajaessa päälle,mut 1->2 vaihdon yhteydessä ei ongelmaa,oikeen imasee takavedon päälle

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.06.2012, 20:09
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 60lantikka Näytä viesti
itellä ei saa 1vaihteella ajaessa päälle,mut 1->2 vaihdon yhteydessä ei ongelmaa,oikeen imasee takavedon päälle
Tarttee kokeilla tuota "imutustaktiikkaa"
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.06.2012, 20:44
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Joo normaalia on.

Kaasua lirpauttamalla saa nelikon pois. Ja sittenkin sellain että on hetki ajettu suoraan. Johtuu kytkentä hammastuksen muodosta tämä ominaisuus eli siitä että veto päällä se kytkentä pysyy eikä hyppää pois. Ja kytkettäessä se oikein imaisee sen nelikon päälle.

Nappi nelikoissa on sama homma mutta niissä se veto irtoaa automaattisesti kun sopiva hetki koittaa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.06.2012, 21:50
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joo normaalia on.

Kaasua lirpauttamalla saa nelikon pois. Ja sittenkin sellain että on hetki ajettu suoraan. Johtuu kytkentä hammastuksen muodosta tämä ominaisuus eli siitä että veto päällä se kytkentä pysyy eikä hyppää pois. Ja kytkettäessä se oikein imaisee sen nelikon päälle.

Nappi nelikoissa on sama homma mutta niissä se veto irtoaa automaattisesti kun sopiva hetki koittaa.
Okei, nyt mä vasta ymmärsin tän. 4wd siis jää helposti päälle ja siksi ei toi 2wd kytkeydy.

Tnx Antsa taas.

Mä kyllä vähän epäilen, että oot suorittanut sekä automekaanikon, insinöörin että professorin tutkinnot ja jonkinlaisen lettutaikinalisenssinkin oot hankkinut
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.06.2012, 22:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja jos haluat nelivedon "hellästi" pois päältä:

Kaarra (soralla hiekalla nurmikolla tms 2wd pinnalla, ei betonilla eikä kestopäällysteellä) varovasti esim oikealle ratti noin neljännes-puoli kierrosta käännettynä pati kolme auton mittaa ja sitten pakita samoja jälkiä takaisin, samalla nelivedon kahvaa takavedolle varovasti vetäen.

Siis tuossa etuakseli pyörii nopeammin, ja kun lähdetään peruuttamaan niin jännitys häviää jossain vaiheessa, ja keppi lurpsahtaa 2wd asentoon.

Itse käytän tuota napalukot auki- taktiikkaa, sillon kun siirryn pitemmälle tiepätkälle.

Ja siinäkin tuo kaarto etteenpäin/peruutus aukaisee jousikuormitetun holkin juuri silloin, kun momentti on pieni.

Tuo vedätys/moottorijarrutus voi teoriassa saada aikaan tilanteen, missä lukko on hivenen kiinni, ja siitä kun käännetään kuivalla asfaltilla, niin joko hampaan nokista lipsahtaa, tai sitten joku/jotkin pyörät lipsuu kuivalla asfaltilla
-> siis lukon hampaissa voimaa niin paljon, että rengas alkaa lipsumaan kuivalla asfaltilla! hampaat voivat pikkusen pyöristyä/mankeloitua/murtua/kulua

Ja sitten kun lukko aukeaa momentti päällä, niin koko auto tärähtää, ja moksaus kuuluu ulos asti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.06.2012, 23:31
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Mulla oli Jeepissä aikanaan aika pahana tuo ongelma, jostain kumman syystä tarttui nelikko lujaan päälle kun takaperässä oli 4,11:1 välitys ja edessä 3,74:1
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.06.2012, 05:35
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Mulla oli Jeepissä aikanaan aika pahana tuo ongelma, jostain kumman syystä tarttui nelikko lujaan päälle kun takaperässä oli 4,11:1 välitys ja edessä 3,74:1
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.06.2012, 05:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja jos haluat nelivedon "hellästi" pois päältä:

Kaarra (soralla hiekalla nurmikolla tms 2wd pinnalla, ei betonilla eikä kestopäällysteellä) varovasti esim oikealle ratti noin neljännes-puoli kierrosta käännettynä pati kolme auton mittaa ja sitten pakita samoja jälkiä takaisin, samalla nelivedon kahvaa takavedolle varovasti vetäen.

Siis tuossa etuakseli pyörii nopeammin, ja kun lähdetään peruuttamaan niin jännitys häviää jossain vaiheessa, ja keppi lurpsahtaa 2wd asentoon.

Itse käytän tuota napalukot auki- taktiikkaa, sillon kun siirryn pitemmälle tiepätkälle.

Ja siinäkin tuo kaarto etteenpäin/peruutus aukaisee jousikuormitetun holkin juuri silloin, kun momentti on pieni.

Tuo vedätys/moottorijarrutus voi teoriassa saada aikaan tilanteen, missä lukko on hivenen kiinni, ja siitä kun käännetään kuivalla asfaltilla, niin joko hampaan nokista lipsahtaa, tai sitten joku/jotkin pyörät lipsuu kuivalla asfaltilla
-> siis lukon hampaissa voimaa niin paljon, että rengas alkaa lipsumaan kuivalla asfaltilla! hampaat voivat pikkusen pyöristyä/mankeloitua/murtua/kulua

Ja sitten kun lukko aukeaa momentti päällä, niin koko auto tärähtää, ja moksaus kuuluu ulos asti.
Kiitos tarkennuksesta. Tää onkin selkeä tekniikkalaji, jossa yritetään saada noihin hammaspyöriin mahdollisimman pieni paine, jolloin vaihto onnistuu.

Kerran koeajoin yhtä 4vetoautoa asfaltilla ja kun en tiennyt pitävällä pinnalla ajokiellosta, niin kaarteessa alkoi takapyörä tehdä mustaa asfalttiin ja auto oli yhtä helppo kääntää kuin rautakanki jäi varmaan kuitenkin ehjäksi toi veto kun oli ihan lyhyt pätkä enkä alkanut väkisin vääntämään.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.06.2012, 16:49
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Sääliä saa jos haluaa mutta ei ole pakko.

Ne kytkentä hammastukset on viistetty kytkennän helpottamiseksi ja sama viiste potkaisee sen etuvedon pois kun kytkentämuhvi menee yli sen viisteen rajan siinä kohtaa kun sitä nelikkoa kammetaan pois päältä.

Nää vehkeet on tehty käyttöä ajatellen ja kestää kyllä kaiken sen mitä kukakin arkiajossa vaan keksii. Offailut on aina erikseen. Eli jos ny tulee vaikka jostain metiköstä ja mudasta asfaltti tielle niin ei muuta kuin hanaa ja joko jonkun vaihdon aikana tai sitten kaasulla rytkäyttämällä se nelikko pois sitten kun sitä ei enää tarvi.

Toisin kuin tasauspyörästön lukossa tässä ei mikään jää puolitiehen siten että ne hampaat voisi katketa koska kytkentä on erilainen.

Napiksia kääntelee sitten miten kukakin tykkää... Ja muistaakseni siinä on sama juttu eli sen kytkentä holkin painaa jousi sinne vetoakselin päälle ja pakolla se sieltä irtoaa kun navasta kääntää... Tästä tosin en ole satavarma....
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.06.2012, 05:28
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Jos lähtee etuveto pois vasta pienellä pakittamisella, niin kuullostaa että etu- tai takarenkaat on kuluneet enemmän? Tai peräti erilaiset?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hilux jakovaihteiston vaihto. Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 3 07.12.2010 16:04
Myydään / Vaihdetaan Toyota Hilux 4x4 -00 140 tkm, vaihto? Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 12.05.2009 18:13
? hilux 2.2 koneen vaihto offi81 Tekniikka & Jutustelu 5 28.03.2009 22:39
Myydään Hilux LN65 TD vm.-88 VAIHTO MJ O/M/V Ajoneuvot 1 13.07.2008 11:15
M: VW Passat Variant 2.0 -94 / vaihto hilux gikseri O/M/V Ajoneuvot 3 10.08.2007 21:16


Sivu luotu: 18:53 (GMT +2).